{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.510 visninger | Oprettet:

Hvornår er nok - nok? {{forumTopicSubject}}

Med hensyn til behandling af syg hund.

Det har jeg tænkt en del over i den sidste tid.

Dyrlægerne i dag kan behandle for utroligt meget både medicinsk og kirurgisk, der er kiropraktik for hunde, avanceret genoptræning er hvad jeg lige kan komme i tanke om, der findes sikkert endnu flere behandlingsformer.

Først tænker jeg man som hundeejer, hvor meget ønsker man ens hund skal gennemgå for at blive rask - hvis den nu kan blive rask og have et værdigt hundeliv.

F.eks operation for HD, min søn blev som 30 årig opereret i begge hofter for HD for nogle år siden, som han beskrev de smerter han havde efterfølgende i flere år, på trods af smertebehandling, vil jeg ikke udsætte min hund for. (Nu skal vi ikke diskutere HD men jeg har brugt min søn som eksempel, da han kunne give udtryk for smerterne og det var ikke for tøsedrenge))

Dernæst tænker jeg økonomi. Mange har sygeforsikring incl. mig selv; men alligevel skal man sætte sig i stor gæld for behandling af ens hund med alle de muligheder, der er?

Og hvor går ens egen grænse med hensyn til hundens tarv?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår er nok - nok?
  • #1   24. aug 2014 Da vi sagde farvel til Elton var det med meget blandede følelser, det var mig som var den benhårde og tog beslutningen. Manden bebrejder mig, sjældent, men ind imellem stadig.
    Elton havde spondylose, OCD og et meget skrøbeligt sind, som krævede mere og mere jo flere smerter han fik, ..min grænse gik der, hvor han ikke længere lod mig "passe på ham", på ture ude af huset.. han kunne stresse så meget op bare ved synet af en anden hund, at det sad i ham en time efter, min grænse gik der, hvor jeg ikke længere mente min stolte hanhund havde et værdigt liv.
    Elton blev kun fire år.

Du skriver din søn blev opereret i begge hofter som 30-årig, jeg er nysgerrig, -havde han calve-legg-perthes som barn?

• #5   24. aug 2014 Karen A. Nej det havde han ikke, men var indlagt flere gange på Århus Kommunehospital, pga. smerter i hoften som 9 - 10 årig; men man fandt desværre ikke ud af det var HD, vi endte hos en læge, som vor egen læge henviste til, der havde gennemgået en stor uddannelse i Kina i akupunktur, hvilket satte ting i bero de næste mange år.

• #6   24. aug 2014 Inger, tak for svar smiley Jeg spørger fordi min datter har haft calve-legg-perthes, som betyder hun allerede nu, som 13-årig, døjer med begyndende slidgigt i hofterne, og at hun højst sandsynligt skal opereres inden hun bliver 30, det er en temmelig sjælden sygdom, så det kunne jo være du havde lidt erfaring smiley

• #7   24. aug 2014 Det er altid en hårfin balance at finde grænsen for hvornår man kæmper for hunden, og hvornår det egentlig i bund og grund handler om, at man som ejer ikke vil give slip på hunden... Der er ingen der, når de tænker over det, ønsker at deres dyr lider unødigt, men det sker desværre stadigvæk tit, at nogle hunde holdes i live i alt for lang tid og er "prøveklude" for en masse forskellige behandlinger, fordi ejeren har et ønske om at kurere hunden og ikke vil slippe hunden..

Hvornår det er nok, er en subjektiv vurdering af hundens livskvalitet, fremtidsmulighederne og endda også ofte ens egen pengepung Tre faktorer der endda heller ikke altid klokkeklare, hvis ikke sygdommen helt er fastlagt bl.a., og det er det, der gør det så f..... svært.

• #9   24. aug 2014 Jeg har prøvet at sige nej, til orperation af min samojede, igennem dkk kunne der komme en dr.læge fra Tyskland, og ordne det Det var nogle udskydninger ved endetarmen han havde Men som dr.lægen sagde ,skulle jeg regne med, at det ville komme igen Og da syntes jeg så ikke, han skulle det igennem, når det nu kunne komme igen Det er jo et meget følsomt sted

• #10   24. aug 2014 Joo det er en svær balancegang, hvornår nok er nok.

