1.399 visninger
|
Oprettet:
At slippe {{forumTopicSubject}}
Hvad er jeres metode til at lære hunden at slippe et stykke legetøj? Bytte med godbid? Bytte med mere spændende legetøj? Holde legetøjet dødt? Noget helt andet?
Jeg er nysgerrig fordi mig og Umi stadig ikke rigtig har mestret det. Vi har brugt den klassiske vis-en-godbid-og-sig-slip, men det er bare ikke vejen for os. Til gengæld vil jeg meget nødigt have en hund, der tror hun skal slippe bare fordi jeg holder legetøjet passivt.
Det er ikke tiltænkt at emnet som sådan skal handle om os - jeg vil bare gerne høre nogle forskellige metoder og jeres begrundelser for, hvorfor I bruger det I gør
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.695
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 283 Svar: 8.326
Vi har dog til træning leget død, så vi sad med to stykker legetøj, og så skulle hunden selv vælge det der bevægede sig. Når et legetøj blev passivt skulle hunden så vælge det andet legetøj. Det fungerede fint med teemo, men vi bruger det ikke rigtig til noget, så om det er effektivt til at få hunden til at lærer slip, pas.
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 137 Svar: 10.246
Generelt vil jeg jo gerne at min hund, når den arbejder, rigtig gerne vil holde fast. Jeg vil også gerne at den holder fast i bolden, for det er op ad bakke at trække med en hund, der bare slipper. Når vi har det rigtig sjovt, kan det stadig, her 10 år senere, være lidt en kamp at få hende til at slippe, selvom det eneste hun vil, er at jeg kaster den skide bold.
Jeg tror Sofia skal prøve at ae og klø en schæfer med en bold, og se om det hjælper noget Men schæfer er jo heller ikke just samarbejdende
nov 2012
sep 2017
Jeg troede en papillon var en selskabshund? Bevares, det kan være rigtig dygtige, men jeg tænker ikke umiddelbart på den som en arbejdende hund
sep 2017
nov 2012
apr 2008
Jeg kunne fx være bekymret for om man mon får en hund der så slipper hver gang legetøjet bliver passivt, er det noget du har oplevet?
Spændende at høre hvordan I gør. Jeg ser også rigtig mange lave dead or alive (lege død osv). Den fungerer stadig ikke for os, må jeg indrømme
apr 2008
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.287
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.473
Efter nogle gentagelser forstår hunden at når jeg holder legetøjet stille vil det være smart at slippe og så sætter jeg et signal på. Jeg siger slip og derefter stopper jeg legetøjet.
Når hunden kan slippe får den ind i mellem en godbid for at slippe og ind i mellem værsgo til at lege videre. Andre gange får den bare muligheden for at træne videre.
sep 2017
My only, læs nu hvad jeg skriver! Jeg orker ærligt talt ikke endnu en “papillon er mindst lige så sej til alt alt, som en *indsæt brugsrace*”. Jeg skriver jo, at de kan være rigtig dygtige.
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 340 Svar: 14.186
Konsekvensen oplevede han 2-3 gange da han var omkring 3 mdr - og han slipper alt når jeg siger det (ikke ækle ting han stadig æder, den der "spyt ud" virker ikke), men når vi træner.
Jeg kan ikke bruge en hund, der spytter ud når figuranten bliver passiv - jeg vil ha en hund, der bliver ved og ved med at trække indtil jeg siger slip.
Så det gør han, både når vi træner, og det kan være bold, bidepølse whatever - og naturligvis i ærmet, når vi træner C.
Jeg har aldrig bytte eller givet ham kiks efterfølgende - belønningen er at legen fortsætter efter slippet.
Jeg vil ha en hund, der kan stå omme bagved mig med bidepølsen i munden, med forbenene op på mig og trække som en vild, og så når "slip" lyder (og man skal ikke RÅBE slip, vores hunde hører faktisk ret godt) slipper, går ½ skridt baglæns, fryser og så .. ved bevægelse eller kommando, bider igen.
