{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

At træne jeres hund? {{forumTopicSubject}}

Som sagt har jeg en lille chihuahua dreng på ca 16 måneder, jeg elsker det at hunden kan løbe frit, mit problem er bare at jeg ikke kan kalde ham til mig igen, han løber hen mod mig men jeg kan ikke fange ham ind igen, jeg prøver at sidde mig ned på huk og snakke til ham prøver at finde en græn eller andet at lege med for at få ham til at komme, men han er bare ligeglad, det samme sker i haven, hvor han løber igennem hegnet og løber rundt, hvor jeg igen må ud efter ham heller ikke her kan jeg kalde ham til mig, ligemeget hvor langt han løber væk og ikke kender området så er han ligeglad, jeg har overvejet at tage godbidder med, men jeg har hørt det er en dårlig ide at træne sin hund med godbidder? Hvad gør i ? Han elsker jo at komme ud og bruge sig selv og han får bare ikke brugt sig selv på samme måde i en snor, og her hvor vi bor har vi bare så mange fantstiske områder de kan løbe frit på.
Hvad skal jeg gøre for at lære ham det?
Jeg har på fornemmelsen at der hvor han har været før at han bare har kunnet gøre hvad han ville og at der ikke har været nogen grænser eller opdragelse...
Tager imod hjælp med kyshånd smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At træne jeres hund?
  • #3   8. okt 2012 TRine der var du først, gir dig ret i alting...

• #5   8. okt 2012 Du må som de andre siger, tage en sporline på ham indtil han bliver sikker i indkald. Det er først nu min hund (er halvandet år) får lov til at gå uden snor på vores tur i parken, da jeg ved med garanti hun kommer når jeg kalder, og går plads når andre passere os. Jeg ville simpelthen ikke turde lade en hund rende løs, hvis jeg ikke var sikker på indkaldet sidder

• #6   8. okt 2012 Trine :
    Hegnet skal os laves nu her, jeg døjer desværre bare rigtigt meget med ryggen, men vi er ved at finde en løsning på hegnet smiley
    Jeg synes du kommer med nogen rigtig gode ting smiley

DKK :
    Ja det er modigt at slippe en hund, men jeg føler bare at ved at jeg gør det, så viser jeg ham at jeg stoler på ham, dog slipper jeg ham os kun steder hvor der intet trafik er...
    Jeg prøver virkeligt alt på at han skal lære det, men han er noget strid hvad det andgår, ellers er han entenligt en meget nem hund smiley

• #8   8. okt 2012 Nu går vi som regl hvor der ikke går andre hunde, da jeg ved hvordan han reagere på det, når vi går tur med snor hvor der er andre hunde, og han ser en skaber han sig helt vildt med at gø og faktisk er helt oppe at stå på bagben, jeg prøver at aflede ham, men der er intet der går hans snude forbi smiley Har os tænkt på noget træning smiley

• #9   8. okt 2012 Hvad gør du egentlig når han ikke kommer?

• #10   8. okt 2012 DKK kan godt se hvad du mener når du siger det sådan, for jeg kan godt se det fra din vinkel, men ser det jo os fra min egen og det er nok min egen jeg skal prøve at ligge på hylden, det er bare så super svært smiley Da jeg jo elsker at se dem løbe og lege og de bare er super glade smiley

• #11   8. okt 2012 Du skal stoppe med at slippe ham hvis han ikke kommer, også selv du tror du viser at du stoler på ham - det gavner ingen af jer og jo mere i fejler i det indkald jo værre.

Godbidder og sporline indtil han kommer HVER gang...

det er ikke alle hunde der kan være løse "her og der" og det behøver de såmænd heller ikke.
    jeg har kun Zoe løs få steder, det er måske hver 2. eller 3. dag hun får lov til at løbe rundt uden snor på, ellers har vi flex og almindelig line- og hun har det ganske fint med det smiley

• #13   8. okt 2012 Når han ikke kommer begynder jeg at lege med min kærestes hund som lyster 110% så bliver min hund jaloux og kommer os hen, når han så kommer leger jeg vidre med kærestens hund og gør som om jeg ikke har set ham, når der så er gået nogen sekunder, tager jeg ham putter ham i snoren og så går han i kort snor resten a vejen...

• #15   8. okt 2012 "tager jeg ham putter ham i snoren og så går han i kort snor resten a vejen..."

