{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spor med genstande
  • #1   28. feb 2009 Når jeg starte med genstande på spor, så bruger jeg en hanske, der er plads til et par guffer, eller et brugt pilleglas, her kan der også ligge et par guffer i.
    Og så bliver de lagt på sporet, og så kan man lægge et spor m,ed lidt guffer på, og så ligge genstanden. og så blive glad når hunden finder genstanden, gå frem og så begynnder du at piller guffetr ud af hansken eller af pilleglaset..

Men det vil være godt, hvis hunden har læret at søge et felt, hvor der ligger genstande på.

• #2   28. feb 2009 Hulgaards- Tusind tak:)
    Feltsøg er ret nyt for os, så der er vi stadig i indlæringsfasen.

• #3   28. feb 2009 Hvis han stadig bare fortsætter med at gå sporet, selvom jeg roser ham når han finder genstanden, skal jeg så bare kalde ham hen til genstanden og gi ham guffen?

• #4   28. feb 2009 Allerførst vil jeg lige høre dig, om det er et krav indenfor det du træner, at genstanden skal samles op, eller om de må nøjes med at påvise?

HVIS den må det sidste, så vil jeg anbefale dig det, da det giver lidt mindre muligheder for fejl.

Når du har svaret får du min indgangsvinkel til indlæring af genstande.

• #5   28. feb 2009 Hvilke genstande bruger du?
    Og går han bare forbi, fordi han ikke har fået færten af genstanden?

• #6   28. feb 2009 CH- Vi træner ik på konkurrencehold. Men vi træner ved Dch.
    Så for min skyld må han gerne bare påvise genstanden:)
    Jeg gør det mest for at udfordre ham, for han er super god til at gå spor.

Helle- Jeg har prøvet med en vante og sådan en stof ting til at sidde på et cykelsædde.
    Jeg tror han går forbi fordi han ik aner hvad han ellers skal gøre.

Susanne- Tror bare at den måde forvirrer hunden ift apport hvor den jo skal hente og bringe genstanden.

• #7   28. feb 2009 Helle- Der har foresten været gemt guffer i genstandene.

• #8   28. feb 2009 CH- Vi træner slet ik spor med genstande, til træningen, men blev anbefalet at prøve det for at udfordre min hund noget mere.

• #9   28. feb 2009 Ok :o)

Hvis du vælger at han skal påvise, vil jeg anbefale, at du får ham til at dække.
    Det giver færrest fejl, da hunden har lettest ved at ligge stille. Og skal han ikke samle op, undgår du også fradrag, hvis hunden kunne finde på at tygge i genstanden ;o)

Hvis du vælger dæk som påvisning, så kan du lægge et spor med nogle gode store og tydelige genstande - gerne vanter med guf, pengepunge med guf og andet, der kan indeholde noget fantastisk lækkert.

Du sørger for at lave en markering, så du ved, hvornår hunden er ved genstanden, og når du kan se, at han er der, så giver du ham kommandoen DÆK.
    Bruger du klikker, så får han et klik, når han er kommet ned.

Derefter går du hen og belønner ham med alt det lækre, der er i genstanden og derefter genoptager sporsøget.

I Schæferklubben har vi nogle helt faste genstande, så dem fører vi hurtigt ind og laver rene genstandsspor - lægger måske 7-10 genstande på et spor, og laver hjernespor for hunden.
    Dæk-kommandoen tages først væk, når hunden er sikker i sit dæk. Du må gerne bruge linen til at holde ham tilbage omkring dækket, så du forhindrer ham i at gå over.

Det, der er vigtigst er, at gøre genstanden til "driftsmålet", så den finder ud af, at det er DERFOR den går sporet - og at det virkelig kan betale sig at finde den.
    Ergo - MASSER af bonusbelønning på genstandene.

• #10   28. feb 2009 Læder er godt til at optage duft.
    Måske, hvis du har en pegepung i læder.
    Har aldrig selv prøvet at bruge guffer i genstandene, da jeg har brugt genstande, der duftede af mig(f.eks. min pung eller læder lapper), så ved ikke, hvordan det virker...
    Du kan også lægge guffer på sporet for at holde ham på det.

