{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.567 visninger | Oprettet:

kramper og skriger {{forumTopicSubject}}

hej

jeg har i nat for første gang oplevet at min hund Malou på 8 år, i nat er gået i en form for krampe mens hun lå og skreg, jeg kunne selv få hende ud af det ved at ruske lidt i hende.
bagefter virker hun lidt rund forvirret, og lå længe og træk vejret lidt underligt,

hun gjorde det 2 gange med 3 timers mellemrum, siden har der ikke været noget.

kan det være tegn på epilepsi?
eller er der nogen der har oplevet noget lignende?
er noget bekymret for hende.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  kramper og skriger
  • #1   27. apr 2019 Hvad siger dyrlægen??

• #3   27. apr 2019 har snakket med en vagt dyrlæge der mente jeg skulle ringe til min egen dyrlæge mandag, ville bare høre om der er nogen der har oplevet noget lignende

• #6   27. apr 2019 Har du lige behandlet for flåter/lopper ?

• #8   27. apr 2019 Da det skete for min tidligere hund (han var vel omkring 8-9 år) første gang, var det en lørdag aften. Jeg ringede til ikke mindre end 3 forskellige dyrlæger, og alle sagde samstemmende, at hvis hunden var på benene igen og ellers virkede ok, var der ingen grund til at komme - de kan ikke gøre noget.

De kan kun gøre noget, hvis anfaldene fortsætter, og ellers er det enten at vente og se om det var en enlig svale, alternativt få hundens hjerne MR-scannet. Hvis intet viser på scanning, er det nok epilepsi, og her kan man vælge at medicinere (med en del potentielle bivirkninger), eller se hyppigheden af anfaldene.

Min tidligere hund fik et anfald cirka hvert halve år, og det var ikke nok til at vi ville medicinere det. Han kom sig relativt hurtigt efter anfald - var på benene i løbet af få minutter, og havde ikke andre reaktioner end træthed. Vi blev rådet til bare at holde om ham og ae ham, når han krampede. Vær dog opmærksom på at de kan komme til at bide under anfaldene. En hund herinde, bliver Kujo når den har anfald, så det er ikke nødvendigvis så nemt at håndtere, som det var med min.

God bedring - jeg håber I begge kommer jer oven på den grimme oplevelse smiley

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.045
    #9   27. apr 2019 Det kan sagtens være epilepsi, men kramperne kan også skyldes en masse andre ting, så med to anfald på så kort tid vi jeg få hunden undersøgt så hurtigt som muligt.

Epilepsi er en udelukkelsesdiagnose, dvs. man udelukke andre årsager som for eksempel forgiftning, organsvigt, flåtbårne sygdomme stofskifteproblemer m.m.

• #11   27. apr 2019 Det er muligt, CF. Det ene sted var Århus Dyrehospital, og de plejer ellers ikke at afvise folk i døren smiley

Men hvad vil du have de skal gøre for en hund der har haft en anfald? Indlægge den? Give den drop? Smertestillende? Scanne den (til trippel pris)?

Langt de fleste ældre hunde som får epilepsi, har et relativt uproblematisk forløb, med lange perioder uden anfald, og hurtig normalisering efter anfald. Det vil sige normal hjerterytme, normal ædelyst, normal afføring. Alt er normalt, ud over lidt træthed. Hvad ER det dyrlægen skal gøre? Epilepsi er forholdsvist almindeligt blandt ældre hunde.

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.045
    #12   27. apr 2019 A - Problemet er bare, at krampeanfald kan skyldes alt muligt andet end epilepsi, og noget af det er altså temmeligt akut.

Da Ingle havde sit første anfald en tidlig søndag morgen, blev jeg også rådet til at ringe til min egen dyrlæge mandag, da jeg ringede til KU Life, men de bad mig dog komme ind til dem med ham, hvis han fik flere anfald i løbet af søndagen.

• #13   27. apr 2019 Det er meget meget svært at svare på. Zenta fik noget der lignede milde epilepsi anfald for en del år siden.
    Dommen lød på nerver der sad i klemme og udløste anfald.
    Kiropraktor rettede det og der har intet været siden. Og vi snakker en del år efterhånden.
    Hun fik så et anfald her for nylig igen.

• #16   28. apr 2019 Jeg ville tage fat i en neurolog og få tjekket hunden - det skulle undre mig, hvis det "bare" er epilepsi, når det kommer pludseligt og så kraftigt hos en 8 årig hund.

• #17   28. apr 2019 Epilepsi kommer netop pludseligt og er bestemt ikk unormalt at det er ældre dyr..

• #18   28. apr 2019 Hvis det er epilepsi har mange stor gavn af CBD dråber

Kommentér på:
kramper og skriger

Annonce