{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.038 visninger | Oprettet:

Til løbere - et spørgsmål {{forumTopicSubject}}

Hej HG
jeg er begyndt at løbe og vi er lige kommet rigtig igang. '
http://www.xn--lbeprogrammer-bnb.dk/loebeprogram-for-begyndere
Følger dette løbe program..
Men jeg er begyndt at få ondt i mit højre knæ. Mest pga. 2 uger inden vi begyndte at løbe hoppede knæskallen på mit venstreben ud "af led" og på plads igen med det samme, men fik et ordentlig smæl, og derefter har mit højre knæ måske været lidt for overbelastet. Jeg fik så afvide at jeg skulle gå med bind på mit venstre knæ. Og har efter lægernes anvisning gjort det.
Nu er det bare ved at være 5 uger siden at "skaden" skete på mit venstre knæ(vi er i uge 3...), men mit højre knæ gør stadig lidt ondt. Bør jeg skifte knæbindet over på mit højre knæ? For at aflaste det lidt under løb.. Eller er det for risikabelt? Lægen syntes at fordi jeg løb trænet at jeg skulle beholde knæbindet på ihvertfald 6-8 uger, under løb kun eller efter behov.. Eller skal jeg ud og have et ekstra et. vi holder 1 dags pause imellem løbe turene.
En anden ting er at mig knæ bliver varmt efter løbeturene.. Det har ikke på noget tidpunkt gjort ondt ondt.. Bare været lettere irriteret..
Håber der er nogle habile løbere som kan besvare mit spørgsmål /måle..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til løbere - et spørgsmål
  • #1   19. mar 2015 Jeg er selv startet i januar med at løbe, så jeg ved ikke hvad det kan være.
    Måske du løber forkert på fødderne, på grund af din knæ skade.?
    Hvis der ligger en sportsbutik der hvor du bor kan de måske lave en løbe test på dig, for at se om du løber rigtig. smiley
    Bare en tanke.

• #2   19. mar 2015 Hvis knæene gør ondt, skal de have hvile. Hvis du overbelaster, så køl dem efter løb.
    Har lægen undersøgt dem for HVORFOR de gør ondt? Jeg ville insistere på en undersøgelse hos lægen og eventuelt også snuppe sådan en løbetest der. Det er vigtigt at vide årsagen, hvis man ikke skal forværre problemet.

Jeg har haft knæproblemer i 1½ år nu, og er først endelig blevet henvist til en reumatolog. Det er ikke helt godt nok.

• #4   19. mar 2015 Jeg tror også jeg ville få undersøgt grunden til smerterne og så måske få en fysioterapeut til at kigge på din ben og fodstilling og noget vejledning om fodtøj. Samt måske give dig nogle øvelser der styrker de muskler og sener der holder dit knæ på plads.
    Jeg er selv løber dvs. pt på pause og må nøjes med at gå, da dette ikke giver mig smerter: jeg har vundet en iskiasnerve i klemme og en nedsunken forfod på samme tid - hurra hurra smiley smiley smiley Det viser sig at jeg har løbet i et par sko der ikke ligefrem var optimale til mine fødder. Så det er sidste gang jeg køber sko i intersport og følger deres rådgivning om sko smiley

• #6   19. mar 2015 Jeg er uddannet fysioterapeut og har meget med knæ problematikker !
    Det lyder til at du mangler knæstabilitet, og vil på det kraftigste anbefaler at du starter med dette før du løber. At din knæskal luksere er tegn på en ubalance af musklerne omkring knæet, og smerterne vil kun fortsætte, hvis der ikke er "symmetri" omkring knæet.
    Derudover er de rigtige sko og ordentlig tilvænning til ar løbe gode grundsten til en god løbetur !

Og forresten - knæbind er ikke noget som helst værd smiley det giver måske noget varme, men ikke støtte !

• #7   19. mar 2015 Grunden til at min knæskal hoppede ud, var en dag jeg skulle kickstarte min scooter.. måtte have gjort noget galt for det poppede altså, og efter 2 dage var smerterne som sådan væk, men det var der mit højreknæ begyndte første gang at gøre lidt ondt.

Men når jeg "mærker" på knæet føles det ikke som om smerterne kommer inden fra. nærmere huden omkring knæet eller lige ude siden, altså det er som om det er "kødet" det gør ondt. og igen, det er ikke smerte smerte, men en form for irritation.
    Men må lige få holdt en pause til, og finde ud af hvad jeg så skal gøre smiley

• #8   19. mar 2015 få tjekket om din menisk har det godt nok dine smerter lyder som mine, efter et uheld sidste år hvor jeg fik en revne i min inderste menisk.

• #9   19. mar 2015 Er du hypermobil, for det kan altså have oceaner at sige mht genoptræning af et led.

• #10   19. mar 2015 Jeg er vidst alt andet end hypermobil smiley

• #11   19. mar 2015 Det er så altid noget smiley
    Jeg er selv hypermobil alle vegne, og der 'koster' ledskader noget længere.. megatrælst

• #12   19. mar 2015 Efter dit knæ gik ud af led/fik et smæl, løb du videre derefter som du plejede? Jeg tænker at det måske er overbelastet, fordi det ikke har haft hvile/ro smiley

Jeg løber selv og jeg har hypermobile led (læste jeg godt du ikke har), men mine knæer fucker nogle gange op, og jeg bliver nød til at holde nogle dages ro når det sker - man kan risikere at belaste andre led og så kan man få varige skader (and that's not fun) smiley

• #13   19. mar 2015 Nej jeg holdte som sagt 2 uger, også startede vi op med løbning. Og fulgte det program her.

Men idag gjorde jeg det hele bedre ved at banke mit knæ hårdt ind i min scooter haha smiley Så nu får det lige hvile i en uge inden vi løber igen. smiley

Kommentér på:
Til løbere - et spørgsmål

Annonce