Lukkeloven ophævet, jeres mening? {{forumTopicSubject}}
Ja nu er det jo 14 dage siden lukkeloven blev ophævet. Hvad er jeres mening?
Min personlige holdning er at det er noget l**t! Arbejder selv i butik, men er heldigvis sluppet billigt. Det eneste der er sket indtil videre er åbent til kl 15 om søndagen i stedet for kl 14 og så åbent hver søndag i stedet for første og sidste søndag.
Men tænker på dem i supermarkeder der har åbent til 22 alle dage. Helt ærligt der er bare ingen undskyldning for at man ikke ihvertfald en dag i ugen kan handle inden kl 19 eller 20. Det handler om planlægning! Min kæreste og jeg handler f.eks ind enten hver lørdag eller søndag til en uge af gangen og hvis vi mangler noget i løbet af ugen gør jeg det på min fridag i hverdagen.
Derudover faldt jeg over denne artikel:
http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/475230:Debat--Debat--Ophaevelse-af-lukkelov-gaar-ud-over-boernene
For ja hvem skal passe børnene? Børnehaver og vuggestuer lukker jo kl 16 eller 17. Samfundet vil gerne have folk føder flere børn. Det gælder åbenbart ikke for dem der er i butik?
Regeringen vil gerne have flere unge for en uddannelse, men hvad hjælper det hvis de ikke får lavet deres lektier fordi de skal sidde ved kassen i Netto til 22. Eller nej 22.15 for der kommer altid kunder i sidste øjeblik.
Jeg er rasende over det og overvejer virkelig om jeg kan blive i denne branche eftersom jeg også har planer om børn i fremtiden. Ved jo ikke om min arbejdsplads ændre åbningstiderne yderligere.
Så ja hvad er jeres holdning?
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Herude er det primært unge der har aftenvagterne.....
At blande regeringen ind i det sammen med de unge´s uddannelse , den synes jeg altså er for langt ude
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
Hvorfor skal der være forskel på en butiksansat og en pædagog, en bankmand eller noget helt fjerde?
Os der arbejder i butikker har altså også et liv
jan 2012
Følger: 23 Følgere: 23 Hunde: 2 Emner: 106 Svar: 4.224
dec 2009
dec 2009
jan 2006
I har vel stadig en kontrakt på x antal timer om ugen, samt forhåbenligt en fagforening i ryggen, hvis det går helt i hårdknude
forskel vil der jo altid være, idag kan man da også ringe til sin bank fremf til f.eks 20 og har kunnet det langt før lukkeloven blev afskaffet.
Forsirkings folk arbejder ofte aften, buschauffører, piloter, skraldefolk, ja du kan jo selv forsætte.
Sjovt det ikke har været et kæmpe problem der at få børn passet osv....i bund og grund handler det jo om den planlægning , du selv skriver folk skal lave.
Flere jeg har snakket med er så glade for den nye lukkelov, for så kan de handle når ungerne er lagt
aug 2012
Følger: 1 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 77
Men altså.. man får jo sin løn for de ekstra timer.. og ekstra timer om søndagen er da ikke så ringe endda..
Da jeg arbejdede i 'butik' var jeg ved Sunset, og der hed vagterne 7:30 - 16:00 eller 16:00 - 23:00 og det var altså lige gyldig om det var hverdag eller weekend. Så kan ikke se det 'trælse' ved at være på arbejde til kl. 15 på en søndag.. Det er gode penge!
At de unge ikke får tid til at lave lektier.. arrrrh... Det er en prioteringssag. Der er jo ingen der siger de har krav på at rende i byen torsdag, fredag og lørdag aften.
De voksne der har børn i vuggestuer, børnehaver osv. kan måske godt have det lidt svært, men tror faktisk ikke der går så lang tid, før det bliver rettet ind, så børnehaverne har åbent lidt længere.. Men synes ofte de sene timer er ungarbejdere, og de har forhåbentligt ikke små børn i dagpleje..
