{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
183 visninger | Oprettet:

Sele/Halsbånd problem. {{forumTopicSubject}}

Jubas vil simpelthen ikke finde sig i at få sele eller halsbånd på. Da jeg hentede ham fra avler fik jeg et seletøj hans mor brugte som hvalp og der skreg han op som om han skulle dø da vi tog det på ham. Jeg tænkte så en uges tid jeg bare lufter i haven og gjorde ikke mere ved det. Prøvede så anden gang efter 8 dage med både sele og halsbånd, der bed han og snerrede og i går prøvede jeg igen hvor han var mindre ond ved sin far men han gik og undgik mig i en del tid efter.

Jeg har set flere forskellige youtube videoer af desensibilisering og så videre. Har prøvet at ligge selen rimelig tæt på foder og vandings området, og det gjorde han ikke drak eller spiste noget de timer. Jeg har nu flyttet selen ud på gulvet langt væk fra det vigtige sted og tænker jeg stille og rolig flytter rundt på det til jeg kan decideret træne det på ham.

Har nogen bedre ideer end denne video? (3:22) https://www.youtube.com/watch?v=ZN5iCsul4iU

Jubas er utrolig modig i forhold til det meste. Men tror selv han bliver lidt overstimuleret når jeg besøger min familie med 3 vilde drenge.. Der bliver leget temmelig vildt.

Jubas løber selv op og ned af den stejle rampe jeg har til sengen, skud gør ham ikke noget. Tror han var førerhan i hvalpeflokken, det siges det han var og han var stjernen når det kom til at bide legetøj i stykker og energi niveau.

Skal jo gerne ud og gå med ham stille og rolig snarest. smiley Takker.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sele/Halsbånd problem.
  • #1   i dag kl. 07:25 Du skal have fat i noget undervisning i frivillig håndtering. Start med at læse en masse og find så et kursus eller en underviser som kan hjælpe dig.
    Det er vejen frem i de her situationer. Træning på hundens præmisser.
    Jeg har trænet det - forebyggende - med Lumi fra hvalp, og hun kan selv gå hen og tage sit udstyr på, når det hænger et sted. Det er vildt effektivt.
    Jeg tog to sessioner med en hvalp på et af mine hold, som var panisk for selen, og siden har de ikke haft problemer. Det virker bare.

• CM
    CM Tilmeldt:
    sep 2020

Følgere: 23 Emner: 40 Svar: 865
    #2   i dag kl. 08:03 Det er så ærgerligt at opdrætteren ikke har lært ham at bære halsbånd før han flyttede.

Er enig med Malene, men der kan jo gå noget tid før man får læst sig frem/fundet en træner, så jeg ville sætte halsbåndet på hvalpen og lade det blive på.

Er der for stor risiko for at han kan sidde fast nogen steder, ville jeg købe et af de der halsbånd, der er beregnet til, at vænne hvalpen til at bære det = De springer op ved let træk og kan ikke bruges til at gå tur med.

Tillykke med familiemedlemmet smiley

• #3   i dag kl. 08:46 Jeg ved ikke om det kan hjælpe, men dette er hvordan jeg har lært mine katte at have sele på (jeg bruger ikke halsbånd til dem)

Jeg starter indendørs med at sætte selen på aaaaalt for løst, dog ikke så løst at den falder af.

når katten så tolerere det, strammer jeg lidt ind.

og fortsætter sådan indtil selen er som jeg vil have den når jeg starter på udenfor.

så sætter jeg en snor på og lader katten gå lidt rundt med den indenfor, så den ikke er så bange for at blive efterfulgt.

Jeg bruger normalt flexi snor udenfor, men starter med en fast snor.

selen er en tand for stram til "når det hele er indlært" så katten ikke kan vride sig ud (men stadig så løs at den kan bevæge sig frit og trække vejret)

Så starter jeg på udenfor og når katten kan finde ud af at gå i selen så løsner jeg selen lidt.

Dette kan tage timer, dage, uger eller måneder alt efter katten.

Hvalpe plejer at være mad motiveret, så når selen er fremme så leg den er en enarmet tyveknægt og hvalpen har lige fået 3 på stribe, maaaaasser af godbidder, så den lærer at selen den er noget godt noget smiley

Held og lykke med det hele smiley

• #4   i dag kl. 08:47 Og dejligt at se dig herinde igen smiley

• #5   i dag kl. 09:53 Jotak smiley jeg prøver inkludere research ind i friivillig håndtering. Skal lige købe et nyt halsbånd da det jeg har er pænt lort. Nok en god ide at lære ham at gå med et så hvis han stikker af nogensinde at folk hurtig kan se mit tlf nummer.. Vil prøve at på en tålmodig måde at komme nærmere at få vendt selen fra en skrækkelig oplevelse til en glædelig begivenhed. smiley Det skal nok tage noget tid, men det er også fint. Det seletøj jeg bruger er for stort om kroppen, men hans kæmpe knold kan kun lige presses igennem hals hullet, så det er jo op ad bakke også. Tak for interesse i at hjælpe.

• #6   i dag kl. 10:09 Skal vi ikke se Jubas? smiley og velkommen tilbage Vark smiley

• #7   i dag kl. 10:11 Måske en sele der kan åbnes i halsstykket, vil være en hjælp. Så er der da i hvert fald ikke noget der skal "mases" over hovedet.

• #8   i dag kl. 10:36 Min hvalp havde sele på indenfor et stykke tid og så lod vi som ingenting. Når vi fandt den frem roste vi og gav den på samtidig med at vi gav godbidder.

Vi bruger en curli som ikke skal over hovedet. Det samme med hans dækken

• #9   1 time siden Måske det vil være en lidt blidere start at droppe selen indtil han er OK med halsbåndet? Min Clinton har altid hadet at få noget på. Opdrætter havde forsøgt at vænne ham til det, som de har gjort i massere af kuld før med god success. Han blev OK med halsbånd, men sele er han aldrig blevet gode venner med. Så han slipper for sele.

Kommentér på:
Sele/Halsbånd problem.

Annonce