{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
820 visninger | Oprettet:

Hjælp til mere effektivt frit søg! {{forumTopicSubject}}

Viska og jeg træner DCH-programmets C-klasse, hvor der jo indgår frit søg med 1 genstand.

Hun ved hvad hun skal og er dygtig til at samle alt op og aflevere, og hun er fin til at blive indenfor feltet (og reagerer ellers på "omkring", hvis nødvendigt). Men det går bare så langsomt! Hun kan godt gå rundt i flere minutter på de samme ti kvm i skridtgang og søge. Af og til traver hun, men ellers foregår det mest i skridt og med rimelig lavt søg. Jeg skal virkelig have is i maven, og kan jo godt blive nervøs for at hun går kold i det fordi der kan gå så længe uden gevinst - eller at hun måske glemmer hvad hun skulle.

Nogle gange virker det som om hun tager sig tid til at lugte til alt mulig andet smiley Ville det eventuelt hjælpe at stresse hende lidt ved at jeg bevæger mig væk ligesom jeg så en anbefale i en tråd om næseprøve ?

eller har I andre ideer til hvordan søget bliver mere effektivt ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til mere effektivt frit søg!
  • #1   19. maj 2012 Umiddelbart ville jeg gøre det lettere. Så hun hurtigt får succes. Gøre en stor historie ud af hvor dygtig hun er og belønning skal være det bedste af det bedste. Derefter gradvist gøre det sværere igen. Men lette opgaver ind i mellem.

  • #2   19. maj 2012 Hvordan belønner du hende når hun kommer tilbage ?

  • #3   19. maj 2012 lettere som i et mindre areal eller flere genstande og dermed større chance for gevinst eller ret ud for hende?

  • #4   19. maj 2012 Bella: Med det jeg vurderer hun vil have, dvs nogle gang legetøj og andre gange godbidder. (hun kan godt nogen gange blive skuffet hvis det er legetøj frem for godbidder) Prøver ellers at gasse hende lidt op inden feltsøget, men hun er ikke så tændt på legetøj efter hendes 3. løbetid smiley

  • #5   19. maj 2012 Jeg brugte af og til mange genstande - så hun hurtigt fandt noget.
    Belønnede med jubel, rusk, kast, guf, og send igen. Kunne godt have 5-6 genstande i et felt.


  • #6   19. maj 2012 Vibe - prøv med mange forskellige former for belønning.
    Pivedyr, tøjdyr med piv, reb, skind, bold, bold med tov - ja, kun fantasien sætter grænser. Jo mere du varierer belønning desto lettere er det at belønne og det kan bestemt højne lysten til at arbejde.


  • #7   19. maj 2012 Det kan godt være jeg skal finde de pivende tøjbamser frem smiley Måske jeg har kørt for meget godbid..

  • #8   19. maj 2012 Ja, det kan nemt blive for kedeligt for hunden. Kan godt være det bare skal varieres lidt i sværhed og leges mere i belønning. Håber det virker for dig. smiley

  • #9   19. maj 2012 "Det kan godt være jeg skal finde de pivende tøjbamser frem smiley Måske jeg har kørt for meget godbid.."
    Det kan nemlig være et problem hvis man kun belønner med godbidder. Mere drift skal til. Hvis problemer skyldes at hun laver overspringshandlinger, fordi det er for svært, skal du sænke niveauet.

    Derudover er det vigtigt med små korte sekvenser, og evt. kun træne det når hun i forvejen er oppe at køre.

    God arbejdslyst



  • #10   19. maj 2012 Ja jeg tror at jeg skal tænke over kun at træne det når jeg har kørt hende meget op på legetøjet så det er dét hun vil have og derfor ikke bliver skuffet over at få tilbudt det smiley

    (og så er jeg vist en tåbe til at gå for hurtigt frem, det kan også være det)


  • #11   19. maj 2012 "(og så er jeg vist en tåbe til at gå for hurtigt frem, det kan også være det)"
    Det kender jeg godt, det er svært at lade være hvis det kører !


  • #12   19. maj 2012 Altså for det første skal du helst lægge genstandene oppe fra jorden af da frit søg går ud på hunden i højt tempo med højrer næse afsøger feltet og hvis de aætid ligger nede lære du hunden at søge dybt og tot kommer de til at gå runde i sporfært derinde og det bruger de for meget krudt på og tempoet går tabt. Dernæst drift.. Min den ene får sin bedste boldt efter hver den anden får en lille æske med lidt pate i som han elsker og derved arbejder han i virkeligt højt tempo. Tænk på et E felt er 70*70 skridt som skal afsøges for 4 genstande på 10 min maks. Det kræver tempo og udholdendenhed!

  • #13   19. maj 2012 Stine: så jeg skal egentlig forsøge at ligge genstandende oven på en græstue ex? Jeg må indrømme jeg bare plejer at smide dem tilfældigt ud.

  • #14   20. maj 2012 Ja el på træstubbe og sådan en halv meter oppe i et træ så snuden kommer op på hunden.

Kommentér på:
Hjælp til mere effektivt frit søg!

Annonce