Så kan jeg godt forstå han ikke kommer - ville du komme hen til en der straffede dig for at komme ?

da jeg fik Zoe, gik vi mange ture på marken herude og jeg kalde hvert 5. minut på hende , gav hende snor på, godbidder, og slap hende løs igen - Så lærte hun at kald og snor er IKKE = legen er slut nu skal jeg gå i kort snor.

• #16   8. okt 2012 Jeg synes det er nogen rigtig fine ting i kommer med, og det er helt klart ting jeg vil prøve på ham smiley For han er så ligeglad med mig når han er løs han er høre overhovedet slet ikke efter... Og det gør mig ked a det, da jeg jo bare vil at han kommer , dette betyder ikke han skal i snor, men bare det at han os viser mig bare lidt igen smiley

• #18   8. okt 2012 men det ved han tydeligvis ikke smiley

• #19   8. okt 2012 Du kan også få en til at holde hunden for dig. Du finder en godbid frem, så hunden ved du har noget lækkert i hånden. Løber lidt væk og kalder på hunden; Oliver her.
    Hvis du er alene tager du en sporline og øver indkaldet.
    Du kan evt også gemme dig, hvis i går ude i haven og han kigger væk. Her lærer han, at det er ham der skal holde øje med dig og ikke omvendt (efterhånden)
    HUSK: Du skal ikke kalde ham ind til dig, når du kan se, du ikke har hans opmærksomhed, for så vil du/i ikke få succes oplevelser med det.

Jeg kan også godt forstå, han ikke kommer når han kun får snor på, når han kommer hen til det sjove. Leg istedet lidt, giv ham snor på, gå 5 skridt og så tag den af ham igen.

• #20   8. okt 2012 Som Trine siger - når hunden kommer "HVOR VAR DU DYYYYYYYYYYYYYGTIIIIIG - dygtiiiiiiiiig lille skat ,hvor var du god" godbid godbid godbid -

Det gør jeg stadig engang imellem når Zoe er tonset langt væk med vender om det sekund jeg kalder smiley så roooooser jeg hende heeeele vejen hen til mig og kaster godbidder ud i kæften på hende -og hun bliver så glad smiley også får hun lov til at løbe igen smiley

• #22   8. okt 2012 Han har prøvet hvor han møder anden hund, og det er jo ikke fordi han gør dem noget han vil bare rigtigt gerne lege, dette har han os prøvet at få lov til, men når legen så er slut løber han bare med den anden hund...

Jeg ser ikke jeg straffer ham ved at han kommer i snor når ikke han lystre, og kort snor er jeg ikke sådan at han går klistret ind til mit ben, men har en snor der kan blive forskellige længder og han får da absolut ikke den lange snor når han går i snor....

Dog er vi ved at være god til at få kontakt i snoren, både i lang og i kort snor...

• #23   8. okt 2012 nej du ser ikke at du straffer ham - men det gør han "Jeg kom endelig hen til mor, og nu er legen slut, jeg kom i snor og jeg bliver ignoreret" ? ville du så ikke blive væk *G*?

derfor jeg siger - kald, ROS ROS ROS, snor på, godbidder, snor af , leg videre - 10 min. efter - forfra ! så lære din hund at det at du kalder ikke er = leg slut, i snor , KEDELIGT !

• #24   8. okt 2012 du er nød til at se det fra din hunds side - og du kommer 1000 gange længere med positiv forstærkning end negativ straf

• #26   8. okt 2012 Jeg synes selv jeg er god til at rose ham, men det er bare som om han bliver fuldstændig overgearet at det og så smutter han igen hvis ikke jeg lige når at få snoren på da jeg jeg elsker at give klap og nus når han gør som jeg ber om, men når jeg så kalder igen så har han igen ligesom bare tabt ørene et eller andet sted... og det samme er det ude i haven hvis de har været ude og han ikke vil komme ind og jeg så går ud til ham for at vil indvitere ham ind sammen med mig så løber ham bare rundt i haven og vil have man skal fange ham, før giver han sig ikke...

