{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er børn gamle nok til...
  • #1   24. feb 2015 Jeg vil sige at det kommer an på barnet. Jeg har 3 stk. og det har været forskelligt for dem alle 3.

• #2   24. feb 2015 Det svar gælder ikke ??

• #5   24. feb 2015 De der spørgsmålstegn var en smiley da jeg skrev det..

selvfølgelig gælder det jeg kunne bare godt tænke mig nogle tal

• #6   24. feb 2015 Synes eller det var godt smiley Det er jo snart så længe siden at jeg ikke kan huske det smiley Jeg mener de to store gik i 1. Klasse da de gik hjem selv. Deres mobil fik de da de skulle til at være alene hjemme, mener det var i slutningen af 1.klasse/starten af 2. Klasse.
    Alene har nok også været der omkring.
    Den yngste har en enkelt gang været alene hjemme i 10 min. Hun er er 6 er halvt og går i børnehaveklasse. Hende har jeg lidt svært ved at "slippe". De to andre er jo blevet så store (11 og 14)

• #8   24. feb 2015 Hov mangler lige den med små indkøb. Den mellemste (en pige) var omkring de 9 år den store (en dreng)har nok været 11. Men han er også en klovn til at handle smiley Den yngste (pige) for slet ikke lov til at færdes i trafikken alene, da hun slet ikke kan finde ud af at kigge sig for.

• #9   24. feb 2015 Min datter på otte har mobil telefon - dog ikke med i skole, kun til brug i fritid. Hun har endnu ikke ytret ønske om, at være helt alene hjemme. Men kan kan sagtens være alene hjemme med storesøster på 12, i en time eller to.

Storesøster på 12, startede med at være alene hjemme da hun var ni år. I meget kort tid af gangen, hvis vi skulle handle, gå tur eller andet. Da hun var 10 er halvt, kunne hun ikke længere gå i Sfo, hun ville ikke gå i klub, og skulle selv tage hjem og derfor være alene hjemme, til vi kom hjem. Jeg arbejder ca. 5 km, fra vores bopæl, så er tæt på hjemmet.

Vi bor par kilometer fra nærmeste indkøb, og kan kun komme dertil via meget befærdet landevej, så det får de ikke lov til selv smiley Dog kommer der et telt, hver sommer for enden af vejen, hvor der bliver solgt jordbær, ærter osv. Der må de godt selv gå ned.

• #10   24. feb 2015 For mig handler det meget om, hvor moden barnet er og hvor man bor. Min datter bor på en stille vej, ikke villavej, men en del børnefamilier, men langt fra børnehave og kommende skole. Jeg bor tættere på børnehaven og kommende skole, men ikke i et lige så børnevenligt område.

Det er ikke alle tingene jeg husker præsis hvornår hun fik lov til, dertil kommer også at far ikke er så pylret som mig smiley

Hun er 5 år og bliver 6 år i maj, hun ved hvad hun vil (og ikke vil) og fremme i skoene på en god måde smiley

1 kan være alene hjemme 10-15 minutter.

Det kan hun hjemme ved far, men ikke hos mig.

2 kan gå alene hjem fra daginstitution men ikke er alene når de kommer hjem.

Jeg er lidt nysgerrig på hvor gamle andre synes børn skal være før de.

Far ved jeg ikke, hun må ikke nu. Hun starter i skole 1. April i flydende overgang og rigtig skole starter i August. Alt efter hvordan det går vil jeg tro jeg vil begynde at turde at lade hende gå lidt af vejen selv hjem til mig, og til sidst hele vejen fra slutningen af ii år/ starten af næste år. Der er ingen meget trafikerede veje og ikke for mange "forstyrrelser" jeg kan lære hende vejen fra skole til mig over et fredeligt voldanlæg.

3 kan klare små indkøb

Når hun kan tælle penge selv, dog har jeg nogle gange givet hende nogle penge i hånden og ladet hende betale for egne ting mens jeg så til smiley

4 får en mobiltelefon

Jeg tror ikke der går så længe mere, mange af dem hun leger med har en.