CH: Tænkte på, om i bruger dæk kommandoen, når i begynder at indlære sporsøg?
    Ville da mene, at det i starten var vigtigt at oparbejde en vis begejstring hos hunden(skamrosning) ved genstanden, hvilket jo ikke hænger så godt sammen med en dæk-kommande?

• #11   28. feb 2009 Helle, jeg er ikke hundrede på, om jeg forstår dit spørgsmål :o)

Sporsøget er indlært allerførst, og vi har gjort det med guf først i stort set alle skridt, siden lidt flere for at ende ud i stor variation af belønning - da hunden tydeligt gik på den rigtige fært.

Da vi positivt kunne konstatere, at hunden har forstået det grundlæggende i opgaven sporsøg, så startede vi ud med at slutte et sporsøg med en tupperwareboks fyldt med guffer for enden af sporet. Hunden fik sin DÆK-kommando her - og blev belønnet med gufferne fra boksen.
    Siden blev boksen erstattet med de rigtige genstande, som der bruges i BHP/IPO.
    Og så blev der kørt på med regulære genstandsspor, hvor der var mange genstande.

Hunden bliver stadig belønnet STORT ved genstanden - både for at opnå en sikker påvisning, men også for at få oparbejdet en hurtig påvisning.
    Der er ingen konflikter imellem dæk-kommandoen og den meget belønning, tværtimod.
    Vores hund er betragter ikke en dæk-kommando som en øvkommando overhovedet - hvis det er det, du tænker på?

Vi gjorde i øvrigt også lidt forsøg en overgang med at køre byttedrift på genstandene - men det var ikke en succes for os. - Det er den nogengange for andre.

• #12   28. feb 2009 CH:
    Forstår på Camilla, at hendes hund er i starten af indlæringen, da hun skriver "Jeg har prøvet med en vante og sådan en stof ting til at sidde på et cykelsædde.
    Jeg tror han går forbi fordi han ik aner hvad han ellers skal gøre.".

Så tænker bare, at det vigtigste lige nu, er at han finder ud af, hvad det er der forventes og at dækkommandoen,, så kan komme ind, når han ved, at han skal finde genstanden.
    Mange hunde kan have svært ved at dække, når de bliver skamrost, da de bliver så begejstrede. Det var bare det, jeg mente.;-)

• #13   28. feb 2009 Helle, jeg er usikker på, hvad du mener med skamrost.

Hunden får sin belønning, når føreren er nået op på siden af den, har vist genstanden til dommeren - og så skal der bare spises, stille og roligt. Når det er slut, går føreren tilbage til linen og giver kommandoen SØGE.

Der er ikke noget i det, der gør at hunden bliver vild :o)

• #14   28. feb 2009 Hvis hunden bare går forbi ,på trods af, gufferne, tænker jeg bare, at enten er gufferne for kedelige eller også skal der roses rigtig meget.
    Og mine hunde har altid blevet meget glade, når jeg roser meget (læs skamroser). Ihvertfald så glade, at en dæk kommando ikke lige passer ind:-)
    Her taler jeg kun om indlæringsfasen, som Camillas hund åbenbart er i, da den ikke aner, at den skal interessere sig specielt for genstanden?
    Så tænker jeg lidt, at hunden skal hjælpes lidt på vej... Altså med rigtig meget ros og hvordan den påviser i starten, sådan set ikke er så vigtigt.
    Nogle hunde påviser bare ved at logre med halen. Ofte er det ejeren, der ikke er god nok til at læse hundens signaler.

Taler jeg stadig russisk? smiley

• #15   28. feb 2009 Jeg ville foretrække hunden at påvise korrekt fra starten i stedet for at skulle indlære det samme flere gange.

Jeg synes, at når man belønner med godbidder og selv forholder sig roligt - også med stemmen - så hidser hunden sig sjældent op til at gå ud af sin position (hvis den altså har lært, at dæk betyder læg dig og bliver der - før den har lært det, skal man ikke begynde at putte det ind på sporet)

Det ER virkelig uproblematisk på den måde ;o)

Men her hos os bliver hunden ikke skamrost, men belønnet med jackpot, når den gør noget fantastisk.

