{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.772 visninger | Oprettet:

Lukkeloven ophævet, jeres mening? {{forumTopicSubject}}

Ja nu er det jo 14 dage siden lukkeloven blev ophævet. Hvad er jeres mening?

Min personlige holdning er at det er noget l**t! Arbejder selv i butik, men er heldigvis sluppet billigt. Det eneste der er sket indtil videre er åbent til kl 15 om søndagen i stedet for kl 14 og så åbent hver søndag i stedet for første og sidste søndag.
Men tænker på dem i supermarkeder der har åbent til 22 alle dage. Helt ærligt der er bare ingen undskyldning for at man ikke ihvertfald en dag i ugen kan handle inden kl 19 eller 20. Det handler om planlægning! Min kæreste og jeg handler f.eks ind enten hver lørdag eller søndag til en uge af gangen og hvis vi mangler noget i løbet af ugen gør jeg det på min fridag i hverdagen.
Derudover faldt jeg over denne artikel:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/475230:Debat--Debat--Ophaevelse-af-lukkelov-gaar-ud-over-boernene

For ja hvem skal passe børnene? Børnehaver og vuggestuer lukker jo kl 16 eller 17. Samfundet vil gerne have folk føder flere børn. Det gælder åbenbart ikke for dem der er i butik?
Regeringen vil gerne have flere unge for en uddannelse, men hvad hjælper det hvis de ikke får lavet deres lektier fordi de skal sidde ved kassen i Netto til 22. Eller nej 22.15 for der kommer altid kunder i sidste øjeblik.
Jeg er rasende over det og overvejer virkelig om jeg kan blive i denne branche eftersom jeg også har planer om børn i fremtiden. Ved jo ikke om min arbejdsplads ændre åbningstiderne yderligere.

Så ja hvad er jeres holdning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lukkeloven ophævet, jeres mening?
  • #1   14. okt 2012 jeg er fuldstændig enig med dig.

• #2   14. okt 2012 bøvs smiley

Herude er det primært unge der har aftenvagterne.....

At blande regeringen ind i det sammen med de unge´s uddannelse , den synes jeg altså er for langt ude

• #3   14. okt 2012 Rene: Ja kald du det bare en bøvs for det er det også. Kan godt være du synes det er langt ude men synes jeg ikke. Regeringen vil jo have folk får en uddannelse, og ja er da godt klar over det ikke er regerningen der har bestemt det her, men det hænger på ingen måder sammen.
    Hvorfor skal der være forskel på en butiksansat og en pædagog, en bankmand eller noget helt fjerde?
    Os der arbejder i butikker har altså også et liv

• #4   14. okt 2012 Jeg har intet direkte imod ophævelsen af lukkeloven, men jeg er spændt på at se hvordan den kommer til at påvirke i fremtiden, og det er helt sikkert at det gør detailbranchen endnu mindre attraktiv end den allerede er.

• #6   14. okt 2012 Alfisten: Ja men hvad nytter det hvis jeg havde børn. Jeg møder kl 14 og har fri kl 20 eller 22, når børnene er i skole/børnehave?

• #7   14. okt 2012 Forstår stadig ikke børnehaver/vuggestuer så ikke også bare uvider åbningstiden

• #8   14. okt 2012 Hvor står det i intet liv har ?

I har vel stadig en kontrakt på x antal timer om ugen, samt forhåbenligt en fagforening i ryggen, hvis det går helt i hårdknude

forskel vil der jo altid være, idag kan man da også ringe til sin bank fremf til f.eks 20 og har kunnet det langt før lukkeloven blev afskaffet.

Forsirkings folk arbejder ofte aften, buschauffører, piloter, skraldefolk, ja du kan jo selv forsætte.

Sjovt det ikke har været et kæmpe problem der at få børn passet osv....i bund og grund handler det jo om den planlægning , du selv skriver folk skal lave.

Flere jeg har snakket med er så glade for den nye lukkelov, for så kan de handle når ungerne er lagt

• #9   14. okt 2012 Det eneste jeg har imod lukkeloven er, at de små special butikker kan få det svært, da storecentrene kan holde åbent stort set hele tiden.

Men altså.. man får jo sin løn for de ekstra timer.. og ekstra timer om søndagen er da ikke så ringe endda..

