{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.573 visninger | Oprettet:

Hundehvisker - hvad er det? {{forumTopicSubject}}

Lad os få en definition af begrebet. Hvad er det? Hvordan bliver man det?

Jeg selv tænker, at det er direkte afledt fra hesteverdenen, hvor dygtige adfærdsterapeuter kaldes for hestehviskere - med eller mod deres vilje. Her man man nævne Monty Roberts (som revolutionerede synet på heste på samme måde som David Mech gjorde det for hunde) og herhjemme har vi jo Klaus Ferdinand Hempfling, hvis evner udi hestesprog også har givet ham titel af hestehvisker.

Jeg tror bare det er en pop-betegnelse, faktisk. Noget der er blevet populært efter filmen "Hestehviskeren".
En hestehvisker er bare en adfærdsterapeut - således er der også flere linjer inden for hestehviskeri, og et væld af uddannelser inden for samme.

Hos hunde er begrebet jo faktisk endnu dårligere defineret. Grunden hertil er nok, at vi i forvejen har en verden fuld af adfærdsterapeuter, der dækker det, som hestehviskeren gør.

I mine øjne dækker hundehviskeri ikke over en bestemt måde at se på hund på. Det er bare adfærdsbehandling som tager udgangspunkt i den enkelte behandlers filosofi.
Der findes ingen hunde-hviskeruddannelser, ingen nedfældet hundehviskerteori, og heller ikke referencer til nogen videnskabelig basis.

Med andre ord - en hundehvisker er en adfærdsbehandler. Og det kan vi alle kalde os.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hundehvisker - hvad er det?
  • #1   17. nov 2009 Jeg synes der er den fundamentale forskel at seriøse adfærdsbehandlere aldrig ville nedværdige dem selv til at kalde sig hundehviskere..

    Så kan man selv regne ud hvad jeg har af holdning til de der så bryster sig af at være 'hundehvisker'


  • #2   17. nov 2009 *** seriøse, UDDANNEDE adfærdsbehandlere ***

    - Manglede der i mit indlæg :o)


  • #3   17. nov 2009 Lad os holde enkeltpersoner HELT udenfor denne tråd.

    Mie - inden for hesteverden er det jo ganske acceptabelt at kalde sig hestehvisker. Hvorfor er der forskel?


  • #4   17. nov 2009 Jamen, CH, som du selv er inde på så er det en pop-betegnelse..

    Der er så bare positiv forstærkning i ordet i hesteverdenen, hvor forstærkningen bare er negativ i hundeverdenen.



  • #5   17. nov 2009 Det er vel egentlig meget simpelt?

    Hvis dygtige, respekterede mennesker bliver tildelt en bestemt betegnelse - her hestehvisker - så bliver ordet bedømt med samme respekt som personen opnår.

    Hundehvisker-terminologien er jo opstået med Cesar Milan, og der er ikke den respekt og ej heller dygtighed hos manden, der gør at ordet kan få samme positive betydning.


  • #6   17. nov 2009 Mie, det må man sige. Og mon ikke det netop handler om, at det er elendigt defineret i hundeverden?

    I hesteverden giver et næsten sig selv - her har resultaterne af hestehviskernes arbejde jo talt for sig selv. Jeg går ud fra, at der er der populariteten kommer fra.

    Men det kan jo ikke lige overføres fra et sæt dyretosser til et andet, tilsyneladende.
    Hundehviskerbegrebet er ihvertfald ikke et, der bliver modtaget med samme respekt.


  • #7   17. nov 2009 Og det var vi så enige om *GG*

  • #8   17. nov 2009 Hmmm - for mig er en hunde (eller heste) hvisker ikke nødvendigvis udannet. For mig er det folk, som har brugt ufatteligt meget tid på at studere hunden/hesten og som rent instinktivt har en forståelse for, hvad der er galt, og hvad der kan gøres for at hjælpe. Dvs. netop alt det, som man IKKE kan læse i en bog.

    Jeg har desværre mødt adskillige UDDANNEDE adfærdsterapeuter, som mildt sagt ikke havde nær så meget hundeforståelse, som en helt almindelig hundejer, der har brugt tid på at lære lige netop sin hund rigtigt godt at kende.



  • #9   17. nov 2009 Hvis indbegrebet af en hundehvisker er Cesar Millan, ja så holder jeg mig laaaaangt væk>:(( Han er, i mine øjne, en "hundeovergriber" uden sans for hundesprog.

    Undskyld CH, men jeg måtte altså lige af med det...


