1.344 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Cykelferie med vovsen Cykelferie med vovsen

Hejsa

Vi skal holde en rigtig aktiv ferie i år, cykle ærø rundt og sydfyn, og self vil vi have Sita med, hun elsker jo at være aktiv. smiley

Vi er allerede i fuld gang med at få hendes form helt i top så hun kan klare flere dage i træk, både mht. hendes poter, muskler og vejrtrækning.
Vi har regnet ud at dagsetaperne bliver på 20-25 km, dette udfra at hun pt. sagtens kan løbe 10 km på en time, så det dobbelte over en hel dag skulle hun nok kunne klare. Så er der også tid til masser af hvilepauser og kølen ned, hvis nu det er varmt til den tid. (Vi regner med juni-august)

Det vi har snakket om og som jeg har brug for svar på er følgende:
1.Hvor kan jeg finde noget viden om føstehjælp til hunde? Her både mht. glasskår, hedeslag og i værste tilfælde, færdselsuheld. (hun løber self i snor men alligevel)
2. Hun vil allerhelst gallopere, prøver meget på at få hende til at trave, kan også lade sig gi' sig, men hun nyder mest en stille galop. Kan det have noget at gøre med at hun er hyrdehund? Bare et vildt gæt.....
3. Skal jeg "styre" hendes vandforbrug når hun puster en del. Fx lige når vi stopper? her tænker jeg på om hun måske kan drikke for meget og det måske kan skade hende?
4. Skal hun have specilt mad/tilskud i de dage? Ekstra foder sikkert, men måske også noget mere fed/sukkerholdigt, eller er det kun mennesker der har brug for det?

Vi regner med at turen bliver på 5-7 dage med mulighed for overligger dage hvor vi bare slapper af og ligger ved stranden... Dette for at hun kan hvile kroppen hvis det er nødvendigt, og så hun kan få spist og drukket, så depoterne bliver fyldt helt op, uden fare for at hun skal ud og yde noget bagefter...

Ellers glæder vi os helt vildt, det er skønt at bruge dagene så tæt sammen, og det er tydeligt at hun nyder at være træt når vi kommer hjem. Også alle tiders måde at se naturen på en stille og rolig måde.

Er der nogen der har forslag til træningen lige op til turen? Skal vi give hende en lille pause, sætte træningen ned eller op, eller bare fortsætte som vi plejer?
Vi har trænet i en måned nu, hvor vi cykler lang tur hver tredje dag, en kort tur dagen efter, og så en hviledag. Det virker til at det er godt for hende, vi øger så turene stille og roligt, og hun klarer det fint.

Det skal siges at vi er klar over at turen bliver på hendes præmisser, hvis hun har en dårlig dag kommer vi bare ikke så langt, vi skal sove i telt, så vi har ikke distancer/tidspunkter vi SKAL nå.

Nå sikke en smøre, håber der er nogen der har nogle gode råd eller erfaringer i vil give videre.

Mvh den glade friluftsfamilie smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Grouw robotplæneklipper 800 kr.
  • Eltavle slår fra - muligvis skifte sikring 1.100 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Gardin opsætning, 3 vinduer 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Cykelferie med vovsen
  • #1   12. apr 2008 Lyder som en kanon ferie. Jeg synes jeres plan for træningen og ferien lyder fornuftig. MHT vand, ville jeg passe på med for koldt vand, men ellers lade hunden drikke mange gange små portioner i stedet for få store.
    At hun galoperer i stedet for at trave er ikke typisk hyrdehund. Jeg har bordere og de traver altid når de arbejder/løber langt. Selvfølgelig ikke når de leger eller løber agility smiley Så er det i fuld galop.

• #2   12. apr 2008 Anette:
    Ok, så må hun være lidt mærkelig... Vi har tænkt lidt over om det er fordi hun har så meget energi og glæde ved det at " nu skal der ske noget"... Men vi arbejder videre på konstant trav.... Men jeg lader hende nu selv bestemme tempoet for det meste... Hvis hun bare VIL galopere får hun lov til det i 100-200 meter og så tilbage i trav... Hun gør jo ikke noget hun ikke kan klare...

Det med vandet vil jeg huske... vi har en rejseskål hvor vi kan snøre den sammen, så vi kan jo bare standse i to min og lige lade hende få et par mundfulde....