Da jeg arbejdede i 'butik' var jeg ved Sunset, og der hed vagterne 7:30 - 16:00 eller 16:00 - 23:00 og det var altså lige gyldig om det var hverdag eller weekend. Så kan ikke se det 'trælse' ved at være på arbejde til kl. 15 på en søndag.. Det er gode penge!

At de unge ikke får tid til at lave lektier.. arrrrh... Det er en prioteringssag. Der er jo ingen der siger de har krav på at rende i byen torsdag, fredag og lørdag aften.

De voksne der har børn i vuggestuer, børnehaver osv. kan måske godt have det lidt svært, men tror faktisk ikke der går så lang tid, før det bliver rettet ind, så børnehaverne har åbent lidt længere.. Men synes ofte de sene timer er ungarbejdere, og de har forhåbentligt ikke små børn i dagpleje..

• #10   14. okt 2012 Jeg kan ikke se, hvorfor der skal lovgives om hvornår butikker må være åbne.
    Der er ikke nogen der er tvunget til at handle eller arbejde, fordi åbningstiden øges.

• #11   14. okt 2012 Rene: Fair nok du har din mening. Jeg har min.
    Jeg har stadig 37 timer ja, men som jeg skrev til Alfisten, hvad nytter det man møder kl 14 og har fri kl 20 eller 22.

• #12   14. okt 2012 Jeg synes det er fedt! Og rigtig glad for at vi har mere tid til at handle i, i sær om søndagen. Selvfølgelig træls for jer der må arbejde ekstra, men ellers må butikkerne jo hyre ekstra mandskab. Kan ikke se det trælse i det. Tværtimod smiley

• #13   14. okt 2012 Nu er det jo ikke os der lægger dit vagtskema Henriette B. Så måske du skulle snakke med din chef, og brokke dig over eftermiddagsarbejdstiderne, og bed om at få nogle formiddagstimer i stedet??

• #14   14. okt 2012 På min arbejdsplads er der desværre ikke noget der hedder søndagstillæg eller aftentillæg, så nej det er ikke fedt.
    Og ja overvejer kraftigt at skifte branche.

• #15   14. okt 2012 Hvis arbejdstiderne ikke passer ind i ens hverdag, så må man jo skifte erhverv..

• #16   14. okt 2012 Alfisten ja du har ret, man må ikke arbejde flere timer, men der hjælper ikke at man møder fra 14-22 når børnehaven har åbent fra 7-17:-) mht til de studerene så må de jo lade være med at arbejde hvis de ikke kan får det til at hænge sammen, sorry men dem har jeg ikke ondt af, de har det som ekstra job i nogle år for at tjene penge.
    Det jeg er spænt på at se udviklingen i er servicen, for med en længere åbningstid og ikke nogen større omsætningsudvikling ( vi har jo krise) så er lønkronerne de samme men skal fordeles over flere åbningestimer og da man i mange store firmaer tjekker salg pr time , helt ned på medarbejder niveau så kan der også her ske forandringer for hvis man skal lave en god bemandingsplan i fremtiden så skal man kigge på mange flere nøgletal for at kunne "udnytte" de bedste sælgere når de fleste kunder er i butikken.
    Hvis servicen bliver for dårlig så forskellen på personlig service/betjening og internet bliver for lille så tror jeg at internet handler vinder endnu større markedsandele i fremtiden.

• #17   14. okt 2012 Anne P: Som jeg skriver i øverste indlæg er jeg sluppet billigt. Tænker mere på dem i supermarkeder

• #18   14. okt 2012 Henriette B: Så synes jeg du skal gå til din fagforening. For jeg er ret så sikker på, at man SKAL have tillæg for søndag og helligdage, samt arbejde efter kl. 18 og natarbejde...

• #20   14. okt 2012 Sanne: Nej for min arbejdsplads har ikke overenskomst med HK. De har slet ingen. De følger Dansk Erhverv, men er ikke medlem af nogen overenskomst.
    Vil rigtig gerne have et andet arbejde, men som Jordnødden skriver så er der krise, så det er ikke bare lige at få et, som man også har lyst til og brænder for.
    Det er trods alt bedre end dagpenge.
    Dengang jeg arbejdede på Burger King, havde jeg ikke noget problem med at arbejde i weekender, for der fik man trods alt de tillæg man skulle have.