• #27   8. okt 2012 Og så vil jeg nok også øve en masse kontakt øvelser med din hund, hvis jeg var dig smiley

• #28   8. okt 2012 "giver han sig ikke" - mmm.

klart han vil have dig til at fange ham - det er 100 gange sjovere end at mor sætter snor på mig = Legen er slut ! smiley

som sagt - tænk som en hund, hunde gør kun det der kan betale sig for dem på den ene eller den anden måde, han gør intet for at irritere dig, for at være stædig eller lign - han er en lille fræk hvalp der bare gerne vil lege smiley

• #30   8. okt 2012 Jeg kan godt se hvad i mener, og os at en anden hund måske gør og det er jeg selfølgelig os bange for skal ske, men er os bare bange for at pakke ham for meget ind i vat som jeg i forvejen gør, han er med mig over alt sidder tit på min arm ligger ved mig på sofaen og sover, ligger inde i sengen under min dyne og sover jeg snakker med ham hele tiden og vi leger rigtigt meget med ham i løbet a en dag, da mandens hund ikke på samme måde er til leg, men hun får selvfølgelig lige så meget opmærksomhed,

Her er det så at Oliver og My lidt presser sig på ved mig og det er kun ved mig, hvis jeg sidder med Oliver kommer My og næsten skubber Oliver væk og Omvendt hvis jeg sidder med My hvad gør jeg i sådan en situration? For der er jo plads til dem begge og det ved de jo...

• #31   8. okt 2012 der er forskel på at passe på sin hund ( og evt respektere hvis alle andre ikke vil have din lille hund farene over til deres ? - det er ikke altid sjovt, JEG var blevet sur !!! ) også pakke ham ind i vat.

• #32   8. okt 2012 Grunden til han får snor på som regl er at , vi slipper dem der hvor det for os er sikkert, altså hvor der ingen biler eller noget andet er, når vi så er ved at nå stien igen skal der jo snor på, og føler entenligt ikke at han ikke kan li at gå i snor, for han elsker jo at komme ud og gå om det så er med snor eller uden så er han jo lige glad for begge dele smiley Kan godt se hunden kan gør det der betaler sig for den, det gør vi andre jo os et eller andet sted, men prøver os at rose ham, og det gør jeg os når han er fri og han kommer a sig selv så roser jeg ham meget og går og snakker med ham smiley

• #33   8. okt 2012 altså blive sur er for mig lidt et stort ord at bruge, der hvor vi går er en slags skov der er ikke så mage der bruger den, men dem der gør har alle deres hunde løs, så hvis selv man har det så skal man jo ikke blive sur på andre har det? Eller misforstår jeg det ?

• #34   8. okt 2012 med mindre det er en hundeskov ( hvor jeg egentlig også synes at folk skulle spørge om hundene måtte lege før de bare lod dem fare rundt oven i hinanden ) så jo , så var jeg blevet sur !
    Zoe er 2 gange blevet bidt af gravhunde der har faret over i hoved på hende - og det kan godt være at din chi bare vil lege, men det ved jeg ikke, og det ved min hund ikke - så jo, jeg havde nok råbt af dig for det er DIT ansvar at holde din hund i snor med mindre du har fuld kontrol - og lets face it , Det har du ikke !!

• #36   8. okt 2012 Og havde din lille hvalp tonset over i fjæset på vores gamle broholmer så havde den nok knækket ryggen, hun kunne ikke klare hunde der løb rundt under hende og slet ikke små hunde - sååå - for din hunds bedste , FÅ SNOR PÅ indtil det indkald er sikkert !!!!!!!!

• #37   8. okt 2012 det forstår jeg , men man kan jo aldrig garantere for det når hunde er løs , det sys jeg tit jeg ser, nu kommer jeg meget i en hundeskov i jylland og der render hundene jo os bare med hinanden, render og hilser på hinanden og den slags , jeg oplever os selv hunde rende hen til vores trods det de er i snor... Men er det så det man kalder dårlig opdragelse ? Og så tænker jeg lidt lad os sige jeres hund nu er lydhøre, hvad hvis den en dag smuttede fra jer , og løb hen til en anden hund hvordan ville i selv have det med at stå og blive råbt a ? Det kan jo ske selvom den er godt opdraget.

• #39   8. okt 2012 Jenny - det er jo ikke tilfældet med jer, at den en dag bare smutter fra dig vel ? - synes du skulle tage ansvar for din hund , og indtil den kan indkald - så sæt SNOR PÅ , der er sporliner på mange mange meter du kan bruge til bl.a. det formål !

ingen grund til at snakke uden om, for jo det kan ske for mange af os, men det er ikke det det handler om her - det handler om at du slipper din hund, trods du ikke har kontrol over den og det skal du træne !

