Hovedtryk og bitryk i dansk Hovedtryk og bitryk i dansk
Jeg sidder søvnløs over min eksamen i dansk sprog på uni. Synes godt nok det er svært - især fordi de 13 ugers undervisning har været stærkt plaget af alt for meget pensum på alt for lidt tid.
Er der nogen der kan forklare min princippet med hovetryk og bitryk? Selve essensen i det kender jeg godt.
F.eks. eksemplet med stormagt (HO-BI) eller stor magt (HO-HO).
Men når jeg sidder og skal analysere min sætninger, så går det helt i koks. Jeg kan vitterligt ikke regne ud hvornår hvad er hvad nogen gange. Især fordi jeg rigtig snakker sønderjysk og ikke altid har været enig med min lektor, om hvor hovedtrykket skal ligge.
Det hjælper sikkert heller ikke at have en hørenedsættelse...
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 832
Jeg vil mene der er bitryk på ra og hovedtryk på di og bitryk igen på sering i radikalisering. Også skrevet ,ra'dikali,sering.
Uretfærdigheder mener jeg skal være 'uretfærdig,heder.
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
U-ret-FÆR-dig-he-der (HO på fær, men muligvis også på u)
Jeg kan desværre ikke give de rigtige regler eller forklare principper, men blot lytte mig frem til udtalen og hvordan, jeg lægger trykket = løftet toneleje.
Tænk på tonelejet, når du udtaler ordet, som en vandret kurve/bølge. De stavelser, hvor kurven går op, er stavelser med tryk - øverste punkt = hovedtryk.
Vores dansklærer, Isabelle, er desværre nok for længst gået i seng
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.197
Men der kan du i hvert fald se, hvor hovedtrykket skal lægges
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
jan 2012
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 142 Svar: 832
Julie P - tænker du på prosodi? Se burde jo lige have tjekket HG i går, når du kommer også siger at der findes sådan en bog
feb 2006
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.245
feb 2006
Hovedtryk og bitryk i dansk