{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.182 visninger | Oprettet:

Problemer med juleaften, hjælp. {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

Mine forældre blev skilt for 20 år siden og vi har siden da holdt jul sammen selvom de var skilt.

For 2 år siden fik min far en ny kæreste og siden der har familiesammenkomster været et problem.

Dette betyder nu at jeg ikke holder juleaften (jo den 23) sammen med min far, hvilket jeg jo meget gerne vil. Især så han også får lov at holde jul med sit barnebarn.

I år skal jeg holde hos min mor. Vi har holdt hveranden år henholdsvis hos svigermor og mor.

I år er det så gået helt galt. Det er tid til at være hos min mor, men nu mener både min svigermor og min fars nye kæreste at de også skal holde jul.

Det vil sige vi skal holde juleaften 3 dage i træk, den 23., 24. og den 25.

Jeg har skrevet til dem at vi bliver nød til at takke ned til at komme til juleaften den 23. og den 25 da det ellers bliver for uoverskueligt for ikke kun os, men også for Emma.

Så skriver min fars nye kone om vi så vil holde jul hos dem næste år. Men nu kommer problemet:

Så går der jo tre år i mellem jeg kommer til at holde jul med min mor og begge mine søskende og det samme for min kæreste og hans brødre.

Jeg synes det er piv ærgerligt at det skal være sådan her. Jeg aner ikke mine levende råd for jeg kan holde ud ikke at skulle være sammen med mine søskende hvert år, men fandme ikke hver 3. år altså.

Så nu tænker jeg at en løsning kunne være at jeg selv holdt jul hver andet år. Men jeg gider ikke have at min mor og far sidder og skuler til hinanden og ikke kan være i rum sammen. Men på den anden sidde er det sku også unfair hvis jeg siger at så holder jeg kun jul hos min mor.

Min mormor lever stadig og jeg har altid sagt at så længe hun lever vil jeg holde jul med min mor. Nu er problemet så at det kan jeg jo ikke bestemme så sidste år aftalte vi at det blev hvert andet år.

Det er nok lidt langt det hele, men jeg er i syv sind.

Jeg forstår ikke at de som voksne mennesker kan opføre sig sådan? Jeg bliver så sur. i 20 år har der ingen problemer været, og nu er vi lige pludselig blevet en skilsmisse familie med alt hvad det indebære. Det er så ærgerligt altså..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med juleaften, hjælp.
  • #1   9. nov 2010 Åh jeg kender det!! Vi starter gerne i august-september med "vi skal også have fundet ud af hvad vi gør med jul".

Jeg aner ikke, hvad du skal gøre. Jeg ville bare lige sende lidt sympati-energi din vej. Du er ikke den eneste... Jeg har hadet jul de sidste 12 år.

• #2   9. nov 2010 Julie P: Åhr det er simpelthen bare så træls. Især fordi man ikke vil gøre nogen kede af det jo!

Jeg elsker normalt julen, men efter vi har fået vores datter er det bare blevet et helvede altså!

Inden holdt vi bare jul hver for sig, men ja, det kan og vil jeg ikke nu.

• #3   9. nov 2010 Nu har jeg ikke børn at tænke på, men personligt gider jeg ikke at folks dårlige humør skal ødelægge med dejlige julestemning. Så stod jeg i den situation fik folk besked på at jeg holdt jul hjemme, og de var mere end velkommen, hvis de da kunne opføre sig ordentligt.

Men forstår godt det er en træls situation at stå i, og misunder dig den virkelig ikke. held og lykke med beslutningen smiley

• #4   9. nov 2010 Jeg gruer også for, hvis vi nogensinde skulle få børn. Heldigvis er min kærestes far fraværende (ja altså kun heldigvis i denne sammenhæng) men ellers var der endnu en brik til puslespillet.

