De er, hvad man gør dem til - igen ;) {{forumTopicSubject}}
Denne gang dog om hund
Er helt på røven i forundring over, hvor stærk genetik er.
Coffey har en kuldbroder, som jeg ikke ser så hulens ofte, men dog en gang imellem.
Siden de var små har vi godt kunne se at der har været udprægede ligheder både i udseende og adfærd, men i går aftes, da vi kunne observere de to træne måtte vi konstatere at genetik er ufattelig betydningsfuldt.
De to hunde har ikke mødt hinanden siden de var omtrent tre måneder gamle.
De bor hos ganske forskellige ejere, forskellige erfaringer, forskellige måder at have hund på, forskellige grænser og forskellige vilkår.
Alligevel ser vi i går to hunde, der ligeså godt kunne være klonede. Lidt frugtfarve i den enes pels, og de to hundeførere kunne have taget hvilken som helst af dem og arbejdet med dem som sine egne.
Forskellen der var på de to hunde bestod i at man kunne se at den ene hundefører er en smule mere erfaren end den anden. Ellers var alt det samme - mimik, lyde, stressniveau- og udtryk, håndtering af kommandoer, belønninger - selv de fejl, de lavede i træningen var den samme.
Jeg har personligt ikke set noget lignende før - og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor lidt vi i grunden lægger i dem - og hvor meget de selv har med.
Det var en eyeopener af det helt store!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Men jeg tror nu alligevel, det var tydeligst for os, der kender mindst en af hundene godt
Det var jo både de store og små ting - både udtryk i ansigtet, hvornår og i hvilke situationer de sagde hvilke lyde - osv
jul 2012
Følger: 21 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 400
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Måske man kan ane det der, deres stemning er ret lige hinanden lige der.
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
Så den med at prægning betyder alt, den holder ikke helt, der er en stor mængde gener, der har en finger med i spillet.
jan 2008
Følger: 52 Følgere: 47 Hunde: 3 Emner: 743 Svar: 5.377
sep 2007
Følger: 1 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 870
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.314
De er, hvad man gør dem til - igen ;)