{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.060 visninger | Oprettet:

træning med bold i stedet for godbid {{forumTopicSubject}}

Hej, ville lige høre rent praktisk hvad i gør når i belønner med bold fx.Min Kenzo taber hurtigt interessen i træning og vil fra idag prøve at træne ham med bold istedet for små leverstykker. Men hvordan gør i? giver ham bolden selvfølgelig men hvor længe skal han ha den? skal jeg bare lave en smule ruskeleg (der er snor i!) og så stoppe og træne videre eller hvordan?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  træning med bold i stedet for godbid
  • #1   12. jun 2009 Hvis hunden allerede er boldglad, så kan man nøjes med at stimulere det en smule ved at lave lidt jagt af bolden inden hver træningssession og måske lidt imellem momemterne, der trænes.

Ud over det, så kan du brug bolden som belønning på flere måder - helt afhængigt af, hvad hunden synes er sjovest.
    Du kan lave bytteleg - altså jagt, hvor du bevæger bolden i hurtig zig-zag og hunden til sidst fanger bolden. Herefter følger en TRÆKKE-leg (ikke ruskeleg), og når hunden arbeder godt for at få den, giver man slip.

Man kan også vælge en gang imellem bare at kaste bolden op i luften - men man skal være sikker på, at hunden allerede ved, at al den bedste leg foregår ved føreren.

Til sidst vil jeg sige, at kombinationen af bold og guf virker bedst. Det er godt til hvert sit. Guffer til at træne teknik og position, bold til hurtighed og frejdighed - er hunden MEGET glad for bolden kan der gå lidt korrekthed tabt.

• #2   12. jun 2009 det er fordi han er lidt speciel - han er jo terrier!! hi. Nogle gange går han helt perfekt og vil gerne have godbiden. Andre gange går klappen helt ned og han lukker helt af og vil hverken det ene eller andet. Det er sådan lidt som vinden vender... Han er glad for bolden med en lille klokke i derhjemme så jeg tænker at gemme den væk og nu kun bruge den til træning fremover. Så det var for at find noget nyt så han holer interessen for mig når vi er igang! Det var rigtig godt det du beskrev og noget der kan bruges! smiley

• #3   12. jun 2009 Når han er sådan, så ville jeg bruge bolden til at få kontakt med. Når de har haft sådan en tur med bolden, så er de meget fokuseret på føreren - det kan godt være, det ikke holder så længe, men det giver et par minutter, hvor man kan hive godbidderne frem inden man må "fylde på" med bolden igen.

• #4   12. jun 2009 Ja for jeg prøvede lige igår herhjemme i stuen bare for sjov. Og han var helt elektrisk for at please hvilket han ellers ALDRIG er. Han smed sig og op igen og gav pote (selvom jeg sagde plads osv) og vidste slet ikke hvor han skulle gøre af sig selv for at være med i legen... så jeg tror da det ville være et frisk pust til ham!

• #5   12. jun 2009 det er vildt hvor forskellige mine 2 er. Den lille er så fokuseret på godtbid at der kan springe en bombe ved siden af så han er super let at træne med. Og den store... ja min træner griner af mig hver gang pga min tålmodighed og hvor genstridig han er! hehe... men det ved man jo at racen ofte er sådan!

• #6   12. jun 2009 jeg bruger også bold/ bidepølle til Boddy

starter med simpel kontakt hvor vi så leger kort med bolden, når han er rigtig på går jeg over til at give godbidder 3-5 gange og så gangen efter bold igen og skifter sådan

• #7   12. jun 2009 chrisser - oplever du det sammen tvære sind som mig eller har du altid god kontakt til din?

• #8   12. jun 2009 for det meste kræver det lige noget før han gider i gang, men så snart vi er kommet igen er der ingen problemer

• #9   12. jun 2009 min bliver hurtigt ukoncentreret hvilket er super frustrerende! træneren siger jeg ikke kan gøre mere end jeg gør - det er racen... håber bolden vil hjælpe mig. Træner som regl kun 20 - 30 min med ham før han ryger i bilen igen i stedet for at "kæmpe" med ham og det bliver en negativ oplevelse for ham at træne

• #10   12. jun 2009 Louise, det var sørme også lang tid!!

Vi træner max 15 minutter ad gangen... Inklusive driftlege.

Hvis træningen er intensiv, så skal hunden være på toppen for at der sker indlæring.
    Resten er spildtid, hvor hunden ville drage mere nytte af at få det til at synke ind.

Hellere to gange ti minutter på en dag, end en gange tyve.

• #11   12. jun 2009 DU BEHØVER IKK TRÆNE SÅ LANG TID AF GANGEN - HAR SELV HAFT STORE PROBLEMER TIDLIGERE
    hov så lige jeg skrev med stort smiley

jeg laver øvelser af 5-10 min og holder så ca 1 min pause med leg - det holder gejsten (?staves) oppe på ham

jeg kører altid med 2 bolde kaster en, som han afleverer og kaster så den anden i modsat retning - dette gør jeg et par gange mellem hver øvelse

• #12   12. jun 2009 ok - skylder måske lige at sige at vi nk træner på en lidt anden måde end jer. Det foregår på den måde at vi står på række og en efter en går frem og viser for de andre hvad vi kan eller hvor vi er nået til. Dvs at hunden sidder stille måske i 20 min for derefter at komme ind i midten og være "på" i måske 3 min hvor den skal arbejde. Nogle gange er min bare så ukoncentreret når det bliver vores turat han intet vil. Andr gange går det perfekt... derefter går vi ud og træner for os selv men jeg når sjældent dertil fordi han har travlt med alt andet end mig - og der ryger han så i bilen da vi intet får ud af det

• #13   12. jun 2009 Louise

prøv at lade ham blive i bilen til det er jeres tur, men ville også kunne miste lysten hvis vi bare sku sidde og vente så lang tid

• #14   12. jun 2009 Louise, det lyder godt nok som noget af en opgave for hunden.

• #15   12. jun 2009 det er det også - specielt for min fordi han er så ops. på hvad der sker omkring ham og på at skulle snuse og tisse på totter og markere sig. Han bruger rigtig meget energi på at sidde og vente - han slapper ikke af og når det så er hans tur er det tit svært at fastholde ham i det!!

• #16   12. jun 2009 Det kan jeg godt forstå, han har jo brugt al sin energi.

Jeg ville insistere på med DIN hund, at han fik lov at være i bilen indtil det var hans tur til at træne.

Hvis du altså vil have effektivitet ;o)

• #17   12. jun 2009 enig, kræv at din hund får lov at vente i bilen

• #18   12. jun 2009 det kan jeg godt følge - men så opstår der jo bare et nyt problem! at blive rykket ud af bilen og skulle være "på" med det sammen, uden at tisse lidt på totter og hilse på de andre... den går nok heller ikke... måske skulle jeg sige at jeg vil vise først hver gang istedet... kunne være det hjalp!

• #19   12. jun 2009 Jeg ville gøre således:

Når I ankommer tager du hunden ud, for ham tisset af og afklimatiseret.

Når træningen starter følger du med - bare uden hund, og når der er en tilbage inden dig i rækken, så henter du din hund og laver lidt kontaktøvelser i nærheden af de andre.

Så skulle hunden gerne være klar til træning.

Det der med at tisse mener jeg slet slet ikke hører til på en træningsplads, så det ville jeg vænne hunden af med ;o)

• #20   12. jun 2009 den model prøve jeg næste gang smiley

Kommentér på:
træning med bold i stedet for godbid

Annonce