Vores problem er at vi er en meget lille familie. Min mor og far er skilt og kan sagtens sammen. Min mormor er en pestilens, og hende sender vi som regel til min moster. Min bror arbejder i udlandet og er kun hjemme ca hver andet år. Min mor har en kæreste, som ingen familie har overhovedet. Min far og mors kæreste kan ikke sammen og jeg kan ikke rigtig med ham heller, og vi børn vil ikke lade vores far sidde alene. Min mor vil gerne holde med os, men vil ikke lade kæresten sidde alene. Så det er altid et valg imellem mor og far for mig. Og jeg hader det!

• #5   9. nov 2010 Altså hos os der har jeg det sådan som jeg har holdt fast på altid at jeg holder jul med min mor og bedste og så må alle andre om hvor de er. Vi fik vores søn for 7 år siden og ingen af mig og min kæreste har fædre så det kun mødre og søskende der er at tænke på der.
    Men det har aldrig været et problem, for selvom vi i en årrække ikke kunne fordrage min søns farmor blev hun da inviteret alligevel og vi var da søde og åbne i hjemmet overfor hende alligevel, det handler om at gøre hvad der er bedst for børnene juleaften i min familie, og det er da at de har alle dem de holder af om sig den dag..
    så nogle år kom de andre år ikke men min mor og bedste var der hver jul enten holdt vi det hos min mor eller hos os. og efter vi flyttede i hus og min bedste ikke kan gå på trapper mere holder vi det altid her og så alle inviterede og så kommer dem der vil. min søster og hendes fyr kommer hvert andet år, og min mor og bedste og brødre er her altid og kærestens mor har været her alle de år vi har været i huset, det har hans bror også mens hans søster har kun været her det ene år...

Jeg synes den bedste løsning er at holde det her og invitere alle og så kan de selv som voksne mennesker vudere om de vil komme eller ej..
    Og min søn er jo lykkelig hvert andet år når ALLE er her faktisk smiley
    Det dejligt smiley

Jeg håber i også finder sådan en løsning, det vigtigste er at du ikke tænker på at føje din familie men gøre hvad DU føler er rigtigt og hvad DU har lyst til for dig og din datter( og kæreste) og så må resten af familien selv slås med deres sure muler over det ene og andet..

Jeg har også været skilsmisse barn og det er ikke fedt at holde jul 2 dage i træk det ødelægger fuldstændig glæden for den anden dag man så holder jul, så det vil jeg ALDRIG kunne anbefale nogen..

Istedet er det bedre at holde lillejuleaften med risengrød og jule hygge og så kan man bytte gaver der, men ikke holde juleaften 2 dage det ikke fedt smiley

• #7   9. nov 2010 Vi har samme problem herhjemme, vi har dog heldigvis ingen børn at tage hensyn til.
    Jeg ''skifter familie'' hvert år. Det er den eneste måde vi kan få det til at gå op på.
    Min kæreste har sagt, at fra næste år vil han gerne holde jul sammen med mig hvert andet år (også på tide efter over tre års forhold) men jeg gruer for det ramaskrig der der kommer til at lyde fra hans familie, når de får det at vide - plus, at hele julesituationen heroppe samtidig bliver endnu mere kompleks.

Det er ikke altid let, at få det til at gå op.

• #8   9. nov 2010 Vi skal kun ta hensyn til mine og kærestens forældre. Min k synes selvfølgelig at det er synd at de måske skal sidde helt alene, hvis hans onkel vælger at holde det sammen med børn og eks. Men hans forældre kan aldrig finde ud af det før ca 14 dage før jul. og jeg hader at skulle vente så længe smiley

• #9   9. nov 2010 jeg ville sætte mig ned sammen med dem alle sammen, og fortælle, at julen er en tid hvor man skal samles, og glæde sig over familien.

nu har i en datter der også skal tænkes på, og du vil gerne holde jul, og samle dem alle sammen!
    Men du kræver at de kan smile til hinanden og ikke være uvenner og ødelægge stemningen, for så kan de blive væk.
    hvis de er glade og kan hygge sig med jer alle sammen, og se stort på tidligere uoverensstemmelser er de velkomne, ellers holder I jul alene.