Min hund må ikke slippe selvstændigt fordi byttet bliver roligt / slapt ... den skal holde ved, indtil kommandoen lyder.
Slippet skal bare være der - altid
jan 2006
- hvad er det ?
apr 2008
Jeg har oplevet - men det kan også sagtens have noget med mine egne evner at gøre - at min hund ELSKER lækkerier, så hvis jeg fra starten indlærer at "slip" betyder "du får mad", så står hun tydeligt og forventer en godbid. Og hvis det er ude af billedet, så gider hun da ikke slippe, for hun får ikke den belønning jeg har indlært. Det er sikkert mig, der ikke er dygtig nok til at udfase maden, men jeg kan bare konstatere at det ikke fungerer som ønsket. Så fint at læse lidt forskellige metoder.
Randi, har du så en hund der slipper hver gang du holder legetøjet stille? Og oplever du, at hunden så er meget hurtig til at slippe hver gang det ikke hele tiden er i bevægelse? Jeg tænker, om det mon ikke er en ulempe når man gerne vil have hunden til at kæmpe selvstændigt videre?
Martine, "dead or alive" er bare den glorificerede udgave af at holde legetøjet passivt. Jeg ved ikke hvorfor det har fået et navn - men hunden skal vælge mellem det døde eller levende legetøj, og hele tiden vælge det legetøj, som føreren gør levende. Det virker ikke på Umi (hun vil altid have det legetøj hun pt. har i munden), men ved nærmere eftertanke ved jeg heller ikke, om det egentlig er det jeg sigter efter. Jeg vil gerne have, at min hund også tænder på passivt legetøj selvom det ikke nødvendigvis flagrer rundt.
apr 2008
jan 2006
Tak for svaret
Ting skal jo HEDDE noget, og helst på engelsk
Jo flere udtryk man har styr på - jo bedre er man .. i debatterne ihvertfald
jan 2006
Klogt
mar 2008
apr 2008
apr 2008
jan 2006
Men det giver god mening, det du skriver.
Man ser enormt tit hundeførere, der danser rundt og "gør sig interessante" med et eller andet stykke legetøj .. og når så hunden bider fast i det der legetøj, så ser man føreren EKSPLODERE og springe rundt som en karkelak og bevæge armen så hunden i virkeligheden bare skal holde minimum fast i legetøjet .. føreren sørger for resten.
Smarte hunde, der har opdraget føreren godt
Hunde kan godt lide at kæmpe for tingene - det der tag selv bord, fører ikke til andet end indlært passivitet.
mar 2008
Jeg har heller ingen problemer med at sende dem til et dødt legetøj - legetøj er fedt, dødt eller levende.
Med to af mine hunde, skulle jeg holde legetøjet stille pænt længe i starten før de gad slippe det og særligt med ham der var voksen da jeg fik ham var det lidt svært at holde legetøjet stille. Men når de fanger at så snart de har sluppet bliver legen endnu sjovere, synes jeg de slipper relativt kvikt.
Det er heller ikke helt rigtig beskrevet, at det er passivt legetøj = slip. Jeg tager fat i det på en bestemt måde, så hunden ikke har så meget at lege med. Typisk leger jeg med fleecetov, pelslegetøj og lange bløde ting. Hvis jeg bare holder fast i den ene ende er det jo stadig skideskægt, hvis de har 70 cm tov at lege med. Ved ikke om det giver mening
apr 2008
apr 2008
nov 2012
Jeg forstår ikke hvorfor du trækker en diskussion om arbejdshunde eller corgier ind i en tråd om at slippe, det skal de da ikke være arbejdshunde for.
Jeg gider ikke ødelægge ts' tråd, fordi du ikke formår at læse hvad jeg skriver og forholde dig til emnet, så jeg lader den ligge her.
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.957
Den bytteleg foregik i rolige omgivelser.
