{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.141 visninger | Oprettet:

intet er umuligt- belønning m. foder {{forumTopicSubject}}

man hører tit folk siger "jeg kan ikke bruge mit foder som gidbidder".. dette har jeg undret mig over, da det handler om at belønne på den rette måde, så kan alt bruges..:)

noddie fx. ham kan man belønne hvad som helst hvis han gør det sjovt nok. vi har lige trænet en time på marken kun ved hjælp af godbidder.. det handler for hans vedkomne om at jeg gør mig sjov ved at tale i et højt toneleje og hopper lidt rundt når jeg roser ham ( i forbipasserenes øjne ser jeg nok sjov ud)..
det kan anbefales at prøve da det er en god måde at fodre hund på også, da den får brugt hovedet..
det var bare et lille tip herfra:)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  intet er umuligt- belønning m. foder
  • #1   15. okt 2009 Jeg bruger agurk til Avalee. Det Eeeelsker hun
    Men uanset hvor sjovt man gør det spytter hun bare sin mad ud, hun gider næsten ikke spise normalt heller.

• #2   15. okt 2009 Jeg bruger ikke ren hundefoder til godbidder, men blander det sammen med de almindelige godbidder, og der bruger jeg hjemmelavet leverguffer, og købte godbidder, meget små smiley
    Mine syntes ikke deres foder er SÅ spændende som belønning..

• #3   15. okt 2009 noddie foretrækker da også en omgang kogt kylling, men synes det er rart at man kan bruge det man har ved hånden som godbidder:)

og jeg er af den overbevisningen af godbidden bliver så sjov som man gør den til:)

• #4   15. okt 2009 Mimn hund er meget madglad, så vi kan fint bruge tørfoder som godbidder/belønning. Men jeg skifter lidt, så hun også ved at der nogen gange falder noget ekstra lækkert af. Det får hende til at arbejde mere ivrigt - for tænk hvis mor gi'r et stykke pølse, kylling eller lign...

Bruger ekstra lækre godbider, når nye ting skal læres.

• #5   15. okt 2009 miemiv: det lyder som om du gør det rigtig spændende for din hund..:) det synes jeg er super godt... smiley

min overbevisning r at veksle lidt engang imellem også gør det super spændende for de små firbenede

• #6   15. okt 2009 Jeg har også altid brugt Luna's dagsration som godbidder, da hun blev fodret med tørfoder

• #7   15. okt 2009 Det er jo det, at hunden skal blive ved med at synes, at det kan betale sig at gøre det vi be'r den om. Især når man har en hund der er ½ spidshund som min. De gør ikke så meget bare for at please deres ejer smiley

Og med gamle indlærte kommandoer som indkald, plads, sit dæk o.s.v. skal man sørge for at hunden ikke mister interessen. Den får selvfølgelig ikke godbidder hver gang, men en gang imellem, sådan lige for at minde den om ,at der godt kan falde noget af, når man gør det der bliver sagt *S*

• #8   15. okt 2009 miemiv: nemlig..:) jeg har altid noget md i lommen på gå tur.. har et stykke mark jeg må slippe noddie på for ejeren, hvor der er en lille sø osv.. og der har jeg altid noget med i lommen så han ved det er godt at komme når mor kalder:)

• #9   15. okt 2009 Lonny - Ja det er dejligt nemt med en madglad hund, for hvis den er ligeglad med godbidder, kan det være svært at finde noget der er motiverende nok, f.eks. legetøj. Men så må man prøve sig frem, om der er noget, en bold, trækketov eller lign, som den er glad for og så KUN benytte det under træning, så det bliver ved at være spændende.
    Men jeg giver dig helt ret - det gør det noget sværre, men ikke umuligt.

• #10   15. okt 2009 Ja, jeg er nu også glad for at have en madglad hund.. *G*

• #11   15. okt 2009 Vil også sige at det ikke er " bare lige "
    får et år siden, ja der kunne jeg godt bruge Alf's foder som belønning,
    men den går ikke i dag hvor jeg sætter støre krav til ham,
    nu skal vi have and i aften, og de rester som bliver tilbage, bliver brugt i morgen, og det er noget som virkeligt tænder ham.

• #12   15. okt 2009 Gad godt få en bold idiot ud af min hund, men det er hun ikke.. 3. gang jeg kaster en bold, kan jeg selv hente den.

Men hvis det er noget, der kan trænes til, så vil jeg meget gerne have noget hjælp smiley Gad godt begynde til træning igen et sted, der kunne fange os begge.

• #13   15. okt 2009 jeg kan faktisk til jer der har problemer med det anbefale et kursus de kører i min træningsklub

det hedder "beløn helhjertet" (mener jeg)..

søg på kæledyrskompagniet på google:)

men ja den kræsne hund findes jo også..jeg har også selv haft problemer indtil jeg lærte hvordan man skulle

• #14   15. okt 2009 Jeg ville gerne væk fra godbidder.. ihvertfald konstant.. For Luna er pt ikke på tørfoder og skal tabe sig. Så er det liiiidt svært at træne, når man er guf-fokuseret

• #15   15. okt 2009 Jamen jeg har lige læst, men det kræver jo at hunden synes leg er sjov..

Jeg skriver lige til dig *S*

• #16   15. okt 2009 Det har jeg ikke smiley

Sad lige og glædede mig til at høre fra dig *S*

• #17   15. okt 2009 Det hander jo om at motivere hunden, så den udfører den opgave den nu er sat til.

