DcH spor - påvisning af genstande {{forumTopicSubject}}
Jeg vil gerne høre jeres erfaringer med påvisning af genstande på sporet. Især måske jer der har startet med at lære jeres hund at samle op, og så senere sadlet om til påvisning.
Det er ihvertfald det jeg påtænker at gøre med min hund.
Han er ikke nogen apportør fra naturens side, men hans apporter og frit søg sidder lige i skabet. Han elsker at løbe hjem med genstanden til sin "moar", men sporgenstandene og hele det setup med sporet, giver ham ikke samme glæde.
Han elsker at gå spor og er dygtig til det, men han samler tøvende genstandene op, og især hvis det er et fremmedspor hvor jeg ikke har rørt ved genstandene, så synes han ikke de er attraktive.
Vi mistede da også alt for mange point til gårsdagens konkurrence netop på den konto, han tøvede med 1. genstand og gik over nr. 2.
Nu overvejer jeg meget seriøst at lære ham at påvise i stedet for, men det skal ikke være med dæk, som jeg ved de fleste bruger ved påvisning.
Han vil hade at dække på et langhåret sporareal, så det vil jeg ikke byde ham. I går gik han spor på en mark hvor han nærmest hoppede af sted fordi han næsten forsvandt i kornet....det så dælme sjovt ud
Der ville det virkelig ha været nærmest en straf for ham hvis han skulle lægge sig.
I mit hoved ville det mest simple at lære ham at stå ved påvisning, så kunne jeg stille og roligt hente genstanden og sætte ham igang lige hvor han står.
Sit er selvfølgelig også en mulighed - men hvad anbefaler jer der har erfaring med det?
Mine overvejelser går på om det er for lille et signal, det at stå for en genstand, så han måske ikke vælger det, men i stedet vælger at fortsætte sit elskede spor og lade genstand være genstand?
Han er klikket og vant til at byde ind, så hvis jeg "taber" en genstand så samler han den op helt af sig selv.
Jeg er sikker på han hurtigt kan lære selve det at "fryse" foran en genstand, men jeg ved ikke helt hvad jeg skal vælge.
Jeg håber at høre fra nogen af jer der selv har enten sadlet om, eller har hunde der påviser genstande.
Fordele og ulemper ved det valgte.
Mvh
Winnie
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.370
Men det jo altså bare min erfaring
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 221
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.370
Jeg har Dobermann og en ret madglad en af slagsen så det er ret let at få hende til at forstå vigtigheden af noget vha guf
DcH spor - påvisning af genstande