Når det var/er vild leg, har jeg egentlig næsten altid brugt at holde fast, men lade legetøjet være helt i ro - med tiden med kommandoen, "tak" - og tager jeg det op/væk ganske kort og belønner stort set altid med at hun får det tilbage/vi leger igen.
Lige på det punkt af mange træningsting vil jeg påstå at vi har en særdeles god rutine, Coco bibeholder spænding for at få legetøjet tilbage og hun er 100% på at det kun er sjovt, når jeg også holder i det, da det jo ellers bliver "død", så det har altså fungeret rigtig godt.
Ift hvis hun tager noget hun ikke må, siger jeg "ad ad" og spytter hun ud, fordi hun jo også der er inprintet fra hvalp af at der venter noget endnu bedre hos. Fx selv pomfritter og lign. spytter hun ud
jun 2011
I don't know
apr 2008
Dejligt at høre jeres oplevelser ellers
Det lyder lidt som om flere af jer gør legetøjet passivt ift. slip i indlæringsfasen, men så snart det sidder i skabet så er det ikke noget hunden fører med videre?
A-S, når du snakker om bytteleg med noget bedre, så snakker du bare generelt, ikke?
okt 2014
Følger: 12 Følgere: 466 Hunde: 4 Annoncer: 1 Emner: 214 Svar: 2.617
jun 2011
Derudover har jeg arbejdet som Randi med især legetøj og i forbindelse med træning. Og det er en anden kommando "tak", som betyder slip og afvent.
Hvis vi er færdige med træning siger jeg "tak", giver en godbid og siger "slut" med tilknyttet håndtegn og så slår hun helt fra, da hun ved at så er det helt slut. Så snuser hun lidt rundt eller går med mig væk fra pladsen eller andet, men forventer ikke mere træning/leg.
Jeg synes det fungerer virkelig godt:)
jan 2006
Bingo
jan 2006
De fleste hundeførere lærer deres hunde at legetøjet er i ro når de skal slippe. Så tager de måske fat i selve hunden (halsbåndet) og holder det hele i ro.
Evt giver de en kiks når hunden slipper.
Det er selvfølgelig også fint nok, hvis man er til det.
Men vil du ha en højdriftig hund, der bliver ved med at gide at arbejde og i et højt tempo, så er det langt mere effektivt, at lære hunden at slip er .. tja, slip .. dvs, at uanset at den er helt oppe i det røde felt, og trækker som en vild, så kommer kommandoen "slip" og den spytter ud, pronto.
Belønningen er så, at den får lov til at bide igen i det legetøj.
På den måde bibeholder du både legen i intensitet, (du er ikke nødt til at køre hunden lidt ned i omdrejninger inden slippet), samt at du får en hund, der kører langt højere i dens drift, fordi det ikke er nogen byttebyttekøbmand den skal igennem, hvor den skal slippe noget, som er SJOVT, for bare at bytte den ud med en kedelig kiks. (Eller en oksemørbrad, etc).
Når jeg er færdig med at træne, får min hund nogle gange lov til at beholde bolden (bidepølsen) i munden hele vejen ned til - og ind i - traileren.
Dernede står han så i buret, jeg hygger med ham og han får lov til at have tingen til han ikke gider mere og spytter ud. Så lukker jeg bare buret og så er vi færdige.
Andre gange tager jeg tingen fra ham og går ned og sætter ham i traileren igen.
Når jeg gør det, har jeg en hund hoppende, springende, fuld knald på hele vejen. Hvordan tror du at sådan en hund er, når den bliver lukket ud af traileren næste gang
Men det er jo på den måde JEG vil ha det.
Havde jeg en ikke-arbejdende hund, ville jeg være ligeglad om jeg skulle bytte .. men når man træner, er det en ufordelagtig måde at gøre det på.