  • #10   17. nov 2009 Hov - der skulle selvfølgelig stå uddannet i først linie. Ikke udannet smiley

  • #11   17. nov 2009 Nogenlunde det samme som en clavoiant er hos mennesker. Jeg ser en adfædsbehandler som noget håndgribeligt, en uddannelse i at være problemløser, som kan give hund og ejer noget at arbejde videre med når der er problemer. Men hundehvisker er i mine øjne noget i et mere.... åndeligt niveau? Noget man kan vælge at tro på eller lade være??

  • #12   17. nov 2009 Hestehviskeren var jo en, der kunne kommunikere med heste uden at berøre dem. Altså kommunikere på afstand.
    En form for intuitiv kommunikation, som jeg i øvrigt tror, at rigtig mange hundeejere er i stand til. Det der med at læse hund og at handle på det. Måske er det ikke den store videnskab, hvis man bare åbner øjnene og forsøger at glemme sin forforståelse?


  • #13   17. nov 2009 *CH* Tavlemafioso !
    Helt enig.

    Man skal glemme hvad man "har lært", og så kan man indimellem bare "føle" hvad der vil være det rigtige..

    Kender I ikke det, når man indimellem har så fantastisk kontakt med sin hund i en øvelse, at man nærmest føler man kan lave sit, dæk og stå bare ved at TÆNKE ordene?

    For mig er det en ægte hundehvisker. Der på den måde kan opnå kontakt og kommunikation.


  • #14   17. nov 2009 Dina, nej, påstår jeg det?



  • #15   17. nov 2009 Nu ved jeg ikke så meget om heste, men jeg forestiller mig, at hvisker begrebet var revolutionerende på den tid da den gængse opfattelse af hestetræning var, at hesten skulle "breakes" og det med magt, sporer og pisk. Dette var så en ikke voldelig måde at træne hest på og den fik derfor mange tilhængere.

    Jeg tror også det i høj grad handler om at forstå dyret og sætte sig ind i deres kommunikationsform, gi'r det mening??


  • #16   17. nov 2009 Indenfor hesteverdenene er det nu heller ikke SÅ accepteret når folk kalder sig hestehvisker. Det er det i enkelte kredse, men generelt set kaldes man ikke hestehvisker, blot fordi man kan noget med heste
    Og de der selv kalder sig det, er efter min erfaring, oftest folk der alligevel ikke kan det store med heste.

    Men jeg er ret enig med dig CH. Og osse med Mie der skriver at en seriøs uddannet adfærdsbehandler, ikke ville kalde sig hundehvisker.


  • #17   17. nov 2009 Michelle, jeg har fået den forståelse, at titlen oftest gives de dygtige og tages af de mindre dygtige ;o)

    Måske er det også sådan ved hunde? Jeg er ikke klar over det, da betegnelsen jo er meget lidt brugt når alt kommer til alt.

    Der er ihvertfald noget i DK der gør, at mange tager afstand fra det. Det er måske kultur, det handler om?

    (Danni - dette handler IKKE om enkeltpersoner, men om begrebet).


  • #18   17. nov 2009 Danni, så er spørgsmålet, hvornår man har et grundlag for at kalde sig det - det er det, tråden handler om ;o)

  • #19   17. nov 2009 Ch -nu skal jeg self ikke kunne sige hvordan det er andre steder. Men både her i landet og i Tyskland er det min opfattelse at det primært er ret uerfarne mennesker der kalder "de der horsemanship-nogen" for hestehviskere.
    Hverken de selv eller de mere erfarne hestefolk, kalder dem sådan.

    Problemet er jo osse, nøjagtig som i hundeverdenen, at "hestehvisker" siger ikke rigtig noget om metoder, indstilling, uddannelse osv.

    I hesteverdenene er der en tendens til at sige endten hvor de er uddannet, eller ganske enkelt kalde det horsemanship (en betegnelse jeg i øvrigt osse synes misbruges gevaldigt). Det første kunne jeg håbe osse bredte sig til hundeverdenen, for det giver altså et bedre billede af hvad det egentlig er vedkommende kan.


  • #20   17. nov 2009 Michelle - horsemanship er jo nok netop udvandet, selvom det dog i sit udgangspunkt nok er det mest præcise i forhold til det, vi snakker om her.

    Jeg tænker på, at hvis man oversatte horsemanship til noget vi kender i hundeverden må det være, at have udgangspunkt i hundens måde at kommunikere på - hundesprog - i sin omgang med den.
    Men men - faldgruben for både hunde og heste er jo, at der er et væld af fortolkninger af samme adfærd.
    Og så dur de begreber jo ikke helt længere.

    Så er det lige præcis vi skal ud i, at tale om personer og hvem, vi læner os opad i vores syn på dyrene.


