{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.329 visninger | Oprettet:

ord - betegnelse - fordomme - inspireret at 2 andre tråde....... {{forumTopicSubject}}

Jeg forstår simpelthen ikke folk kan komme sådan på og køre over at man måske ikke liiige for brugt den rette betegnelse i et indlæg...

Jeg forstår heller ikke man ikke har forståelse for/viden om at nogle personers opførsel kan danne så meget præcedens, at andre der ikke er lige sådan sættes i samme bås, det er jo helt normalt... Giv dog hinanden noget line/spillerum..

Under anden verdenskrig var der jo ikke noget man kaldte Tyskland og Nazityskland, næe det var Nazityskland, og alle tyskere var nazister . . . jeg tror nu ikke det store tavse flertal var, de var bare ofre for at stærkt dominerende mindretal, og de forsøgte nok bare at overleve..

Jeg er rimelig overvægtig, ofte når det omtales i medierne er overvægtige, dumme, dårligt uddannede, lavest i det sociale/kulturelle/økonomiske hieraki . . . . Jeg er intet af dette, men jeg gider da ikke fare i flindt over det, det er jo "bare fordomme" og egentlig tit skabt af et mindretal, eller af de der enten fører sig frem, eller bliver trukket frem i fx. medier...

Så når der i en tråd omtales at "kamp/muskel - hunde" ofte ejeres af Brian og Trunte, så er det jo fordi at "mange" af de historier der har været hvor hunde af de typer har haft en uheldig rolle i historien, ja så er det en type uansvarlige hundeejere der også ofte har været den pgl. hunds ejer, og en stor del af disse har haft nogle fælles træk der har udløst disse "labels"... De bruges så af i den brede offentlighed fordi så ved de fleste/alle straks hvad man mener...

Værre er det da ikke....


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  ord - betegnelse - fordomme - inspireret at 2 andre tråde.......
  • #2   16. jan 2013 Jeg benytter mig af det "nye" ord - listehund. End of story. Det kan sagtens være folk farer i flint over det, men faktum er...der er en liste med 13 forbudte hunderacer, så når folk siger listehund ved de folk, der følger med loven, hvad vi taler om.
    Skulle en sige kamphund, så ved jeg også at det højst sandsynligt er en amstaff/pitt lign hund.


  • #3   16. jan 2013 Jeg kan nu godt forstå frustrationen, for problemet er, at gennemsnitsdanskeren netop IKKE opfatter det på en måde, hvor det kan bruges som en dækkende betegnelse.

    Vi er jo efterhånden nået dertil, hvor samtlige korthårede hunde risikerer at blive peget fingre ad.
    Ét er at min egen konsekvent bliver kaldt kamphund ligemeget hvor vi er, selvom racen ikke engang er på obs.listen, men når rottweilere, franske bulldogs, labrador også falder for folks trang til at råbe vagt i gevær, så er vi altså kommet langt ud efter min mening.


  • #4   16. jan 2013 Og en pitt ER en kamphund lige meget hvor meget folk farer i flint over det!

  • #5   16. jan 2013 Der er racer, der igennem tiden OG i dag er opdrættet/avlet til kamp - så ja!

  • #6   16. jan 2013 Men faktum er, Haegsy - din hund er en jagthund..lige meget hvor lidt du bruger den. Den hører ind under kategorien jagthunde smiley apporterende hunde, lige som mine to gør det, selvom de ikke bruges

  • #8   16. jan 2013 du mangler nogle betegnelser Haegsy :

    "FCI Gruppe 1 – Hyrde og Kvæghunde
    FCI Gruppe 2 – Schnauzere, pinschere, molosser og sennenhunde
    FCI Gruppe 3 – Terriere
    FCI Gruppe 4 – Gravhunde
    FCI Gruppe 5 – Spidshunde
    FCI Gruppe 6 – Drivende jagthunde og schweisshunde
    FCI Gruppe 7 – Stående jagthunde
    FCI Gruppe 8 – Apporterende jagthunde
    FCI Gruppe 9 – Selskabshunde
    FCI Gruppe 10 – Mynder"


  • #9   16. jan 2013 Denne debat får mig altid til at tænke på George Carlin R.I.P

    http://www.youtube.com/watch?v=PdtHZ_6oz9Q


  • #10   16. jan 2013 det tror jeg ikke der er nogen der siger nej !

