{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.129 visninger | Oprettet:

Chihuahua - DRU - avl - udstilling m.m {{forumTopicSubject}}

Hey alle sammen....

Jeg har lige en del spørgsmål eng. Chihuahuaer, avl, udstilling, regler osv....

Jeg har denne fine Chihuahua pige i Choko/tan farve - hun har en fin Dru stamtavle og hendes mor har 1 1. præmie.
Dog er min lille pige pt. ikke særlig stor - hun er egentlig høj og lang, men mangler nogle gram på sidebenene.
Derfor har jeg MANGE SPØRGSMÅL:

Hvor "lille" må en Chihuahua være før det er farligt at avle på den?

Hvor gammel er det bedst at en Chihuahua er?

Vil det være en fordel at udstille hende inden evt. avl?
(ja mener jeg selv, men da hun ikke er racetypisk - hun er nemlig ikke kompakt - så ved jeg ikke om det er en fordel?)

Kan man gå til ringtræning i DRU?

Kan man være heldig at finde en der vil vise ens hund til første udstilling - mod betaling - jeg har ALDRIG været til en DRU udstilling så aner INTET om det.

Hvornår er en Chihuahua i den rette forderstand?

Hvad er reglerne for parring og "avl" i DRU?

Findes der evt. nogle af jer "kloge" DRU folk og Chihuahua ejere her i vestjylland der vil mødes med os og udveksle erfaringer? - Minnie mangler nogle gode legekammerater!


Jeg overvejer at få 1 kuld hvalpe på hende, HVIS hun bliver stor nok og så skal hun selvfølgelig testes for arvelige sygdomme/skavanker inden.
Hun er min første Chihuahua og den første hund jeg overvejer at udstille samt få hvalpe på, derfor ved jeg endnu ikke så meget om dette.
Hun er købt med DRU stamtavle da jeg forlangte en hund med stamtavle uden indavl osv. Forbund var lige meget, bare det var den rette hund!

Glæder mig til at høre fra jer!




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua - DRU - avl - udstilling m.m
  • #1   14. okt 2009 Hendes minus er at hun ikke er kompakt... Der står mange steder at en chihuahua skal være kompakt og det ser jeg hende ikke som værende pt - hun vejer dog også for lidt da hun har været lidt kræsen, men er nu begyndt at spise dagligt.

    Ud over det syntes jeg(uden at være erfaren) at hun ligner en chihuahua - og mit formål med evt. udstilling inden evt. 1 parring ville være for at finde den rette hanhund til hende der evt. kan tilføje det hun mangler.


  • #2   14. okt 2009 Kan se du slettede det indlæg jeg lige svarede på....

    Ja klart skal hun vokse mere og min. være 2½-3 år gammel inden jeg vil have et kuld hvalpe.

    Vil bare gerne gennemundersøge alting inden, derfor jeg har en masse spørgsmål:)


  • #3   14. okt 2009 Jeg ville da syntes du skal udstille hende og få hende avlsgodkendt.
    Det tror jeg næppe er et problem og få.
    Og så tage den derfra.


  • #4   14. okt 2009 "Brug hjernen før du køber hund":

    Ved du evt. noget om hvordan man får sin hund avlsgodkendt i DRU, kan ikke rigtig finde ud af hvor jeg kan læse noget om det.



  • #5   14. okt 2009 Desværre nej. Men du kan jo kontakte DRU, og høre. Men uanset om der er nogle avlsrestriktioner eller ej ville jeg da udstille hende en gang inden avl, for og kunne sige hvilke fejl hun evt har, og så finde hanhund ud fra det.
    DRU er ikke kendt for og have mange restriktioner så du kan da lige så godt avle med bog frem for uden.


  • #6   14. okt 2009 Ja vil helt klart avle med bog, men kommer an på så mange ting, har jo heldigvis et par år endnu inden det bliver virkelighed, så har masser af tid til at udstille og finde den rette hanhund, helt klart med stamtavle og som har været udstillet.