• #40   8. okt 2012 Ligefrem at den havde kænkket ryggen ville jo blive en noget dyr omgang...... Og som sagt går jeg steder hvor der IKKE er andre hunde... Ville aldrig gøre det et sted hvor der var med mindre jeg var i den hundeskov jeg kommer i hvor der er en aftale om at alle hunde må være løs og vi mødes et sted derinde hvor alle hunde leger sammen, så ville jeg da blive stik tosset over at møde en hund som din der brækker ryggen på hunde der er mindre end den selv... Jeg kan forstå det hvis man vælger aat gøre det et sted hvor man selv ber om det, fx på gaden, eller et sted hvor der er chance for at møde mange hunde... Men når vi går ved vej og steder hvor der er muglighed for at møde andre hunde så ville jeg heller ikke slipper ham!

• #44   8. okt 2012 Det er jeg godt klar over jeg skal det er ligesom meningen med denne tråd, men at jeg ikke tager ansvar ved jeg ikke om jeg ikke ville sige? Ja jeg slipper ham løs, og nej det er ikke hver gang han kommer, men jeg sys da jeg tager et ansvar ved så at fange ham og sidde ham i snor, ja der findes mange liner det ved jeg, og ja det skal der gøres brug a, men den måde du kommer med det på er måske ikke helt fair jeg spørger netop fordi jeg ikke vil at der skal ske min eller nogen andens hund noget, jeg kunne os lade være og så skide på det, men det ønsker jeg ikke, så jeg synes bestemt jeg tager et ansvar ved at søge hjælp og få nogen svar på hvad jeg kan gøre for at gøre det godt for netop min hund!

• #47   8. okt 2012 Synes du skulle tage imod de enormt gode råd der er kommet her i tråden og lade være med at komme med flere selvmodsigene ting....

held og lykke med træningen !! Husk at se det fra hundens side, ros og giv godbidder !!!

• #49   8. okt 2012 Som sagt er vi ved at få styr på det med haven, da det ikke er okay han smutter som det passer ham, heldigvis er der ikke sket noget de gange han har gjordt det, og det skal der heller ikke, er os begyndt at binde ham i haven, hvor han har en lang snor så han kan gå i hele haven, og det gør jeg når han vælger at snutte eller jeg kan se han bliver lidt for intra i hegnet

• #50   8. okt 2012 Nej du undlader at tage ansvar det sekund du slipper ham !!!!!!

• #53   8. okt 2012 Netop så synes jeg det er lidt flabet at få en besked hvor der står havden den mødt min hund ville den brække ryggen på min hund, det føler jeg som en trusel og det sys jeg ikke helt er okay, jeg spørger netop om hjælp for at der ikke skal ske nogen hunde noget, men at få sådan en besked, gør mig en del sur, for det udtryg ville jeg aldrig bruge mod andres hunde på nogen måde.... Og ja kommer den for tæt på en hund der ikke bryder sig om det og den får en på snotten er det jo det der sker, ikke at jeg ikke vil beskytte ham for det vil jeg, men han skal jo os lige lære hundesproget hvilket jeg mærker på ham han ikke har lært ret meget a... Jeg kan se om en anden hund sys det er okay eller ej og ville da til hver en tid trække ham væk, men er man i skoven og leger og der måske er 25 andre hunde skal man jo lige nå at danne sig et overblik over de forskellige hunde....

• #54   8. okt 2012 flabet ? det er virkeligheden ?

For det er langt fra alle hunde der bare godtager sådan noget - så det er dælme for din egen skyld......... nej, det er for din hunds skyld at du skal tage den i snor !!!

• #55   8. okt 2012 Det overvejer jeg os at gøre smiley Skal bare lige finde noget er ikke så kendt i det her på fyn, så skal lige have det undersøgt...

Ja kald du mig uansvarlig det er fint med mig.... Nu ved du jo heldigvis ikk hvor meget og hvor lidt jeg slipper min hund.... Og om jeg overhovedet gør det mere, for det er ikke tilfældet jeg har gjordt det et stykke tid pga min ryg da jeg ikk kan holde til at løbe efter ham... Jeg kan leve med hvad du tænker om mig og min hund... Men husk nu alle laver fejl os dig!

• #56   8. okt 2012 du kan jo ikke trække din hund væk hvis han er løs ????

• #57   8. okt 2012 Det er mugligt det er virkeligheden, og det er mugligt at det ikke er alle hunde der vil lege, men ville sku da aldrig slippe min hund et sted hvor der var andre hunde uden de havde hilst på hinanden først og kunne jeg i snore se det ikke gik jamen så ingen leg der!

• #58   8. okt 2012 Nej det kan jeg sjovt nok ikke, men som der står er det nu et stykke tid siden den har været fri!