• #21   14. okt 2012 Henriette B: Ja, men det er vel supermarkedernes problem. Jeg har helt ærligt ikke ondt over, at at lukkeloven er blevet ophævet. Det jeg blir harm over er, at mange i supermarkederne laver slavearbejde, fordi butikkerne skal spare, og for det meste kun hyrer folk under 18 år, fordi de kun skal have 50kr i timen. DET bliver jeg harm over, men lukkeloven?? Nej. Med ophævelsen af lukkeloven kunne der blive skabt flere arbejdspladser hvis ellers supermarkederne ville være med til det.

• #22   14. okt 2012 Karin: Nej synes ikke kun det er et problem for butiksansatte men også folk der arbejder om natten.

• #23   14. okt 2012 Sjovt tingene først bliver et problem, når det er en selv der bliver ramt......

Nu arbejder jeg med børn og vi har faktisk efter ønske måtte ændre åbningstiden om morgen, ja det er rent ud sagt pisse irriterende, men ikke om det kunne få mig til at skifte job.

Vi har så indtil videre ikke haft et ønske om at få udvidet vores lukketid, vi lukker 17 hver eneste dag

• #24   14. okt 2012 Så meget krise er der heller ikke mere..
    Man hører tit i nyhederne, at der er nogle erhverv der mangler arbejdere..
    Man skal bare være mere åben og være villig til at måske køre ½ time hver vej på arbejde og ikke regne med man liiiige kan tage cyklen.

• #25   14. okt 2012 Anne P: Er enig med dig i det med slavearbejde. Så snart de så bliver 18 bliver de fyret. Synes også jeg har hørt at de vil til at forbyde det, men er ikke sikker. Min kollega fortalte det bare.

Rene: Ja man har nok ikke kunne sætte sig ind i det før.

• #27   14. okt 2012 Karin, man kan ikke selv bestemme sine arbejdstider, heller ikke selvom man er ekstra ansat, du får nogle tider og selvfølgelig kan man bytte eller få fri men butikkerne regner med at ekstra stiller op, hvis de ikke gør så findes der andre der vil. Sorry men sådan foregår det. Mange ekstra / studie medarbejdere har ikke fast kontrakt og men arbejder efter behov, andre har eks 7 tim om ugen ( under 8 tim skal arbejdsgiver ikke betale en pension m.m , hvis de arbejder flere timer er det bare ekstra timer.
    Anne p , Jeg tror ikke på at mange hyrer ekstra folk , vi er i en krisetid hvor detailhandlen har svært ved at nå salgstallene fra sidste år og de var heller ike høje. Man kan normalt heller ikke bare arbejde formiddage.
    Jeg er ikke imod ophævelsen af loven, absolut ikke men det virker ikke som om alle ved hvordan det foregår i detail branschen ( har været i den i 30 År ) Det er meget svært at få en mindre forretning til at give et lille overskud.

• #28   14. okt 2012 Sanne: Jeg har en halv time hver vej.
    Bor i fredericia. Da jeg var færdig som elev søgte jeg skam også i Horsens, Odense, Vejle og længere væk, men der var intet at få. Det er et år siden, men var så heldig at blive fastansat alligevel efter jeg var færdig som elev.

• #29   14. okt 2012 http://www.jobindex.dk/cgi/jobsearch.cgi?qs=&regionid=24

Bare i Sydjylland er der 1047 ledige jobs.. Det ville være underligt hvis ikke der var bare 1 man rent faktisk kunne få.. For annoncerne er der..

• #30   14. okt 2012 Har man overenskomst med hk så får man tillæg efter kl 18 på hverdage og lørdage efter kl 12 samt hele søn og helligdage,( hvis jeg husker rigtigt)
    Anne P , jeg tror ikke på at supermarkerne hyrer flere folk, de fordeler de timer de har anderledes da deres omsætning nok ikke vil stige pga længere åbningstider ( undtagelser findes) det betyder dårligere service i alle åbningstimerne.

• #31   14. okt 2012 Sanne: Ja det skal så også bare lige være noget man har forstand på.
    Og supermarked. Nej tak ikke med de åbningstider.
    Jeg kan lide det jeg laver lige nu. Det eneste der er lidt træls er at der ikke er nogen tillæg. Er glad for det ikke er blevet værre for mit vedkommende, men som jeg skrev i første indlæg så ved jeg ikke om det på et senere tidspunkt bliver ændret til at have endnu længere åbent.
    Som sagt tænker jeg stadig på dem i supermarkeder!