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Der er ikke nogen der er tvunget til at handle eller arbejde, fordi åbningstiden øges.
dec 2009
Jeg har stadig 37 timer ja, men som jeg skrev til Alfisten, hvad nytter det man møder kl 14 og har fri kl 20 eller 22.
jul 2007
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 2 Emner: 370 Svar: 2.448
jul 2007
dec 2009
Og ja overvejer kraftigt at skifte branche.
aug 2012
jan 2012
Det jeg er spænt på at se udviklingen i er servicen, for med en længere åbningstid og ikke nogen større omsætningsudvikling ( vi har jo krise) så er lønkronerne de samme men skal fordeles over flere åbningestimer og da man i mange store firmaer tjekker salg pr time , helt ned på medarbejder niveau så kan der også her ske forandringer for hvis man skal lave en god bemandingsplan i fremtiden så skal man kigge på mange flere nøgletal for at kunne "udnytte" de bedste sælgere når de fleste kunder er i butikken.
Hvis servicen bliver for dårlig så forskellen på personlig service/betjening og internet bliver for lille så tror jeg at internet handler vinder endnu større markedsandele i fremtiden.
dec 2009
aug 2012
dec 2009
Vil rigtig gerne have et andet arbejde, men som Jordnødden skriver så er der krise, så det er ikke bare lige at få et, som man også har lyst til og brænder for.
Det er trods alt bedre end dagpenge.
Dengang jeg arbejdede på Burger King, havde jeg ikke noget problem med at arbejde i weekender, for der fik man trods alt de tillæg man skulle have.
jul 2007
dec 2009
jan 2006
Nu arbejder jeg med børn og vi har faktisk efter ønske måtte ændre åbningstiden om morgen, ja det er rent ud sagt pisse irriterende, men ikke om det kunne få mig til at skifte job.
Vi har så indtil videre ikke haft et ønske om at få udvidet vores lukketid, vi lukker 17 hver eneste dag
aug 2012
Man hører tit i nyhederne, at der er nogle erhverv der mangler arbejdere..
Man skal bare være mere åben og være villig til at måske køre ½ time hver vej på arbejde og ikke regne med man liiiige kan tage cyklen.
dec 2009
Rene: Ja man har nok ikke kunne sætte sig ind i det før.
jan 2012
Anne p , Jeg tror ikke på at mange hyrer ekstra folk , vi er i en krisetid hvor detailhandlen har svært ved at nå salgstallene fra sidste år og de var heller ike høje. Man kan normalt heller ikke bare arbejde formiddage.
Jeg er ikke imod ophævelsen af loven, absolut ikke men det virker ikke som om alle ved hvordan det foregår i detail branschen ( har været i den i 30 År ) Det er meget svært at få en mindre forretning til at give et lille overskud.
dec 2009
Bor i fredericia. Da jeg var færdig som elev søgte jeg skam også i Horsens, Odense, Vejle og længere væk, men der var intet at få. Det er et år siden, men var så heldig at blive fastansat alligevel efter jeg var færdig som elev.
aug 2012
Bare i Sydjylland er der 1047 ledige jobs.. Det ville være underligt hvis ikke der var bare 1 man rent faktisk kunne få.. For annoncerne er der..
jan 2012
Anne P , jeg tror ikke på at supermarkerne hyrer flere folk, de fordeler de timer de har anderledes da deres omsætning nok ikke vil stige pga længere åbningstider ( undtagelser findes) det betyder dårligere service i alle åbningstimerne.
dec 2009
Og supermarked. Nej tak ikke med de åbningstider.
Jeg kan lide det jeg laver lige nu. Det eneste der er lidt træls er at der ikke er nogen tillæg. Er glad for det ikke er blevet værre for mit vedkommende, men som jeg skrev i første indlæg så ved jeg ikke om det på et senere tidspunkt bliver ændret til at have endnu længere åbent.
Som sagt tænker jeg stadig på dem i supermarkeder!
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Der hvor jeg ser det som en fordel, er at det måske i virkeligheden kan være med at til skabe en smule flere arbejdspladser? Det ville jo klart være en god ting Måske ville en ung studerende være super glad for at kunne have en fast vagt hver søndag i den lokale Netto, som suplement til SUen.
