{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.420 visninger | Oprettet:

Træne hund til kattebakken?! {{forumTopicSubject}}

I dag på min gåtur med min bette vovse..Mødte jeg en mand med hans gravhundeblanding..Vi siger pænt hej og hundene hilser på hinanden stille og roligt...

Så spørger han ud af det blå...Hvorfor jeg ikke trænede ham til at gå i kattebakken..så var jeg jo fri for at går tur med sådan en lille hund..

What..er det seriøst tænkte jeg...men ja han var seriøs...
Nå men jeg jokede lidt om det og kom ellers videre..

Så googlede jeg for sjov hunde og kattebakke...en Chihuahua hjemmeside anbefaler ligefrem hunden at lære det...WTF?!

Bare fordi man har en lille hund..betyder det ikke at man ikke skal gå tur eller at den ikke kan blive renlig..

Uh bare et lille surt opstød herfra..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træne hund til kattebakken?!
  • #2   13. nov 2012 Det er skandaløst!! Argh! Nogle folk skulle skamme sig!!

• #3   13. nov 2012 Der er en del argumenter for - f.eks hvalpe eller gamle hunde som har svært med at holde sig mens man er på arbejde.... Men ellers er jeg meget konservativ på det punkt. Hunde skal luftes.

• #4   13. nov 2012 Jeg blev os lidt chokeret da jeg læste en Chi-avler anbefale det..Desuden er der flere små hunde annoncer på gul og gratis hvor der snakkes om kattebakke trænede hunde..

I min verden er en kattebakke til en kat og hunde lufter man på tur...ja haven kan sagtens benyttes..

• Lady Pink
    Lady Pink Tilmeldt:
    jul 2011

Følger: 13 Emner: 58 Svar: 265
    #5   13. nov 2012 Det er da store ord at sige skandaleløst... Folk må vel selv bestemme hvad og hvordan de lufter deres hund?????

Uanset om det er rigtig eller forkert så foregår det hjemme ved ejerne af tissebakken:)))))

• #6   13. nov 2012 Jeg ville dælme blive tosset hvis jeg kendte nogle der udelukkende havde trænet deres hund til at gå i kattebakke, så de selv slap for at gå tur?!

Men okay, dem der ser anderledes på det skal da ha lov til det! Men så er det heller ik nogen jeg kommer til at ha noget med at gøre fremover! Stakkels hund!

• #7   13. nov 2012 Hvorfor er det egentlig mere synd for hunden end for katten? De har vel umiddelbart samme behov for stimulering og oplevelser...

• #8   13. nov 2012 Men hvorfor ikke bare få en kat så? Hvis man ikke gider gåtur skal man sq ikke have en hund! Færdig punktum:)

• #9   13. nov 2012 Jeg synes det lyder helt absurd, selvom jeg har hørt om det før.

Jeg ville ikke selv benytte mig af det, for en af de ting jeg nyder ved at have hundene er da lige netop at komme udenfor og røre mig med dem flere gange dagligt.

som søster nævner, kan der måske være enkelt tilfælde hvor det kan accepteres, fx en gammel hund der ikke kan holde sig så godt længere mens den er alene.

Men ellers, så skal hunden da ud og tisse, om det er tur eller i en have...

• #11   13. nov 2012 have eller katte /hundebakke ?

og det ene udelukker ikke det andet jo - jeg dømmer ikke folk hvis de har sådan en, så længe hunden har det godt og bliver fysisk og mentalt stimuleret smiley

• #12   13. nov 2012 maj-britt
    som nævnt, kan der sikkert være tilfælde hvor det er en hjælp for hunden.

I det første indlæg bliver ts spurgt om hvorfor hun ikke bare trænede hunden til at bruge en bakke, så hun slippede for at gå tur med så lille en hund. Det er den holdning jeg synes er meget absurd, for selvom den er lille, er det jo trods alt en hund og har nogle behov der skal dækkes dagligt.

