{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
916 visninger | Oprettet:

Bold til træning? {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet lidt i tvivl, om jeg kan tillade mig at bruge bold til træning.

Bandit elsker bolde.
Jeg brugte det som start i hans træning, for at han kunne lære at ignorere andre hunde.
Det virkede også super fint og han kan nogenlunde ignorerer de fleste hunde, nogle dage er dog bedre end andre.

Hvis jeg har bolden har jeg alt opmærksomheden, alt andet er ligegyldigt, han elsker at komme tilbage med den.

Men jeg er bange for at han er for bold fikseret, jeg bruger ikke bolden særlig ofte netop på grund af det, men det virker altså super godt til træning hvor han skal lære at ignorere andre hunde.
Det er det eneste han ikke kan ignorere helt på gåture endnu.

Skal jeg undgå bold leg fuldstændig eller er det okay 1-2 gange om måneden i sammenhæng med træning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bold til træning?
  • #1   5. feb 2017 Bold er ok hver eneste dag, at belønne med bold giver en utrolig intensiv og glad hund, der er apsolut ingen grund til at begrænse brug af bold som belønning!

• #3   5. feb 2017 Fuldkommen enig med Bodil.
    I bolden har du den optimale belønning, så udnyt det.

• #4   5. feb 2017 Vi bruger bold i vores træning. Jeg har dog fundet ud af, at den ikke skal bruges til ny indlæring - det bliver for kaotisk og hektisk.

Så vi bruger bolden på øvelser hun allerede kan perfekt og på øvelser, hvor der skal mere fokus og intensitet (når øvelsen er klar til det) smiley

F.eks. i højrehandling arbejder vi på godbidder lige nu, evt. med bold når øvelsen bare sidder LIGE i skabet. Ellers med godbidder - men FVF er 80% bold, det holder gejsten oppe.

Det er jo egentlig samme øvelse, men på hver sin side, og øvelserne er i hvert sit indlæringssted smiley

• #5   5. feb 2017 Jeg har svært ved at forestille mig, at en hund kan blive FOR boldfokuseret i en træningssammenhæng.
    Hvad får dig til at tænke den tanke?

Jeg er i øvrigt enig med de andre - kør på, det virker jo.

• #6   5. feb 2017 #5 Det kan godt ske med Nicki. Hun hører ikke hvad jeg siger, eller kigger på hvad jeg gør, fordi hun bare går FVF og tænker "bold, bold, bold, bold".

Løsningen for os, har været at skrue ned for brugen af bold - men vi afslutter øvelsen, med brug af bold (og det er jo så først når bolden er fortjent, dvs. øvelsen blev rigtig god) smiley At fjerne bolden ville dog slet ikke virke. Så ville vi miste fokus og intensitet, og det går jo heller ikke.. Så det er lidt med at finde en balancegang.

Det er et problem i rally, fordi der kommer tusind signaler hele tiden. I lydighed er det lidt mere medgørligt, synes jeg. Der er bolden bedre end godbidder smiley

• #7   5. feb 2017 Joo... det tror jeg nu ikke er fordi hun er for boldfokuseret, det er nok mere noget med at der kommer en snert stress indover. Og ja, det kan da også trigges af brug af bold, men det betyder ikke at der er for meget boldfokus.

Boldfokus er for mig et ubetinget gode. Så skal man lære at bruge denne kraftige motivation, hvornår der skal skrues op og ned og hvornår den er hensigtsmæssig og bruge og hvornår den ikke er.

• #8   5. feb 2017 Ja, vi/jeg er i hvert fald stadig i gang med at lære at bruge det smiley

• #9   5. feb 2017 Og når du så har lært det med Nicki og får en ny hund, så kan du starte forfra *GG*

Der er sådan nogle overordnede ting, der er fælles for de fleste hunde, men detaljerne er heeelt forskellige fra hund til hund smiley
    Der skal der læses lidt hund smiley

• #10   5. feb 2017 Jeg er mest bekymret for at han kan blive stresset af det, hvis han ved jeg har bolden med, så kigger han hele tiden for at tjekke om han får den. (ikke nødvendigvis en dårlig ting)

Det er ligegyldigt hvor langt vi går, han kigger hele tiden for at tjekke også selvom han ikke har fået den hele turen. (hvis der ikke kommer noget hvor jeg skal have fokus, så får han den ikke altid)
    nogle gange fortsætter han indenfor, eller hvis han ser den indenfor kigger han eller vinker (hans måde at tigge) af den, for det meste indtil jeg har gemt den væk.

