{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.082 visninger | Oprettet:

Nuka sofie C
Nuka sofie C
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Mig som hundeejer? {{forumTopicSubject}}

Hej.. Jeg er en pige på 13 som har en meget stor drøm om en hund... Jeg må højst sandsynligt ogs godt få en men jeg håber at i kan vejlede mig lidt i forhold til at jeg gerne vil være helt sikker på at jeg er en værdig hunde ejer så min hund får det bedste liv som muligt...

Jeg bor i København på vesterbro(hos min mor) og på østerbro(hos min far) og en del af hundens hverdag ville være at flytte med mig frem og tilbage... Derudover går jeg til dans 3 gange om ugen i 3 kvarter og halvanden time.. Når jeg er hos min mor bliver transport tiden lagt oven i... Hos min far er det lige vejsiden af.. Men der er stor sandsynelighed for at hunden kan komme med derhen og derfor ville den ikke være alene hjemme...

Jeg kommer frem og tilbage i byen vejhjælp af bus(og en gang imellem tog) og jeg vil selfølgelig gøre min hvalp tryg ved dette helt fra begyndelsen..

Jeg bor i lejlighed på 1. og 5. sal...

Jeg går i folkeskole og det medfølger 4-7 timers skoledage (plus transporttid til min far)

Størstedelen af ansvaret for hunden ville være mit, mine forældre og min søster ville selfølgelig hjælpe til men den vil være min hund... Jeg har ønsket mig en hund siden... Altid og nu synes mine forældre at jeg er moden nok til ansvaret at have en hund.... Jeg har læst en masse om hundetræning, pasning, anskaffelse af hvalp(jeg er førstegangs hundeejer) og alt det andet..

Men jeg ville gerne have råd mm. fra erfarende hundeejere...

Jeg er meget modtagelig for kritik, råd og hjælp....

På forhånd Tak! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mig som hundeejer?
  • #2   6. maj 2014 Ja self. det har jeg tænkt over..;)

• #3   6. maj 2014 Jeg synes umiddelbart det kommer an på din familie.
    Efter sommerferien kommer du til at gå i skole en del mere + dans og så går jeg ud fra at du også gerne vil være sammen med dine venner en gang i mellem.
    Og så ved jeg hvordan det er at være i den alder smiley

• #4   6. maj 2014 Hvad med:

Venner
    Overnatninger hos venner
    Andre fritidsinteresser
    Hunden er ikke en ting der partout SKAL slæbes med alle steder -det skal også være givende for den, og evt. at blive overstimuleret og begrænset i udfoldelse i et dansestudie er værre end at være alene hjemme.
    Vil du på efterskole?
    Hvem slæber hunden op og ned af trappen?
    Hvad så når du får en kæreste?
    Vil til fester?
    Vil i byen?
    På Festivaller?

Den slags fylder måske ikke nu, men det kommer det til smiley

Osv. osv.

• #5   6. maj 2014 Jeg syntes godt du kan få en lille hund, som følger dig hos din mor og far Men med den alder du har, kommer der tider hvor du gerne vil være sammen med vennerne Så jeg ville syntes, at det er op til om dine forældre ,er med på det med hund ,og at de træder til, smiley når du skal noget med venner og andre ting

• #7   6. maj 2014 Allergisk: jeg synes nu det lyder meget som en 13-årig, sådan skrev jeg i hvert fald da jeg var 12 og 13, men ikke slå mig ned på ordet hvis det ikke er hende smiley

Jeg er 15 år og dag og fik en hund sidste år, jeg havde ønskede mig en hund siden jeg var otte og da mine forældre syntes jeg var ansvarlig nok, de og jeg selv havde tiden og pengene vælge vi at få hund, det er ikke bare at hente en hund og så er den dygtig, der ligger utrolig mange penge, tid og ansvarlighed i det, de første dage efter jeg havde fået Mayson, tænkte jeg det aldrig ville gå, jeg havde lyst til at græde de første dage, men nu har jeg en veltrænet og stimuleret hund, som jeg udstiller, skal bruge til agility og LP, fordi jeg går op i det.
    Men det kan være lige omvendt min veninde fik en hund fordi hendes forældre syntes hun også skulle have en når jeg havde, det er så endt galt i dag, de skider og tisser indenfor og er aggressiv overfor mænd, børn og andre hunde og min veninde har ikke fået noget hjælp, så hunden kommer aldrig ud.
    Dine forældre skal være lige så meget over som du kunne tænke dig, man tænker man kan klarer det hele selv, men man har altså stadig denne hund om 2,5 og forhåbentlig også 10 år og man kan ikke lige vælge at tage i byen, over til en af sine veninder eller kæreste.
    Nu ved jeg ikke hvordan du er som person, om du har tænkt dig at tage en byen på et tidspunkt(har jeg ikke), men i hvert fald synes jeg eventuelt at du kunne vente nogle år, så du er helt sikker.
    Nu har jeg en overdådig hund, som jeg elsker overalt på jorden og ville give mit liv for(groft sagt). smiley Hvilken race havde du tænkt dig?