  • #21   17. nov 2009 Netop CH -hvis nogen kommer og siger at jeg er uddannet hos/læner mig op af Jarnved/Fennel/Millan osv, så har jeg da en realitisk chance for at vide om det mon er en jeg tror kan hjælpe mig, og en jeg ville udsætte min hund for.

    Men det der med at kalde sig "hundehvisker" (når nu vi ikke snakker enkeltpersoner hvor man ved hvem de læner sig op af), siger jo intet andet end at det er en person der i hvert fald selv mener at have et eller andet kendskab til hundesprog.



  • #22   17. nov 2009 Danni - jeg har det nok som dig, hvad angår begrebet hundehvisker.

    Jeg kan dog ikke forlade mig på, at hvis en behandler har en uddannelse, så er den i vinkel. For mig er det vigtigt hvor vedkommende har en uddannelse og i allerhøjeste grad, hvad vedkommende bruger den til.
    Og her er det sidste vigtigst. Jeg vil hellere gå til en, der laver gode resultater med metoder, jeg kan stå inde for, end en, der har en nok så lang uddannelse.

    For mig er der også meget mavefornemmelse indover :o)


  • #23   17. nov 2009 Thresa -undskyld hvis jeg ikek helt fanger din pointe, men hvad har det at du har overtaget nogen hunde, at gøre med begrebet hundehvisker?



  • #24   17. nov 2009 Charlotte, når du skriver sådan, hvem tænker du så, at hestehviskeren var?

  • #25   17. nov 2009 For mig må en hundehvisker være en, som er i stand til at kommunikere via kropssprog. Altså, én som forstår sig fuldt ud på hundesprog, og er i stand til at lave sit kropssprog om, til noget som en hund kan forstå.

  • #26   17. nov 2009 Jeg prøver igen, en hvisker er IMO vel en, der træner dyr uden magt og ikke tvangspræget måde...men samarbejder med dyret.

  • #27   17. nov 2009 *og på en ikke tvangspræget...

  • #28   17. nov 2009 Hestehviskeren var jo en, der kunne kommunikere, er en der kan aflæse hestens mimik og kropssporog på en lidt anden måde, end vi aflæser hundens korpsporg og mimik.

    Alså en der kan afklæe kropsporg og mimik, så det får en mening og en forståelse.

    Sådan opfatter jeg disse personer..


  • #29   17. nov 2009 Charlotte, jeg tror ikke vedkommende findes :o)

    Men så vidt jeg ved, er filmen inspireret af Monty Roberts. Man må sige, at han har en særlig gave i hesteforståelse, som da også har bredt sig som ringe i vandet.

    Min forståelse er nok ligesom din - at en hvisker kommunikerer uden berøring. men jeg tror, at den forståelse ikke er så virkelig :o)

    Monty Roberts rører ved dyrene og har ikke telepatisk kontakt med dem - men han er brandgod til at læse dem.


  • #30   17. nov 2009 Thresa..orv super, at han ville lytte og at du fik han frivilligt med, din hingst:)

  • #31   17. nov 2009 Hvis I ikke kan tale sammen uden at kaste med mudder, så gør det et andet sted, tak!

  • #32   17. nov 2009 spændende spændende:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Horse_whisperer


  • #33   17. nov 2009 Jeg tror på en eller anden måde at der er hundehvisker i os alle, vi forstår vores hund på den ene eller anden måde. Men ville nu aldrig kalde mig det smiley

    Hvis du snakker med hestekyndige terapeuter er de heller ikke glade for ordet. De gode af dem.


  • #34   17. nov 2009 en hestevisker er for mig en som har forstået prinsippet i HMS (Horsemanship), hvor man "snakker" med hesten på dens præmisser, altså gennem kropssprog.. Man ved når hesten gør sådan og sådan så betyder det det og det..

    For mig er en hundevisker noget af det samme, en som snakker med hunden på dens præmisser, bruger kropssprog, og ved at når hunden gør det og det betyder det det og det..


  • #35   17. nov 2009 Thresa, sprog er jo ikke kun det verbale, men også kropssprog, mimik osv.:)

  • #36   17. nov 2009 hundehvisker = popsmart.

  • #37   18. nov 2009 Til orientering så sletter jeg de indlæg der har direkte reference til personer, og så håber jeg i vil debattere emnet som CH opfordre til i god ro og orden.

    Det er en spændende tråd og ærgerligt, hvis den også skulle blive slettet.

    fortsat god debat.

    / Trine


Kommentér på:
Hundehvisker - hvad er det?

Annonce