• #32   14. okt 2012 Jeg har bestemt heller ikke noget imod den nye lukkelov smiley

Der hvor jeg ser det som en fordel, er at det måske i virkeligheden kan være med at til skabe en smule flere arbejdspladser? Det ville jo klart være en god ting smiley Måske ville en ung studerende være super glad for at kunne have en fast vagt hver søndag i den lokale Netto, som suplement til SUen.

Søndag er hviledag, står der sådan set i biblen, men det er for mig en forældet tradition, for tiderne ændre sig og folk bruger ikke længere søndagen (i hvert fald ikke alle) på at gå i kirke osv.

De fleste arbejdspladser tager nu også engang hensyn til ansatte med mindre børn. Det er mit umiddelbare indtryk. Både fra mit eget arbejde, men også folk jeg kender der arbejder steder med mødre/fædre ansat.

• #33   14. okt 2012 Jordnødden: Ja men de arbejdspladser der ikke er medlem af nogen overenskomst, der kan butikkerne vel bare gøre som det passer dem?

• #34   14. okt 2012 Nu er jeg en af "de unge", og jeg mener, at det er en ganske glimrende løsning, jeg har gået og ventet på den i flere år nu faktisk. Dog arbejder jeg ikke ved siden af studiet, men dem jeg kender, som gør, de er utrolig glade for, at de kan få et par timer ekstra! Og jeg er utrolig glad for, at jeg kan nå ud at handle, når jeg kommer hjem ved 20-21 tiden hver aften smiley
    Jeg kan naturligvis godt se, at det er træls for dem med børn osv., men hvis man ikke kan li lugten i bageriet.......

• #35   14. okt 2012 Nina: Der bliver jo ikke ansat flere så nej mange flere jobs bliver der ikke. Hvis folk ansætter nogen er det til folk under 18 år

• #36   14. okt 2012 jeg sys det er dejligt, især at der er åbent om søndagen..

• #37   14. okt 2012 Henriette, ja det kan de, hvis fagforeningen ikke beslutter sig for at "forfølge" dem hvis de ikke får en overenskomst , der er mange i detailbranchen der ikke har overensskomst dog følger de fleste jeg kender til den alligevel.
    Nina, Jeg tror at mange arbejdspladser gerne tager hensyn til dem med børn og/ eller andre ønsker fra de ansatte, men men skal lige huske at konkurencen bliver hårdere og hårdere og alle vil jo gerne overleve og beholde deres ansatte så derfor kan man ikke så ofte mere efterkomme de ansattes ønsker.
    Mange store firmaer sidder med et bemaningssystem og tager hensyn til at den gode sælger arbejder når der er mange kunder og er det en stor butik er der hold / teams der er sammensat ud fra teamets stærke og svage sider, så man kan ikke bare altid erstatte sælger xx med yy.

• #38   14. okt 2012 Henriette - aaaarh....det er vist at skære det lidt groft ud. Der er altså steder der søger flere folk, netop pga. den udvidet lukkelov. Også steder der søger folk over 18.

For mig, som selv står i butik, virker det på ingen måde så slemt med den nye lukkelov, som diverse medier har blæst det op til. I december med julesalg osv. arbejder jeg også ofte søndag og både lørdag og søndag bliver forlænget med arbejdstimer, men sådan har det været i mange år for detailbutikker. Skulle børnehaver og instutioner så ikke allerede have udvidet åbningstiderne for flere år tilbage?

Jeg ser ikke det store problem. Og det er ikke fordi at jeg er snæversynet. Jeg ser bare rent realistisk at indkøbsbehovet har ændret sig væsentligt siden den nu gamle lukkeloven blev vedtaget, så det er jo naturligt at butikkerne så også må følge med.