• #15   13. nov 2012 Der er rigtig mange der bruger det, jeg synes faktisk det er ret så fint at kunne gøre det.. hvorfor ikke en hund når en kat kan? de er jo samme størrelse.. og det er da meget smart hvis hunden skal når man er på arbejde

• #16   13. nov 2012 maj-britt:
    ja, der er næppe den store forskel på avis/bakke, udover jeg faktisk vil mene, at bakken kan være mere hygiejnisk og nemmere i forhold til rengøring..

Men tror da helt sikkert, at holdningerne skyldes at der er meget tradition forbundet med, hvordan man grundlæggende har hund. Men det ændrer sig jo en smule hele tiden, så hvis en lille hund har adgang til bakke når den er alene fx, og ellers luftes godt osv, og ellers trives, så er det vel i og for sig okay.

Jeg synes stadig det er en smule komisk/absurd, men kan godt se at det ikke behøver være en negativ ting, som ham manden ts møder, ligger op til det kan være, hvor hun så helt vil slippe for at lufte hunden.

• #17   13. nov 2012 Jeg har 2 chihuahuaer og de har begge været renlige (uden uheld) siden de var 3-4mdr. De ville aldrig tisse inde, hverken i kattebakke eller avis. Og de ville aldrig undvære deres gåture. Og må indrømme synes det er ulækkert hunde tisser inde, med mindre de er syge, gamle, hvalpe eller hvad det nu måtte være hvor de ikke selv kan gøre for det. Men ikke pga ejerens dovenskab:-)

• #18   13. nov 2012 Min hund har svært ved at lave noget i haven. Jeg tør slet ikke tænke på hvor presset han ville blive af at skulle lave i en bakke indendøre. smiley

• #19   13. nov 2012 Jeg kan forstå det hvis det er en hund der af helbredsmæssige årsager ikke kan holde sig mens man er på arbejde e.l.

Men jeg husker faktisk at have læst en artikel fra en kendt adfærdsbehandler (jeg mener det var Jarnved, men er ikke 100% sikker), som abefalede en ældre person der ønskede sig en hund, at anskaffe sig en cihuahua, fordi den stort set ikke behøvede gåture hvis man lære den at gå på kattebakke. DER står jeg altså af.

At kattebakken kan være en nødløsing til en syg hund, kan jeg leve med. Men at bruge den som erstatning for gåture synes jeg bare er for meget. Gider man ikke lufte hunden tilstrækkeligt til at den ikke behøver en kattebakke, bør man ganske enkelt ikke have hund

• #20   13. nov 2012 Vi har en ældre dame på 82 år i parken.. Hun har en kattebakke til hendes chihuahua's.. De bliver luftet hver dag.. Men det er pga hendes eget helbred hun har det.. Hvis hun ikke lige er hurtig nok til at komme ud med dem..
    Men hun kan sidde i timer i parken med hundene gående frit.. Og de stortrives de små..

• #21   13. nov 2012 Lulu har selv fundet på at gå på kattebakken. Hun HADER sne og saltede veje, så sidste vinter har hun åbenbart luret katten...."Hmmmm, han tvinges aldrig ud, han går på den kasse der....det prøver jeg lige..." En dag jeg "pudrede næse" kom hun frejdigt ud, satte sig, tissede og skraaaaaabede så til den helt store guldmedalje så gruset stod ud i kaskader:))

Hun slap så ikke for at komme ud og læse avisen, det lille pus, men ret smart fundet på alligevel:)

• #22   13. nov 2012 Jeg synes såmænd også det er ulækkert, men det synes jeg også kattebakker er; vores kat bliver skam også nødt til at gå udenfor for at klare de sager... smiley

Jeg forstår bare ikke hvorfor nogen hidser sig op over, at en hund bruger en bakke til at tisse i, hvis de samtidig mener, at det er helt ok, at katten gør det. Katte kan affinde sig med at være indendørs altid og det tror jeg såmænd også at hunde kan; jeg synes, det er lige synd for dem begge to, men de kan garanteret sagtens have et dejligt liv alligevel...

