{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Depression
  • #1   19. jun 2012 Hvad betyder somato-psykisk?

  • #2   19. jun 2012 Lidt mere end det, Baronessens mor.

    Vi har jo tradition for at tale meget om psykosomatik. Altså det, at en psykisk lidelse får et fysisk udtryk. Vi taler tit om sådan noget som at stress giver hovedpine eller hjertebanken.

    Men - hvad der ikke er så almindeligt at forholde sig til er, om der måske er fysiske tilstande, der får et psykisk udtryk.

    Sådan har jeg det med depression. Jeg er ret sikker på, at depression er et symptom på en underliggende fysisk tilstand - ikke omvendt.


  • #3   19. jun 2012 Jeg fik smerter i underlivet, ondt i ryggen osv osv da jeg havde en depression. Det forsvandt alt sammen da jeg kom i behandling.

  • #4   19. jun 2012 Baronessens mor - ja, begge dele eksisterer. Men det er ekstremt sjældent at man forholder sig til en psykisk lidelse som værende grundliggende i en fysisk årsag.

    Det, der mangler i hjernen ved depression er hormonet serotonin smiley


  • #5   19. jun 2012 Begge dele eksisterer helt sikkert. Der er bare en tilbøjelighed i "samfundet" til at kalde alting for psykosomatisk.

    Der findes jo en række sygdomme/tilstande, som også giver søvnforstyrrelser, som efterfølgende giver sig udslag i depressioner. Fx er det ikke ualmindeligt at sclerose og ADHD ofte går hånd i hånd med depression. Det er begge tilstande, som kan give søvnforstyrrelser. Manglende søvn og depression hænger nøje sammen i en meget skidt spiral.

    Da jeg fik konstateret diabetes, gik jeg til læge i den tro, at jeg var på vej til at få en depression, fordi jeg var så træt, uoplagt og skidt tilpas - godt, lægen ikke bare åd den, men tog blodprøver smiley


  • #6   19. jun 2012 Jeg tror da helt klart, at depression KAN være et symptom på en underliggende fysisk tilstand. Men andre gange, er der jo helt "naturlige" ydre årsager, som skubber folk ud i depression (fyring, dødsfald, skilsmisser osv.) Og i de tilfælde tror jeg ikke der findes en bagvedliggende fysisk tilstand, som udløser det.

  • #8   19. jun 2012 Karina, for mig er depression noget der er fuldstændig afhængigt af at kroppen ikke producerer nok serotonin - og dermed er det en fysisk årsag, der ligger til grund for depression.
    Den manglende serotonin nedsætter modstandsdygtigheden overfor udefrakommende belastninger.

    Desværre er depression noget af en skraldespandsdiagnose og det er et område, hvor der i stor grad både fejldiagnosticeres og fejlmedicineres.


  • #9   19. jun 2012 Så du mener det er rent fysisk? At det ikke har noget at gøre med fx. ændrede livsomstændigheder?

  • #10   19. jun 2012 Jeg mener, at har man ikke den fysiske ubalance, så vil de ændrede livsomstændigheder ikke provokere en depression.

    Har man balance i kemien, så vil man være i stand til at håndtere krisen uden at komme ud i depression.


  • #11   19. jun 2012 CH: Noget, jeg finder meget interessant, er, at man faktisk kan øge serotoninen ved terapi - det er påvist ved bl.a. OCD-patienter. Og min søn er et levende bevis på det - han fik aldrig medicin, trods han var svært invalideret af tilstanden. Medicin blev foreslået, men han nægtede, og det blev respekteret af Børnepsyk.

  • #12   19. jun 2012 Og ja, jeg mener bestemt man kan komme ud i depression uden nogen synlig og logisk årsag - hvis kemien er så meget i ubalance at hjernen ikke fungerer ordentligt på det område.

    Godt link, i øvrigt, Bente smiley


  • #13   19. jun 2012 Bente, man kan faktisk også gøre det med kost.

    Jeg selv tager faktisk et tilskud af Tryptophan som er forstadie til både serotonin og melatonin.
    Desværre forsker man ikke så meget i det - det var ellers et guldprodukt engang mod depression, men på grund af en sending fra Japan, der var urent, kom folk til skade og forskningen blev lagt på hylden.

    DET var ærgerligt - for her tror jeg på, at man ville kunne have løst mange depressive menneskers problemer og have reddet liv.