Søndag er hviledag, står der sådan set i biblen, men det er for mig en forældet tradition, for tiderne ændre sig og folk bruger ikke længere søndagen (i hvert fald ikke alle) på at gå i kirke osv.
De fleste arbejdspladser tager nu også engang hensyn til ansatte med mindre børn. Det er mit umiddelbare indtryk. Både fra mit eget arbejde, men også folk jeg kender der arbejder steder med mødre/fædre ansat.
dec 2009
aug 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 741
Jeg kan naturligvis godt se, at det er træls for dem med børn osv., men hvis man ikke kan li lugten i bageriet.......
dec 2009
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
jan 2012
Nina, Jeg tror at mange arbejdspladser gerne tager hensyn til dem med børn og/ eller andre ønsker fra de ansatte, men men skal lige huske at konkurencen bliver hårdere og hårdere og alle vil jo gerne overleve og beholde deres ansatte så derfor kan man ikke så ofte mere efterkomme de ansattes ønsker.
Mange store firmaer sidder med et bemaningssystem og tager hensyn til at den gode sælger arbejder når der er mange kunder og er det en stor butik er der hold / teams der er sammensat ud fra teamets stærke og svage sider, så man kan ikke bare altid erstatte sælger xx med yy.
sep 2008
For mig, som selv står i butik, virker det på ingen måde så slemt med den nye lukkelov, som diverse medier har blæst det op til. I december med julesalg osv. arbejder jeg også ofte søndag og både lørdag og søndag bliver forlænget med arbejdstimer, men sådan har det været i mange år for detailbutikker. Skulle børnehaver og instutioner så ikke allerede have udvidet åbningstiderne for flere år tilbage?
Jeg ser ikke det store problem. Og det er ikke fordi at jeg er snæversynet. Jeg ser bare rent realistisk at indkøbsbehovet har ændret sig væsentligt siden den nu gamle lukkeloven blev vedtaget, så det er jo naturligt at butikkerne så også må følge med.
dec 2009
Kan da godt tage fejl og er ikke bange for at sige hvis jeg tager fejl
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Mine nattevagter hedder endda fra kl. 15.30 til 7.30 ( kl 08.00 i weekenden) Så der kunne godt gå 1-2 døgn før jeg så mand og børn igen.... Så vil jeg snart hellere sidde i Netto et par gange i ugen til kl. 22
Alt kan lade sige gøre, hvis man kan planlægge en smule! Undskyld, men jeg har altså ikke ondt af dem der sidder der, de kan jo bare finde noget andet
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.984
Dengang man arbejdede i 40...42...45.... timer.... og forretningerne lukkede Kl 17.30. da kunne man godt nå at handle...... ( ingen døde af sult )
Nu er arbejdstiden 37½ time..... og vi vil allesammen dø af sult , hvis forretningerne ikke har åbent til Kl 22.00...... og helst hele natten...
Hmmmm.... ????....;)
dec 2009
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
mar 2007
Følger: 8 Følgere: 8 Emner: 74 Svar: 3.828
Butiksansatte skal da ikke arbejde om natten som vi skal - kom nu lige ind i kampen. Samfundet ændrer sig - sådan er det bare.
dec 2009
dec 2009
Nej ENDNU
mar 2007
dec 2009
dec 2009
(Ikke ment som det måske lyder), men du arbejder vel ikke hver nat. Nogle dage arbejder du vel kun om dagen? Håber jeg ihvertfald for dig og din familie
jul 2005
Følger: 61 Følgere: 53 Hunde: 5 Emner: 715 Svar: 10.649
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Det var først rigtigt hårdt, da de startede i skole og sfo, da min mand først var hjemme efter jeg var taget på arbejde og de måtte jo så blive i sfo til han kom hjem.
Jeg arbejdede på et sygehus.
okt 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 272 Svar: 1.878
Jeg synes det er skønt der er længere åben.
dec 2009
Jeg synes det er rigtig dejligt at høre folks meninger omkring dette. Det har faktisk gjort at jeg nu efter lidt tænketid kan se det fra en anden synsvinkel, netop fordi i skrev sygeplejersker, læger osv får det til at fungere, så kan butiksansatte også.