• #3   12. apr 2008 Ikke mærkelig, bare lidt ivrig. Mon ikke galoppen går lidt af efter en uges cykelferie *SS*

Hvis hun selv bestemmer tempo er det jo helt fint.

• #4   12. apr 2008 Når man cykler med hunden, så er der visse ting man lige skal overholde.

Hunden er sund og rask. Her tænkes især på hofteledsdysplasi og hjertefejl. Er du i tvivl så spørg først din dyrlæge.
    Hunden er i schæferhundestørrelse.
    Hunden er over 1 år.
    Hund og fører kan sammen bevæge sig forsvarlig i trafikken. Træn, inden I begiver jer ud i trafikken, på et sikkert område og lad hunden vænne sig til cyklen, således at hunden ikke er bange for cyklen, lær hunden at løbe i snor
    på højre side af cyklen, øv jer i at standse op og starte.
    Vær opmærksom på følgende inden hver træningstur
    Hundens poter skal være uden skader - se efter om den halter når den løber på sten eller asfalt.
    Brug eventuelt potevoks for at forebygge slitage.
    Udendørstemperaturen skal være under 20 grader ellers er asfalten for varm. På varme dage
    kan der trænes morgen eller aften.
    Hunden må ikke have spist indenfor 5 timer før turen og heller ikke have drukket for store mængder
    vand lige inden.
    Sørg for at hunden er luftet inden turen da du ellers risikerer at styrte på cyklen, hvis hunden brat
    standser op for at besørge.
    Vær opmærksom på følgende under hver træningstur
    Kør omkring 12 km/t på hele turen. Cykel aldrig hurtigere end at hunden kan/vil følge med.
    Hunden må kun løbe i trav på turen. Brug en cykelcomputer ! (koster ca. 60 kr.)
    Lad ikke hunden løbe inde i græsrabatten, da du ikke vil kunne se (og undgå) skarpe
    sten og glasskår.
    Kig ofte efter om hunden begynder at halte. Hvis det sker, undersøger du poterne for torne,
    skår og vabler og trækker cyklen hjem.
    Hold eventuelt små pauser på turen hvis hunden halser meget (meget forpustet) og giv
    eventuelt hunden lidt vand.
    Vent til ca. 2 timer efter turen med at fodre hunden ellers er der fare for en mavevending.

• #5   12. apr 2008 Babett- hvorfor skal hunden være i schæferstørrelse?

• #6   13. apr 2008 Ja den undrede jeg mig osse over. Jeg cyklede da osse med Møffe (ca 11 kg). Self i roligere tempo end hvis det var en stor hund, og ikke voldsomt langt, men hun nød nu cykelturene, og det er jo alletiders for at opbygge kondition.

Regner da osse med Reiki skal cykles med når han bliver lidt ældre.

• #7   13. apr 2008 Babett:

Vi har altid cyklet med hende så de ting ved jeg godt og overholder self.

Det mine spørgsmål går på er netop på så intens en tur, derfor de meget udspecificerede spørgsmål.
    Sita kan alle kommandoer vi overhovedet skal bruge. Højre-venstre-standse-starte-kom så-tilbage(når vi skal igennem de der "heller" til cykler)

Førstehjælp er et punkt hvor jeg gerne vil have det frisket op, da vi jo kan komme i den situation at vi selv skal klare skærene indtil en taxa/dyrlægen kan komme ud til os.

Det er ikke for at lyde "superklog", men de fleste ting ved vi godt - undtagen lige de 4 ovenstående punkter....

Anette:
    Det tror jeg da... Idag da vi kom over de 2 km var det også en konstant trav mellem 11-12 km/t, og så med korte stykker hvor hun lige ville galopere lidt....
    Kan ikke lade være med at tænke på at det er en sej race/type... Hun er 6 år, men kan sagtens klare, og elsker de her ture... Skønt med en hund man kan have med alle steder smiley

• #8   13. apr 2008 Jeg skrev det som en oplysning, og info så man ikke begår fejl og skader sin hund, fordi man man vil cykle.
    Det skal jo helt gå godt både for hunden og for føreren.

Kommentér på:
Cykelferie med vovsen

Annonce