  • #14   19. jun 2012 Spændende... Og den balance/ubalance - kan den måles? Det er sgu da smart, hvis man kommer i krise. At man så kan måle sig ud af, om man kan håndtere den selv, eller har brug for hjælpe smiley

  • #15   19. jun 2012 Vil prøve at forklare hvordan min depression har påvirket mit helbred, for det har den i høj grad. Jeg har i godt et år gået ved en helt fantastisk psykolog, efter jeg i mange år har lidt af angst.. Jeg var angst for at blive syg eller få en dødelig sygdom, og i løbet af årene udviklede det sig til angst for al verdens ting. Det er egentlig lidt ironisk at det hele startet med sygdoms angst, jeg har i mange år haft Morbus Crohn (kronisk tarmbetændelse).. Jeg har faktisk haft et utal af symptomer på alverdens sygdomme, som var nøjagtig de samme som man får ved reelle sygdomme. Fks. Fik jeg på et tidspunkt alvorlige synsforstyrrelser og ondt i den ene side af hovedet, simpelthen fordi jeg bildte mig ind, at jeg havde en hjerne svulst. Det blev undersøgt og symptomer forsvandt.
    Min tarm sygdom har betydet, at jeg i 2008 måtte ha fjernet 20 cm af overgangen mellem tynd og tyktarm pga. arvæv (kaldes også forsnævring) af mange års betændelse det samme sted. Forsnævringen gjorde at der ikke var meget passage i tarmen, og der var risiko for tarmslyng. Efter operationen fik jeg det super godt, og kunne en lang periode klare mig med meget lidt medicin. Min blodprøver blev normale, men trods det fik jeg efter et år ca. symptomer på en forsnævring igen. Jeg gik total i panik og forstillede mig alverdens frygtelige ting og gik konstant og var i højeste alarmberedskab (psykolog udtryk).. Det var en forfærdelig periode.. Min special læge prøvede at berolige mig og forklare, at sandsynligheden for endnu en forsnæring var næste lig nul, dels fordi der ingen betændelse var og at det var højest usædvanligt så kort tid efter en operation. Lige meget hjalp det, havde overbevist mig selv om at jeg havde en forsnævring, og min tarm sagde de samme lyde som sidst, jeg havde ondt på samme måde, og i det hele taget var alting som før operationen.. Til sidst tilbød min læge at lave en kiggert undersøgelse, simpelthen bare for at få ro på mig. Den viste overhovedet ingen tegn på sygdom, og jeg gik derfra med en formaning om at nu skulle jeg altså have noget hjælp..
    Efter meget psykolog hjælp for min angst, fik jeg det rigtig godt... i ca. 3 mdr. Der efter dukkede min depression op som jeg nu er i behandling for både medicinsk og med samtaler. Jeg har det efterhånden ret godt, og er ved at lære at skelne mellem reel sygdom og angst. Er også ved at få styr på depressionen (hvilket min dejlige hund Emmi i høj grad har hjulpet mig med).
    Så jeg er et levende besis på hvad psyken kan gøre ved helbredet.. Da det var værst led jeg af en ny "sygdom" hver uge, og tro mig så er livet noget lort..


  • #16   19. jun 2012 Helbredsangst og depression er jo to forskellige ting smiley

    Vidste du, Tine, at melatoninmangel er en tro følgesvend til mange kroniske tilstande, herunder tarmsygdomme? (Jeg har selv Colitis)
    Og at melatoninmangel fører til forstyrret døgnrytme, som kan udvikle sig til reel depression?

    Ud over det - sikke en kamp, du har måttet kæmpe, godt du er ved at være ude på den anden side.


  • #17   19. jun 2012 CH: Spændende! Der burde da virkelig forskes noget mere i det - det er jo en pinefuld tilstand for de mennesker, det rammer, som i værste fald (som du også skriver) kan koste liv.

    Karina: Det er dyrt, - man kan se det på en hjernecanning. Mig bekendt findes der ikke andre muligheder for måling??


  • #18   19. jun 2012 Langvarig stress tærer på evnen til at producere nok serotonin til at holde depression fra døren.



  • #19   19. jun 2012 CH.. Nej det vidste jeg ikke, og ærlig talt ved jeg ikke hvad det er smiley
    Vil du forklare det lidt nærmere?

    Det skal lige siges at jeg sammen med min psykolog har fundet ud af, at depressionen nok har "gemt" sig i mange år, og at det netop er den der førte til angst. Men Var bare så vant til aldrig at have det rigtig godt..


  • #20   19. jun 2012 Angst og sygdoms symptomer var simpelthen kroppens måde at fortælle at der var noget galt.. altså depressionen.