Det har dog ikke ændret min holdning om at jeg synes det er åndsvagt, at lukkeloven er ophævet, men har måske bare accepteret det i forhold til før jeg oprettede det her emne, og er lettet over jeg oprettede det, da det altid er rart at høre hvad andre folk mener.
Jeg respektere jeres holdning og håber i også respektere min.... Hvis ikke er der jo ikke noget at gøre ved det
okt 2008
Og jeg lever endnu ;O)))
dec 2009
Min chef fortalte bare: Det kan ikke lade sig gøre at have små børn mens man er i butik.
Og det var det der nok skræmte mig lidt og samtidig gjorde det mig trist og sur, for jeg vil rigtig gerne have børn om et par år. Nu ved jeg heldigvis det godt kan lade sig gøre med noget planlægning.
okt 2008
sep 2008
Hvis du gik en tur og igennem byen (jeg ved ikke lige hvor du bor...) og spurgte en masse af de kvindelige butiksansatte, som der har børn, så kan du sikkert få bekræftet at det kan lade sig gøre. Håber at det beroliger dig lidt, men jeg kan fornemme at du allerede er lidt mere "nede på jorden"
Og jeg er enig med Louise. Tror gerne det er svært hvis man er alene med børn, men med begge forældre inde i billedet, så skal det sgu nok gå
mar 2007
Jeg syntes det er godt der er åbent til "sådan nogle som os" - istedet for man skal op om eftermiddagen når man burde sove, det er nu muligt at handle på vej til arbejde istedet for.
Godt du også kan se det fra en anden vinkel, det kan jeg nemlig også - kan da godt forstår det er irriterende at jeres arbejdstider skal laves. om.
dec 2009
Men min kvindelige chef har sagt hun er glad for hun ikke har små børn længere nu hvor hun er i butik. Hun siger også det ville blive svært for mig.
Min tidligere chef måtte sige op, for hun var alenemor og det ku ikke hænge sammen for hende.
Jeg har da heldigvis en kæreste.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Der er desværre ikke noget tillæg for det, kun søndag.
jan 2012
Maria, jo jeg tror specielt fødevare butikker har mange ungarbejdere og ekstra hjælpere om aftenen men der er nødt til at være noget fast personale også.
mar 2007
Følger: 51 Følgere: 75 Emner: 250 Svar: 10.683
jan 2012
Det er ikke ment som om dine børn ikke er dygtige, så misforstå mig ikke, men jeg har i alle de år jeg har været i detailhandlen mødt og ansat mange mange unge mennesker og intervuiwet endnu fler og desværre så er ca halvdelen af dem uengageret, upålidelige, og uden initiativ. Når man som arbejdsgiver finder et af guldkornene så gør man næsten alt for at beholde vedkommende for det er så svært at finde dem nogle områder dog lettere end andre. Så i de butikker hvor jeg har haft ansvaret har kun guldkornene fået lov til at være i butikken uden en fast medarbejder, så dine børn er nok guldkorn
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
mar 2007
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Sideløbende med gymnasiet jobbede min datter på McDonalds - de lukkede først kl. 00.00 og så var der lige rengøringen bagefter og transporten hjem - hun klarede den sørme..
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
og jow, man kan vel godt ha børn når man arbejder i butik. så må de der fædre på banen. og måske nogle kan tænke anderledes nu, og evt. åbne døgninstitutioner med alternative åbnings tider, for alene forsørgere.
Det grå guld ville være "guld" værd der. Og der skal så ikke tænkes på barsel og barns 1 sygedag.. De skal bare ha fri til deres guldbryllupper.
jan 2012
Jeg kan også kun udtale mig fra mine erfaringer som er modebutikker, jeg kender ikke til hverken fødevarer eller burger branchen og uden at det skal virke nedladende så kræver det lidt mere at stå i en specialbutik fremfor sidde i kassen eller lave burgere ( har selv arbejdet i burgerbranchen for mere end 30 år siden )
Selvfølgelig kan alle stå i en butik, men ikke alle er sælgere, dette gælder uanset alder, derfor er kravene højere når personlig service indgår da det er plus og mer salg der gør at butikken får sorte tal på bundlinien.
