{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
605 visninger | Oprettet:

Træning/ignorering af løbere {{forumTopicSubject}}

Har en lille fræk hvalp som elsker de der motionister, og det vrimler jo med dem i Kbh.

Det er ikke altid hun reagerer, og vi plejer at tage det i opløbet ved at jeg kalder hende til mig og beder hende sitte og kigge op/have fokus på mig, og så ser hun slet ikke løbetossen fare forbi og alt er fredeligt.

Men jeg tænker lidt - når nu det virker som om hun slet ikke lægger mærke til at løberen kommer forbi, lærer hun så noget af det? Altså hvad man ikke registrerer kan man vel ikke "vænne" sig til?

Eller tager jeg bare fejl mht at hun ikke registrere løberen?

mvh
Cathrine

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træning/ignorering af løbere
  • #1   24. mar 2013 Jeg ville gå omvendt til værks, jeg ville klikke og belønne hver gang hunden ser på en løber, dvs klik og beløn hurtigt hver gang du vil meget hurtigt få synét af en løber til at betyde belønning hos mor;) dvs hunden vil stoppe med at løbe efter dem men derimod skynde sig hen til dig for at få belønning;)

• #2   24. mar 2013 Ok, så fortsætter jeg som hidtil smiley
    Det du nævner Bodil har jeg brugt med katten, det har fungeret meget godt smiley Altså hun kommer ikke løbende til mig når hun ser katten, men hun ignorerer hende ret godt.

• #3   25. mar 2013 Bodils metode er god hvis man skal træne et allerede eksisterende problem med løbere, hvis hunden jagter dem o.l.

• #4   25. mar 2013 Jeg træner sådan, at hunden ved de er der og må kigge lige så tosset den vil.

Senere er de afmystifiseret, og hunden har ro i hovedet til at træne det man gerne vil.

Jeg synes det er meget forlangt at en hvalp ikke må stille sin nysgerrighed, og jeg finder hunden langt mere samarbejdsvillig hvis vi går lidt på kompromis og møder hunden hvor den er..
    - Jeg træner så heller ikke til banelydighed, men til at færdes i områder med løbere, cykelister, badenymfer, is- og pølsespisende turister, legende børn og havehunde på tur i foråret smiley

• #5   25. mar 2013 Nina: Vil du forklare lidt nærmere hvordan du træner det?

• #6   25. mar 2013 Det er sådan et slags udfald hun gør, altså hun er ikke sur, men hun ville gerne løbe efter dem hvis hun kunne for snoren. Hun er jo en hyrdehund, så ved ikke om motionister derfor er ekstra interessante? Min gamle terrier var ligeglad.

• #7   25. mar 2013 Jeg gør ikke så meget faktisk... Lader bare hunden glo, det eneste den skal er at forholde sig roligt.

Linen skal være løs og hunden må ikke hyle op eller gø.

Jeg træner med kontakt, kædehalsbånd, kiks og konsekvent. Indlærer at klik fra kæden udløser en straf (vi går modsatte vej, dog må linen under min indlæring ikke være stram, heller ikke af mig)..

Det lyder mystisk, men det er faktisk ganske simpelt.

Jeg forventer intet andet af hunden, end at den skal stå/sidde/ligge (hunden vælger selv) og linen skal være løs.
    - Er den løs kan vi glo og glo og glo, strammes den afbryder jeg, siger "kom kom" og går modsatte vej, trasker rundt til jeg har hundens opmærksomhed og så snart hunden er klar over jeg er andet end dødvægt i linen, kan vi genoptage øvelsen "betragt men forhold dig roligt"..

• #8   25. mar 2013 Hunden får ikke belønning for at reagere på løbere, den for belønning for at se løbere og vælge dem fra til fordel for mig

• #9   25. mar 2013 Jeg belønner faktisk ikke på anden måde end et roligt dygtig hvis hunden bare glor, ingen kiks, ingen kommandoer.. Det enste der trænes er "løs line uanset hvad du end finder spændende"..

Hver har vel sin metode, man skal bare gøre hvad man selv finder rigtigt - og mest af alt hvad der virker smiley

Kommentér på:
Træning/ignorering af løbere

Annonce