  • #21   19. jun 2012 Melatonin er det stof, der regulerer vores døgnrytme. Det er i meget nær familie med serotonin og forstadiet til begge disse stoffer heder Tryptophan.

    Os, der har kroniske sygdomme har en tendens til at gå i underskud af melatonin - og en af de første ting vi mærker det går ud over er søvnen. Man holder op med at sove rem-søvn, den bliver ineffektiv for til sidst næsten at være helt manglende.
    Meget medicin nedsætter dannelsen af melatonin og langvarig stress ligeså.

    Når først døgnrytmen er forstyrret begynder der at komme en masse følgesymptomer. Smerter, koncentrationsbesvær, svigtende ordforråd, irritabilitet, grådtendens, aggression, depression....

    Sandsynligvis dette er en del af den sammenhæng der er mellem kroniske sygdomme og depression.


  • #22   19. jun 2012 Men Trypthophan gives bare ikke som forebyggende (eller som decideret behandling) fordi man frygter bivirkninger?

  • #23   19. jun 2012 Man bruger slet ikke trypthophan, desværre. Det blev HELT taget af hylden.

    Man kan få det som kosttilskud - jeg selv tager det for at få melatoninspejlet op. Tager også melatonin hver aften inden sengetid.


  • #24   19. jun 2012 At kroppen ikke producerer nok serotonin kan vel også være noget der skyldes stress - som et et psykisk fænomen.

  • #25   19. jun 2012 Har aldrig haft overskud til at sætte mig ind i hvad min sygdom kunne medføre. Men egentlig er det ganske tankevækkende, og man kan se en sammenhæng mellem psyke og ens fysiske tilstand..
    Tak for info smiley

    Har du et råd til hvad man selv kan gøre, også for at undgå at man en anden gang ryger helt derned igen??


  • #26   19. jun 2012 Så man kan få det i håndkøb som kosttilskud? Sker der noget som helst ved at tage det forebyggende?

  • #27   19. jun 2012 Søster - er stress et psykisk fænomen?

    Stress er ofte udløst af en udefrakommende faktor, men den bliver patologisk, når der er et konstant forhøjet cortisol og adrenalin-niveau smiley
    Det er i den grad en fysisk tilstand smiley


  • #28   19. jun 2012 Tine, det er jo svært - der er jo så mange faktorer.

    Men jeg ville helt sikkert introducere tanken for lægen - at der måske er en sammenhæng og så søge at få tjekket ud, om der er noget vrøvl med melatoninspejlet.

    I DK kan man ikke købe melatonin i håndkøb - man kan få noget kunstigt udskrevet, det hedder Circadin.
    Jeg selv køber det - ganske lovligt - i England via nettet.

    Karina - nogle melder om ubehagsfølelse ved indtagelse af tryptophan (man får det i en form, der hedder 5-htp). Jeg selv mærker intet. Tager det også i en relativt lav dosis.
    (I høj dosis er der noget der tyder på, at det virker slankende, for at det ikke skal være løgn smiley )
    Også dette køber jeg i England.


  • #29   19. jun 2012 Må hellere understrege - tal med lægen om det smiley

    Ikke fordi der er noget skadeligt ved disse præparater, men for at der er et helhedssyn på sagerne.

    Min læge er også involveret...


  • #30   19. jun 2012 Ch.. Tak for hjælpen, vil snakke med min læge næste gang jeg skal til kontrol smiley

  • #31   19. jun 2012 Helt sikkert, men som du selv skriver, så er den udløsende faktor psykisk. Jeg er helt med på at det derefter går hen og bliver en ond cirkel, hvor kroppen forhindrer psyken i at komme ovenpå igen.

  • #32   19. jun 2012 Ja, påvirkningen udefra kan være mental såvel som fysisk.

    Men er der ingen fysisk reaktion fra kroppen, opstår der ingen patologi. Det er selve tilstedeværelsen af cortisol og adrenalin der udgør problemet når den ellers helt naturlige reaktion bliver langvarig.


  • #33   19. jun 2012 Tak - synes godt nok det er en spændende indgangsvinkel til et meget komplekst emne.

  • #34   19. jun 2012 Her i tråden er det kun mig, der køber medicin på nettet og hvis du læser, så vil du se, at det er i samråd med læge, ligesom jeg anbefaler andre, at hvis de springer ud i noget lignende, at det også er under lægevejledning...