Min har da en 5 operationer bag sig:sterilisering, blæresten, sprunget korsbånd, indadvendte øjenlåg, fjernet 2 dievorter p.g.a koldbrand ...men det har aldrig været overvejet, at hun ikke skulle have tingene ordnet.

Men nu er det slut...hvis der dukker noget nyt op så bliver hun aflivet. Ikke fordi hun ikke kan løbe efter cyklen mere (det har hun nu aldrig gjort smiley ) eller løbe efter bolden (det gider hun ikke) men fordi hun nu er 11 år.

At hun kan være lidt stiv i bentøjet og får lidt smertestillende for gigten gør mig ikke noget. Hun er aktiv, som hun nu kan være og vil gerne gå tur og være med i livet herhjemme og ude. Og så er hun en glad hund....så en smertestillende i ny og næ på hendes gamle dage gør mig intet .

Men en operation skal hun ikke igennem mere.

• #11   24. aug 2014 Det er en svær balancegang, og en vurderingssag.
    Man skal altid vurdere, om man kan give hunden en ok livskvalitet. Og så er det jo forskelligt, hvad folk mener god livskvalitet er.

Vores hunde er mine forældres, så det er deres beslutning hvad der skal ske med dem. Men jeg har hest der er oppe i årerne, og som tydeligvis ikke er ung mere. Jeg har en opsparing stående, og jeg vil bruge de penge, der står derpå, men ikke mere end det. Kan hun ikke blive frisk/rask for de penge, skal hun have fred med det samme.

Jeg elsker mine dyr, men der er grænser for hvor meget jeg vil gældsætte mig for dem.

Karen - Du skriver din datter har/har haft Calve-legg-perthes. Er I sikre på, at det er det, hun fejler? Min lillebror blev diagnosticeret med det/noget der lignede, da han var nogle år yngre end din datter, og først flere år efter (efter nogle år i kørestolsaflastning) fandt de ud af, at han blandt andet har knogleskørhed. Han fik skiftet begge hofter sidste år, som 18-årig.

• #12   24. aug 2014 Aldrig sammenligne hundes bevægeapperat med menneskers... Der er kæmpe forskel, og hunde klare den slags meget bedre, da de kan kompensere meget bedre med hele kroppen smiley Og de får dermed slet ikke de samme gener, efter en operation smiley

(Min hund var smertefri og støttede 100% på benet indenfor 2 måneder efter en hofteprotese eksempelvis... Hun brugte benet rimelig godt allerede samme dag som hun blev opereret... Jeg var lidt chokket over hvor godt hun gik, da jeg hentede hende...
    Da hun fik en mild fibersprængning i skulderen, havde hun flere smerter og havde det en del værre.... Selvom en fibersprængning jo ikke er noget voldsomt...)

Men hvor meget de skal udsættes for... Det handler både om race (aktivitetsniveau... En aktiv hund skal ikke henlægges til et sofaliv resten af livet), og om fremtidsudsigter... (Bliver hunden HELT rask eller kommer den til at have nedsat livskvalitet)... Det er vel mest en individuel vurderingssag, hvad man synes man kan byde sin hund... Og sig selv.

Jeg tror på at mine hunde gerne VIL leve. Og at de vil det mere end det meste andet. Så sålænge fremtidsudsigterne for dem er til et godt og aktivt liv efterfølgende, så gør vi hvad der skal til.
    Og så lytter vi en del til dyrlægens rådgivning, for dyrlægen er mere objektiv og erfaren smiley (Vi har en god dyrlæge smiley )

• #13   24. aug 2014 Kia skal helst herfra inden hendes livskvalitet bliver væsentligt forringet og inden hendes liv bliver uværdigt.
    Det er mit løfte til hende, min pris at betale for hendes uforbeholdne kærlighed ... Jeg håber så bare at jeg vil indse når tid er. Jeg har fået pårørende samt mine dyrlæger til at sige det til mig, hvis jeg ikke selv kan se det, når det er ved at være tid.

Med en kronisk syg hund er det noget jeg tænker på hver dag.