GAGnan'fan: Jeg tror du har helt ret i, at modstanden handler om traditioner (at man går tur med hunden) frem for at folk egentlig har nogle argumenter for, at det ikke er ok.

• #23   13. nov 2012 Jeg er enig med Michelle... Kan gå med til det i visse situationer, men hvis det udelukkende er pga dovenskab = man gider ik lufte hund, ja så bliver jeg altså gal..

• #24   13. nov 2012 Jeg vil sige som de fleste af jer andre, at hvis hunden udelukkende skal lære at gå på bakken, og aldrig kommer ud, så synes jeg ikke det er okay.

Jeg har pt. 3 hvalpe tilbage herhjemme, og da de var 5-6 uger, begyndte de selv at hoppe op i kattebakken og besørge og grave rundt. Godt nok ikke hver gang, men de har godt nok brugt den ofte, nu har jeg fået sat den et sted så de ikke kan komme til den, så nu er det igen kun katten der kan bruge den, og hvalpene må nøjes med at komme ud, eller bruge aviserne når jeg ikke er hjemme. smiley

• #25   13. nov 2012 christina:
    nemlig, jeg vil da mene en kattebakke er mere hygiejnisk (tis kan altså rende igennem en avis)
    og hvis det skal være, er det vel mere hensigtsmæssigt at hunden gør det i bakken, end hvis man fx lige har tabt den nye avis på gulvet smiley

• #26   13. nov 2012 Camilla -jeg ved ikke nok om katte til at kunne sige om det er synd for en kat ikke at komme ud. Men jeg mener i DEN grad det er synd for en hund -en hund kan IKKE leve et godt liv som indehund.Nogen hunde kan sikkert affinde sig med situationen uden at splitte hjemmet ad, men det betyder ikke at de trives eller lever et godt liv.

Jeg hidser mig ikke op over at nogen vælger at lære at gå på en bakke. Jeg synes det er klamt, men hvis det ikke bruges for at slippe for gåturene, så generer det mg ikke (men jeg tænker dog mit).

Der hvor jeg står af, er når bakken træder istedet for gåture, og som den artikel jeg nævnte tidligere, om at man som ældre kunen anskaffe sig en lille hund og bare lære den at gå på bakken så den ikke skulle ud ret tit.
    Det synes jeg simpelthen er grotesk. Vil man ikke lufte hunden, skal man ikke have den.

• #27   13. nov 2012 Christina: Der er nok ikke den store forskel. Andet end at aviserne ikke støver, og ikke ligger over det hele, som når de får deres "anfald" og skal splitte kattebakken. smiley

• #28   13. nov 2012 Men hvorfor er gåturen så vigtig: Hvis nu man har en lille hund, så kan den jo sagtens fræse rundt og lege indenfor og dermed få brugt kroppen.
    De fleste aktiveringsøvelser og træningsøvelser kan lige så vel foregå indendørs, så hvad er det helt præcist, en sådan hund mangler? Tag fx eksemplet længere oppe med damen som ikke går tur med hundene, men lader dem bruge bakke og så går ned og sidder på en bænk, mens de leger. Er det virkelig så frygteligt, at hun ikke går tur med dem?

Igen; jeg ville aldrig selv gøre det (min bordercollie ville bestemt ikke trives ;-)). Det ku bare være interessant at høre et argument for at det er synd, andet end "det synes jeg!"

• #29   14. nov 2012 Camilla -men den dame går jo osse ud med hundene. Hundene kommer ud og får frisk luft osv.

ja e lille hund kan da fræse rundt og få lidt motion på den måde. Men den kan ikke udfordre kroppen på samme måde indenfor som ude, den får ikke "læst avisen" og den får ikke dagslys og frisk luft.

Jeg kender mange dyr der ganske enkelt "giver op" og affinder sig med situationen selvom deres behov ikke opfyldes. De viser ikke med vild og uhensigtsmæssig adfærd at de ikke trives. Men ikke desto mindre har de det ikke godt.