• #10   9. nov 2010 mig og de to brune- hvorfor skal man gøre alle tilfredse?? man har jo ikke bedt om de ikke kan sammen..
    Jeg mener ikke man skal gøre andre tilfredse, mener derimod alle skal have invitation til at være med juleaften og holde jul et sted det er muligt.. og så må de være voksne nok til at beslutte om de kan enes den dag, ellers må de undværre at nyde julen med deres barn/børnebørn osv..
    det kan ikke være "vores" problem at forældrene ikke er voksne nok til at kunne enes..

• #12   9. nov 2010 Altså lige et spørgsmål... Når i siger at i holder jul 2-3 gange, mener i så med "det hele"? Altså gaver, juletræ osv 2-3 gange?

• #14   9. nov 2010 Jeg kan ikke gøre alle tilfredse, det magter jeg simpelthen ikke. For udover jul med familen er der julefrokoster med venner, arbejde, skole osv osv... Det bliver simpelthen for uoverskueligt.

Jeg tror det ende med at jeg hvert andet år holder jul, altså for min familie. Så bliver alle inviteret og kan selv vælge fra eller til.

Dog kan dette først ske når min dejlige mormor ikke er her mere, for hun sidder i kørestol, er blind og har det bedst i vante omgivelser. Så indtil der, så vil der være problemer for jeg nægter at svigte min mormor de sidste år af hendes liv.

• #15   9. nov 2010 Katrine: Ja det var med helle "lortet"... Dansen, gaver og juletræ. For hvis det bare var en julefrokost ville det ikke være noget problem., bortset fra at min far ikke får holdt jul med sit barnebarn overhovedet.

• #18   9. nov 2010 Mig og de 2 brune. K
    ahh oki på den måde smiley

Indfør forbud mod sex med dyr nu !
    Men holder i jul hos din mormor??
    Er der plads til at alle kan være der juleaften?
    Så kan du jo tale med hende om at du ønsker hendes oldebarn og dig kan være sammen med hende juleaften men du godt kunne tænke dig hele familien samlet og gerne vil kunne invitere alle med så i har en stor familie jul især for hendes oldebarns skyld??

men kender godt føelsen, nu tror jeg ikke lige min bedste kun lever et par år mere guskelov, men min bedste betyder bare meget mere for mig end alt andet nærmest og hun er den der har været der aller mest for mig i min barndom så derfor er det for mig vigtigt at give hende den bedste jul hvert år og det er med familie her.. så jeg er glad for at alle har fundet ud af at kunne holde jul sammen, og at vi indenfor de sidste par år har fået et bedre forhold med min søns farmor- da hun ikke drikker så meget mere..

For juleaften er for mig den vigtigste dag på hele året..

• #19   9. nov 2010 Jeg har løst det problem ved ikke at holde jul med min mand. han holder med sin familie og jeg holder med min smiley min far og mor er også skilt, så det er hvert andet år ved hver smiley jeg er sammen med min mand HVER dag, jeg kan sagtens undvære ham den ene dag smiley

• #20   9. nov 2010
    Indfør forbud mod sex med dyr nu !

Synes simpelthen du skal sige fra nu for din datters skyld, det ikke sjovt at holde juleaften mere end èn dag!!

Du må sige at den 24 er eneste dag i holder rigtig jul sådan er det bare fra nu af da det er jeres ansvar at gøre hvad der er bedst for jeres datter..

den 23 kan i holde en rigtig lille juleaften med risengrød og hygge og den kan i så holde hos jer hvert år for dem der ikke er med juleaften ??? så har i åbnet op for at andre kan bytte gaver og ser jer op til jul..

• #21   9. nov 2010 Janni: det bare ikke let når man har børn, der synes jeg det vigtigste for børnene er at mor og far er sammen med dem juleaften.. om det så kun bliver mor, far og børn juleaften så er det bare det der skal prioteres højest..

men er man uden børn, ja så er det klart det letteste hvis man ikke kan det på andre måder.......

• #22   9. nov 2010 Min tanke omkring den slags er - man skal holde jul/traditioner for ens EGEN skyld - og for ens børns skyld.. Og så kan man begynde at stille tingene lidt op i "fordele" og "ulemper"..