• #16   28. feb 2009 I øvrigt - hvis den bare går forbi, så er det jo fordi den ikke har fået fortalt, hvordan den skal gøre, når den møder en genstand.

Det er det den skal lære, og det lærer den ved at få den kommando, der svarer til den ønskede adfærd.

• #17   28. feb 2009 Altså dæk kommando??

• #18   28. feb 2009 Jep, hvis man ønsker den skal påvise med et dæk :o)

• #19   1. mar 2009 CH- Tusind tak for den gode beskrivelse:) Det skal helt sikkert prøves.
    Normalt anvender vi pølser når vi går sporet, men bør vi undlade dem når han skal søge efter genstande?

Helle- Du har helt ret i, at vi er i indlæringsfasen. Spor har vi dog trænet længe bare uden genstande.

• #20   1. mar 2009 CH- Af ren nysgerrighed hvad gør man hvis hunden skal samle genstanden op?

• #21   1. mar 2009 Nu bruger jeg aldrig markeringspinde, der hvor genstanden ligger, og vore genstanden inder indlæringer er også store, pung, hanske, læderlap, gulvtæppe, pilleglas, og ander der har en passende størrelse.

Til en kåring, nliver der lagt en læderlap 10x10 cm for enden af sporet, 300 m ude.

Når man så er kåret, så bliver genstandene mindre, 5x5 cm. og så er der 2 genstanden på 300 m. spor.

Patruljekl. her er genstanden 3x3 cm. 3 genstande, hvor den ene er nedgarvet, 400 m spor. og et enkelt knæk på sporet.

Kriminal/vinderklassen 4 genstande, hvor 1 genstand er nedgravet og så er der knæk og vejjoverførelse på sporet, størrelse på genstande 1 cm. og sporte er fra 800 - 1000 m. langt.

Markering af genstande kommer mere og mere inde i vore program, da vi følger udviklingen i sektion I - tjenestehundene, de må ikke samle op, men de skal markere, på grund af dna-beviser. - så på et tidspunkt skal sektionII følge de retningslinjer som i sek.I

• #22   1. mar 2009 Lærte min hund at markere genstanden undefor sporet først og istarten sagde jeg marker hvergang og så klik når hun lagde sig og først når hun smed sig ude kommando stadig udenfor sporet ja så begyndt jeg at tage genstandene med på sporet og istarten brugt jeg så igen marker kommandoen når vi nåede til en genstand og når hun lagde sig så klikkende jeg straks og belønnede. Så har aldrig haft behov for at lægge guffer indeni genstandene faktisk. og hun markere virkelig sikkert.

• #23   1. mar 2009 Camilla, når vi laver regulære genstandsspor, så lægger vi (afhængigt af, hvad der virker på hunden, selvfølgelig) ingen guffer på selve sporet men kun en gooood en under genstanden. Hun må selvsagt ikke selv tage den, kun påvise. Almindelig spor med et par genstande på, er der guf på som man plejer.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med indlæring af opsamling - jeg har ikke set det overhovedet. Til gengæld har jeg set en, der forsøger at aflære sin hund det, fordi det gav ham for mange fejl.... En fantastisk sporhund, i øvrigt, der går til sporhundeprøver i schæferregi :o).

Jeg synes også det er en god ide Stine kommer med - at træne genstandene uden for sporet.
    Jeg ville nu nok alligevel belønne stort, også på sporet, for at få hundens hastighed i gang til at passe med dækkets hastighed.

Det har værdi i vores prøver - men jo sikkert ikke i alle.

• #24   1. mar 2009 Jeg bruger altid belønning for genstandene forresten! Ellers er det min mening at hunden mister sin hurtighed når den skal markere og man risikere at den også går over ligepludselig!
    Det gælder ligesom ved alt andet om at holde motivationen helt i top heletiden jo:-)

• #25   1. mar 2009 Nå jeg har lige ladet mig fortælle, at i c-klassen i Dch skal hunden samle genstanden op.
    Men tak for de gode råd alligevel:)

• #26   1. mar 2009 Nå bare glem det jeg lige har skrevet:) Det viser sig at der ik er spor med i c-klassen. Men i b-klassen vælger man selv om hunden skal påvise genstanden eller samle den op.

Kommentér på:
Spor med genstande

Annonce