{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.124 visninger | Oprettet:

Problemer med indkald {{forumTopicSubject}}

Jeg har en 2½ åriget formel 1 Labrador/Rottweiler blanding, og jeg har problemer med at Lære ham indkald når han får lov at løbe ud på en mark el.li, dog kan han godt finde ud af at gå pænt bag en altså at følge flok lederen. Og jeg har prøvede alt, at ignorer ham totalt, at sætte mig på hug med ryggen til ham med en godbid, at gå den anden vej hvis han løber for langt væk desværre uden held, og jeg aner virkelig ikke hvad jeg skal gøre nogen der har nogle gode råd??

Jeg vil kun bruge lydigheds træning som en sidste udvej.

Jeg overvejer at købe et ultralyd halsbånd til ham dog ikke for at han skal lærer ikke at gø men som en slags E-halsbånd men uden det skader ham på nogen måde, men ved ikke om man kan få sådan et med en trådløs enhed ?

Hjææææælp

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med indkald
  • #1   7. feb 2012 Nej intet halsbånd, du må træne ham forfra. Rigtig gode guffer så det kan betale sig at komme hen til sig og en lang sporline på hunden, så han ikke kan få held med at stikke af.

• #2   7. feb 2012 "Jeg vil kun bruge lydigheds træning som en sidste udvej." - Tror lige jeg er nød til at forstå hvad du præcist mener med det ?
    Du vil gerne have et quick fix eller ?

lydighedstræning er vel den eneste vej frem ? eller ...

• #3   7. feb 2012 også er der nogen hunde der aldrig lære det, Eller kun kan være løse få steder.
    Min pølse er en af dem, og jeg er liiiidt emsi med hvor jeg slipper hende, for hun må og får ikke lov til at løbe væk ( forstå mig ret.. )

• #4   7. feb 2012 Enig med Lisbeth B. evt beløn med dens ynglings legetøj, som den så kun får når den kommer, også lege rigtig godt med den.

• #5   7. feb 2012 En laaaaaaang tøjsnor, masser af guffere eller sjovt legetøj og ros smiley

• #6   7. feb 2012 Hold da op der skete noget meget hurtigt smiley lækkert at se der er så mange indlæg på så kort tid smiley

Lisbeth B Lige den med sporlinen havde jeg faktisk ikke tænkt på, tror du 15 m. er nok ?

F & Z Med hensyn til "Jeg vil kun bruge lydigheds træning som en sidste udvej" Mener jeg at, jeg vil helst selv træne ham uden der er instruktør på smiley
    Han løber ikke væk som sådan men han kommer ikke når der bliver kaldt smiley

Vibeke T Den tmed yndlings legetøjet har jeg prøvede, hvor han får lov at løbe lang pokker i vold, og så når man syntes han skal komme kalder jeg på ham også kommer han også hvis jeg har hans yndlings legetøj, men efterfølgende så er det at det går den forkerte vej, for ligeså snart han har den, så kan man ligeså godt råbe efter mågerne, det giver samme resultat..

• #7   7. feb 2012 Jeg har haft lidt samme problem med Bella (labrador formel 1'er) og jeg var virkelig frustreret!
    Dog fik jeg talt med min mor om det, som også har hund, og som kender mig og Bella rigtig godt -
    Hun fik mig gjort opmærksom på <b>tonen</b>, der bliver kaldt med.. Jeg havde tendens til hurtigt at gå over til en "kan du <b>SÅ!</b>.... -tone, og den er bare ikke indbydende!
    Så jeg var mere obs på at jeg lød glad og roste hende rigtig meget når hun så endelig lystrede! Dette har hjulpet mig utroligt meget - og nu har jeg hende præcis, hvor jeg vil, når jeg vil det smiley

• #8   7. feb 2012 Ja, femten meter er nok men kald inden hunden spænder linen ud. Den skal vælge at komme tilbage til dig. Kald i begyndelsen kun når du ved den kommer. Senere kan du øge de distraheringer hunden skal vælge fra, altså andre hunde, mennesker og andet.

• #9   7. feb 2012 restrained call in er en af de bedste måder og de bedste guffer

• #10   7. feb 2012 Kim N: derfor du beholder snoren på, når hunden kommer belønner du med leg, tager derefter legetøjet fra hunden imens legen stadig er sjov, giver derefter en fri kommando, og så forfra igen smiley

• #11   7. feb 2012 Jeg vil også gerne have forklaring på det med lydighedstræning? Hvorfor vil du ikke det? Netop med den blanding du har (tænker på rotten) er det jo meget vigtigt (er det ikke altid det??).

Der er hunde der aldrig lærer det. En lang snor, lækre godbidder og laaaang tids arbejde HVER dag i LANG tid. Kald, og hvis den ikke kommer efter to kald, så træk blidt i linen, så den ikke får lov til at ignorere dig - men ingen skæld ud! Når den er kommet hen til dig, skal du rose MEGET og give godbid. Så slipper du igen, og fortsætter i lang tid. Lad være med at øve steder, hvor du ved der kan være mange "interessante ting" som kan distrahere. Prøv evt. i haven først.