  • #11   16. jan 2013 Kamphunde har været kendt i mange år, men hundekampe har været ulovlig i DK siden...ja . Din hundebog omtaler alm grupperinger af accepterede brugsegenskaber ved hunde generelt. Det er jo ikke alm mennesker - herhjemme, der accepterer hundekampe...Men flere steder i udlandet og især i østblok lande, er hundekampe en del af dagligdagen

  • #12   16. jan 2013 Ups...nu er det kun klip på you-tube jeg har set de hundekampe når man søger på hunde...my bad

  • #13   16. jan 2013 @ Isabelle m, ja det blev han bl.a fordi han lovede dem arbejde i en tid med mega arbejdsløshed, tror bestemt ikke alle de der stemte på ham havde forhåndsviden om hvorledes hele hans plan var og hvordan det udviklede sig,

    @Alfisten, (langt oppe) ja min pointe, at det giver folk et billede af hvad der tales om / hentydes til....

    Der er vel heller ikke en menneskelig officiel betgenelse der hedder Bøsser, det hedder vel homoseksuelle, men alligevel ved alle hvad man taler om ved brugen af ordet bøsser...
    Så selv om "ting" har officielle betegnelser og er inddelt i grupper, så er nu ofte at de kaldes andet og dette andet er lige så kendt...


  • #14   16. jan 2013 Selvfølgelig forsvinder jagtgenet ikke fordi man ikke bruger sin hund til jagt, men avl gør så sandelig en forskel.
    Der er vel ikke mange der vil benægte, at en showgolden ikke nytter en disse, når det kommer til jagt.
    Det samme gælder højavlsschæfere, som nærmest bliver grint af, hvis den nævnes i forbindelse med brugshundesport.

    Jeg har så svært ved at forstå, hvorfor pokker vi ikke bare kan bruge de allerede anerkendte grupperinger. De er væsentligt mere sigende end diverse andre halvhjertede betegnelser, for folk FORSTÅR dem ikke.
    Jeg benægter på ingen måde, at jeg har en terrier - med alt hvad det indebærer af godt og skidt - men jeg er skide træt af, at jeg ikke kan få lov til at nyde en tur ud med min hund, uden at JEG bliver bedt om at gå eller bliver peget fingre af, fordi jeg har taget mig den usigelige ''risiko'' at bevæge mig udendøre med hende, for folk tror jo vitterligt, at hun æder deres børn, hunde og hvad ved jeg - netop fordi ord som kamphund florerer så massivt i det danske samfund.
    Danskerne kan IKKE skelne.
    Når selv folk med franske bulldogs risikerer at blive ''buhet ud'', så er vi ærligt talt for langt ude efter min mening.

    Det generer mig ikke det fjerneste, at folk kalder en spade for en spade - en pit for en kamphund, en tosa - eller sågar en amstaff på grund af dens genetiske ophav fra pit'en, men det er bare ikke sådan det foregår i praksis, og det kan godt være, at man er nødt til at have en ''suspekt'' race, for rent faktisk at vide, hvordan folk ikke kan skelne- det skal jeg ikke kunne udtale mig om.

    Når folk siger kamphund, så dækker det ikke længere over 2-3 racer, men nærmere 10-15 stykker ja, måske endda 20 alt efter hvem man spørger. Racer der mange gange ikke har noget tilfælles andet end kort pels og måske ''bull'' i navnet.


  • #15   16. jan 2013 Jeg forstår udmærket, at det kan være lettere at forklare sig, hvis man bruger en gruppebetegnelse, men når gruppen et eller andet sted er så indsnævret, som den er, når det kommer til reelle kamphunderacer, er det så ikke forkert, at der findes en gruppe på 10-20 racer, der skal tage efterslæbet?

    Jeg forstår vitterligt ikke hvad det er, der forventes af os med ''in between'' racerne. Skal vi bøje nakken og sige: Ja, jeg har en kamphund, fordi det gør det lettere for den almene dansker at forstå, og så efterfølgende tage alle de problemer det skaber, når man gerne vil have sin hund med ud i det offentlige?


  • #16   16. jan 2013 @ Danielle, nej det er da også træls og blandt hundekendere kan de måske nok skelne de enkelte racer fra hinanden, og man har en viden om hvilke egenskaber de enkelte racer har...

    Men ude i det offentlige som du skriver kan man ikke forvente denne viden... Mine skotter får såmænd tit "nå det er de der små arrige terrier", og så må jeg jo pænt sige, ja det er der måske nogle der er, og det er de måske kendt som, men sådan er mine så ikke lige...

    Mange almene har også tit spurgt " skal du ikke også have en hvid skotte, som den på whiskey flasken" så må jeg så tage mig tiden til at fortælle at det er en Westie osv...


