{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
939 visninger | Oprettet:

De er, hvad man gør dem til - igen ;) {{forumTopicSubject}}

Denne gang dog om hund smiley

Er helt på røven i forundring over, hvor stærk genetik er.

Coffey har en kuldbroder, som jeg ikke ser så hulens ofte, men dog en gang imellem.
Siden de var små har vi godt kunne se at der har været udprægede ligheder både i udseende og adfærd, men i går aftes, da vi kunne observere de to træne måtte vi konstatere at genetik er ufattelig betydningsfuldt.

De to hunde har ikke mødt hinanden siden de var omtrent tre måneder gamle.
De bor hos ganske forskellige ejere, forskellige erfaringer, forskellige måder at have hund på, forskellige grænser og forskellige vilkår.

Alligevel ser vi i går to hunde, der ligeså godt kunne være klonede. Lidt frugtfarve i den enes pels, og de to hundeførere kunne have taget hvilken som helst af dem og arbejdet med dem som sine egne.

Forskellen der var på de to hunde bestod i at man kunne se at den ene hundefører er en smule mere erfaren end den anden. Ellers var alt det samme - mimik, lyde, stressniveau- og udtryk, håndtering af kommandoer, belønninger - selv de fejl, de lavede i træningen var den samme.

Jeg har personligt ikke set noget lignende før - og jeg kan ikke lade være med at tænke på, hvor lidt vi i grunden lægger i dem - og hvor meget de selv har med.

Det var en eyeopener af det helt store!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De er, hvad man gør dem til - igen ;)
  • #2   3. jul 2013 Emma, ja det havde været rigtig sjovt.

Men jeg tror nu alligevel, det var tydeligst for os, der kender mindst en af hundene godt smiley

Det var jo både de store og små ting - både udtryk i ansigtet, hvornår og i hvilke situationer de sagde hvilke lyde - osv smiley

• #3   3. jul 2013 Hvor tankevækkende.

• #4   3. jul 2013 Har fundet et par billeder...

Måske man kan ane det der, deres stemning er ret lige hinanden lige der.

profilbillede
  • #5   3. jul 2013 Jeg har oplevet det samme med Rosa og hendes søster. Jeg fandt tilfældigt søsteren herinde, da de var et par år eller tre. Det er sjovt som de to hunde ligner hinanden, lyder ens og har samme sjove vaner. F.eks. har begge for vane at skubbe sofapuderne på gulvet, de skal bare ikke ligge i sofaen men på gulvet. De er så ens af væremåde og lyd, at når vi er sammen, så kan vi selv i en hurtig vending tage fejl, og tro det er vores hund der laver ballade, men så er det den anden. Det har vi ofte fået et billigt grin over smiley

Så den med at prægning betyder alt, den holder ikke helt, der er en stor mængde gener, der har en finger med i spillet.

• #6   4. jul 2013 Spændende og vildt ! smiley

• #7   4. jul 2013 Altså i og med baggrund og lys er forskelligt, kunne du sagtens bilde mig ind at det var samme hund. Hold op de ligner hinanden både i udseende og udtryk.

• #8   4. jul 2013 Ja, genetik er ret forunderligt! Min hanhund har lavet 4 kuld hvalpe på 4 forskellige tæver. 22 hvalpe i alt. Nogen af dem ligner ham ikke særlig meget, nogen ligner ham sådan rimeligt. Men så er der er også et par stykker, der nærmest er en kopi af ham rent eksteriøet, men så sandelig også rent mentalt. På det rent mentale lader det dog til at han er slået igennem på hovedparten af dem og har lavet nogle meget glade og livlige spilopmagere med selvsikkerheden i orden.

Kommentér på:
De er, hvad man gør dem til - igen ;)

Annonce