Hvis hun som 2 årig skulle have levet på smertestillende hver dag tror jeg, at jeg ville have vurderet hendes liv uværdigt, da dette ikke ville kunne forenes med hvad der på det tidspunkt gav hende mest livskvalitet = fysisk aktivitet

Hvis hun når hun bliver gammel skal leve med smertestillende hver dag (hvor hun så er smertedækket) vil jeg ikke se det som uværdigt, fordi hendes livskvalitet på det tidspunkt er baseret på andre ting end voldsom fysisk aktivitet.

Jeg vil gå MEGET langt ang. behandl. etc. såfremt det ikke betyder voldsomme forringelser af Kias livskvalitet over længere perioder.

Det handler som Maria og CTS om individuel vurdering af livskvaliteten. Hvad betyder et evt. indgreb for hundens fremtid i forhold til livskvalitet og ja, har vi råd til det økonomisk?

Det sidste VIL have noget at sige for mange af os, og det vil dermed også betyde noget for om vi vil kunne give hunden et liv, hvor der er råd til tag over hovedet. mad og medicin efter indgrebet. Ellers er indgrebet jo omsonst.

Begrebet livskvalitet vil være individuelt for hver enkelt hund ...

• Eva
    Eva Tilmeldt:
    jul 2012

Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.053
    #16   24. aug 2014 For et år siden havde jeg nok svaret, at grænsen gik ved fast medicinering uden mulighed for helbredelse, men jeg må tilstå, at min holdning har ændret sig kraftigt.

Jeg har Gustav på 2 1/2 år, som på grund af svær HD og slidgigt får smertestillende hver dag. Prognosen for bedring ved operation er mildt sagt dårlig, så alternativet til fysisk træning og smertestillende er aflivning.

Jeg kan dog ikke få mig selv til at aflive en glad og hvalpet hund, som har flere gode dage end dårlige - heller ikke selvom en del af de gode dage sikkert skyldes pillerne. Faktisk er jeg nået til et punkt, hvor jeg hellere end gerne giver smertestillende fast, hvis det kan give hunden livskvalitet. De forhindrer i hvert fald ikke Gustav i at springe rundt og lege - tværtimod.

Jeg har lovet mig selv (og hans opdrætter og min dyrlæge), at jeg lader ham aflive, den dag jeg overvejer at holde ham i live for min skyld og ikke for hans egen. Jeg håber, at jeg kan holde det løfte...

• #17   24. aug 2014 For os er det ret enkelt. En slædehund, der ikke kan løbe, trives ikke.
    Så grænsen går der. Er hunden så syg eller skadet at den ikke kan løbe og ikke kan genoptrænes eller behandles på kort tid, så siger vi tak for nu. For hundens skyld.

• #19   24. aug 2014 Karen- Sorry for ot, men der findes nogle rigtig gode fb sider for os med hd smiley

• #20   25. aug 2014 Jeg har det sådan lidt - Et mennesker kan falde og slå sig, og det kan gøre ondt i rigtig lang tid efter - Det samme er det med hunde. Jeg syntes alle dyr skal have en chance til at komme sig efter en ulykke eller en skade. Så længe dyret ikke hyler eller skriger af smerte, syntes jeg alle skal have en chance.
    Jeg har selv en pomeranian der fik en diskopolaps da hun var et år. Det var en forfærdelig og en rigtig grim oplevelse. Vi overvejede virkelig om hun skulle aflives, fordi det var så slemt som det var. Vi blev tilbudt en operation til 30.000 men takkede nej da vi syntes det ville være et for stort indgreb på sådan en lille hund. Hun endte med at komme sig, ved hjælp af en masse medicin og 100% kassero i seks uger. Dagen i dag er hun helt rask og sund, hun svejer lidt på bagbenene ind i mellem, men det var det hele værd at give hende en chance til livet smiley

• #21   25. aug 2014 1000 tak for jeres svar smiley

Mht. HD operation, ikke for at sammenligne, men min søn kunne beskrive de efterfølgende smerter. Med hunde skal man nok være trænet og kende sin hund virkeligt godt for at kunne aflæse dens smerter efter operation, her tænker jeg ikke kun HD men alle operationer.

Efter mit helt personlige skøn, skal en hund aflives, når dens livskvalitet ikke er i orden. Husk hunden skal ikke holdes i live for ens egen skyld.

Jeg vil på ingen måde sætte mig i gæld pga. min hund.

Kommentér på:
Hvornår er nok - nok?

Annonce