{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
66 visninger | Oprettet:

Spor - bøvl med påvisning af genstand {{forumTopicSubject}}

Måske sidder her nogen med et par guldkorn. Jeg kommer desværre ikke til træning på fredag (på det hold, hvor de er knaldhamrende dygtige til spor), så der går nogle uger før jeg kan få live-sparring. Så jeg giver jer et skud herinde smiley

Ellie skal påvise genstande på spor. Det er indiskutabelt, og vi har aldrig trænet andet. Jeg startede med at træne spor for sig og genstande for sig. Dengang tænkte jeg at jeg ville have påvisning med stå, men hun valgte selv dæk. Fint med det! Da genstandene så kom på sporet, valgte hun at sætte sig.

For nogle måneder siden var vi til en konkurrence, hvor der ca. 60-70 meter fra vores spor stod 3 hunde og gik AMOK. Ellie blev presset, og så vil hun gerne have noget i munden, så hun samlede første genstand op. Jeg valgte at ae hende, fordi jeg kunne se at hun var presset. Anden genstand påviste hun fint.

I de kommende uger trænede jeg spor som vanligt, og hun påviste fint.

Ved næste konkurrence samlede hun begge genstande op smiley Jeg så ikke at hun samlede dem op, for hun slap dem igen, men dommeren der gik ude på siden af sporet så det jo tydeligt. Jeg havde derfor rost hende for begge genstande. Det viste sig efterfølgende at hun havde fået en skade i poten, og måtte afbryde konkurrencen og køre til dyrlæge.

Jeg tænkte at det var blevet en vane, og hun havde jo flere gange fået ros for at samle op, så jeg satte ind med skarp træning inden DM. Det er kun trægenstande i B-klassen, og derfor har jeg kun trænet med trægenstande. Jeg købte citronsyre (til madlavning), rørte op i vand, lagde genstandene i blød, tørrede og lagde på spor. Første gang hun satte tungen på en genstand, spyttede hun den hurtigt ud igen, og har siden da ikke så meget som overvejet at røre en genstand. Jeg har op til DM udfaset citronsyre-genstande, og kørt med neutrale, for at sikre at der ikke var citronsyre-lugt på genstandene.

Da vi melder klar til sporet på DM, er jeg fuldstændig sikker på, at problemet er løst. Hun finder føste genstand, samler den glad op og løber frejdigt hen og afleverer den til mig smiley Jeg tager genstanden, roser ikke, og beder hende fortsætte. Anden genstand påviser hun.

Jeg vil helst ikke løse vores udfordring med en for hård irettesættelse - hun skal ikke over i at hun fravælger genstande. Men hun skal simpelthen stoppe med at samle dem op. Jeg er bare HELT blank på hvordan.

Hvis jeg lægger små genstande på spor (hårnåle, vognpoletter, 1 kr) påviser hun stensikkert. Men større genstande er åbenbart blevet ok at samle op. Det er bare ikke en mulighed for os - fordi jeg måske vil lege lidt med andre former for spor, hvor der skal påvises.

Hun elsker feltsøg, hvor hun jo samler op og afleverer. Det er egentlig bare en sidebemærkning - og ikke noget der ellers normalt giver anledning til bøvl for andre hunde.

Der er ikke noget jeg skal nå lige nu, så jeg har tid til at rette op på den her udfordring. Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal gribe den an. Jeg kan lægge spor så godt som hver dag, hvis det er en del af løsningen. Og jeg kan lave et konkurrence-agtigt setup på spor 1-2 gange om ugen.

Er der nogen der har ideer, forslag, tanker, så kom endelig med dem smiley

Spar penge på din forsikring



  • Der er endnu ikke skrevet kommentarer

Kommentér på:
Spor - bøvl med påvisning af genstand

Annonce