5 eventuelt

Det kan jo dække over meget smiley der er klart ting hun gerne må for far, hvor mor siger nej, eller bare kigger på og håber på det bedste smiley ak det er ikke nemt at være mor til en pige der syntes hun kan alt smiley

• #11   24. feb 2015 Øh ved ikke lige hvorfor svaret blev så rodet smiley

• #13   24. feb 2015 Jeg husker stadig hvor sur min mor blev da min bror gav mig min første telefon i konfirmationsgave smiley hun ville have jeg skulle vente til jeg var 18 smiley

Idag er det jo næsten blevet en "Velkommen i skole" ting smiley

• #14   24. feb 2015 Det er meget individuelt
    Jeg har tre børn på 13, 11 og 8 og det har været vidt forskelligt med dem
    Men ca

Vil sige 7-8 år, og da ikke mere end 10-15 min

Det afhænger jo lige så meget af skolevejen som af det enkelte barn
    Vi har en halv time i bil fra hjemmet til børnenes skole, så svaret i mit tilfælde er aldrig
    Men fra hvor jeg boede før kunne min datter da hun var ca 8 og min ældste søn ca 10
    Min datter kunne godt tage min yngste søn med hjem (da hun blev ældre)

3 kan klare små indkøb

Igen meget afhængig af bopæl i forhold til indkøbsmuligheder og veje der skal krydses

4 får en mobiltelefon

Min yngste har lige fået, han er 8
    Og mener også de andre var deromkring

• #15   24. feb 2015 Min pige er 5 år.
    hun vil meget mere end jeg er parat til hun skal.
    Hun vil gerne være alene hjemme imens jeg handler morgenbrød.
    Hun vil også gerne gå alene hjem fra børnehaven og selv gå hjem til mormor og morfar.
    Der er nok 500 m til børnehaven i en mindre by og 2 veje der skal krydses.
    Til mormor og morfar er der vel 1 km og 2 veje der skal krydses. hovedparten på stier.

Hun kender vejen men jeg er ikke sikker på hun husker at se sig for.

Hun plager dagligt om lov til at gå helt selv og jeg siger "når du går i skole er du stor nok"

• #16   24. feb 2015 En 5 årig vil jeg bestemt heller ikke mene er gammel nok til nogle af de ting

• #17   24. feb 2015 TAK Ditte

• #18   24. feb 2015 Jeg tror forøvrigt slet ikke, at en børnehave må lade børnene gå selv.
    På min ældste søns skole, kan børnene ikke blive sendt før de går i 2. Klasse

• #19   24. feb 2015 Jeg ved faktisk ikke hvilke regler de har her.
    men 2. kl giver ret god mening.

• #20   24. feb 2015 Jeg synes også det er ret individuelt smiley

Jeg kunne sagtens være alene hjemme 10-15 minutter som senest 5årig (men sikkert også før) -men det var typisk også fordi mine forældre lige skulle til købmanden som så også var naboen. Af samme grund har vi også ret tidligt handlet for mor og far.
    Jeg har ikke været mere end 5-6 år før jeg også selv låste mig ind og ventede 10-15 minutter på mine forældre kom hjem.

Børnehaveklasse skulle jeg kun over en stor vej...og den blev jeg fulgt over det første halve års tid, men kørte så selv i skole gennem stier i en lille park -og fulgtes så med mine venner i fritidshjemmet (en lille vej med lysregulering) Og blev så fulgt hjem af genboen der arbejdede på fritidshjemmet -og låste mig selv ind på den ene dag i ugen begge mine forældre først fik fri sent.

Jeg var omkring de 10 år, da jeg selv valgte om jeg ville køre til min morfar og hygge, eller bare være alene hjemme de 3½ time fra jeg fik fri, til mine forældre fik fri om onsdagen -den lange dag.

Og 11 da jeg første gang tog toget fra Sønderjylland til KBH til min biologiske far i alle ferier. Selvfølgelig med en forælder i begge ender.

Jeg fik min mobil telefon som 15 årig -påtvunget, af min biologiske far der ikke helt kunne administrere min rejsen frem og tilbage hver weekend fra efterskole. Vi måtte alligevel ikke have den i hverdagen på efterskolen og jeg var ikke ligefrem et uselvstændigt barn på rejsefronten. smiley

Jeg ved min søster har været pålagt langt "strengere" forhold. Og blev passet frem for at være alene. Børn er individuelle smiley og vi har også haft nogle forhold der gjorde det meget nemmere end andre har.