  • #17   16. jan 2013 Hanne:

    Helt bestemt, og jeg er ganske frisk på at fortælle om racen, når folk spørger ind til den. Der er intet jeg hellere vil smiley

    Jeg bliver bare noget så træt, når det generelle indtryk man får er, at man bare skal bøje nakken og sige, at man har en kamphund, fordi at det er den eneste måde gennemsnitsdanskeren forstår det på.

    Forskellen er jo, at hvis en lille hund bliver kaldt en tæppetisser, så skader det ingen. Bliver en terrier kaldt hidsig, så er det sårende, men der sker ikke noget videre.
    Kaldes en hund for en kamphund, så er det ofte ens betydende med, at folk forventer mundkurv og har en klar ide om, at ens hund er asocial og kun er ude på at æde alle der kommer tæt på. Vi er før i ramme alvor blevet bedt om at forlade et lufteområde, fordi en anden hundelufter var utryg ved vores ''kamphund'', som hun i øvrigt var overbevist om var en amstaff. Og det på trods af, at vi gik stille rundt i vores egen verden og lavede kontaktøvelser - med snor. Jeg var decideret chokeret, for jeg havde virkelig ikke set den komme, eftersom vi bare gik og passede os selv.


  • #18   16. jan 2013 @ Danielle kan sagtens forstå frustrationen, men det kan kun være oplysning og kommunikation der skal til..

    Du kan jo sagtens sige til "ikke kendere" at min hund er ikke en race på listen, den skal ikke bære mundkurv osv, men folk forholder sig jo til hundens udseende og de billeder de ellers ser, og ligner det, så er ikke hundekendere jo så ikke klogere...

    Men ja den er svær, og var der en mere officiel brugt betegnelse så ville den jo så bare få en negativ association... ellers skal kamphunde have en udbredt kendt gruppe for sig selv, og andre racer der af udseende ligner igen en anden, men stadig er det bare mere folk skal vide, og igen har e svært ved at se forskel så skærer de alle over en kam....

    Men det er også derfor jeg i indlægget skriver, at giv dog lige folk lidt line og spillerum, når de evt at få forklaret og rettet en fra starten fejl betegnelse, så har de kan de ofte godt se at de fik sat forkert ord/begreb på.... Men har man en gang sagt noget "forkert" så er det som om at ens rettelse og undskyldning ofte helt overses...


  • #19   16. jan 2013 Jeg er helt enig og oplysning er også absolut noget af det vigtigste, der ligger mig på sinde. Jeg går meget højt op i, at fortælle om racen, når vi oplever episoder som den ovenover.

    Ofte vil folk gerne lytte, men desværre oplever jeg også rigtig mange, der ikke er interesserede. Jeg har oplevet nogle gange efterhånden, at folk meget gerne vil fortælle mig, at min hund er farlig og skal have mundkurv på, men når jeg så ønsker at informere om hvordan loven rent faktisk er, og hvilke racer den indeholder samt fortælle om min egen hund. så bliver folk stille, vender om og går. Jeg ved ikke, om det er fordi de indser, at de har fejlet, eller om det er fordi de i bund og grund er ligeglade med hvad jeg har at sige. Det er i hvert fald ikke et engangstilfælde.


  • #20   16. jan 2013 måske nogle bliver flove (kan man da håbe), og igen andre er jo udenfor pædagogisk rækkevidde, dem vil der altid være nogen af...

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    feb 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #21   26. feb 2013 Hej Alle
    Bedre sent end aldrig
    M/K hunde. Man kan sige og mene meget om dette emne, jeg mener at en M/K hund ville have sin berettigelse i de store amerikanske skove.
    Hvem ville ikke gerne have sådan en makker/hund, som når man står og fælder træer mm, og der kommer en bjørn eller et vildsvin, farer hunden bare i hovedet på bjørnen eller vildsvinet og giver hermed sin ejer/skovarbejderen tid til at få sit våben frem og skyde bjørnen eller vildsvinet.
    Jeg syntes at set i det lys kommer M/K hunden til sin ret, men jeg kan dog godt se at disse hunde vil give problemer i områder med mange menesker. Hvis ikke der tage de rigtige foranstaltninger af hundenes ejere.
    Men for at vende tilbage til emnet i tråden, fordomme påvirker os menesker og de regler og fordomme som er mod M/K hundene bliver nu brugt mod alle hunde.
    Samtidig syntes jeg også at der i DK er en meget lille tolerance og forståelse for andre hunde, dyr mm. (hunde er jo ikke dyr men familie :-))
    Man bør tænke på at Ulven er hundens forfader, og at Ulven var her i DK før os menesker !!!!!.


Kommentér på:
ord - betegnelse - fordomme - inspireret at 2 andre tråde.......

Annonce