• #39   14. okt 2012 Nina: Jeg kan godt se din pointe, men den med at de søger flere folk over 18 har jeg ikke set så mange af. Når jeg er ude at handle og hvis jeg har set opslag f,eks i Rema eller fakta så har det været under 18.
    Kan da godt tage fejl og er ikke bange for at sige hvis jeg tager fejl smiley

• #40   14. okt 2012 Nu har jeg altid arbejdet om aftenen og natten godt blandet med både dagvagter, weekendvagter incl helligdage mm da ungerne var små og det er hverken de, min mand eller jeg døde af...
    Mine nattevagter hedder endda fra kl. 15.30 til 7.30 ( kl 08.00 i weekenden) Så der kunne godt gå 1-2 døgn før jeg så mand og børn igen.... Så vil jeg snart hellere sidde i Netto et par gange i ugen til kl. 22 smiley

Alt kan lade sige gøre, hvis man kan planlægge en smule! Undskyld, men jeg har altså ikke ondt af dem der sidder der, de kan jo bare finde noget andet smiley

• #41   14. okt 2012

Dengang man arbejdede i 40...42...45.... timer.... og forretningerne lukkede Kl 17.30. da kunne man godt nå at handle...... ( ingen døde af sult )

Nu er arbejdstiden 37½ time..... og vi vil allesammen dø af sult , hvis forretningerne ikke har åbent til Kl 22.00...... og helst hele natten...

Hmmmm.... ????....;)

• #42   14. okt 2012 Pletpølsen: Var det ikke mega hårdt? Og var du ikke træt af det engang imellem?

• #43   14. okt 2012 jeg synes det var på tide den lukkelov blev afskaffet. Det skaffer folk i arbejde, og så har butikkerne åbent når der er brug for det. Her tænker jeg på bla.a turister. Det må bare være så kedeligt at være turist i Danmark, alt lukkede kl. 18.

• #44   14. okt 2012 Undskyld mig - hvad med sygeplejersker, læger, osv. - der skal stå til rådighed 24 timer i døgnet - må vi ikke også have et liv?

Butiksansatte skal da ikke arbejde om natten som vi skal - kom nu lige ind i kampen. Samfundet ændrer sig - sådan er det bare.

• #45   14. okt 2012 NITTIB: Kan ikke helt finde ud af om du i dit indlæg mener det er godt eller skidt at lukkeloven er ophævet?

• #46   14. okt 2012 Lars: "Butiksansatte skal da ikke arbejde om natten"

Nej ENDNU

• #47   14. okt 2012 Nej - men i får jo ikke mere arbejde, i beholder jo jeres 37 timer.

• #48   14. okt 2012 Korrekt, men nytter jo stadig ikke noget når man ikke får samvær med børnene

• #49   14. okt 2012 Og du skal ikke bilde mig ind at du arbejder 24/7 alle ugens dage.

(Ikke ment som det måske lyder), men du arbejder vel ikke hver nat. Nogle dage arbejder du vel kun om dagen? Håber jeg ihvertfald for dig og din familie

• #50   14. okt 2012 Jeg venter bare på at de finder ud af, at det kan betale sige bedre at åbne kl. 7, for så kan jeg når at handle på vej hjem fra arbejde.

• #51   14. okt 2012 Jo, det var hårdt i perioder. Men det var jo også skønt nogle gange at have formiddagen fri. Da drengene gik i dagpleje kunne jeg aflevere dem senere på de dage og holde dem hjemme på mine fridage.

Det var først rigtigt hårdt, da de startede i skole og sfo, da min mand først var hjemme efter jeg var taget på arbejde og de måtte jo så blive i sfo til han kom hjem.

Jeg arbejdede på et sygehus.

• #52   14. okt 2012 Mon ikke der bliver skabt nogle flere arbejdsplaser med tiden med den ophævedede lukkelov?

Jeg synes det er skønt der er længere åben.

• #53   14. okt 2012 Har lige været ude at lufte hunden, hvor jeg gik og tænkte på de ting i har skrevet.

Jeg synes det er rigtig dejligt at høre folks meninger omkring dette. Det har faktisk gjort at jeg nu efter lidt tænketid kan se det fra en anden synsvinkel, netop fordi i skrev sygeplejersker, læger osv får det til at fungere, så kan butiksansatte også.

Det har dog ikke ændret min holdning om at jeg synes det er åndsvagt, at lukkeloven er ophævet, men har måske bare accepteret det i forhold til før jeg oprettede det her emne, og er lettet over jeg oprettede det, da det altid er rart at høre hvad andre folk mener.
    Jeg respektere jeres holdning og håber i også respektere min.... Hvis ikke er der jo ikke noget at gøre ved det smiley

• #54   14. okt 2012 Jeg er sikker på det nok skal gå. Jeg har tidligere arbejdet fra 15-23.15.