Vi har dog altid begge været ansvarsfulde, trygge og vidst hvad man bør gøre -også i nødssituationer. Frihed under ansvar smiley -sådan er det når ens forældre er pædagoger.... smiley

• #25   24. feb 2015 Det er jo meget individuelt. nogle børn er ret modne og andre er ikke.

min søn er kun 3, så han må selvfølgelig intet af det der endnu.

Men han er begyndt at søge meget mere selvstændighed end jeg giver ham. Når vi er ude for at handle, forsøger han feks ofte at overtale mig til at lade ham vente i bilen. den går dog ikke, medmindre det er en tank eller bager hvor jeg kan se ham (hos bageren vil han dog gerne med ind! :-P)

det er ikke så ofte jeg vasker tøj når han er hjemme, men det gider han heller ikke deltage i længere. Vi bor på 1. sal og vasker i kælderen. og sidst på sommeren (da han lige var blevet 3), gad han ikke med ned. Det var ret svært for mig og jeg var en del i tvivl. Han ved præcis hvor vaskerummet er, men kan hverken åbne døren i lejligheden eller til kælderen. et øjeblik overvejede jeg at tænde for babyalarmen..
    selve delen med at smide tøjet i maskinen tog ingen tid, men det tog jo 100 år at hænge det våde tøj op. Jeg holdt tre pauser hvor jeg LØB op af trappen for at se til ham, men han sad bare i sofaen og spillede ipad og sagde jeg skulle gå ned og passe mit vasketøj ????

• #26   24. feb 2015 inden jeg gik i kælderen havde jeg i øvrigt sikret mig at vinduer og døre var lukkede, og lukket børnegitteret ud til køkkenet!

• #27   25. feb 2015 Vores den yngste er 13 år, og han får nu lov til at være hjemme, når vi tager på katteudstilling. Dog er storebror på 15 også hjemme som regel. Vi har en nabo, som lige stikker hovedet ind til dem nogle gange i løbet af dagen. Han skal alligevel lufte vovse.

Alene hjemme i kort tid har de fået lov til, da vores den ældste var kørt godt ind på medicin omkring 6. klasse, for ellers kunne de IKKE begge være hjemme på en gang uden voksenopsyn. Dette ville resultere i blod og afrevne lemmer. Den store har dog været ladt alene kort tid af gangen, når lillebror ikke har været hjemme fra ca. 10-11 år.

Men vores på 13 tvivler jeg meget på, at jeg ville kunne sende ned og handle ind. Dels fordi han let bliver afledt, og dels fordi han har glemt, hvad han skulle, inden han når frem. Ham på 15 har kunnet handle i lang tid.

Vi bor på en meget trafikeret vej, så vores har været lidt ældre, inden de har måtte gå hjem selv. Den yngste bliver kørt om morgenen af de samme to ovenstående grunde, som hvorfor han ikke går ned og handler. Men han går hjem og har gjort det et par år.

Den store har været omkring 8-9 år, da han fik mobiltelefon. Den yngste et års tid ældre, da den ikke sagde ham noget før.

PS. Mine kan man ikke regne helt med, da de begge har Aspergers Syndrom, den store har også ADHD, og de er ekstremt forskellige. smiley

• #29   25. feb 2015 Jeg gik iøvrigt selv i 4. klasse, inden jeg måtte tage bussen hjem fra skole og være alene, indtil mine forældre kom hjem. smiley

• #31   25. feb 2015 Jeg hadede at gå i sfo og ville bare hjem, så jeg blev ret hurtigt nøglebarn.
    fra jeg var 7-8 år gik jeg alene hjem efter skole og var alene i 2-4 timer. fra jeg var 9-10 år måtte jeg gerne lave mig en gang pasta hvis jeg var sulten.

vi boede 1.5 - 2 km fra skolen, men i en by med et grundigt sti-system hvor jeg ikke sætte krydse nogle veje med synderligt meget trafik.

• #32   25. feb 2015 Det skal siges, at jeg var 9 år gammel, da jeg gik i 4. klasse. smiley

• #33   25. feb 2015 C F,
    jeg håber du har ret! Han er nu en sød og betænksom dreng - i hvert fald i forhold til alderen. jeg synes bare det er liiidt tidligt at han begynder at "kræve" selvstændighed på den måde.
    Men for tiden presser jeg ham lidt til at klæde sig af og på selv og gå på toilettet selv, så at han også bliver selvstændig på andre punkter er nok konsekvensen!

jeg syntes det var MEGET grænseoverskridende at gå i kælderen uden ham, for jeg vidste jo at han ikke bare kunne gå ned til mig, hvis han blev ked.

