{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.444 visninger | Oprettet:

SU {{forumTopicSubject}}

Har lige hørt sådan lidt, at man ikke får SU mellem man stopper på sin ungdomsuddannelse til man starter på sin videregående uddannelse?!
Det vil altså sige at jeg får SU til juni 2014 og skal starte igen september 2014. Så jeg får ikke SU i to måneder.
Kan man ikke komme på kontanthjælp så i den periode eller hvad? Hvad skal man så leve af?!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SU
  • #1   23. jan 2014 Find et job.

  • #3   23. jan 2014 Nina, du skal finde dig et JOB! smiley

  • #4   23. jan 2014 Wauw, tænk at være 20 år gammel også ikke vide hvordan man forsøger sig selv i 2 måneder smiley Jeg er lidt overrasket TS..

  • #5   23. jan 2014 Jeg har en opsparing og må bruge den, har lige sagt mit arbejde op da det var et lorte job, og kan godt klare mig på su.
    MEN kan det virkelig passe at man skal gå i to måneder uden offentlig ydelse?!
    Jeg må ringe til kommunen, det kan være de har noget brugbart..


  • #6   23. jan 2014 Man kan ikke få kontanthjælp den situation, og det synes jeg egentlig også er fair nok.

  • #8   23. jan 2014 jeg fandt mig et arbejde, da jeg stod i den situation. der var ikke så mange andre muligheder end at min samlever ellers skulle have stået og betalt alle regninger

  • #9   23. jan 2014 Der findes masser af sommerjobs at få i form at ferieafløser smiley Så det er da bare igang med at lede efter det, man skal dog ofte være ude i god tid (:

  • #11   23. jan 2014 Det er rigtig nok
    Du kan hverken få su eller kontanthjælp


  • #12   23. jan 2014 vaxhound: man får faktisk SU når man har sommerferie fra en begyndt uddannelse:) der er man heller ikke studieaktiv, men du er tilknyttet en uddannelse hvor du går der.
    det kan være det er derfor TS undre sig?


  • #13   23. jan 2014 SU får du kun hvis der er sommerferie på det studie du er aktiv på. Du afslutter et studie og derfor er det helt fair at du ikke får SU imens - hvor du jo ganske rigtigt IKKE er studieaktiv.
    Kontanthjælp er bagudbetalt og du kan ikke få to ydelser på samme tid, så det kan ikke betale sig.
    Der er masser af steder som søger folk på fuldtid, så ud og søg nu! De er hurtigt væk, så det er med at finde dem nu.


  • #16   23. jan 2014 Hvorfor skal kommunen hjælpe?
    Du har jo en plan.. Fra et studie til det næste.
    Jeg stod i præcis samme situation, men kan slet ikke forstå at det kan komme bag på dig smiley


  • #17   23. jan 2014 Bom bom, når nu må vi se...

  • #18   23. jan 2014 Synes så er alle ferie skal være selv-betalt under uddannelse også så... Der kan man jo bare finde et afløser job...

  • #21   23. jan 2014 Det er da egentlig dovne-robert om igen smiley

    Jeg springer bomben for dig: Du KAN regne med at staten/kommunen redder din røv hvis du ikke selv yder noget.. Altså når du engang bliver færdiguddannet som "noget" så skal du have betalt til en A-kasse for at få dagpenge - du kan ikke bare sætte dig ned og være utilfreds over ikke at kunne få penge.

    Søg et job - det gør dig mere attraktiv anyway, også kan det være du lærer hvordan det er at være på arbejdsmarkedet. Lidt virkelighed vil nok ikke være skidt for dig smiley


  • #22   23. jan 2014 Tak for jeres hjælp, så må jeg se om jeg vil holde ferie eller arbejde..

  • #23   23. jan 2014 Jeg gik to måneder uden ydelse.... Det er nemt at sige "få et job" Vågn op folkens, der er ikke mange jobs at få!
    Jeg var så heldig jeg fik et i Juli, så jeg fik løn i august. Havde så været i banken og låne til husleje.