• #60   8. okt 2012 Nej men der er vi forskellige og som jeg skrev ville jeg os beskytte ham, men nu har jeg så os set hunde være oppe at slås i snor så er man jo os uansvarlig, og det kan ske på et splidt sekundt, og så kan man ha en nok så trænet hund... Jeg vælger at oliver skal møde andre hunde da jeg tror det er noget han er blevet undladt og det sys jeg er synd, da han er en super sød hund der bare gerne vil lege og ha det sjovt lige som alle andre hunde... Men jge har forstået jeres svar og sys ikke vi skal diskutere det mere da man er meget forskellig omkring sin hund...

• #61   8. okt 2012 Min gamle tæve gider ikke fremmede hunde, ergo var hun aldrig løs. Kom der en fremmed hund i snitten på hende ville den altså få et hak i tuden. Det er skide synd for både min og den fremmede hund at det skal komme dertil. Så når der ikke er styr på indkaldet.

• #62   8. okt 2012 Så i snor med hunden.

• #64   8. okt 2012 Som sagt går den os i snor nu da både den og jeg ikke har fårstået at træne det... og det vil den blive ved med frem over...

• #65   8. okt 2012 det er godt !

• #66   8. okt 2012 Ja jeg sys det er huggeligt at komme en tur i hundeskoven det er dog ikke noget vi har gjordt så meget i da jeg venter på svar fra sygehuset om min rygsøjle er faldet sammen pga a spiseforstyrrelser igenem mere end 10år, dvs jeg har utrolig mange rygsmerter der gør at jeg ikke kan reagere lige så hurtigt mere som jeg har kunnet og det er os derfor oliver er i snor, dog ville jeg bare gerne lære at træne det så han en gang imellem kunne komme ud og bruge sig selv, da det jo er begrænset hvor langt jeg kan gå med sådan en ryg.

• #67   8. okt 2012 Jeg har ikke læst tråden, men jeg har selv en chihuahua, der har været meget svær at træne. Du skal finde nogle godbidder der er guld værd i hundens øjne, og lade ham vide at du har dem med på tur, eller evt et legetøj. Han må ikke vide at det er den samme kedelige pølse han får hver gang han kommer, men at det nogle gange er pølse, bøf, frikadelle etc. Så bliver det nemlig mere spændende.
    Så skal der en laaaaang line på, der vejer så lidt som muligt.
    Så kan du evt starte sammen med en anden, få en til at holde hunden, du gemmer dig og kalder - så du mere spændende at finde, og han vil finde ud af at du har noget lækkert med smiley
    Senere kan du så gå med ham "fri" med line på, og kalde ind i mellem, men sørg for at gøre det let i starten og gøre det fedt at komme hen til dig. Du må aldrig gribe ud efter ham når han kommer (det har jeg selv gjort med min) smiley
    Så vil jeg bare sige god fornøjelse smiley

Der udover har jeg gået til træning med min siden han var 9 uger, men bliver tit på tur kritiseret for ikke at gå til træning med ham, fordi jeg ikke slipper ham - men de tager fejl. Vi har trænet meget indkald til træning,men der har han så også lært at lystre, men det er noget helt andet udenfor træningspladsen.

• #68   8. okt 2012 Mange tak for svar smiley Jeg vil prøve at se hvad der er af mugligheder her omkring Odense er jo ikke så kendt i alt det der smiley

• #69   8. okt 2012 altid bruge godbidder! Få lavet hullet i haven og den med du "viser ham at du stoler på ham ved at slippe ham".. han er jo en hund ikke et menneske. Han tænker ikke sådan.
    Han er oportunist. Dvs han ikke gør noget der ikke kan betale sig for ham. Han er da røv ligeglad om han gør dig ked af det. Det sjove er jo overstået når han kommer ind.
    Jeg træner mine sådan at de som små bliver kaldt på ca. 100 gange om dagen og HVER gang får de en godbid og (næsten)hver gang får de lov at løbe igen.
    Dermed ved hunden ikke om den skal i snor eller ej, men hunden ved at godbidden er der hver gang.

• #70   8. okt 2012 Kalder os meget på ham herhjemme og roser ham helt op til skyerne, men problemet opstår så snart vi kommer ud, herinde er det ikke noget problem kalder jeg på ham bliver han hos mig enten i sofaen køkkenet eller hvor det nu er... Ved godt der er mange spændende ting uden for, men den tur har vi jo gået meget så trode jeg ville kunne træne ham der, men jeg tog fejl, og som jeg har sagt nu kommer han ikke ud mere uden snor på og den bliver på ind til døren er lukket bag os igen...

Kommentér på:
At træne jeres hund?

Annonce