Jeg vil lige understrege endnu engang at jeg ikke mener man er dårligere fordi man arbejder i en fødevarebutik , men kravene er bare anderledes.
mar 2007
jan 2012
aug 2004
Følger: 45 Følgere: 44 Hunde: 2 Emner: 45 Svar: 988
Jeg var eksempelvis på arbejde til kl. 22.30 i går.. For mig gør de nye arbejdstider ikke noget.. Arbejdsgiverne skal nu bare fordele timerne mere, men det er dog heller ikke helt problemfrit, og det går i den grad ud over servicen. Den som Bilka mener, vi skal leve af i fremtiden, fordi der ikke er synligt personale, og kunden ikke får den samme gode oplevelse som vant..
Problemet i mine øjne er det konstant øget krav til butiksansatte (eller folk i arbejde i det hele taget).. Kravene øges, der bliver skåret i timer, folk fyres osv.
Sådan har det i hvert fald været i Bilka i mange år på landsplan, og lur mig om ikke det er det samme i andre større kæder (det går vist fint i Rema 1000, Kiwi mm.).. Bilkas omsætning har i mange år været dalende, og varerne sælges ikke af sig selv længere, som de gjorde for bare fem år siden (har bl.a. lavet projekt om det og normativ ledelse i Bilka for nylig)..
Selvom der har været en masse nye tiltag (maks. to kunder, garantipris, Ulven Billie, fem-stjernet service) halter det stadigvæk, men de nye tiltag kræver ekstra ressourcer og arbejdskraft.. Som man i øvrigt ikke har råd til.. Nu skal det nuværende personale bare løbe endnu stærkere..
Det er lidt en ond spiral man er inde i. Nu har jeg været i Bilka i tre år og har oplevet flere nedskæringer, for nylig en kæmpestor, og vi render altså rundt og har mange opgaver, der skal nås.. Opgaver man før var 2-3 om, er man nu kun 1 om.. Noget af nedskæringen er selvfølgelig naturlig i forhold til, at omsætningen er dalet, men der er i den grad blevet skåret ind til benet..
Lukkeloven, ligesom dagpengereformen havde givet god mening i en højkunjunktur. Nu synes jeg bare, at det gør ondt værre.....
Det er noget mere nuanceret og komplekst end skrevet, men en helt rapport, orker jeg altså ikke at give.. tror heller ikke nogen gider at læse den..
aug 2004
Jeg er enig med dem i, at det er vejen frem..
Det modarbejdes bare af, at der bliver skåret i timer, folk fyres og skal klare flere ting.. Blandt mange andre faktorer selvfølgelig..
mar 2007
jan 2012
Service er den eneste vej frem mener jeg, ingen kan overleve ved at konkurerer kun på pris, men service koster penge.
aug 2004
Det er da dobbeltmoralsk, så det vil noget.... Og ikke noget man får noget ud af, andet end en masse udbrændte, stressede medarbejdere der i sidste ende ender med at blive mindre produktive af det..
Jeg mener, at man i stedet bør investere sig ud af det.. Og fokusere i langt højere grad på medarbejdertrivsel, for man skyder sig selv i foden som arbejdsgiver ved konstant at øge presset og samtidig fjerne "goderne", som kan være alt fra så simpel en ting som kantine..
At lytte til medarbejderne og tage dem med hele vejen..
Det lyder jo i høj grad i dag, at medarbejderne skal tage del i ansvaret om virksomhedens trivsel, fremgang og modgang, men hvor er ansvaret fra virksomhedernes side af, når det kommer til medarbejdernes trivsel?
Det er meget generaliseret, ja, men ikke desto mindre sandt for mange virksomheder..
jan 2012
Ellers er jeg enig med dig Maria, man burde investerer sig ud af krisen i stedet for at spare sig ud, for det medfører bare at hjulene ruller den forkerte vej.
aug 2004
Problemstillinger der ikke er lige nemme at løse
Men min grundholdning ja, den er at investere frem for at spare
Lukkeloven ophævet, jeres mening?