Kontakt, kontakt og kontakt.... {{forumTopicSubject}}
Ja, det er egentligt meget enkelt det jeg vil vide - hvordan dælen får I jeres hunde til at have kontakt hele tiden, selvom der er andre hunde? Synes jeg har øvet så meget med Cody, og det går rigtig fint, når vi træner herhjemme og ude på tur, men så snart der er andre hunde, kan han bare ikke fokusere!
Jeg går til hundetræning med ham, men det virker ikke helt til at han er interesseret i mig der - der er jo alle mulige andre hunde, og specielt hunhundene er interessante.
Så, hvordan har I trænet jeres hunde til at have kontakt :)?
Jeg har prøvet det med først at lære ham det ved blot han kigger på mig, mens han bare sidder ned, og jeg sidder overfor ham, så roses han og får en godbid. Det kan han fint. Så begynder jeg at stå op, og når den sidder, begynder vi at gå. Så snart han kigger op, når vi går, bliver han igen rost, og jeg "småsnakker" med ham med en lys stemme, og sådan fortsætter det sådan set.
Vi kan - når vi er alene vel og mærke - gå en hel fodboldbane rundt med 100 % kontakt, men til hundetræningen, hvor der er andre hunde er jeg heldig, hvis jeg har kontakt med ham i bare 10 sekunder.
Desværre kan jeg ikke lade være med at blive irriteret over ham, fordi jeg jo VED at han GODT kan.
Vil jo gerne, at det skulle være bare lidt ala det her:
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Du træner en øvelse med to meget forskellige sværhedsgrader og når du gør det, må du også sætte kriterierne efter det.
Du bliver nødt til at lave den samme udvikling træningsmæssigt med afledning som du har gjort uden. Ellers kan du ikke med rimelighed forlange af din hund, at den skal kunne løse opgaven.
Husk at overvej belønningskvaliteten og frekvensen, når du sætter sværhedsgraden op.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
.. og så tager du den derfra
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 519
aug 2006
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 519
Men når der kommer en anden hund, er han ragende ligeglad på tur, men til træning, ja der kan jeg da gå hurtigere, gå langsommere, hoppe og danse og jeg ved ikke hvad, men de andre er SÅ interessante. Det virker nogle gange når han sidder foran mig/ved siden af mig (ja, altså ikke på samme tid ;)), men det lille kræ har ikke villet sidde ned i sneen, der har været til de sidste træninger.
Sidste træning var der dog også en hunhund der var meget tæt på løbetid, men ja, ved godt det ikke er en undskyldning
aug 2006
Du skal være sikker på, at hunden bliver belønnet for det rigtige og med en kvalitet der gør, at hunden vil gentage adfærden.
Bloker for fejl. Gå ikke et skridt for langt. Og kan hunden ikke holde fokus når I bare står, så skal du ikke tage du skridt
aug 2006
Man gør hunden enten afhængig af alt den hjælp eller gør den døv fordi der hele tiden er støj fra dens fører.
Man har kommandoerne til rådighed, that's it. Og kommandoerne begynder man først at bruge, når hunden ved, hvad man ønsker af den. Altså når den kender øvelsen.
Den fremelskes ved at belønne for kontakt som hunden selv tilbyder og derfra udvide med sværhedsgrader som er både tid, distraktioner og bevægelse. Først når hunden kan øvelsen uden en masse hjælp, kan man koble kommandoen på.
Og så kan man begynde at arbejde med at gå det første skridt.
Kontakt, kontakt og kontakt....