Uanset hund, får man mere knald på, hvis man gør det på den anden måde.
sep 2017
Haha, Fünke, det er så sjovt, når du beskriver det. Jeg har tit gået og fnist af særligt en hundefører, som helt oprigtigt mener, at hunden skal roses så ALLE kan høre det. Og det er med WAAAAAAAUWWWWW, DYYYYYGTIIIIIIIIG og en masse underlige lyde Jeg tænker det må være enormt irriterende for hunden i længden
jan 2006
Nej nej - hundene elsker det.
Du skal prøve at opleve mange af tophundeførerne i udlandet - hold KÆFT, de larmer .. der kan jeg ikke helt følge med, men jeg forsøger at hænge i.
Jeg er fuldstændig ligeglad om folk fniser af mig - de holder som regel op, når jeg stiller til prøverne
apr 2008
apr 2008
Ja tak, sådan et stk vil jeg gerne bede om
Jeg har også prøvet den med at holde legetøjet passivt på et lillebitte område, og Umi bliver jo bare ved så længe hun kan få fat på noget, ja endda mine hænder er heller ikke af vejen... hvis vi så når så langt, at hun selv slipper et par gange, så er det som om, at dampen er gået af hende. Måske er det mig, der anvender metoden forkert (og nej jeg har jo heller ikke den mest driftige hund i hele verden), men pludselig er hun overhovedet ikke hooked. Præcis som om at jeg har kørt hende ned i omdrejninger inden slippet, og nu er det svært at komme op igen fordi hun bliver usikker på, hvad hun egentlig skal.
Martine: hvordan får du så din hund til at slippe rent lavpraktisk? Hvad er konsekvensen? (#19)
Jeg er sådan set ligeglad med om hun bliver ved selvom jeg holder legetøjet passivt, eller helt tæt ind på kroppen, eller helt begrænset, eller aer hende, eller whatever. Det eneste krav jeg har er, at hun skal slippe når jeg beder hende om det, og så må hun gerne gå helt amocco
apr 2008
sep 2017
Jeg var på en træningsweekend, hvor vi trænede eftersøgning. Vi skulle så prøve alle at klappe, når hunden der var i arbejde, gjorde det rigtige. Så vi stod der og klappede og hujede En af hundene vendte rundt og skred
apr 2008
jan 2006
Det er jo at tilføre hunden ubehag .. og det på en måde, så den aldrig bliver i tvivl om, at den ikke ønsker at gå ned af den sti igen.
Hvad "ubehag" er, er jo op til den enkelte hund at vælge.
apr 2008
Ja undskyld jeg skal godt nok lige have det skåret ud i pap
mar 2008
Jeg er ikke nød til at "køre min hund ned i omdrejninger" for at få den til at slippe og om mine hunde er højdriftige det ved jeg ikke, men de vil meget, MEGET gerne have legetøjet og det fungerer for mig.
Mine hunde slipper og griber legetøj på signal uanset om legetøjet er stille om jeg er er stille om der er vestenvind eller hvilken dag det er på ugen. De leget det bedste de kan i alle situationer jeg beder dem om det og det er rigeligt fint til det jeg skal bruge det til.
Jeg kan ikke se hvordan det skulle give mere "drift", en bedre leg eller en mere tændt hund at lære hunden at slippe ved hjælp af et bevidst påført ubehag.
jan 2006
Nej, naturligvis lærer jeg ham da først hvad slip er. Som du også kan se, skriver jeg at han var omkring 3 mdr, da han lærte, at der var en konsekvens ved ikke at slippe.
Man kan jo ikke - hvis man er nogenlunde rigtigt skruet sammen - "indlære" vha ubehag. Øvelsen skal jo sidde der først.
Så naturligvis havde han lært - og vist at han også forstod - hvad "slip" var. Det var da han mente, at han ikke var nødt til at efterkomme kommandoen, at konsekvensen kom.
Håber det giver mening - forklaringen - ellers spørger du bare igen
jan 2006
Det gjorde jeg så heller ikke jo
mar 2008
jan 2006
Der er alt for mange, der skal slås med slippet "slip slip slip SLIIIIP", eller skal have helt ro på hunden inden slippet falder.