• #8   6. maj 2014 Jeg er nu enig med allergisk. Og Simone R undskyld hvis jeg påpeger det, men der er en væsentlig forskel på hvordan du udtrykker dig -selv som 15årig (der er nogle grammatiske fejl og dine endelser er ikke helt korrekte) og så Nuka's indlæg.

smiley men jo jo der findes meget korrekte præteens med et sprogbrug og vendinger der hører langt ældre generationer til. Det kunne da bare være lidt rart at vide om det er Nuka selv der formulerer sig, eller om forældrene kigger med smiley

• #10   7. maj 2014 Obsternasig: altså jeg skrev det her på iPhone, da jeg var gået i seng, det skulle ikke undre mig, at der er nogle fejl grammatisk og med endelserne smiley
    For at springe over til det andet enme så må jeg indrømme at jeg selv vil synes det er mærkeligt hvis det ikke er hende der har skrevet, men jeg kan udemærket forstå hvad i mener smiley

• #12   7. maj 2014 Nu er det ikke for at angribe nogle eller lave røre, men vil gerne lige høre om jer der har hund, ikke har arbejde og andre interesser ved siden af? Synes meget ofte jeg læser herinde at man ikke kan have hund hvis ikke man er hos den 22 timer i døgnet. Vi har hund og kat, et barn, fuldtidsjobs (jeg går dog på uddannelse lige nu, men det er også fuldtid) og vi har begge træning et par timer om ugen.

Skal vi så heller ikke have hund? Han får sine gåture, sin leg, sin opmærksomhed. Nej vi går ikke til træning (har gjort), agility, udstilling osv med hunden, men han kommer da med rundt og ud og opleve noget. Han er en selvstændig race, men er efter min mening alligevel veltrænet og lydig, renlig, i mental balance osv osv....

Jeg tænker mht TS, at det lyder som om hele familien er med på en hund, så selvom hun skal til dans et par timer om ugen, har skole og måske være sammen med nogle venner ind imellem, så vil der stadig være nogen til at tage sig af hunden.

Min holdning er, at når et barn/teenager ønsker sig en hund, så er det ikke barnet der får hund, men familien der får hund, og forældrene er i sidste ende dem der har det overordnede ansvar. Og hvis de er med på det og de er hjemme efter deres arbejde, så kan jeg altså ikke se problemet i det. Var noget andet hvis hun var ældre og boede alene og så havde en masse andre ting i sit liv, men her er der altså 2-3 andre til at hjælpe til, så tror næppe hunden vil lide, såfremt de vælger at involvere den i familielivet.

Bare en lille undrende tanke herfra smiley

• #13   7. maj 2014 Jeg har haft tre hunde siden 2007, og har klaret alt med minimum én af dem hver dag siden 2006, hvor jeg var 11. Helt alene.
    Det kan sagtens lade sig gøre, men det kræver en masse ansvar og dedikation fra din side af. Du virker umiddelbart dedikeret, men min bekymring er også lidt omkring det financielle - hvem betaler hundemad og dyrlægeregninger? Det gør din familie vel, eller skal du selv stå med det? Hvis du selv skal stå med det, så vil jeg anbefale at du venter et par år, til du har fået et arbejde/SU.
    En anden ting jeg lige vil bemærke er, at der mange steder inde i byen ikke er tilladelse til at have en hund med i bybusserne hvis den vejer mere end 12kg og derfor ikke (lovligt) må medbringes i en taske. Du siger du kommer meget rundt ved hjælp af bussen, så det burde du måske lige tjekke - også inden du bliver helt forelsket i en race som du så måske ikke kan få. smiley
    Mange bliver chokerede over hvor hårdt arbejde en hund kan (og ofte er - særligt i perioder) være, og det kommer der så mange ærgerlige historier ud af... Så vær sikker på, at du rent faktisk er klar til dig selv. Er du klar på at droppe festerne i weekenderne eller nytårsaften for at blive hjemme med din hund mens fyrværkeriet brager? Er du klar til at gå tur med den i sne og slud og blæsevejr? Til at stå op midt om natten med den lille hvalp så den kan komme ud og tisse? Vi kender dig ikke, så den vurdering må du og dine forældre selv lave. smiley

• #15   7. maj 2014 Ja jeg mener også ,at forældrene skal være med her

• #16   7. maj 2014 "Størstedelen af ansvaret for hunden ville være mit, mine forældre og min søster ville selfølgelig hjælpe til men den vil være min hund" - jeg synes det lyder som om at forældrene også er med på at tage sin tjans, hvis der er brug for det, men vi læser jo tingene forskelligt, så kan da være jeg har misforstået...

• #18   7. maj 2014 Den tråd har jeg ikke set, jeg har bare læst denne.... Men som jeg også skriver, så er min holdning at så længe børnene er under 18 og bor hjemme, så er det forældrenes ansvar uanset hvor meget de påstår at det er barnets hund....

• #19   7. maj 2014 du kan ikke som 13 årig kræves at have ansvar for et husdyr. Jeg synes den vil få et rodet liv, så mit råd til dig, er at vente til du bliver voksen og får dit eget, så der er ro på hunden. Den skylder du en ny hund. En hund der skal pendle mellem 2 liv, får et meget rodet liv.

• #20   7. maj 2014 Jeg kan se att der på gi pote, bliver givet samme svar som herinde
    Jeg mener stadig, at du godt kan ha hund Hvis dine forældre er med i det
    Er de ikke det, ville jeg ta rådene til mig om at vendte ,til du blev ældre Det kan også blive dyrt at have hund
    Men jeg håber da, at dine forældre vil være med For du ønsker dig jo virkelig en lille hund

• #21   7. maj 2014 Jeg mener også, at forældre skal være inde over. En hvalp er skøn, men det er også hårdt arbejde. En hvalp bider i alt og besørger indenfor, så det skal den lære den ikke må. I starten skal du være sammen med hvalpen hele tiden, og der kan det være rart, at have nogle, der kan tage over, hvis du skal noget.
    Du skal også tænke, at der sker meget i dit liv, de næste 10-15 år. Men er din familie med i "projekt hund" kan det sagtens lade sig gøre.

Kommentér på:
Mig som hundeejer?

Annonce