  • #25   23. jan 2014 Jeg har arbejdet fuldtid i alle mine sommerferier fra jeg startede på gymnasiet, og nu hvor jeg går på universitet arbejder jeg fuldtid både i min "ferie" nu her, som egentlig er læseferie, og i sommerferien. Jeg klarer mig så uden et arbejde ved siden af studiet ellers.
    Jeg ville da selvfølgelig også hellere holde ferie.. og dog en sommerferie på 2 måneder er altså laaang..


  • #26   23. jan 2014 Det her har ikke en skid med dovne Robert at gøre, jeg har arbejdet siden jeg var 13 år, har først nu sagt mit bartender job op, da det ikke var til holde ud. Jeg havde bare ikke regnet med at skulle undvære su i den tid, thats all.

  • #28   23. jan 2014 Læste ellers bare med på sidelinjen..
    Men må lige give Minion ret !


  • #29   23. jan 2014 Line: Når man bliver færdig som "noget", så skal du ikke have indbetalt til a-kasse for at få dagpenge. Det hedder dimitendsats, og man skal bare melde sig ind (hvilket koster nul) mens man er studerende.

    Jeg forstår ikke hvorfor de ikke laver su-reformen sådan at man får su i mellemrummet, når nu de så gerne vil have folk hurtigt igennem uddannelsessystemet. Det er da en bedre gulerod end at gange sit gennemsnit op


  • #30   23. jan 2014 Det er min, ja den er flabet. Og den er ment provokerende.
    Det er hele indstillingen til at system bare skal forsøge dem som ikke lige gider at forsøge sig selv. Det er da fair at stille spørgsmål, men når man så synes at man pronto skal have KH i stedet for at arbejde, er mig dybt godnat. Økonomiske ydelser fra det offentlige skal da kun være berettiget dem som har brug for dem
    Selvfølgelig skal man ikke arbejde hvor man bliver psykisk/fysisk kørt helt ned. Jeg har fin respekt for at man vælger at stoppe der.

    Åh ja, det kan være svært at finde et job, hvis man først søger job den dag man har brug for det osv. Jeg synes bare det er så forkert at man vil have KH fordi man skal gå to måneder mellem uddannelser! Det er da dovent, og ikke givende til samfundet.
    Så igen, det er ikke spørgsmålet jeg har noget i mod, det er indstillingen.


  • #31   23. jan 2014 Jeg har gratis a-kasse og har haft det så længe at jeg er sikret dagpenge fra første ledighedsdag. Så længe jeg ikke tjener mere end 200000 om året.

  • #32   23. jan 2014 Julie: jeg ved det godt smiley Jeg fandt det bare lige lidt kompliceret at forklare, men derudover skal man betale til A-kassen smiley

    Det kunne være et spændende forsøg, måske ville det kunne få det kunstigt høje gennemsnit på diverse uddannelser til at falde lidt..


  • #33   23. jan 2014 Gentager nok hvad allerede sagt, men:

    Nej, du får ikke SU, da du er mellem to uddannelser.

    Nej, du får heller ikke bistandshjælp - desuden skriver du, at du har en opsparing - kommunen vil alligevel have, at du skal bruge af den først.

    Søg allerede nu et fritidsjob og spar mere op til når du stopper på uddannelse.
    Snak med din bank i god tid, og fortæl dem om din situation - hellere det, end kæmpe minus på kontoen (så er de ikke lige så samarbejdsvillige)



  • #35   23. jan 2014 Minion: Alle uden job vil jo ikke arbejde og er præcis ligesom Dovne Robert. Har du ikke lært det ved at være i systemet?

    Til TS: Nu kan jeg se, at du er fra Nordjylland. Der er mulighed for at arbejde i kystbyerne, i Aalborg Zoo eller chauffør for fx Royal Unibrew.


