{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
824 visninger | Oprettet:

Forskellige kommandoer til søge og fri {{forumTopicSubject}}

Lidt dum overskrift.
Nå, men sagen er den at jeg har overvejet om det er smart at bruge den samme kommando, nemlig søge, til både at finde godbidder som han må spise, og ting som han skal bringe tilbage til mig. Vi er nemlig ved at træne næseprøven, og han tygger lidt i pinden. Det skal jeg arbejde med, og i den forbindesle kunne man måske lave kommandoen om, eller hvad synes I?

Jeg synes plejer jo at give mingus fri når en øvelse er slut eller han ikke længere behøver gå pænt ved siden af mig. Men jeg siger også fri når jeg slipper ham løs. Er det ikke uhensigtsmæssigt? Og hvilken kommando kan jeg evt. give når jeg spiller ham fri?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellige kommandoer til søge og fri
  • #1   14. dec 2007 Hvor er det træls man ikke kan rette i sit indlæg!

• #2   14. dec 2007 Kan du ikke bare kalde "hente"-opgaverne apport og spise-opgaverne søg? Og fri for fri....ss

• #3   14. dec 2007 Hej.
    Den almindelige kommando, når et emne skal bringes tilbage, er "apport."
    Og sender du ham afsted på en opgave, så kan du jo bruge kommandoen "ud", ledsaget af en guidende armbevægelse.
    Det vigtigste er faktisk ikke, hvad du siger, bare du mener det samme med en given kommando hvergang.
    Og ja, det kan hurtigt blive noget kludder, hvis han den ene gang på en given kommando, leder efter godbidder, og næste gang skal apportere på samme.
    Venligst Marietta

• #4   14. dec 2007 Jeg plejer at sige " søg mor". Jeg bruger også søg kommando til at finde ting, men så trækker jeg ordet "søøøge". Håber du forstår hvad jeg mener

• #5   14. dec 2007 Hehe, kom lige til at se at jeg skrev "spiller ham fri"!

Tak for svarene. Tror jeg beholder fri så.
    Mht. at bruge kommandoen apport, så er den ikke helt på plads endnu. Vi træner pt. kun til junior-prøven. Men skal jeg ikke kun bruge den til når han skal hente én bestemt ting? Ellers tror han vel at han han skal hente alle pindene, og ikke kun den med fært?

• #6   14. dec 2007 He he Louise Alminde J.
    Jeg bliver helt forvirret, mon også din hund gør det?
    "Fri" kommandoen bør betyde "nu kan du gøre, hvad du vil". "Ud" bør betyde; " Løb i den retning jeg viser dig".
    "Søg" eller "Søge"; bør betyde " Find noget".
    " Apport"; bør betyde " Bring det til mig".
    Og så skal man helst ikke træne med pinde, men med bestemte genstande, netop for at undgå, at hunden slæber hver eneste kæp den møder med hjem.
    Altså apportbukke, hvilke man kan lave af nærsagt hvad som helst, eller købe i alle størrelser og udformninger.
    Venligst Marietta

• #7   14. dec 2007 Du bør beholde fri som du også selv konkluderer

De andre derimod skal du tænke over --
    - En apport er når hunden er på plads og du kaster bukken hunden henter og aflevere. dette er en apport

- Søge er når hunden ikke ved hvor genstanden er og selv skal finde den men komme tilbage med den.

Med hensyn til godbidssøgning er det ren træning/hygge ?? her kan du bruge "finde" "spise" eller lign. Men aldrig Apport eller søge...

Skal du op i konkurrence med hunden har du længere indlæringstid ved forvirring derfor er det vigtigt du jar kommandorene på plads inden du starter træningen

håber ikke jeg gjore dig forvirret hehe

• #8   14. dec 2007 Det er lige meget hvad han skal hente, så er det apport.

Jeg har lige fået Luna til at hente en godbid til mig og aflevere i min hånd *S*

• #9   14. dec 2007 Marietta:
    Hvad skal jeg så bruge når han både skal søge og bringe til mig? For han skal jo søge efter den pind som jeg har rørt ved, og lade de andre være.
    Med pind mener jeg de små stave der bliver brugt til Lydighedsprøver i DKK. Når jeg træner decideret apport bruger jeg en lille træ-apport.

• #10   14. dec 2007 jeanette: han skal ikke bare apportere, men søge efter lige netop den pind jeg har rørt ved.

• #11   14. dec 2007 Så ville jeg først sige "søge" og når han så har fundet pinden, vil jeg sige "apport"

• #12   14. dec 2007 så er det søge hvis kan ikke ved hvor den er...

• #13   14. dec 2007 Gitte: Godbidsøgning er ren hygge, så der kunne jeg godt lave kommandoen om. Der gør det jo ikke så meget hvis han bliver lidt forvirret de første par gange.

• #14   14. dec 2007 Okay, troede naivt at det bare var pinde, men det er jo genkendelige genstande. Jeg ville kombinere de to kommandoer, eller vælge en. Det vigtigste er bare, at du ikke bruger den samme kommando, når der ledes efter godbidder, som når der skal arbejdes.

• #15   14. dec 2007 Nej ikke til hygge så brug f.eks. "finde" han lærer hurtigt hvad han skal når du lige viser ham det en enkelt gang smiler - men pas på med andre kommandorer til ting der ikke er tilhørende, ny indlæring på en hund der er fejlindlært tager MEGA lang tid hehe

• #16   14. dec 2007 Han vil godt kunne se den, den ligger kun omkring 3 meter væk.

• #17   14. dec 2007 Så må jeg i gang med træningen - tak for alle svarene smiley

• #18   14. dec 2007 Jeg bruger da "søge" både når hun leder efter godbidder og ellers..

Da vi gik til træning i DcH brugte jeg "søge felt", når vi havde feltsøgning...

• #19   14. dec 2007 Vi sender jo bare jagthundene ud med kommandoen "Apport", og så forventer vi, at de selv leder efter, og selvfølgelig finder og bringer vildtet.
    Vi bruger først kommandoen "Søg", hvis hunden ikke fanger fært, og tvivler på der er noget. smiley

• #20   14. dec 2007 ja, jeg sætter også bare en ekstra kommando på "søge"

Feltsøg: "søge felt"

godbidder: "søge"

Spor: "Søge spor"

"apport" bruger jeg ianset hvad han skal hente til mig, da det for mig er vigtigt at han kan hente mange forskellige genstande.

Uanset hvad så tror jeg mest det er for min skyld at kommandoerne er sat på. Karlo kan sagtens kende forskel på de forskellige øvelser (-:

• #21   14. dec 2007 ekstrakommnandoer skulle der have stået (-:

• #22   14. dec 2007 I søgeøvelsen med pinde må man ikke sige apport. Hunden skal selv samle op og komme tilbage med pinden

• #23   15. dec 2007 Så siger man da bare... "Søg pind"

• #24   15. dec 2007 Jeg mener ikke man kan skal bruge kommandoen "apport" når han ikke skal hente ALLE pindene/genstandene.
    Jeg tror jeg vil til at bruge "søge" når det er specifikt spor og genstande med fært, og så ligeså stille gå over til en anden kommando når det er mad/godbbidder.

Kommentér på:
Forskellige kommandoer til søge og fri

Annonce