Og jeg lever endnu ;O)))

• #55   14. okt 2012 Louise J: Det er jeg da glad for at høre smiley
    Min chef fortalte bare: Det kan ikke lade sig gøre at have små børn mens man er i butik.
    Og det var det der nok skræmte mig lidt og samtidig gjorde det mig trist og sur, for jeg vil rigtig gerne have børn om et par år. Nu ved jeg heldigvis det godt kan lade sig gøre med noget planlægning.

• #56   14. okt 2012 Det kan det bestemt. Det er nok lidt svært hvis man er alene med børnene. Men er man 2, kan det sagtens med planlægning er jeg sikker på :O)

• #57   14. okt 2012 Henriette - nu ved jeg ikke om din chef er mand eller dame, men han/hendes udtalelse er lidt hen i vejret. Selvfølgelig kan man have små børn, selvom at man arbejder i butik smiley

Hvis du gik en tur og igennem byen (jeg ved ikke lige hvor du bor...) og spurgte en masse af de kvindelige butiksansatte, som der har børn, så kan du sikkert få bekræftet at det kan lade sig gøre. Håber at det beroliger dig lidt, men jeg kan fornemme at du allerede er lidt mere "nede på jorden" smiley

Og jeg er enig med Louise. Tror gerne det er svært hvis man er alene med børn, men med begge forældre inde i billedet, så skal det sgu nok gå smiley

• #58   14. okt 2012 Jeg arbejder 37 timer om ugen - mest aften og nat - altid 5 nætter i træk.
    Jeg syntes det er godt der er åbent til "sådan nogle som os" - istedet for man skal op om eftermiddagen når man burde sove, det er nu muligt at handle på vej til arbejde istedet for.
    Godt du også kan se det fra en anden vinkel, det kan jeg nemlig også - kan da godt forstår det er irriterende at jeres arbejdstider skal laves. om.

• #59   14. okt 2012 Nina: Han er en mand.
    Men min kvindelige chef har sagt hun er glad for hun ikke har små børn længere nu hvor hun er i butik. Hun siger også det ville blive svært for mig.

Min tidligere chef måtte sige op, for hun var alenemor og det ku ikke hænge sammen for hende.
    Jeg har da heldigvis en kæreste.

• #60   14. okt 2012 Jeg synes det er fedt som ung at kunne arbejde om aftenen og om søndagen. Det har været umuligt for mig kun at leve af SU, så nu hvor jeg har nogle aften vagter og weekend vagter i butik fungerer det. Jeg ville ikke kunne tage formiddagsvagter eks.

Der er desværre ikke noget tillæg for det, kun søndag.

• #62   14. okt 2012 Karin, når man laver en kontrakt i butik så er den på antal timer pr mdr ( fuldtid) eller pr uge ( deltid) timerne kan arbejdsgiver fordele som han vil over en 12 ugers periode, denne periode skal arbejdstager have kendskab til 12 uger i forvejen ( de 12 uger er det samme som opsigelses varslet) Arbejdstager skal tilpasse antallet af timer over en 26 ugers periode for heltid og en 12 uger ( tror jeg det er) for deltid, inden for disse uger må arbejdstiden varierer med +/- 5 tim for heltid det skal bare stemme med 26 uger x 37,5 tim på perioden på de 26 uger. Så her er du forkert på den, muligt at nogle har en fast arbejdstid, men det er meget få, alle de store gør som jeg beskriver.
    Maria, jo jeg tror specielt fødevare butikker har mange ungarbejdere og ekstra hjælpere om aftenen men der er nødt til at være noget fast personale også.

• #63   14. okt 2012 Vores børn arbejder i fakta..Der er ingen aftale om at de faste skal være i aftenvagten. Her er bemandingen en under og en over 18 år, fra kl. 18 til lukketid

• #64   14. okt 2012 Marianne. Nu er fakta ikke en høj service butik, men har man butikker hvor der kræves høj service så kan man ikke overlade butikken til hvem som helst for de kan ikke vide alt når de ikke er der hver dag, helt naturligt.
    Det er ikke ment som om dine børn ikke er dygtige, så misforstå mig ikke, men jeg har i alle de år jeg har været i detailhandlen mødt og ansat mange mange unge mennesker og intervuiwet endnu fler og desværre så er ca halvdelen af dem uengageret, upålidelige, og uden initiativ. Når man som arbejdsgiver finder et af guldkornene så gør man næsten alt for at beholde vedkommende for det er så svært at finde dem smiley nogle områder dog lettere end andre. Så i de butikker hvor jeg har haft ansvaret har kun guldkornene fået lov til at være i butikken uden en fast medarbejder, så dine børn er nok guldkorn smiley

