Bold til træning? {{forumTopicSubject}}
Jeg er kommet lidt i tvivl, om jeg kan tillade mig at bruge bold til træning.
Bandit elsker bolde.
Jeg brugte det som start i hans træning, for at han kunne lære at ignorere andre hunde.
Det virkede også super fint og han kan nogenlunde ignorerer de fleste hunde, nogle dage er dog bedre end andre.
Hvis jeg har bolden har jeg alt opmærksomheden, alt andet er ligegyldigt, han elsker at komme tilbage med den.
Men jeg er bange for at han er for bold fikseret, jeg bruger ikke bolden særlig ofte netop på grund af det, men det virker altså super godt til træning hvor han skal lære at ignorere andre hunde.
Det er det eneste han ikke kan ignorere helt på gåture endnu.
Skal jeg undgå bold leg fuldstændig eller er det okay 1-2 gange om måneden i sammenhæng med træning?
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.499
I bolden har du den optimale belønning, så udnyt det.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Så vi bruger bolden på øvelser hun allerede kan perfekt og på øvelser, hvor der skal mere fokus og intensitet (når øvelsen er klar til det)
F.eks. i højrehandling arbejder vi på godbidder lige nu, evt. med bold når øvelsen bare sidder LIGE i skabet. Ellers med godbidder - men FVF er 80% bold, det holder gejsten oppe.
Det er jo egentlig samme øvelse, men på hver sin side, og øvelserne er i hvert sit indlæringssted
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Hvad får dig til at tænke den tanke?
Jeg er i øvrigt enig med de andre - kør på, det virker jo.
jun 2014
Løsningen for os, har været at skrue ned for brugen af bold - men vi afslutter øvelsen, med brug af bold (og det er jo så først når bolden er fortjent, dvs. øvelsen blev rigtig god) At fjerne bolden ville dog slet ikke virke. Så ville vi miste fokus og intensitet, og det går jo heller ikke.. Så det er lidt med at finde en balancegang.
Det er et problem i rally, fordi der kommer tusind signaler hele tiden. I lydighed er det lidt mere medgørligt, synes jeg. Der er bolden bedre end godbidder
aug 2006
Boldfokus er for mig et ubetinget gode. Så skal man lære at bruge denne kraftige motivation, hvornår der skal skrues op og ned og hvornår den er hensigtsmæssig og bruge og hvornår den ikke er.
jun 2014
aug 2006
Der er sådan nogle overordnede ting, der er fælles for de fleste hunde, men detaljerne er heeelt forskellige fra hund til hund
Der skal der læses lidt hund
jun 2016
Følger: 2 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 39 Svar: 349
Det er ligegyldigt hvor langt vi går, han kigger hele tiden for at tjekke også selvom han ikke har fået den hele turen. (hvis der ikke kommer noget hvor jeg skal have fokus, så får han den ikke altid)
nogle gange fortsætter han indenfor, eller hvis han ser den indenfor kigger han eller vinker (hans måde at tigge) af den, for det meste indtil jeg har gemt den væk.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
At hunden er fokuseret, interesseret i bolden opfatter jeg på ingen måde som stress;)
jun 2016
Grundet til hans tidligere helbred forbandt han andre hunde, samt mennesker med noget dårligt.
Det jeg har brugt bolden til er at, når han så mennesker fik han bolden, hvis det ikke var et kaste venligt sted så fik han den bare i munden.
De gange jeg ikke har haft bolden med, har det været med godbidder.
Han lærte hurtigt at fremmede mennesker var okay, han kan uden problemer gå ved siden af fremmede mennesker nu.
Det jeg primært skal gøre er at forbinde andre hunde med noget godt, ved de fleste hunde reagerer han først hvis de er helt tæt på. Hvis det er muligt prøver jeg også at undgå at andre hunde kommer så tæt på.
Der er dog enkelte hunde han reagerer på før de overhovedet er i syne, jeg har ikke luret hvorfor endnu.
Det sker måske 1 gang om måneden eller mindre, det er vidt forskellige hunde store som små.
Nogle gange er bolden nemmere at bruge til fokus end godbidder, men samtidig har jeg læst om nogle hunde bliver stresset af for meget bold?
jun 2016
Der er dog ikke sket de helt store fremskridt siden jeg stoppede.
Da han skulle lære at ignorere fremmede mennesker, brugte jeg primært bolden og dem kan han fuldstændig ignorere 99% af tiden.
Ved hunde brugte jeg bolden til at få start i træningen men ellers har det primært været godbidder, han kan nogenlunde ignorere dem 60-70% af tiden.
At han er smertefri har dog også spillet en kæmpe rolle.
jun 2016
Den er meget nemmere at bruge end flexline eller almindelig 2 meters line.
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
jun 2016
De gange jeg har brugt den, der har han fået bolden når der har været en hund, jeg kaster den hvis området tillader det ellers får han den bare i munden og går med den, når den anden hund er væk så kommer bolden i lommen igen.
Bold til træning?