Lugtesans/søge? Lugtesans/søge?
Hejsa! Jeg har efterhånden lært Roy en del tricks, bl.a lærte jeg ham at give pote på blot to dage. Ud fra det kan jeg konstatere at han er rimelig lærenem. Men jeg vil gerne have ham til at kunne "søge" efter godbider og andre ting. Jeg har prøvet at lægge tørfoder ud, men han forstår ikke hvad han skal. Jeg har også prøvet at lægge et stykke kylling hen bag noget, og gnide kyllingen mod gulvet så der kom et duftspor han kunne lede efter, men det er ikke så fedt at skulle vise ham duftsporet hver gang. Hvordan har i lært jeres hund at søge?
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
www.sportshunde.dk
Det kan være at du kan bruge lidt af det.
Pøj pøj med det
jul 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 57
feb 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.239
sep 2004
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 132
Nå, men hvordan lærer man så "det dumme kræ" dét?
Luka har altid været ret god til det, på hendes måde altså.
Da jeg skulle lære luka det startede jeg med, mens hun var sulten, feks inden hun fik sin morgenmad, med at vise hende hvad jeg havde i hånden....lod hende snuse, men ikke tage det. Derefter smed jeg det ud på terrassen hvor hun kunne SE maden, som regl altså....Engang imellem viste det sig jo at der var nogle stykker som "havde gemt sig" ved en plante eller en anden forhindring. På den måde blev hun mere og mere nysgerrig og vedholden når det gjalt mad. Da hun så havde fundet ud af "metoden" tog jeg det med andre steder hen, feks i skoven eller ud på marken....
Du skal gå meget stille og roligt frem, ellers risikerer du at hunden bliver frustereret og ikke ved hvad det er du vil have den til...
Idag har jeg efterhånden fået Luka lært at finde forskellige ting ved feks at sige til hende "hvor er sokken" eller hvad det nu kan være....
Luka kan idag finde hvad som helst jeg beder hende om, hvis hun er i dét humør...
Michael
jul 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 57
Lugtesans/søge?