• #12   7. feb 2012 Vi går til hvalpemovation... Der har vi lært indkald der virker Hver gang!!! Vi render i den anden retning af hunden vifter med arme og ben og råber budebudebudebut eller yepyepyepyep... Ved godt det lyder fuldstænig tåbeligt og vi gloede også noget da træneren sagde det, men alle hunde var klar til at give den gas efter hende for hun var den sjoveste i hele verden.... Vi træner med en holder ejer løber og skaber sig tosset hunden kommer på fuuld skrue, og får masser af godbidder.;-) Prøv det hvis ikke det virker har du ihvertfald fået et stort smil på af det...

• #13   7. feb 2012 Charlotte L:
    Hér kunne jeg godt bruge en "synes godt om"-knap smiley

• #14   7. feb 2012 Charlotte L

De virker ikke, hvis man har en hund der har meget stærke jagtinstinkter - ikke hver gang i hvert fald smiley
    Mit problem er, at jeg skal afværge at min gravhund render efter fugle, for hvis hun først er af sted, så kan jeg gøre lige hvad der passer mig, og hun vil intet høre. smiley

• #15   7. feb 2012 Jep vi griner også stadig hver gang vi er afsted.. Alle dernede bruger det... Sidste uge kom en af de "ældre" hvalpe og sprang rundt ingen kunne få fat i den der hund.. Ejeren kom styrtende ud af klubhuset, løb alt hva hun kunne mens hun fægtede rundt og råbte yaeyaeyaeyae.. Og pist væk var hunden.. puha den havde travlt med at komme efter sin mor, alt andet var fuldstændig glemt... Men det ser sgu sjovt ud....

• #16   7. feb 2012 Ashley Vinther: Problemet med Træning er at den nærmeste hunde træner ligger 25 km. fra hvor jeg bor og det er langt ude på landet og har desværre ikke bil, så det er ikke bare lige at komme der ud smiley

Charlotte L: Tro mig det har både jeg og min kæreste også prøvede men han bliver bare liggende og hvis han endelig kommer løber han i en lang bue uden om os, hvilket jeg enlig godt kan forstå jeg ville også blive skræmt af at se min kæreste løbe sådan rundt smiley

Ashley Vinter: Det er noget i den retning som Zako også har det, dog er det ikke så meget efter fugle med mindre at fuglen er dum nok til at komme tæt nok på smiley men det er alt andet især fodbolde, hvis han får færten af en fodbold så er han væk, og alligevel ikke for han henter bolden og kommer ind og viser "se bare her hvad jeg har fundet" også holder han sig på en afstand a minimum 10 meter, så man kan slet ikke komme tæt på ham, og sådan er det også hvis han finder en pind hans ben jaa you name it... men nogen gange når vi er over på (en lukket) fodboldbanen så kan han godt finde ud af at komme når man kaster en bold eller li. og så bliver han også rost til helt op over skyerne, men det virker ikke rigtigt...

• #17   7. feb 2012 Kim N

Jeg havde ikek set, at du mente det som at gå til hundetræning. Jeg troede du sagde, at du ikke ville træne med ham.! smiley Beklager. smiley

Hmm.. Nej det kan jeg godt se. Men prøv med snoren, og så lad være med at slippe ham fri, før du har styr på ham :o) Han skal bare ikke have lov til at komme væk - han skal lære at det er godt, at komme når der bliver kaldt, og at det ikke betaler sig ikke at komme. smiley

• #19   7. feb 2012 Vibeke T: Ahh på den måde, Det tror jeg da lige at jeg skal prøve og se om det virker.
    jeg tror også snoren har meget at sige lige i han her's tilfælde, for han trækker og slider når man går med ham i snoren, og når man tager snoren af så går der ikke ret længe så er han over alle bjerge, men når jeg går med ham nu hvor han går ligeså pænt ved siden af så sørger jeg for at beholde snoren på ham men uden at have fat i snoren så går det faktisk meget godt, men jeg prøver også at holde kontakten med ham ved at sige hans navn når han enten går for langt foran eller for langt ud til siden, og jeg er fuldstændig ligeglad med hvor langt bag ved han er, for han følger pænt efter, dog går jeg heller ikke for langt foran eller drejer ned af en vej så ikke han kan se mig. det er gået rigtig godt her de sidste 2 dage, men ligeså snart han får kommandoen "fri" så tror han at han bare kan løbe hen hvor det passer ham og være fuldstændig ligeglad med hvilke kommandoer og det er så ikke helt rigtigt for når han er på de der 10 meters afstand kan jeg sagtens give ham kommandoen "sid" og "dæk" hvor han så gør det, men ligeså snart man så træder et skridt fremad så fiser han afsted igen. og jeg forstår det ikke, for han er så lydig når man er inde at du tror det er løgn...