• #34   25. feb 2015 Min store kan fædes uden problemer. Han cykler selv rundt til farbror, moster og morfar, i byen. Han er 8 år og meget bevist og moden. Han kan handle selv, det bliver bare lidt dyrt. Og være alene. Han bestemmer selv hvornår han tager hjem fra skole, men vi har kontakt via sms ellers kan jeg se det i tabulex.
    Han har mobil og har haft det et års tid. Den er vigtig fordi han kan bruge den som nødkald- og det gør han smiley
    Han har selv taget toget med sin fætter rundt i regionen og til kbh og gået en km kun med mig som tlf guide.

Min yngste dreng er 7 år. Han øver i at til skole (500 m væk med stisystem), pga. Mit nye arbejde. Han kan godt være alene hjemme i nogle timer. Har ingen tlf.

Min yngste på 2 år kan ingen af delene ??

Jeg er pædagog og meget fri i min opdragelse. Mine børn trives i de rammer jeg har sat op. Jeg synes det er forkert at putte børn i kasser, også alderskasser..

• #35   25. feb 2015 Som de fleste skriver, så afhænger det i den grad af barnet....

Arbejder på SFO/skole og der har jeg oplevet børn fra 0 kl. selv tage bussen hjem eller til mor´s arbejde, der var så et busskift, når det var til arbejdet.

Der var aldrig nogen problemer med ham, når han skulle hjem, måtte han dog ikke krydse den store vej i København og ventede så ved stoppestedet indtil mor kom med anden bus.

Han var så også en ener smiley

Men ellers har vi en del der selv går hjem fra som regel 2 klasse af, få fra 1kl. ( kommer an på hvor langt de har hjem)

Mobiltlf. det er også meget forskelligt hos os, for langt de fleste forældre mener jo ikke børnene har noget at bruge den til, hvis de ikke selv går hjem, men vil gætte på at 80% har den i 3 klasse

• #36   25. feb 2015 Verden og normer forandrer sig;) da mine børn var små, det er ved at være 20 år siden, kunne de snilt være alene i 10-15 min ved 5-6 års alderen, de gik selv i skole fra slutningen af børnehaveklassen det vil sige 6 år ca. vi havde en købmand 5-600 m væk og gå op til købmanden kunne de ved 5-6 års alderen;) det var alt sammen helt normalt, børn blev ikke transporteret rundt, de fleste fik cykel omkring de 7 år og transporterede sig selv;)

• #37   25. feb 2015 Mobiltelefon;) den fandtes vel ikke;) men de fik deres første armbåndsur til 7 års fødselsdag;)

• #38   25. feb 2015 De fleste jeg gik i skole med (inkl mig selv) kunne selv gå til og fra skole fra 1. Klasse..
    Jeg var alene hjemme fra cirka 7-8 års alderen i korte perioder, men kan ikke huske hvornår jeg var alene hjemme første gang i flere timer..

Min brors ældste er 11 og er alene hjemme fra enten 14-17 eller 15-17 i hverdagene, og både han, og den mellemste på 10 kan være alene hjemme i et par timer sammen.. Den store har også været alene hjemme en hel arbejdsdag (6-8 timer) uden problemer..
    Den mindste på snart 7 er aldrig alene hjemme, men kan godt lades alene med en eller begge af de store..

Min søsters 7-årige tvillinger er heller aldrig alene, og de går også kun alene op til deres legekammerater, der nææææsten er deres nabo..

Ingen af de 3 7-årige får lov til selv at gå nogen steder derudover (skole osv), men de to store gik selv i skole fra de var omkring 9

• #40   25. feb 2015 Det kommer vel også an på barnet.. Som udgangspunkt synes jeg dog, at man er alt for lille i børnehavealderen, mens man i skolealderen kan forvente mere selvstændighed.. Men det afhænger af det enkelte barns modenhed og ansvarlighed

Kommentér på:
Hvornår er børn gamle nok til...

Annonce