Om man beløbber med bold, godbidder eller andet er totalt lige meget, bare belønningen kommer i det splitsekundt, hvor hunden gør det rigtige. så hunden opnår susses.

Har hunden gjordt det rigtige, så er hunden føreren glad.

Men ang. godbider, så vil jeg vælge noget andet en hundens tørfoder, hvem gider at æde brunkål 14 dag i træk,, og så få det som belønning..

• #18   15. okt 2009 Og jeg har så en hund der KUN spiser sit foder hvis hun skal arbejde for det... det omvendte "problem" om man så må sige... Og hvis så bare et fodersøg var nok i hendes verden - men ak nej.... Der skal arbejdes!

• #19   15. okt 2009 Jeg fik den, jeg fik den smiley

Tja Babett, det gør min og mange andre hunde, jeg kender..

• #20   15. okt 2009 Jeg har en som gerne arbejder for næsten hvad som helst, ikke mindst hvis det kan spises. Men den anden jeg har, han har af og til taget imod en godbid fra nogen for derefter at spytte den ud igen.

Det er helt klart nemmest at arbejde med en der betragter næsten alt som en belønning. Det andet er så mere udfordrende.

• #21   15. okt 2009 Min hund er sq også lidt sær: Jeg kan have en 15 kg sæk stående åben nede i gangen, hvor hunden går forbi 100 gange om dagen, men hun rører de ALDRIG. Dykker jeg så ned i posen med hånden og tager en lille håndfuld render hun rundt i cirkler i forventning om hvad hun nu skal gøre for at få en godbid.... Skør hund *GGG*

Men trods det at hun er så madglad, kan vi også sagtens træne med f.eks. et trækketov som belønning (for de er også gemt væk til dagligt)

• #22   15. okt 2009 Nu har jeg haft en af hver. Min første hund var inderlig ligeglad med godbidder, uanset hvor lækre de var og vi kom ingen vegne til træning fordi træneren insisterede på ren godbid og stille ros belønning - alt andet var åbenbart at ophidse hunden unødigt og ville hunden ikke have den leverpostejsindmurte pølse med tre gange smør på selvom den blev proppet ind i munden på hende, jamen så var det fordi jeg var en dårlig hundeejer. Vi stoppede så træningen der og gik over til bold og vild ros belønning og så skal jeg love for at damen gad at arbejde.

Lia er lige omvendt. Hun finder boldleg forholdsvis meningsløst, men vil gøre næsten alt for en godbid. Den ultimative belønning for hende er dog når jeg smider mig ned på græsset så vi kan tage os en tumletur.

Så jeg må indrømme, at min erfaring er, at hvorvidt foder kan bruges som belønning eller ej kommer an på den individuelle hund. Man kan måske få en ikke-foder motiveret hund til at arbejde for sit sædvanlige foder, men indtil jeg har fået det modsatte bevist, så tror jeg ikke det er muligt med mindre man holder hunden på sultegrænsen.

Men vil naturligvis gerne modbevises. smiley

• #23   15. okt 2009 Dina: spændende at læse om operation boldidiot smiley
    Og jeg er da også lidt misundelig på dem der har hunde der vil gå gennem ild og vand for en tennisbold.

• #25   16. okt 2009 Min tæve var ukoncentreret når hun gikl spor til trods for hun er madglad og hun fik meget lækre tin på sporet så betød det bare ik alverden for hende om hun kom til afslutningen eller ej! Så gik jeg i den helt anden grøft og besluttede mig for at det skulle være yderst vigtigt om hun klarede sporet eller ej. Det gjorde jeg ved at hun går på og efter sin mad. Klare hun ik sporet ja så går hun sulten i seng og er hun ukencentreret eller ik virker som om det er vigtigt nok så blir hun taget af og får deved ingen mad! Har kun 1 gang taget hende af for hun fandt hurtigt ud af hva det gik ud på og jeg har fået en hund hvor det virkelig er vigtigt for den at gå spor! På den måde bruger jeg hendes mad som "belønning". resten af tiden i lydighed osv. er det hendes bold!

• #26   16. okt 2009 Giver dig nu ikke ret -mine hunde kan osse belønnes med hvad som helst. Reiki har da bestemt sine foretrukne godbidder, men tager hvad som helst. Gaia er ligeglad med hvad der bruges, bare det er spiseligt.

Men Møffe, min gamle tæve, kunne ikke belønnes med andet end råt kød, og på en god dag osse skinketern eller kyllingetern.
    Hun kunne lokkes til at tage hvad som helst en gang, hvis man kørte hende nok op inden -hvis ikke det var noget hun kunne li' spyttede hun ud, og så var træningen slut for den dag. Hun endten satte sig og gad ikke gå mere, eller hun gik i "slowmotion" og fulgte godt nok efter, men i meget meget langsomt tempo, og nægtede at arbejde.

Og så kunne du altså springe rundt som en anden cirkusklovn, det interesserede hende ikke det mindste,

• #27   16. okt 2009 Møffe var så i øvrigt heller ikke til bolde, legetøj o.l. Da jeg fik hende var hun generelt meget passiv, og svær at overtale til at deltage i nogen former for træning/leg. Det ændrede sig dog med tiden.

Bedste belønning for hende var faktisk at blive kløet godt og grundig bag ørerne, så det var noget der blev brugt som "topbelønning"
    Derudover kunne belønninger for hende være at få lov at give den gas ud over en mark e.l. (det er jo så ikke alle steder det kan praktiseres)

Kommentér på:
intet er umuligt- belønning m. foder

Annonce