Det har jeg ikke nødig - jeg kan lege vildt, køre ham op og så "slip" - han slipper, går i spænding i en enormt høj drift - og så kører jeg på igen, vha en bevægelse med byttet og han får lov til at snuppe det igen.
Eller jeg fjerner det imens han er i spændingen og kan gå videre med fvf ..
Det er sindssygt effektivt, men enig i, at det nok ikke er skide nødvendigt, hvis man ikke træner IGP måske?
Det du skriver her "De leget det bedste de kan i alle situationer jeg beder dem om det og det er rigeligt fint til det jeg skal bruge det til."
- giver jo rigtigt god mening
apr 2008
jun 2011
Dog tænker jeg, at hvad der skal til for at få en dværgschnauzer, der er oppe og kører til at slippe, kontra hvad der skal til for at få en malle til at slippe, nok er forskelligt. Jeg ved ikke, om jeg ville reagere på samme måde med en anden (måske større?) hund end Coco.
apr 2008
Men jeg synes også det er sjovt at nørde lidt i og høre om, hvad andre gør
jan 2006
Han var jo så lille og ikke ret stærk, så jeg legede bare med et lille styr, og mens jeg styrkede det gode greb (holdt nede under hagen på ham) og fik ham til at holde godt fast, stoppede jeg bevægelsen i styret, holdt det stille, og pillede ham så af fysisk. Det kræver ikke ret meget i den alder - og ligeså snart han var af styret, gav jeg greb igen.
Han fandt lynhurtigt ud af, at legen fortsatte, så han "mistede" ikke noget ved at give slip.
Efter lidt tid kunne jeg sætte kommandoen på og han reagerede på den.
Det er i grunden ikke ret svært, hvis man gør det rigtigt.
Han er den af samtlige mine hunde - et par schæfere og lidt maller - der har haft det absolut reneste slip og bevaret driften bedst, efter slippet.
jan 2006
Det tror jeg du har helt ret i.
Jeg HADER at slås med mine hunde, eller være uretfærdig, eller alt for fysisk ved dem. Derfor lærer jeg dem de der SKAL ting, mens de er små og ikke behøver ret meget påvirkning for at ændre mening.
Min første schæferhund kunne jeg seriøst ikke få til at slippe bolden, hvis han ikke ville. Jeg kunne hive og flå og være ligeså grim og dum ved ham som jeg lystede - der var lukket.
Og udover at det er en lortesituation, er det også pænt uretfærdigt overfor hunden, at man ikke har indlært den ordentligt fra starten af, så den ved hvad man forventer af den.
apr 2008
Der er i hvert fald kommet en del stof til eftertanke, dejligt at I har ville dele hvordan I hver især indlærer det
jan 2006
Så jeg har benyttet en guidende form til ham - egentlig ret godt udtrykt
apr 2008
jan 2006
Han skulle have en idé om, at hvis han slap sluttede legen ikke - den fortsatte straks efter, og det kunne betale sig for ham at slippe.
Det havde været for indviklet at indlære i et styr, der bevægede sig, derfor holdt jeg det i ro.
Efterhånden holdt jeg jo styret i ro, hvor jeg samtidig holdt ham under hagen, og når han bare stod og holdt fast, var det dygtiiiiig og så igang med legen igen. Så kunne jeg sætte mere og mere tid på, der hvor han stod og var stille - og når han selv, for det gjorde han, begyndte at knurre og trække til sig - roste jeg meget og fulgte med ham - og nogle gange vandt han det helt.
Det er jo igen med tanke på, at når en figurant står passiv efter en trængning eller flugt, så vil jeg have at min hund holder fast til min slipkommando kommer. Enten at han bare hænger der, eller - og det er det bedste - at han trækker stadigvæk, selvom figuranten står passivt.
apr 2008
At slippe