• #11   5. feb 2017 Det er efter min bedste vurdering ikke stress det handler om, det jeg gør er at min bold er til træning, jeg har den i lommen og den er aldrig synlig for hunden før den bliver brugt, det vil sige jeg kunne ikke drømme om at lokke med bolden, hvis den bruges er det som belønning lige der hvor hunden gør det rigtige, man kunne forstille sig at i på gåturen mødte en fremmed hund, jeg ville stå stille, holde hunden i stram snor og i det øjeblik den kikke på mig ville jeg sige dygtig og hive bolden frem;)
    At hunden er fokuseret, interesseret i bolden opfatter jeg på ingen måde som stress;)

• #14   5. feb 2017 Det er kun nogle hunde han reagerer kraftigt på nu, han kan ikke med andre hunde udover 4 hunde hvor 1 er en tæve som han godt kan gå tur med og være i nærheden af men gider ikke at lege med hende, resten er hanhunde som han sagtens kan lege med osv.

Grundet til hans tidligere helbred forbandt han andre hunde, samt mennesker med noget dårligt.

Det jeg har brugt bolden til er at, når han så mennesker fik han bolden, hvis det ikke var et kaste venligt sted så fik han den bare i munden.
    De gange jeg ikke har haft bolden med, har det været med godbidder.
    Han lærte hurtigt at fremmede mennesker var okay, han kan uden problemer gå ved siden af fremmede mennesker nu.

Det jeg primært skal gøre er at forbinde andre hunde med noget godt, ved de fleste hunde reagerer han først hvis de er helt tæt på. Hvis det er muligt prøver jeg også at undgå at andre hunde kommer så tæt på.
    Der er dog enkelte hunde han reagerer på før de overhovedet er i syne, jeg har ikke luret hvorfor endnu.
    Det sker måske 1 gang om måneden eller mindre, det er vidt forskellige hunde store som små.

Nogle gange er bolden nemmere at bruge til fokus end godbidder, men samtidig har jeg læst om nogle hunde bliver stresset af for meget bold?

• #16   5. feb 2017 Så vil jeg prøve at træne med bold lidt mere, jeg har ikke brugt bolden i 2-3 måneder da jeg var lidt bekymret for at han blev stresset af det.

Der er dog ikke sket de helt store fremskridt siden jeg stoppede.
    Da han skulle lære at ignorere fremmede mennesker, brugte jeg primært bolden og dem kan han fuldstændig ignorere 99% af tiden.
    Ved hunde brugte jeg bolden til at få start i træningen men ellers har det primært været godbidder, han kan nogenlunde ignorere dem 60-70% af tiden.

At han er smertefri har dog også spillet en kæmpe rolle.

• #18   5. feb 2017 Nu har jeg også lige lavet en 20 m line så sent som igår, så vi skal også i gang med at træne indkald og lidt flere kontakt øvelser.

Den er meget nemmere at bruge end flexline eller almindelig 2 meters line.

• #19   5. feb 2017 Jeg bruger boldt.med Salik hver eneste dag og han er ekstremt boldtfikseret. Det betyder at boldten skal bruges med omtanke npr det handler om ny indlæring eller går det hele op ibhat og briller. Jeg bruger boldten som en uventet belønning som ryger op af lommen - ikke noget jeg holder fremme.så han kan se den for så koncentrerer han sig ikke nok om indlæringen men mest om boldten. Men til alle muligt andre ting bruger jeg den virkelig meget. Og ja han får også lov at løbe efter den og hente den en 10-15 gange hver dag - ingen stresset eller boldtosset hund her. Han gererer næsten lige så hurtigt ned som han gearer op.

profilbillede
  • #20   5. feb 2017 Når jeg har bolden med, er den i lommen når jeg ikke bruger den men han tjekker altid alligevel.

De gange jeg har brugt den, der har han fået bolden når der har været en hund, jeg kaster den hvis området tillader det ellers får han den bare i munden og går med den, når den anden hund er væk så kommer bolden i lommen igen.

Kommentér på:
Bold til træning?

Annonce