1.657 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

Akut eksamenhjælp Akut eksamenhjælp

Hej folkens.

Jeg har idag fået min 48 timers eksamen i administration, jura, økonomi, samfundsfag og organisation. Min klasse er desværre ikke lige dem der hjælper hinanden, og jeg kender desværre ingen kloge mennesker på den måde. Jeg er den første i min familie der tager en gymnasial uddannelse, så alle i mit umiddelbare netværk har desværre ikke viden på de fag hvor jeg sidder fast.

Jeg er gået i stå i mit økonomi, jura og samfundsfag, så hvis der sidder nogle herinde og er super gode til de fag, så vil jeg meeeget gerne have lidt hjælp. smiley

Samfundsfag:
Spm. 1.1
Udarbejd et oplæg til borgmesteren med diskussion af Danmarks og kommunernes suverænitet (selvbestemmelse) i forhold til globaliseringen og flygtninge. Inddrag relevant teori så diskussionen er teoretisk velfunderet.
Spm. 1.2
Udarbejd et oplæg til kommunaldirektøren omhandlende en diskussion af globalisering og den danske models værdier i lyset af øget flygtningetilstrømning.

- Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal sammenkoble flygtninge og globalisering smiley Det må heller ikke blive for langt nemlig.

Økonomi
Ib Jensens bror har undersøgt, at det vil betyde en afgift på ca. 30 kr. per beklædningsgenstand.
Spm. 2.2
Argumenter for hvordan afgiften vil påvirke prisen på tøj XY. Opsæt også eventuelt løsningen i et diagram.

(Udover afgiften er de eneste tal jeg har salgspris, afsætning og omsætning.) Jeg er totalt blank her.

Adskillige borgmestre har i medierne gjort sig til fortalere for flere penge til kommunerne grundet den stigende flygtningetilgang. Dette kunne blive et element i regeringens kommende vækstinitiativer.3 SF har blandt andet foreslået, at Danmark går lige til grænsen i forhold til EU’s konvergenskrav om maksimalt underskud på de offentlige budgetter på 3 % af BNP.
Spm. 2.3
Vurder virkningen på Danmarks økonomi af et øget offentligt underskud. Inddrag relevante modeller i argumentationen.
- Her er jeg endnu mere blank smiley

Jura:
Spm 3.1
Det følger af Integrationslovens § 4(se bilag B), at Kommunalbestyrelsen har en række forpligtelser med boligplacering af flygtningen, når Udlændingestyrelsen anviser en flygtning til kommunen. Borgmesteren i Kolding Kommune ønsker at oprette et kontor, der tager sig af de pligter, som kommunen har i henhold til § 4, og han vil gerne vide i hvilket omfang Kommunalbestyrelsen skal involveres i de konkrete beslutninger om boligplacering.
Giv en begrundet vurdering af borgmesterens spørgsmål.

Spm 3.2
Samir Sadou er 27 år og flygtet fra Syrien. Han har fået anvist en bolig i Kolding Kommune og er interesseret i at vide hvilke oplysninger, som Kolding Kommune får omkring hans asylsag. Samir kontakter derfor udlændingestyrelsen for at få svar på, hvilke oplysninger der videregives fra hans asylsag til hans nye bopælskommune. (bilag C)

Skriv svaret i brevform fra Udlændingestyrelsen til Samir. Det anbefales, at brevet udgør en selvstændig side i din besvarelse.
- Hvordan skal jeg vide hvordan sådan et brev ser ud? o.O

Spm 3.3
Kort efter sin ankomst til Kolding Kommune skal Samir til møde med Karina, der er medarbejder i Kommunen. Mødet er med henblik på at planlægge Samirs integrationsforløb. Da han ankommer til mødet opdager han, at han kender den mand, der skal tolke under mødet. Samir har gået i skole i Syrien med Adam, som tolken hedder, og de havde et anstrengt forhold gennem hele skoletiden. Samir beder om at tale med Karina i enrum og han forklarer, så godt han kan på engelsk, at han synes det er meget ubehageligt, at Adam skal tolke, og han forklarer, at han ikke er tryg ved Adam. Mødet bliver udskudt i en halv time, hvor Karina lige vil undersøge om det er nødvendigt at finde en anden tolk til det forestående møde.
Hvilke regler bør Karina overveje og hvilket resultat bør hun nå frem til?