  • #37   23. jan 2014 Jeg opfatter så ikke dovne robert, som den største svinder på dansk tv i nyere tid.. Han er da meget ligefrem og ærlig. Hvilket jeg synes er ret flot i sig selv. At han udnytter systemet er en anden snak. Grund princippet er det samme: man gider ikke det som Danmark kan tilbyde, og derfor vil man kun have de ydelser som andre betaler for uden selv at yde.. Og hvis man har den indstilling så har man se forkert på velfærdsstaten. Jeg betaler med glæde min skat hver eneste måned, fordi jeg tror på, at jeg giver dem til et godt formål: familier og mennesker (uanset årsag), som ikke kan klare sig selv uden hjælp.
    Jeg bliver for, at sige det mildt, gnaven hvis jeg betaler til folk som udmærket kan klare sig selv, men ikke vil.
    Det handler om motiv, motiv og motiv for handlingen.


  • #39   23. jan 2014 Julie: Uden at vide om det er en hentydning til mig, så vælger jeg, at svare. Hvis det ikke er, så bare se bort fra det smiley

    Jeg synes ikke, at alle uden job er som ham. Det er hans INDSTILLING som forarger mig. Jeg har intet i mod mennesker på overførselsindkomst, fordi de virkelig har brug for det - det er da det fede ved vores system!
    Så lad venligst være med at insinuere noget som jeg ikke har sagt.


  • #41   23. jan 2014 Touché - jeg har ikke lige kunne finde noget på google, men du har sikkert et link jeg kan få?

    Never the less - så i stedet for at læse navnet som person, så læs det som et begreb.
    Jeg husker en udsendelse om mennesker der forbliver på overførselsindkomster, fordi de ikke tjener signifikant mere på arbejdsmarkedet. Hvis alle de også er politikere, så trækker jeg det hele tilbage smiley Men det er for mig same-same, fordi det handler om at de hellere vil gå derhjemme end at arbejde 37 timer ugentlig for samme penge.. Om der så er noget galt med lønningerne er en anden snak.


  • #42   23. jan 2014 Line: Du er ikke i systemet, kan man høre.
    Jeg har gjort præcis det, som samfundet vil have af mig. Jeg har taget en ungdomsuddannelse, havde et fri år, hvor jeg arbejdede og har taget en videregående uddannelse på normeret tid. Jeg har haft arbejde, siden jeg var 13. Da jeg så kommer ud, som færdiguddannet, er der ikke job i min branche. Og fordi jeg er "højtuddannet" og bor i en by, hvor der er 60.000 studerende, og jeg ikke har et ret stort netværk i byen, så hænger de ufaglærte job heller ikke ligefrem på træer for mig.

    Og hver eneste dag skal jeg høre på, at jeg er doven. At jeg snylter. At jeg snyder. At jeg ikke gider. At jeg ødelægger vores samfund. Jeg insinuerer ikke noget. Jeg er bare SÅ fucking træt af, at den forfærdelige mand er blevet billedet på alle uden job og skal hives frem, hver eneste gang det kommer til noget som helst, der ligner en efterspørgsel på social hjælp eller kritik af det system, man sidder i. Hvis jeg f.eks. bare antyder, at der kan være noget skævt i, at staten kan ansætte folk uden at give dem løn for at udføre deres faglærte arbejde, så "går der da godt nok Doven Robert i den".

    Der er lige nu 10.500 job på jobnet. Der er 150.000 arbejdsløse i Danmark. Der er ikke job til alle.



  • #44   23. jan 2014 Jeg ville egentlig bare høre hvad jeg så skulle gøre...
    Den belgiske badedyr... Hvilken a-kasse er det ? smiley


  • #45   23. jan 2014 Nina: Du kan melde dig ind som studiemedlem i alle a-kasser. Men det er jo først, når du har en uddannelse, og ungdomsuddannelse er ikke en uddannelse. Det kan du ikke komme i a-kasse på