• #23   7. feb 2012 Ashley, Skrev også at jeg kun ville bruge det som sidste udvej, men det er pga. at det nærmeste er så langt væk og ikke bare lige til at komme til, så det skal du skal ikke beklage, lå også selv mærke til at det lød lidt forkert da jeg havde postet den smiley

Kim H: Det er sket et par gange men det er ikke noget der sker så tit kun på de tidspunkter hvor man har randt udenfor i 3 time og leget med ham også brugt de sidste 2 på at få fat i ham, men det er her med skrevet bagøret at han selv skal komme og når han så kommer er det NIX PILLE!! smiley

• #24   7. feb 2012 Gabrielle J: Jaah det må jeg jo erkende smiley jeg ser om jeg kan få fat i en 15 M. snor i morgen også går træningen ellers i gang, jeg forstod ikke lige "4 kløveret skal trænes" kan du uddybe ?

• #27   7. feb 2012 Kim H Ja selvfølgelig og ros og klap men ingen hold fast og ingen holde om for at holde ham på plads, kun når det er leg smiley jeg forstod ikke helt det sidste "altså dominerende adfærd" Pillede du ham for meget på hovedet smiley ?

Tak for linket så der bestilt laaaang snor også smiley

• #29   7. feb 2012 Kim H: Ahh okay så forstod jeg den godt smiley Men jeg plejer somregel at sætte sig ned på huk så jeg er i nogen lunde højde med ham men stadig udvist autoritet overfor ham... og hvis det er helt galt så ligger jeg ham ned på ryggen og holder ham indtil han slapper af det er dog kun sket 2 - 3 gange. og han underkaster sig også når han ved at det var vist ikke helt smart, han er ikke en stor hund men lidt over middel men selv om han er lille i forhold til mig er du gal nogle kræfter han har smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #30   8. feb 2012 Som flere andre er inde på, så snor på hunden.At hunden gang på gang har mulighed for at overhører dit inkald er starten på problemmer.Jeg vil bruge bolden som beløning når han er så glad for den.At komme ind til dig skal være det sjoveste i verden og det tager tid inden hunden finder ud af det.Jeg vil i starten bytte med en anden bold som han får lov til at gå hjem med og her er han stadig i snor.Lige nu er han ikke meget for at komme til dig, fordi han er bange for at skulle slippe sit bytte og det er det du skal have lavet om.At komme til dig skal være vejen til mere leg og glæde.I starten kan du belønne alene for at kigge på dig uden at komme ind, så han lærer at det kan betale sig at holde øje med hvor du er.held og lykke med træningen

• #31   8. feb 2012 Jeg har det hele skrevet bag øret smiley så træningen starter imorgen tidlig smiley Tak for de mange svar og gode råd smiley

Vil selvfølgelig gerne have flere smiley man kan jo aldrig få for mange smiley
    Slet ikke når man er ny begynder til det smiley

• #32   8. feb 2012 Held og lykke med træningen, skriv gerne hvordan det går smiley

• #33   8. feb 2012 Takk er vibeke T smiley det skal jeg gøre smiley

• #34   9. feb 2012 Så er Sporlinen kommet:) så træningen starter i eftermiddag smiley

• #35   9. feb 2012 En fuldstændig grundlæggende forudsætning for al træning og dermed også for tilrettelæggelsen af den er, at hunden føler, at det kan betale sig for den at gøre hvad man siger.

Så hvis du tilbyder den noget, den ikke kan sige nej til, så kommer den også. Og hvis den lærer, at det altid er til dens fordel at komme til dig, så vil den søge dig og indkaldet bliver sikkert.

Så tænk over belønningen. Tænk over, hvad du tilbyder din hund og tænk over hvordan du kan intensivere kontakten mellem jer.

• #37   9. feb 2012 Kim, det er ikke din højde, der udgør autoritet. Det er din tydelighed, din forudsigelighed, din respektfuldhed, din evne til at tilbyde hunden fordele, dit niveau af retfærdighed.....

At smide hunden ned på siden står i direkte modsætning til at opnå intensiv kontakt og tillid. Det har hunden slet ikke brug for, selvom det kan være en praktisk anordning i forbindelse med at få ro på en ustyrlig hund... Men din hund virker slet ikke som om den er ustyrlig...

I øvrigt underkaster en hund sig ikke af dårlig samvittighed men fordi den aflæser omgivelserne. Den opfanger dine signaler og forsøger at dæmpe.

Få endelig ikke blandet tingene sammen - det kan gøre det rigtig svært at forstå hunden. Man kommer hurtigt til at give den menneskelige egenskaber, og det er ikke fair.

• #39   12. feb 2012 Kim H: vi har været ude og træne med ham i 7 timer indtil nu, på de 7 timer har han kun løbet linen helt ud 3 gange og han kommer ca. hver 4 gamg af sig selv smiley

Kommentér på:
Problemer med indkald

Annonce