Tak på forhånd xD

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Akut eksamenhjælp
  • #1   15. jun 2015 Samfundsfag, det er lige mig! De to andre er jeg ikke så sikker på smiley

Flygtninge og globalisering, der tager du fat på teoretikerne Fukuyama (multikulturalisme) og Huntington (Civilsationernes sammenstød) - dem MÅ I have arbejdet med - begge meget centrale omkring de hovedpunkter, som du skal skrive om.

Ellers her:
    http://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/civilisationernes-sammenstød
    http://videnskab.dk/kultur-samfund/fukuyama-drop-den-multikulturelle-identitet

• #2   15. jun 2015 Vurder virkningen på Danmarks økonomi af et øget offentligt underskud. Inddrag relevante modeller i argumentationen.

Der står jo noget om, at "SF har blandt andet foreslået, at Danmark går lige til grænsen i forhold til EU’s konvergenskrav om maksimalt underskud på de offentlige budgetter på 3 % af BNP", dvs. det har vel noget at gøre med, hvad et øget offentligt underskud medfører for Danmarks økonomi. Du har vel fået udleveret nogle tabeller eller lignende, så du kan inddrage det og nogle modeller der har med økonomi at gøre? smiley

Men ellers er jeg SLET ikke inde i sådan noget, desværre. Tænker bare at lige i det her spørgsmål handler det vel "bare" om at kigge på, hvad et øget offentligt underskud har af virkning på Danmarks økonomi - og der har du jo så nogle tabeller og modeller at støtte dig op ad smiley

• #3   15. jun 2015 Nissen - FEDEST ! Tak for det brugbare svar. smiley smiley

Fünke - Nej, vi har kun fået denne artikel: http://www.information.dk/telegram/530921 i forhold til det spørgsmål. Men tak for svaret smiley Der er desværre flere i vores klasse som er blanke på dette spørgsmål og hvad det er for nogle modeller som er relevante her.

• #4   15. jun 2015 Du kunne måske bare sætte denne her ind ..... Ajjjj det er gas .... men jeg sætter den ind alligevel ...... desværre kan jeg ikke hjælpe seriøst .....

Der er noget galt i Danmark
    Musik : John Mogensen / Tekst : John Mogensen Udgivet 1971 : Oktav OKS 1109 ( matr. oks. 1166 )

Der er noget galt i Danmark Dybbøl Mølle maler helt ad helved´ til Bare tegnedrengen er i orden kan man få det som man vil. Blæse vær´ med andres mening selv om det er dem der står for skud. Der er noget skævt i toppen, no´et der trænger til at skiftes ud.

Jensen går ned til en å for at fange sig en fisk, hvad han ofte har gjort, men der er ingen ting at hente en industri har fyldt åen op med skidt og lort. Før gik han tur langs med stranden og nød de vilde fugle i titusindvis. Nu kan han få dem i olie men til for høj en pris.
    For der er noget galt i Danmark ...

Prøv blot at se hvad der sker i de gamle gader midt i vor by København. Hæslige kasser skyder op nu er turen også kommet til det kære Christianshavn. Lastbil på lastbil ska´ larme og ose langs kanalen hvert andet minut. Dem må vi standse i tide nu må det være slut.

Der er jo noget galt i Danmark Dybbøl Mølle maler helt ad helved´ til. Bare tegnedrengen er i orden kan man få det som man vil. Skide vær´ med andres mening selv om det er os der står for skud. Der er noget skævt i toppen, no‚et der trænger til at skiftes ud.

