212 visninger
|
Oprettet:
træne at være alene hjemme {{forumTopicSubject}}
Halløj Alle gode hunde mennesker
Selvom jeg har haft 3 hunde igennem 31 år så er man måske blevet lidt rusten,da jeg ikke har haft hund siden 2015.
Og er åben for nye måder at træne en lille Dansk/svensk og Jack russell på 11 uger.
Så hvad er jeres måder at træne alene hjemme.
Jeg har tidlige gjort det at gå fra min hund når den sover eller er uopmærksom på mig.
Og sat mig uden for døren indtil jeg hørte piven eller Halsen og gik ind igen og bare gå rundt og lade som ingenting.
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.265
Alene hjemme træning
Alene hjemme skal trænes, det er rigtig vigtigt ikke at gå for hurtig frem, faktisk er alenehjemme problemer en af de hyppigste årsager til at hunde i Danmark må skifte hjem, derfor, gør jer selv den tjeneste at lære hvalpen at være alene på en god måde;)
Det kan fx gøres på følgende måde, anskaf et børnegitter, giv hvalpen et tyggeben, gå roligt ind i rummet ved siden af og luk gitteret. Sæt dig afslappet i en stol så hunden kan se dig, men tal ikke til den. Obs husk at det skal være et rum hvor hvalpen er vandt til at være, fx soveværelse, køkken eller lign. lad være med at bruge bryggers, baggang m.m, det er nemlig rigtig vigtigt at hvalpen føler sig tryg i det rum den skal være alene i.
Når hvalpen falder helt til ro og er afslappet bag gitteret, hver gang du går ud af rummet, begynder du roligt at gå ud af hoveddøren og lukke den i få minutter af gangen i starten, tiden øges stille og roligt, i takt med at hunden er fuldstændig afslappet med at du går og kommer, lad være med at rose, eller lave lange afskedssener, bare gå stille og roligt og når du kommer igen hilser du naturligvis på hvalpen, men overdriv ikke, hvalpen skal få en fornemmelse af at det er en ganske naturlig ting, at mennesker kommer og går, det er ikke noget hvalpen behøves at reagere på;)
træningen kan med fordel foregå flere gange dagligt, husk at hvalpen naturligvis skal være ny luftet før træning;) obs, det vil være realistisk at lære en hvalp at være alene op til 4-5 timer på ca 3 -4 uger, længere bør hvalpen ikke være alene før den er over 6-8 mdr og max tid for voksne Hunde bør være 6-7 timer.
Vær opmærksom på at sover hunden i et rum for sig selv om natten, skal denne tid regnes med som alene tid;) og har hunden været alene om dagen kan du ikke også forlade den om aftenen, find pasning eller tag hunden med.
Nogle hunde har det godt med at en radio kører når de er alene.
Nogle hunde vil elske at få en hule, fx under et bord, eller et bur med et tæppe over, hvor den kan søge ind når den er alene, men luk aldrig buret når hunden er alene, hunden kan få diarre, kaste op eller lignende og være nødt til at ligge i det.
sep 2017
Følgere: 523 Emner: 138 Svar: 10.242
Den første, Bella, gik jeg hjemme med, så det var en stille og rolig proces. Hun var med mig alle steder, og var alene når jeg gik ud med skraldet eller hentede post. Første gang jeg lod hende være alene hjemme i omkring en halv time eller tre kvarter, snorksov hun da jeg listede ud, og snorksov da jeg kom hjem Derfra gik det slag i slag, og der var aldrig problemer. Men af natur var hun en nem og artig hund
Den næste, Dorit, kom et par år senere, og der var Bella der jo så til at hjælpe til. Men jeg var igen ene om opgaven, så jeg luftede begge hunde sammen en kort tur, og lod så Dorit være alene med en tyggeting, imens jeg luftede Bella en ekstra tur. Dorit har aldrig haft problemer med at være alene, men fik en djævleperiode hvor hun åd fodlister - dog imens vi var hjemme
Da Bella var væk, kom Ellie til. Her kørte jeg samme teknik, som da jeg fik Dorit. Men Ellie er anderledes hysterisk anlagt, og kunne skrige og hyle. Det gjorde hun i øvrigt også når hun lå i sit bur i bilen. Det viste sig bare at være hysteri, fandt jeg ud af lidt tilfældigt.
Med de 3 hunde har jeg kørt efter samme grundprincip - jeg behandler ikke noget som et problem, med mindre det ér et problem. Man kan tænke og overtænke, men uanset hvilken plan man lægger, kommer man til at ændre den, hvis der opstår problemer.
Gør det normalt at gå ud af døren og komme ind igen, uden at det har betydet at hvalpen har oplevet at det er noget stort. Hvis hvalpen er tryg og afbalanceret, ville jeg bare prøve mig frem - gå ud med skraldet, drikke en kop kaffe med naboen osv. Og derfor kan der trappes op i større bidder.
Men som sagt - hvis det ikke et problem, ville jeg ikke behandle det som et
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.390
Jeg går IKKE fra hunden, hvis den sover etc. Det vil modarbejde det hele.
At vågne op alene, og ikke vide, hvorfor du er væk, er ekstremt utrygt.
Den kan ikke stole på, at du passer på den, og kender dig jo ikke godt nok til at vide, at du kommer igen.
Den skal kunne se dig gå, og vigtigst, at komme igen.
Træn tillid og selvtillid, og følg Bodils skriv.
Jeg bruger en "jeg forlader dig i længere tid, men kommer igen sætning" så hun ved, hvad der skal ske.
"Mor kommer igen, så hurtigt hun kan, hvis alt går, som det skal". Så kravler hun op i sin stol, og ser mig stige ind i bilen, og køre.
Og så bliver hun der, imens jeg er væk. Sidder og kigger, tager en lur etc.
Hvis jeg skal ud med skraldespanden etc. siger jeg "kommer om lidt". Så venter hun ved døren.
Jeg siger hej, når jeg kommer hjem, efter længere tid, men intet overskruet. Hun tjekker indkøbsnet, imens jeg tager skoene af, og ligger sig så, og kigger på, at jeg pakker ud.
Hun fungerer bedst med faste rutiner.
Ændrer jeg en rutine, bliver hun urolig hvis vi skal være fra hinanden.
Hun er som regel med, og jeg har gået hjemme, så det har selvf. været en fordel mange ikke har.
Har jeg det skidt, insisterer hun på, at komme med (og så være i bilen), hun piver og hyler højt, hvor hun ellers er kendt for, at være lydløs. Det stopper når hun kommer med. Ikke en lyd i bilen, heller ikke selvom hun skal sidde der i 4 timer (har babyalarm så jeg kan høre, hvis hun skulle få brug for mig). Det er jo hendes job, at støtte mig, når jeg er ustabil, og hun ved det, før mig.
Min race er kendt for, at være lidt svær, at lære alenehjemme, det er en selskabshund i stor størrelse (mere end den vildtfarvede bjæfer), så opdrætter pointerede kraftigt at alenehjemmetræning skal starte meget tidligt.
Bodils metode er god. Så kan du tilpasse den din vov. Jo mere selvtillid/selvstændighed du lærer din vov og jo mere tillid den får til dig, jo nemmere er min oplevelse, at det er.
træne at være alene hjemme