  • #36   19. jun 2012 Diskussionen er jo ganske relevant - men jeg tror, at der hvor medicinalbranchen virkelig vinder ikke er så meget i forhold til at overbevise lægerne om at depression er afhængigt af serotoninspejl, men det, at lægerne i den grad diagnosticerer og medicinerer tilstande, som ikke har ret med med depression at gøre.

    Og DET er da en gevinst for branchen.

    Det ville være herligt, om man faktisk undersøgte tilstanden og ikke bare puttede den i den psykologiske kasse, når der faktisk er en hulens masse kemi, der spiller ind.


  • #38   9. nov 2012 stress kan også opstå ved konstante smerter,det ved jeg, har en del piskesmæld i rygge og pt. har de taget al medicin fra mig fordi de tror jeg ikke kan tåle den.Anyway hvis ikke jeg kunne se en ende på at skulle ligge her (ved jo de "blot" skal finde ud af hvad der præcist er galt så kan jeg få painkillers igen)så kunne jeg da godt gå hen og udvikle en massiv depression alene pga. det faktum at jeg ingenting kan selv og jeg ikke kan træne mine 3 fantastiske hundepiger, se mine venner som jeg plejer osv. og ærligt talt overlever jeg da på at min kæreste og jeg taler åbent om det de dage hvor jeg bare har lyst til at tude fordi det hele gør ondt, både i kroppen og psykisk.

  • #39   9. nov 2012 Ja, jeg ved det faktisk ikke, men i mit tilfælde har en psykiater på en institution besluttet sig for at kalde det psykosomatisk belastningssyndrom.
    En anden psykiater - og min læge - kalder det en svær depression.

    Jeg er forvirret og synker længere og længere ned i dyndet. Belastningen for mit vedkommende kommer af at jeg står i limbo mht arbejdsskade, arbejde, økonomi og en meget grim fortid.
    Jeg kan ligesom ikke rigtigt komme videre og ved ikke hvordan jeg skal gøre det.
    Men jeg kan ikke få hjælp på en psykiatrisk afdeling, da de ikke mener jeg er syg.

    Så hvad gør man så??? Så bliver man pissestædig og klarer det hele selv, for det er man jo vant til.

    Jeg tror, at fysiske smerter kan udløse en depression, for jeg tror mine problemer med min skulder og det stress/pres, der har været før, under og efter sagsbehandlingen i arbejdsskadestyrelsen, er udløsende faktor for mit vedkommende. At der så tilstøder andre ting på samme tid, det vælter bare læsset.

    Som sagt, fysisk smerte kan udløse depression og depression kan udløse fysisk smerte.
    Ligesom en "kendt" diagnose fra diverse psykiatertests, depression kan udløse stress og stress kan udløse depression.
    Giver det overhovedet nogen mening eller vrøvler jeg bare?


  • #40   9. nov 2012 for mig giver du meget mening Ebenzer

  • #41   9. nov 2012 Det giver skam rigtig god mening.

  • #42   10. nov 2012 Ebenezer, kender du til TERM-modellen?

    Det lyder som om, du er rendt ind i den og det kan godt betale sig at være opmærksom på det for ikke at blive kørt henover.


  • #43   10. nov 2012 CH: Det sad jeg også og tænkte på smiley

  • #44   10. nov 2012 Ved ikke hvad TERM modellen er. Når man er inde i det system, så er det ikke ligefrem informationer, der skorter på.
    Så jeg aner intet, desværre.
    Jeg forsøger bare dagligt at tage mig sammen og lade være at lade mig gå på af alt muligt.


  • #45   10. nov 2012 TERM-modellen er en ret omstridt metode, der bestemt ikke er til et sygt menneskes bedste.

    Her er en lille indføring. Ignorer at det her er migrænikerforbundet, der beskriver modellen - det er gældende for rigtig mange patientgrupper, der er svære at behandle.
    http://www.migraeniker.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1226:term-modellens-indhold&catid=7&Itemid=264


  • #46   10. nov 2012 For fanden da.... Jeg sidder og skummer af raseri. Det er lige netop det, jeg har følt. uha, det er så jeg ryster af raseri.
    Nu har jeg da lidt, jeg kan snakke med psykiater om på mandag.
    Så tak for det link, CH.


  • #47   10. nov 2012 Velbekomme.

    Pas rigtig godt på dig selv, det er en modbydelig en af være fanget i den der og umulig at komme ud af, hvis man ikke for øje på sammenhængen.

    Jeg er glad for at du lige skrev hvad du skrev, så du kunne få den information.


  • #48   10. nov 2012 Jeg prøver alt det, jeg kan smiley

Kommentér på:
Depression

Annonce