• #5   15. jun 2015 Nittib - xD Hahahaha xD Jeg tror squ ikke sensor vil sætte pris på det ellers festlige indslag smiley Men idéen var god smiley

• #6   15. jun 2015 Btw: Konsekvensen af multikulturalismen kan være, at sammenhængskraften vil forsvinde.
    http://videnskab.dk/kultur-samfund/det-multikulturelle-samfund-truer-sammenhaengskraften

Jeg har netop lige været oppe i det her på A-niveau, hvor jeg fik 12 smiley

• #7   15. jun 2015 Nissen - Niiice. stort tillykke med det smiley Jeg vil prøve og gå igang. med disse spørgsmål.

Jeg tænker at spørgsmål 2 skal indeholde noget med at hvis tilstrømningen fortsætter som nu og velfærden ligeså så bliver det et problem fordi der bliver flere mennesker og mindre penge og sådan? xD

Vi har fået disse to artikler i forhold til samfundsfag spørgsmålene:
    http://jyllands-posten.dk/ECE7523510/+Kommuner+m%C3%A5+indkvartere+flygtninge++i+fabriksbygninger+/
    http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/Trekanten/2015/03/26/134220.htm

Jeg ved bare ikke lige hvordan de kan inddrages xD

• #9   15. jun 2015 Line - Hmm du mener den nordiske? men det er da den vi har i danmark?

• #11   15. jun 2015 I vores bog hedder den nordisk xD

• #12   15. jun 2015 Mange tak! smiley

Til spørgsmål 2 ville jeg fokusere mere på den nuværende debat der er i forbindelse med valget - det viser, at du kan drage paralleller til, hvad der foregår idag, og det giver +point i samfundsfag.

Her kan du især tage fat på tonen omkring flygtninge, indvandere og integration. Den danske/skandinaviske/universelle model - kald den, hvad du vil, bygger på lighed i samfundet, hvor staten skal finansiere udgifterne som kommer af skatter og afgifter - vil det kunne lade sig gøre med flygtninge der skal forsørges? Hvordan ser den økonomiske situation ud i Danmark? Har vi højkonjuktur/lavkonjuktur - Skal vi reagere med hjernen eller hjertet?

• #13   16. jun 2015 Økonomidelen kan jeg godt se på i aften hvis du sender alle informationer smiley

• #14   16. jun 2015 Astrid - Det her er det eneste jeg har fået til økonomi delen:

Ib Jensen har firmaet Ibinc A/S i Kolding, som importerer tøj fra forskellige dele af verden. Ib forestiller sig, at han kan hæve prisen på sit tøj. Ib’s bror, som er økonom, har rådet Ib til at undersøge sammenhængen mellem pris og afsætning på markedet og har tilbudt at gøre det. Resultatet af denne undersøgelse for tøj XY fremgår af bilag A.
    Spm. 2.1
    Beregn hvilken pris Ib skal tage for tøjet for at maksimere sit dækningsbidrag.

EU har i en længere periode forsøgt at få flere asiatiske lande til at stoppe subsidieringen af landenes erhvervsliv. I den forbindelse har der været fremsat forslag om generel importafgift på alle varer fra disse lande til EU. Ib Jensens bror har undersøgt, at det vil betyde en afgift på ca. 30 kr. per beklædningsgenstand.
    Spm. 2.2
    Argumenter for hvordan afgiften vil påvirke prisen på tøj XY. Opsæt også eventuelt løsningen i et diagram.

Adskillige borgmestre har i medierne gjort sig til fortalere for flere penge til kommunerne grundet den stigende flygtningetilgang. Dette kunne blive et element i regeringens kommende vækstinitiativer. SF har blandt andet foreslået, at Danmark går lige til grænsen i forhold til EU’s konvergenskrav om maksimalt underskud på de offentlige budgetter på 3 % af BNP.
    Spm. 2.3
    Vurder virkningen på Danmarks økonomi af et øget offentligt underskud. Inddrag relevante modeller i argumentationen.

Til spørgsmål 3: http://www.information.dk/telegram/530921
    Og bilag A er billedet

profilbillede
  • #16   16. jun 2015 Lige hurtigt - er det noget i stil med det her I laver? Kan godt se det nok nærmere er to eksponentielle funktioner, men ved ikke lige hvor avanceret du vil have det

profilbillede
  • #17   16. jun 2015 Jeg kan ikke se hvad der er på billedet da det for småt, desværre.