  • #7   14. okt 2009 Jeg mener ikke der er restikktioner på avl med chi ud over farve Blue Merle. Men at du kan avle uden noget på hende som hun er og stadig få bog. men hvis ikke ande herinde der avler under DRU kan hjælpe dig nærmere så kontakt DRU, og få klar besked.
    Hun er da en rigtig lile lækker pige,


  • #8   14. okt 2009 Har helt klart også tænkt mig at spørge DRU til råds - det kunne bare være rart med andres meninger også, da der ofte er flere sider af en sag - og vil gerne høre om folks erfaringer.

    Derudover håber jeg at jeg kan finde en der vil hjælpe med at udstille hende den første og evt. anden gang.


  • #9   14. okt 2009 Jeg ville da helt bestemt udstille hende. Hvis ikke hun kan opnå en fornuftig præmiering, er det jo fordi hun ikke er racetypisk, og er hun ikke det, så skulle hun jo nok heller ikke avles på.
    Selvom hun sikkert er en sød og dejlig hund, er det jo ikke sikkert hun er egnet til avl.

    I DRU kræves der kun en kryptorchidattest på hanhunden (hvis han ikke har været udstillet) hos chi'erne. Er det i orden kan der avles med tavle.

    Men jeg ville alligevel som minimum få hunden udstillet mindst en gang (det kan være en fordel med flere gange, for hun udvikler sig jo efterhånden som hun bliver ældre, og det kan jo gå både til den gode og den dårlige side), og få hende testet for PL og evt andre sygdomme der måtte være relevante for chi'en.

    Normalt siges det at der ikke bør avles på tæver under 2 kg, da risikoen for komplikationer er væsentligt højere på de helt små hunde


  • #10   14. okt 2009 Hvor "lille" må en Chihuahua være før det er farligt at avle på den? Man siger gerne omkring de 2 kg, men den KAN altså sagtens lade sig gøre hvis de vejer 2-300 gram under. dog er der fæere ting man skal tænke grundigere igennem,

    Hvor gammel er det bedst at en Chihuahua er? det er meget forskelligt hvad folk synes og i stambøgerne står der at de ikke må avle før de er 15 måneder, men meget Gerne tidligst i 3. løbetid og alt efter hvor udviklet hunden er.

    Vil det være en fordel at udstille hende inden evt. avl?
    Hmm ja det ville jeg jo mene, da man så kan få en dommers syn på hende. Der er desværre ingen avls restrektioner i DRU, men du kan også prøve og udstille i DDH, der kan hvalpene ikke få stamtavle før hunden er avlsgodkendt, og det kræver bare du møder op til en udstilling i mindst unghunde klassen og at hun så får mindst en første plads.

    Kan man gå til ringtræning i DRU?
    Hmm ved jeg ikke, men mange trænings steder tilbyder det.

    Kan man være heldig at finde en der vil vise ens hund til første udstilling - mod betaling - jeg har ALDRIG været til en DRU udstilling så aner INTET om det..
    Det kan man sagtens. også uden betaling. Du siger bare til så hjælper jeg gerne.

    Hvornår er en Chihuahua i den rette forderstand?

    Hvad er reglerne for parring og "avl" i DRU?
    Faktisk ikke nogle. Hanhunden skal bare være udstillet hos DRU, og hvis ikke skal der foreligge en kryptokid attest som skal sendes med stambøgerne når der bliver lavet parrings attest og fødselsattest.

    Håber du fik svar på det hele ellers så skriv endelig.


  • #11   14. okt 2009 Ved ikke om man kan sige hun er kompakt. Det ser ud til at hun er lige så høj som hun er lang, så bare det harmonerer, skal det nok gå.

  • #12   14. okt 2009 Team Topper: Jeg bor i Vestjylland, nærmere betegnet Lem mellem Skjern og Ringk. smiley jeg udstiller mine chiér rigtig meget i DRU, du kan kontakte mig hvis du vil mødes smiley Det kunne være hyggeligt....... hvis du har lyst er der jo allerede udstilling i DRU d. 24 oktober i Helle hallen ved Varde, jeg vil med glæde hjælpe dig igang med at udstille smiley

    Mvh. Helle.


Kommentér på:
Chihuahua - DRU - avl - udstilling m.m

Annonce