  • #47   23. jan 2014
    Hvorfor skulle du også søge et ufaglært job? Det stod jeg lige lidt af.
    Men din indstilling er også anderledes - kan du ikke se det? Du vil jo gerne. Min egen svigermor går også ledig, men det er ikke fordi hun ikke vil på arbejdsmarkedet, der er bare ikke jobs.
    Jeg gentager mig selv igen - det er motivet bag der afgører for mig. Jeg læser ts som om hun helst vil på KH når hun nu ikke kan få su, og job er slut for hende. Hvorimod du er ufrivilligt ude af arbejdsmarkedet, og gerne vil ind igen.
    Jeg læser det som om at hvis du blev tilbudt et job, som er relevant for dig, så ville du tage i mod det.
    Så jeg mener IKKE at du, Julie, i din situation, snylter, er doven, ikke gider. Jeg læser tværdigmod at systemet ren faktisk hjælper dig, og at du gerne ville kunne give det til samfundet som du kan.
    Så vær sød at stoppe med at se det som et slag i hovedet på alle de arbejdsløse - jeg ved udemærket godt der ikke er job til alle. Jeg slår et slag for at man ikke skal tro at man med god samvittighed kan udnytte systemet (hvilket man gør hvis man ikke gider at arbejde, men hvis man gider, men ikke kan få jobbet, så er motivet jo godt nok)..


  • #48   23. jan 2014 jeg har sagt mit arbejde op da det var lort, og har vurderet at jeg ikke har behov for et job og fint kunne klare mig.
    Men kan ikke leve i de to måneder hvor jeg ingen su får. Så må jeg finde et job eller bruge min opsparring kan jeg forstå. yes


  • #49   23. jan 2014 Line: jeg skal søge ufaglært. Ellers tager de min indkomst. Og man er doven, forkælet etc hvis man ikke tager det arbejde, man kan få. Uanfægtet at man mister penge på eller er uddannet indenfor noget andet.

  • #50   23. jan 2014 Nu har ts jo ikke opsagt sit job fordi hun vil på kh.

  • #51   23. jan 2014 Jeg stod i samme situation, men for mig kom det meget pludseligt, så der var bare ingen tid til at spare op eller finde ekstra job. Jeg blev reddet af at min bank gav mig en kassekredit, selvom jeg stod med næsten nul inkomst, og at jeg fik penge tilbage fra SKAT, ellers aner jeg virkelig ikke hvad jeg ville have gjort. Var fuldstændig desperat - og nej, kommunen hjælper ikke. Jeg troede i min naivitet at de måske ville give mig et lån, men der var ingen kære mor.

  • #52   23. jan 2014 Jeg må erkende, at jeg ikke forstår hvorfor du skal søge ufaglært, når du har en uddannelse. Hvorfor de tager din indkomst hvis du søger noget mere relevant er mig en gåde.
    Lige nu lægger du nogle ord i min mund, som jeg ikke har sagt og som jeg ikke mener.
    Jeg taler mere sådan etisk om man vil. Hvilken indstilling man har til situationerne. Jeg kunne ikke drømme om at kalde nogen dovne, forkælet mv. hvis de ønsker at komme ud på arbejdsmarkedet - hvilket du giver udtryk for at ville.

    Christ - jeg taler jo ikke om hendes mangle på job. Jeg taler om hendes indstilling til situationen.


  • #53   23. jan 2014 Line: jeg lægger ikke ord i munden på dig. Det er diskursen i samfundet, der kalder folk, der ikke gør rent med en phd eller flytter til bornholm for et job, for dovne og snyltere.
    Jeg skal søge et opslået job om ugen plus en anden jobsøgende aktivitet (fx uopfordret eller netværkssøgning) Siden starten af december har der været tre opslået job i min branche i mit område (området afgrænset af aalborg i nord, brande i vest, komding i syd, odense i øst) To af dem er jeg på ingen måder kvalificeret til. Dem har jeg søgt alligevel. Det skal jeg. Når de tre job er søgt har jeg stadig omkring 4 uger, hvor der ikke er fagrelevante opslag. Altså bliver jeg nødt til at søge ufaglært. For jeg vil ikke flytte til København- væk fra min kæreste, mit lille netværk og lægge endnu mere afstand til min familie og venner for et job (åååh nej, sagde snylteren Virkelig det???)