Jeg ved ikke. Jeg er super dårlig til økonomi så pas. Jeg kan ikke engang lave opgave 1, fordi der mangler omkostninger i opgaven

• #18   16. jun 2015 Sådan, det blev vidst lidt bedre - så du aner ikke om det er i den her retning I skal, eller en anden udregningsform? eksponentielt eller lineært?

profilbillede
  • #19   16. jun 2015 Astrid - Jeg havde tænkt mere i priselasticitet smiley Eller det er hvad jeg forestiller mig der skulle bruges.

Og det nogle fine udregninger, men jeg er bange for jeg ikke forstår forkortelserne, i hvert fald ikke dem alle sammen.

• #20   16. jun 2015 De opgaver jeg har mest brug for hjælp til er følgende:

Samfundsfag:
    Spm. 1.1
    Udarbejd et oplæg til borgmesteren med diskussion af Danmarks og kommunernes suverænitet (selvbestemmelse) i forhold til globaliseringen og flygtninge. Inddrag relevant teori så diskussionen er teoretisk velfunderet.

Økonomi:

EU har i en længere periode forsøgt at få flere asiatiske lande til at stoppe subsidieringen af landenes erhvervsliv. I den forbindelse har der været fremsat forslag om generel importafgift på alle varer fra disse lande til EU. Ib Jensens bror har undersøgt, at det vil betyde en afgift på ca. 30 kr. per beklædningsgenstand.
    Spm. 2.2

Adskillige borgmestre har i medierne gjort sig til fortalere for flere penge til kommunerne grundet den stigende flygtningetilgang. Dette kunne blive et element i regeringens kommende vækstinitiativer. SF har blandt andet foreslået, at Danmark går lige til grænsen i forhold til EU’s konvergenskrav om maksimalt underskud på de offentlige budgetter på 3 % af BNP.
    Spm. 2.3

• #21   16. jun 2015 Ååh jeg er virkelig ikke god til samfundsfag, økonomi o.l, men vil bare ønske dig god kamp med opgaverne, du skal nok komme igennem det helskindet uanset hvad smiley

• #22   16. jun 2015 EU har i en længere periode forsøgt at få flere asiatiske lande til at stoppe subsidieringen af landenes erhvervsliv. I den forbindelse har der været fremsat forslag om generel importafgift på alle varer fra disse lande til EU. Ib Jensens bror har undersøgt, at det vil betyde en afgift på ca. 30 kr. per beklædningsgenstand.
    Spm. 2.2

profilbillede
  • #23   16. jun 2015 Det er lige præcis det jeg rodede med C.E. men det lyder til at det skal være lidt mere omkring elasticitet, og det et ikke lige min stærke side

• #24   16. jun 2015 Nå for søren, det fik jeg ikke lige læst. Jamen..

Hvis en afgift kommer på, stiger prisen og efterspørgslen falder.

Pris: 70 kr. - Efterspørgsel: 100 stk. (før afgift)
    Pris: 100 kr. - Efterspørgsel: 50 stk. (efter pålagt afgift)

(50-100)/100 / (100-70)/70 = -0,5 / 0,4 = -0,8 = uelastisk efterspørgsel

profilbillede
  • #25   16. jun 2015 Okay jeg er faktisk lidt i tvivl, så hvis en anden kan bekræfte ovenstående ville det være fint inden jeg får sagt noget forkert smiley

Havde et eksempel på en afgift der blev fjernet og har derfor prøvet at vende paletten ved en netop pålagt afgift smiley

• Julie H
    Julie H Tilmeldt:
    apr 2016

Følger: 2 Svar: 1
    #26   6. apr 2016 Anya...Jeg har skrevet en besked. Kan du hjælpe mig smiley Jeg sidder nemlig med den opgave idag

Kommentér på:
Akut eksamenhjælp

Annonce