{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
877 visninger | Oprettet:

Avl uden udstilling?? {{forumTopicSubject}}

Vi har jo fået Rasmus ( rød ruhåret gravhund) han har DKK tavle og meningen er at jeg vil lade ham udstille og bruge ham i avlen, hvis han er god nok.

I dag på vores daglige gåtur blev jeg stoppet af en dame, som havde en ruhåret tæve hun gerne ville have parret.
Det kunne kun gå for langsomt, men da Rasmus lige er flyttet ind, så skal han ikke i avl allerede, men det fik mig til at tænke??
Kan man få DKK tavle selvom hunden ikke er udstillet, men ellers er godkendt jf avlsrestikstioner?? Og skal gravhunde have brugsprøve også for at kunne indgå i avl??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avl uden udstilling??
  • #1   7. jun 2012 Ja man skal ikke længere udstille under DKK for at få tavle på.
    Om gravhundene skal have brugprøve kan du se under DKK's hjemmeside.



  • #3   7. jun 2012 Tak Ida
    Bolette; jeg har stirret mig blind på den side og kan simpelthen ikke gennemskue om der skal brugsprøve til eller ej??


  • #4   7. jun 2012 Ja, som DKK-tavlehund kan du avle med tavle uden udstilling.. Dog vil det stadig være en god idé at udstille inden avl, så man får en anden person, der virkelig har forstand på racen, til at bedømme hvor racetypisk hunden er.. Udstilling kan hjælpe til at finde sin egen hunds "fejl" i udseene, så man er klar over, at tæven/hannen der skal parres med, opvejer disse "fejl"... smiley

    Fx. kan siges at vores Qira har store ører ift. standarten, og derfor har vi valgt en han med små ører til hende.. Dette kunne vi godt nok også selv se, men nogle gange er det bare bedst at høre det fra andre også; ellers kan man meget nemt stirre sig blind på din egen hund smiley


  • #5   7. jun 2012 Hvis jeg var dig ville jeg have lidt større krav til hvem min hanhund skulle parre og slet ikke vælge en dame, der tilfældigt falder over ens hanhund på gåturen... En hanhund er noget man nøje udvælger ved at kigge på hundenes stærke og svage sider, så man sikre racetypiske og sunde hvalp... Sådan burde man i hvert fald have det, hvis man ønsker sin race det bedste..

    Mht udstilling så synes jeg lige du skulle tage på en udstilling først og se hvordan det går. Man skal også være lidt selvkritisk og tænke over hvilke positive ting ens hund kan tilføje racen og ikke kun avle fordi man synes ens hund er sød - sådan har alle det jo med deres hunde smiley


  • #6   7. jun 2012 Det ser ikke ud til at der er en prøve. Dog skal du være Obs på rygfotograferingregslen. Det tages op til overvejelse om tre uger.

  • #7   7. jun 2012 Jeg er helt enig med MalanieH.

  • #8   7. jun 2012 Jeg er enig med MelanieH, at det er bedst at have en bedømmelse på hunden, hvis man ønsker at tilbyde en hund til avl.

    Jeg faldt over denne her også - syntes ikke der står noget om at de skal brugsprøves for at være avlsgodkendt, men jeg ved det ikke.

    http://dgk.dk/av/avlstjeneste


  • #9   7. jun 2012 Tak for al jeres hjælp.

    Rikke; som skrevet så bliver det slet ikke aktuelt og som skrevet vil jeg på udstilling for at finde ud af om han er velegnet smiley
    Nicolai & malene; Han vil blive øjenlyst og rygfotograferes uanset hvad de når frem til.
    Man kan på GHK se hvem der er blevet øjenlyst og rygfotograferet og jeg mener at det er alfa omega at man avler på raske og sunde hunde smiley


  • #10   7. jun 2012 Siffeline: Godt så, er glad for jeg læste forkert smiley
    Bliver bare så ked af det på jeres races vegne når nogen (damen) ikke har større overvejelser omkring deres avl smiley


  • #11   8. jun 2012 Rikke; hvis jeg bare ville avle uden omtanke, så havde jeg brugt ham jeg havde i forvejen UDEN papir smiley
    Nu har jeg jo smidt x antal kr i en hund med den "rigtige" farve ( for mig ) og ligger et stort arbejde i ham, så er det jo tosset ikke at gå hele vejen smiley
    Når det så er sagt, så er der mange ting Rasmus skal lære inden han skal på udstilling. Han har ikke oplevet så meget af en 1 års, så vi skal lige forme ham lidt først og ikke mindst til en del ringtræning hihi
    Jeg regner med at tage ham med på udstilling til efteråret, hvis han er klar og ellers så venter vi blot til han er klar.
    Han er en sød hund, så det skal såmænd nok komme smiley


  • #12   8. jun 2012 det er jo sød musik i mine ører - dejligt at læse! smiley
    Det er sgu den rigtig indstilling...


Kommentér på:
Avl uden udstilling??

Annonce