Er det til børnenes bedste at man sidder sammen med nogen hvor der er dårlig stemning?
    Er det for ens eget bedste at man sidder "på nåle" - hvis man fx ikke føler sig tilpas der hvor man er...?

Og så videre..

Hvis det var mig der stod i din situation (TS) - så ville jeg sige at der blev holdt jul den 24ende hjemme ved DIG og DIN familie (din mand og barn/børn) og dem som havde lyst - de var velkomne.. Og så må det altså være op til din familie og dermed dine gæster - at indrette sig..

Fordi så er det dig og dit barn/børns rammer der er i fokus - og dem der vælger og komme vil være dem vil dig og dine det bedste - og dermed kan finde ud af at opføre sig voksent og sætte splid tilside for at få en hyggelig aften.. smiley

• #23   9. nov 2010 Mopseejer:

Nej hun kommer hjem til min mor. Hun bor i en meget lille beskyttet bolig. Desuden har min far fravalgt sin gamle svigermor efter han fik ny kone...

Jeg har skrevet til min søster nu om vi ikke kan snakke i aften, jeg kan ikke klare at sidde med det her alene.
    Jeg håber hun kan hjælpe mig lidt med det her, jeg orker ikke mere selv.

Men en god ide med at holde hygge lillejuleaften sammen med dem man ikke skal holde jul med, det er helt sikkert noget jeg vil overveje)
    Janni: Jeg vil ikke undvære min datter juleaften og det vil kæresten heller ikke. Så vi kan desværre ikke bare gøre sådan.

• #24   9. nov 2010 Kirstine: Jeg giver dig helt ret. Jeg vil bare gerne have alle er glade... Men det kan åbenbart ikke lade sig gøre.

• #25   9. nov 2010 Nej okey så kan jeg godt se det ikke er let..

men så det en god ide med den lillejuleaften..

Vi har altid holdt lillejuleaften et eller andet sted:) det bare super hyggeligt og der skal alligevel laves risengrød til risalamanden til den 24 så det jo en god ting at lave en kæmpe portion så der er til alle den 23 og så til den 24 smiley

og det er en god måde at jule hygge med den øvrige familie på..

Før i tiden da vi samledes hele den store familie som vi ikke længere er sammen med, og min bedste havde en stor lejlighed, det samledes vi altid der og holdt lille jule aften hvor vi samledes allerede fra formiddag/middag og lavede juleklip til juletræet og spillede og hyggede bare hele dagen og spiste så risengrød til aften og æbleskiver som min bedste selv bagte smiley

• #26   9. nov 2010 Så synes jeg godt nok én jul er rigeligt... men man ser godt nok den "anden model" meget efterhånden.
    Hos os er juleaften, juleaften. Og den er der kun én af!

Vi har altid gjort sådan at vi har lavet noget julehygge dag/aften med dem vi ikke holder juleaften med. Så synes da klart at i skal melde fra til de "falske" juleaftener;o)
    Og så hygge med dem en af de andre dage i december... Men det kan jo være svært at gøre alle tilfredse/glade:o/ Og deværre er december udstyret med for få dage til at nå alt det man gerne vil synes jeg.

Håber at i vælger efter hvad der er bedst for jeres datter, din kæreste og dig:o)

• #28   9. nov 2010 Jeg kan ikke forstå problemet med at din far og mor, når de nu har været skilt i 20 år, at de så pludselig fordi din far har fået en kæreste, ikke kan være i stue sammen. Hvem er det som har et problem. Er det din mor som aldrig er kommet sig over skilsmissen eller ikke bryder sig om den nye kæreste eller hvad er det der sker.

• #29   9. nov 2010 Det kan ALDRIG lade sig gøre at, gøre alle glade!!
    Sådan er det. Så sørg for at du selv er glad og tilfreds med dit valg.

I vores familie er der kaos hele vejen rundt, alle er gift og skilt min. to gange, har børn med flere forskellige.. og juleaften var efterhånden et mareridt af skuffelse, sårede følelser og nag.

