805 visninger
|
Oprettet:
træne hund + hest {{forumTopicSubject}}
jeg kunne godt tænke mig at få min hund med på skovtur
så jeg ville gerne høre jer ad som rider tur og har hund med
om i har nogle gode fif til at vænne hund og hest til hinanden??
min hund er i forvejen super godt opdraget og hesten er ret kold overfor nye ting så tror ikke det er noget problem
men vil gerne lige have nogle fif hvordan i startede det op
dec 2012
Følger: 27 Følgere: 20 Hunde: 8 Emner: 42 Svar: 301
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 71 Hunde: 2 Emner: 339 Svar: 6.052
Jeg ved sgu ikke hvad jeg gjorde af specielle ting, mine regler har bare altid været at hund og hest skulle acceptere hinandens tilstedeværelse, og at det ikke var åbent for debat. Og så havde jeg en hund som jeg kunne stole på, og som kunne flytte sig ind til siden, når hun fik kommandoen/håndtegnet.
Dengang havde jeg jo alligevel næsten altid hund med ude ved hestene, så de voksede jo op med at omgåes de store dyr.
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 111
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.481
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 2 Svar: 11
Selvom min gamle hund og min hest fuldt kendte hinanden og accepterede hinanden når vi var i stalden, på folden eller trak en tur, så skete der noget i hovedet på min hund når jeg sad i sadlen... Den gik simpelthen efter bagbenene på min hest i det minut jeg sad op.
Jeg prøvede alt tænkeligt, men jeg kunne bare ikke få hunden til at lade være - da jeg så prøvede med en veninde der red på min hest, og med min hund ved siden, gik det så fint - gamle Bamse var simpelthen jaloux over at hesten fik MIN opmærksomhed. Noget jeg ellers aldrig havde oplevet i nogen anden situation - og lige meget om jeg ikke ville acceptere det og min hund var til at stole på alle andre steder end når jeg sad på hesten så kunne jeg simpelthen ikke tvinge hunden til at lade være. Jeg kender et par andre ryttere der også har prøvet dette.
Men prøv med træning fra jorden, tag hunden med når du longer så den vænner sig til at hestens ben bevæger sig som de gør, prøv at træne kommandoer med hunden mens du sidder på hesten i parade, og når du er sikker på kontrol over hunden fra din "forhøjet" position så start med at skridt en tur, ingen trav og ingen galop til at begynde med!
Husk alle hunde har en form for jagtinstinkt og en galopperede hest ligner et flygtende byttedyr - det skal du lære hunden at det IKKE er.
dec 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 22 Svar: 111
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Træk ture med hund og hest, lav deløvelser mht hundens pote på hestens skulder... Hvilket jeg dog er en smule bekymret for..
Var det ikke en bedre mulighed med sporline på hunden? Og Skal den være løs, så lader du linen slæbe efter hunden?
- Hunden kan så sætte poten på din fod, og du kan få fat i linen.
Sætter hunden poten på din fod, frem for hestens skulder, så har den ikke så stor risiko for at blive trampet over poterne..
Øv det også fra hesteryg på ridebanen inden i begiver jer ud i naturen.. Derude har du både råvildt, fasaner og andre ryttere og hunde at tænke på, så der er der ikke så stor mulighed for træning..
træne hund + hest