  • #54   23. jan 2014 Line det er fordi sådan er reglerne uanset om du ingen uddannelse har eller du har en høj uddannelse skal du søge de stillinger du kan uanset om det er gadefejer,pilletæller eller det svarer til den uddannelse du har.


  • #55   23. jan 2014 Desuden kan jeg heller ikke se noget galt i at undersøge mulighederne mellem uddannelser, der skal stadig betales husleje og brød på bordet

  • #56   23. jan 2014 Undskyld Line. Jeg ved godt, at du har en ganske sund indstilling til den her problematik. Jeg er bare så helt enormt tyndslidt efter 1 år i det her. Dovne Robert er ikke et billede på dem, der ikke vil, han er blevet et billede på alle, for alle vil ikke. 'Der er arbejde til dem, der vil have'

  • #57   23. jan 2014 Ok på den måde, jeg forstod dig som om at du skulle søge ufaglært, at du simpelthen ikke måtte søge inden for dig uddannelse. Så giver det noget mere mening. Så kender jeg systemet ligesom du. Og ja, det er brand ærgerligt at det er sådan. Men jeg hører dig stadig ikke sige, at du ikke vil på arbejdsmarkedet.

    Det kan godt være samfundsdebatten er således, men det er ikke det jeg siger.. Så det er okay, at du gerne ville læsse af, og få raset ud, men du må ikke tro at det er min holdning. For jeg ved godt at alle ikke kan få et job i dagens Danmark, og jeg mener på ingen måde at dem, som går arbejdsløse er dovne, forkælet, snyltere og hvilket ord du efterhånden har fundet. Fordi de flestes motiv heldigvis er, at de gerne vil have en relevant og godt job.

    Jovist Laila, men derfor kan man stadig ikke få KH. Og igen, det handler om indstilling til hvorfor, man kan jo starte med at undersøge job muligheder, inden man vælger at søge KH.


  • #58   23. jan 2014 Jeg ved da godt man ikke kan få KH, og mulgvis vi læser ts indlæg forskelligt, men for mig ser det kun ud til hun undersøger og ikke er afvisene overfor et arbejde i de 2 måneder, men som vi ved er det svært at få arbejde og derfor er det da legalt at undersøge mulighederne i god tid

  • #59   23. jan 2014 Jeg vil lige tilføje at det med at få dagpenge kommer an på HVILKEN uddannelse man afslutter! Jeg kan f.eks. INTET få når jeg er færdig med HF, jeg skal også flytte i den sommerperiode og kan derfor ikke bare få et job, men det vel så bare ærgeligt for mig eller hvad Line?

  • #60   23. jan 2014 Anya: nu er hf jo ikke en uddannelse.

  • #61   23. jan 2014 Julie - Jo, HF, STX og alle de andre er gymnasielle uddannelser.

  • #62   23. jan 2014 Anya: ja det hedder det. Men det er jo ikke en uddannelse. Du bliver jo ikke uddannet noget. Det er i bund og grund adgangsgivende kurser. Når du får huen på, så har du en ikke en uddanelse- du har mulighed for at komme ind på en uddannelsesinstitution.

  • #63   23. jan 2014 Men så er det da heller ikke fair ikke at kunne få hjælp økonomisk i sommerferien?
    - Det synes jeg så i øvrigt heller ikke det er når man videre uddanner sig.


  • #64   23. jan 2014 Hvorfor ikke? Du er ikke i arbejde. Du går ikke i skole. Du står ikke til rådighed for arbejdsmarkedet, for du er meldt ind på en uddannelse. Skal staten betale for, at man holder to måneders ferie? Men jeg forstår slet ikke, hvorfor det er endnu mere uretfærdigt, når ungdomsuddannelser ikke er en uddannelse?

  • #65   23. jan 2014 Hvorfor er en ungdomsuddannelse nu ikke en uddannelse?

    Det havde i øvrigt os været noget andet hvis jobsne hang på træerne, men det gør de ikke, og hvad så? Så må man bo på gaden i de måneder fordi man ikke har været heldig og kunne finde et job lige til den periode?