• #65   14. okt 2012 De butiksansatte er da enormt priviligerede, de slipper da for at arbejde juleaften, nytårsaften, julenat, nytårsnat, pinse, påske og andre helligdage - der arbejder bl.a os på sygehusene, vi har også 12 timers vagter i weekenderne, jeg arbejder fra 19-07 lørdage og søndage - så jeg synes det er noget fis at pive over at skulle arbejde i weekenderne og om aftenen, det har vi andre gjort i 100 år.

• #66   15. okt 2012 Jordnødden: Jeg er faktisk forbavset over så mange unge der arbejder i detail forretninger og fastfood her i Nyborg . Vi er tilflyttere til byen. Så her har de ihvertfald en stor generation af unge, der godt gider at arbejde ...

• #67   15. okt 2012 Samme billede her, Marianne..

Sideløbende med gymnasiet jobbede min datter på McDonalds - de lukkede først kl. 00.00 og så var der lige rengøringen bagefter og transporten hjem - hun klarede den sørme..

• #68   15. okt 2012 kennelmor: ja vi arbejder også døgnet rundt, hele året.
    og jow, man kan vel godt ha børn når man arbejder i butik. så må de der fædre på banen. og måske nogle kan tænke anderledes nu, og evt. åbne døgninstitutioner med alternative åbnings tider, for alene forsørgere.
    Det grå guld ville være "guld" værd der. Og der skal så ikke tænkes på barsel og barns 1 sygedag.. De skal bare ha fri til deres guldbryllupper.

• #69   15. okt 2012 Marianne og Bente, det er da dejligt smiley og misforstå mig ikke jeg kender også mange unge mennesker der gerne vil arbejde , jeg skrev om mine erfaringer gennem 30 år i modebranchen, her er det svært at få ekstra hjælp især i og omkring storbyerne ( underligt nok for der burde jo være mange at vælge i mellem) .
    Jeg kan også kun udtale mig fra mine erfaringer som er modebutikker, jeg kender ikke til hverken fødevarer eller burger branchen og uden at det skal virke nedladende så kræver det lidt mere at stå i en specialbutik fremfor sidde i kassen eller lave burgere ( har selv arbejdet i burgerbranchen for mere end 30 år siden )
    Selvfølgelig kan alle stå i en butik, men ikke alle er sælgere, dette gælder uanset alder, derfor er kravene højere når personlig service indgår da det er plus og mer salg der gør at butikken får sorte tal på bundlinien.
    Jeg vil lige understrege endnu engang at jeg ikke mener man er dårligere fordi man arbejder i en fødevarebutik , men kravene er bare anderledes. smiley

• #70   15. okt 2012 Jordnødden; selvfølgelig er de det.. Om personen bag kassen har en dårlig dag betyder ikke så meget i fakta, føtex eller lign. ..Vi skal jo have mad smiley men når vi køber tøj og alle de andre " forbrugsgoder" vil vi gerne have en ordentlig behandling , ellers finder man bare et andet sted at handle...

• #71   15. okt 2012 Nemlig smiley

• #72   15. okt 2012 Jeg er studerende på CBS, Freelancer og deltidsansat i Bilka, så jeg kender udmærket til, at lukkeloven er afskaffet..

Jeg var eksempelvis på arbejde til kl. 22.30 i går.. For mig gør de nye arbejdstider ikke noget.. Arbejdsgiverne skal nu bare fordele timerne mere, men det er dog heller ikke helt problemfrit, og det går i den grad ud over servicen. Den som Bilka mener, vi skal leve af i fremtiden, fordi der ikke er synligt personale, og kunden ikke får den samme gode oplevelse som vant..

Problemet i mine øjne er det konstant øget krav til butiksansatte (eller folk i arbejde i det hele taget).. Kravene øges, der bliver skåret i timer, folk fyres osv.