Jeg kan nævne min hest til eksempel. En hest er jo i DEN grad lavet til at bevæge sig mange timer dagligt, og burde tydeligt vise tegn på mistrivsel når man spærer den inde uden mulighed for bevægelse. I forbindelse med en skade måtte han stå 5 mdr i en boks uden at komme ud, og eneste dagslys og luft han fik, var hvad han kunne få ved at stikke hovedet ud af vinduet.
    Dettog 14 dage så havde han affundet sig med situationen og han stod de resterende måneder uden brok eller problemer af nogen art (adfærdsmæssigt altså). Manglende sollys betød problemer med pels, vitamin D mangel mm. men den slags kan dyrlægen jo hjælpe med.

Det tog så næsten 2 år, før han var sit gamle selv igen, efter skaden var helet og han igen måtte komme ud. Men for en der ikke vidste hvordan han normalt var, fremstod han som en hest der trivedes.

Jeg kender mange hunde der er ligesådan, herunder et hav af labber der er indkøbt for deres ry som fremragende familiehunde. Umiddelbart virker de jo ganske glade og tilfredse -de æder ikke huset, gør ikke unødigt, bider ikke, kravler ikke på væggene osv.
    Alligevel kan man se hvor meget de har manglet, den dag de rent faktisk får mulighed for de udfoldelser de burde have haft hele livet.

Jeg kan ikke på nogen måde se hvordan man kan holde hund på en, for hunden, rimelig måde, uden at det indebærer mulighed for at komme udenfor hver dag. Det behøver ikke være timelange gåture i skoven, det afhænger jo lidt af hunden og hvordan dens liv i øvrigt ser ud, men udenfor det skal den altså

• #30   14. nov 2012 Jamen jeg dr som sagt enig med dig; kunne aldrig drømme om at holde hund eller kat (eller hest) indendørs. Jeg hører det nu stadig som primært etiske overvejelser, og dermed ikke noget håndgribelige "det er lige præcis derfor, det er dyremishandling for en hund men ikke for en kat".
    Jeg synes det ville være synd for dem begge, men mange synes jo at det er helt ok med katten og så kan jeg stadig ikke helt se, hvad der er anderledes for hunden

• #32   14. nov 2012 Men har hunde pr. definition behov for at bevæge sig langt omkring? Jeg har bordercollie og var han ude og løs altid, så tror jeg bestemt også at han ville blive herhjemme hos flokken. Tror absolut ikke han har noget større behov for gåture, selvom han hygger sig med det, nu hvor jeg har lært ham det (katten går så også med, når vi går tur ;-))

Men det passer ihvertfald meget godt med katten: vores er aldrig særlig langt fra huset...

• #33   14. nov 2012 Lige nu ville jeg nyde at min hvalp gik på kattebakke >.<
    Efter at have været ude på 2 timers gåtur med hende og hun så går direkte ind og sætter sig og tisser og skider på gulvet >.< Så kan man godt have lidt svært ved at holde grimassen...

• #34   14. nov 2012 Camilla -jeg ka som sagt ikke sige det er mere synd for den ene end den anden, for jeg ved ikke ret meget om katte. De eneste katte jeg har kendt i mit liv, er mine bedsteforældres som havde en løbegård ude, og så mine forældres gamle kat som gik ind og ud som han lystede (de bor på landet, og han blev på grunden, der jo er rigelig stor til en ældre kastrat)

Jeg ved blot at for min hest kneb det med at producere D-vitamin når han ikke kom ud i sollyset, pelsen blev fedtet og skællet, hovene blev dårlige, fordi blodomløbet ikke stimuleres på samme måde, når hesten ikke har adgang til varieret underlag og rigtig motion. Det havde en række fysiske konsekvenser ikke at kunne komme ud.

Nu er hest og hund jo på ingen måde direkte sammenlignelige, men jeg tænker at nogen af tingene sikkert kan overføres til hunde osse.

Kommentér på:
Træne hund til kattebakken?!

Annonce