  • #67   23. jan 2014 Fordi du ikke bliver uddannet til noget. Du kan ikke få et arbejde eller en proffession med en studenterhue i hånden. Du kan komme ind på uddannelser med den, men det kan du også med en 9. Klasseseksamen

  • #68   23. jan 2014 Anya: nej. Men man ved, at det kommer. Du har to år til at spare sammen, få et job, låne penge. Du kan tage su-lån fx og smide ind på en konto.

  • #69   23. jan 2014 Julie - Uhm en ungdomsuddannelse er da også HG, så vidt jeg ved?

    Jeg har så ikke haft 2 år til at gøre nogle af de ting du foreslår, men sådan er det jo. Livet er ikke til at forudsige for alle. Dog burde jeg være dækket for ifølge min SU seddel får jeg det både i juni og juli.

    Det er ikke alle der kan holde til skole + job, og er du udeboende er det svært nok at leve på SU, så at skulle spare op til at kunne leve på det opsparede i 2 måneder synes jeg os lyder urealistisk.

    Men sådan er vi forskellige. Jeg synes det er et godt sted at investere, da det er vores fremtid og landets fremtid. Men der er andre der hellere vil investere i andre ting og sådan er det jo (:


  • #70   23. jan 2014 Og du skal også have en læreplads før du kan bruge en hg til noget.

    Jeg forstår ikke, hvordan to måneders betalt ferie, er en investering i landets fremtid?

    Nej. Alle har det ikke lige let ved at gå i skole og arbejde. Men sidst jeg tjekkede har man to måneders sommerferie, en efterårsferie, en juleferie plus vinterferie og påskeferie og div helligdage i løbet af de år, hvor man ville kunne arbejde i forskellige vikariater/ferieafløserjobs og få sparet små 10.000 sammen.

    Du kan jo bare se på, hvad Hf står for. Højere forberedelseseksamen. Det er et adgangsgivende kursus.


  • #71   23. jan 2014 Stemmer i med Julie - rørende enig.

  • #72   23. jan 2014 Det synes jeg det er, fordi jeg ved hvordan jeg selv er, og kender mange der er ligesom jeg er, og skulle jeg ud og arbejde fuldtid i min ferie, for at have råd til at overleve ville jeg aldrig komme tilbage i skole.

    Jeg har så aldrig haft 2 måneders sommerferie, i folkeskolen havde jeg 7 uger, men på HF har jeg 1 måned. Vi har eksamner hele juni også er det vel forskelligt hvor længe der går men den skole jeg skal på starter i starten af august.

    Og hvilke jobs kender du Julie, som kan kun er ansat i, i en uge af gangen? De jobopslag vil jeg gerne se da.


  • #73   23. jan 2014 Ferieafløsere på plejehjem, rengøring på hospitaler, julehjælp i butikker, sæsonarbejder som jordbærplukker, rengøring på campingpladser, hoteller, forlystelsesparker, opvasker på restauranter i feriebyer, chauffør for bryggerier eller isproducenter, assistenter i butikker der er sæsonåbne. Jeg har haft mange sommerferiejob.
    Alle steder, som bliver nødt til at have flere eller bevare deres bemanding i ferieperioder.


  • #75   23. jan 2014 Man kan også undersøge bo og naboskab, hvis der er sådan et i nærheden:) de har som regel altid brug for vikarer i sommer perioden.

  • #76   29. jan 2014 Man kan ikke komme på kontanthjælp eller få en anden slags hjælpe ydelse fra statten hvis man har en opsparing, og du ved allerede nu at du kommer til at gå to måneder uden så kan du jo smart nok ligge penge til side

  • #77   29. jan 2014 Er erhvervsuddannelserne ikke ungdomsuddanneler? De giver da jobtilgang..

  • #78   29. jan 2014 Meget enig med Julie P i alt hvad hun har skrevet i denne tråd smiley

Kommentér på:
SU

Annonce