Sådan har det i hvert fald været i Bilka i mange år på landsplan, og lur mig om ikke det er det samme i andre større kæder (det går vist fint i Rema 1000, Kiwi mm.).. Bilkas omsætning har i mange år været dalende, og varerne sælges ikke af sig selv længere, som de gjorde for bare fem år siden (har bl.a. lavet projekt om det og normativ ledelse i Bilka for nylig)..
    Selvom der har været en masse nye tiltag (maks. to kunder, garantipris, Ulven Billie, fem-stjernet service) halter det stadigvæk, men de nye tiltag kræver ekstra ressourcer og arbejdskraft.. Som man i øvrigt ikke har råd til.. Nu skal det nuværende personale bare løbe endnu stærkere..

Det er lidt en ond spiral man er inde i. Nu har jeg været i Bilka i tre år og har oplevet flere nedskæringer, for nylig en kæmpestor, og vi render altså rundt og har mange opgaver, der skal nås.. Opgaver man før var 2-3 om, er man nu kun 1 om.. Noget af nedskæringen er selvfølgelig naturlig i forhold til, at omsætningen er dalet, men der er i den grad blevet skåret ind til benet..

Lukkeloven, ligesom dagpengereformen havde givet god mening i en højkunjunktur. Nu synes jeg bare, at det gør ondt værre.....

Det er noget mere nuanceret og komplekst end skrevet, men en helt rapport, orker jeg altså ikke at give.. smiley tror heller ikke nogen gider at læse den..

• #73   15. okt 2012 Jordnødden og Jeg. Det er der Bilka vil hen.. Vi skal lokke kunderne til Bilka.. De skal have en oplevelse af at gå i Bilka.. De skal føle sig velkomne, og have en ekstra ordinær god behandling..
    Jeg er enig med dem i, at det er vejen frem..
    Det modarbejdes bare af, at der bliver skåret i timer, folk fyres og skal klare flere ting.. Blandt mange andre faktorer selvfølgelig..

• #74   15. okt 2012 Maria... Sidder lidt og tænker; Velkommen til virkeligheden.. Alle arbejdspladser skal lette røveren i disse tider.. Alle forbrugere er kritiske . Har selv arbejdet i sundhedsvæsnet, vi har skulle lette numsen i mange mange år. Nu er dette også ved at ske i det private...

• #75   15. okt 2012 Maria, helt enig og godt skrevet.
    Service er den eneste vej frem mener jeg, ingen kan overleve ved at konkurerer kun på pris, men service koster penge.

• #76   15. okt 2012 Marianne og Asger: Det er meget muligt, at det er startet "før" i sundhedsvæsenet.. Men er det optimalt? Kender ikke meget til sundhedssektoren, men kunne forestille mig at problematikken er det samme.. Man har en masse planer, visioner og ting, der skal nåes, men samtidig står der også én med en sparekniv, og skærer ned på folk..
    Det er da dobbeltmoralsk, så det vil noget.... Og ikke noget man får noget ud af, andet end en masse udbrændte, stressede medarbejdere der i sidste ende ender med at blive mindre produktive af det..

Jeg mener, at man i stedet bør investere sig ud af det.. Og fokusere i langt højere grad på medarbejdertrivsel, for man skyder sig selv i foden som arbejdsgiver ved konstant at øge presset og samtidig fjerne "goderne", som kan være alt fra så simpel en ting som kantine..
    At lytte til medarbejderne og tage dem med hele vejen..

Det lyder jo i høj grad i dag, at medarbejderne skal tage del i ansvaret om virksomhedens trivsel, fremgang og modgang, men hvor er ansvaret fra virksomhedernes side af, når det kommer til medarbejdernes trivsel?

Det er meget generaliseret, ja, men ikke desto mindre sandt for mange virksomheder..

• #77   15. okt 2012 Problemet er at lønninger er en stor post både i det offentlige og i det private og så længe skattetrykket er så højt så må lønningerne være tilsvarende høje, men det er en svær nød at knække så den debat skal nok ikke tager i denne tråd smiley

Ellers er jeg enig med dig Maria, man burde investerer sig ud af krisen i stedet for at spare sig ud, for det medfører bare at hjulene ruller den forkerte vej.

• #78   15. okt 2012 Jordnødden: Det er jo det.. Det er mere komplekst og nuanceret end som så, og indeholder tonsvis af problemstillinger for medarbejdere såvel som arbejdsgivere..
    Problemstillinger der ikke er lige nemme at løse smiley

Men min grundholdning ja, den er at investere frem for at spare smiley

Kommentér på:
Lukkeloven ophævet, jeres mening?

Annonce