For nu 15 år siden, da jeg flyttede i eget hus, begyndte jeg selv, min daværende kæreste og vores lille datter en ny tradition.. vi holder jul her! Hvert år!
    Alle er inviteret og forventes iøvrigt at bidrage med madhjælp, hygge og ikke mindst GODT HUMØR. Det er så lidt forskelligt hvor mange vi er, enlige kammerater er også kommet til.
    Men de som af forskellige grunde ikke kan med den ene eller den anden, må enten pakke det væk, eller blive væk, det er deres problem, ikke mit! Alle er inviteret!
    Det virker.

Det er jo egentlig også det julen handler om...skønt og hyggeligt samvær!

• #30   9. nov 2010 Synes Karen A's løsning lyder ideel, så kan folk take it or leave it.

• #31   9. nov 2010 Hold kæft hvor jeg føler med dig. Jeg har selv stået i et lignende problem:

Er skilt, hvilket gør at det kun er hveranden jul jeg har tøserne hjemme. Og de år hvor de var hjemme ville helr min famillie have at vi kom til dem i julen. Jeg løste det ved at jeg selv holder juleaften hjemme hos mig alle de år hvor jeg har tøserne hjemme. Og så inviterer jeg dem alle: min mor & hendes mand, min far & hans kone og min bror med kone og barn. Om de så vil og kan være med svinger fra år til år.

De år hvor jeg ikke har tøserne hjemme den 24. holder jeg lillejuleaften (ikke som juleaften, men med ygge og god mad) og igen er de samme inviteret. Juleaften de år tager jeg så gerne ud til enten én af mine forældre, eller bliver hjemme og nyder freden :o)

Håber det lykkes dig at finde en løsning der kommer til at passe ind i jeres liv - det er simpelthen SÅ ærgerligt at vi allerede stresser over og bliver kede af julen allerede :o)

• #32   9. nov 2010 Anne R: For at gøre en lang historie kort, så begyndte min mor (og min lillesøster som ikke er min fars barn) at føle sig uvelkommende når de kom derud. De har altid haft et super godt forhold og har fungeret rigtig godt sammen som venner.
    Til min mors 50-års fødselsdag er de selvf. inviteret og takker ja, i sidste øjeblik.
    Min mor bliver fuld og siger vidst nok nogle grimme til om min fars nye kone til hendes veninde som min far så overhøre.

Jeg vil sige de er lige gode om det, men det var min far der startede. Han siger ikke sin kone i mod og jeg tror ærlig talt at hun er jaloux over at de havde sådan et godt forhold. det fik hun jo så hurtigt ødelagt, men min mor har sagt at de er mere end velkommende til jul, men det vil min far og hans nye kone ikke.

Rikke: Du får bestemt ikke hug smiley Hvis jeg kunne gøre det så let ville der ikke være noget problem. Men jeg har jo tre familier der gerne vil holde sammen med os og det er et problem fordi jeg så kommer til at holde jul hver 3 år sammen med begge mine søstre. Jeg KAN ikke undvære dem to år i træk, jeg havde meget svært med at affinde mig med at skulle undvære dem 1 år smiley

• #33   9. nov 2010 Lyder lidt som om din fars nye kæreste måske ikke har fået din mor til at føle sig særlig velkommen - måske en form for jalusi over det din mor og far har haft engang. Jalusien over om din far måske var 100% over din mor, netop fordi de havde et godt forhold til hinanden efter de var blevet skilt. Og den lidt fjendske holdning har din mor nok opfattet og måske følt,. at din fars nye kæreste har ødelagt noget af den gode stemning der var imellem dem. Og så er gløder blevet til ild. Bare en teori.
    Men jeg synes stadig at du kunne prøve at følge Karen A's forslag, måske tage en alvorlig snak med din far og mor - uden kæresten og fortælle hvad du oplever, og at du er ked af situationen er blevet som den er. Og nu må det så være op til dem at finde ud af tingene, så I kan få en dejlig jul og helst allesammen sammen.

• #34   9. nov 2010 Anne R: Jeg tror lige præcis det er det der er sket. Jeg kan jo ikke vide det med sikkerhed, men hvad skulle problemet ellers være?

Jeg har snakket med min søster og vi har aftalt at vi holder jul hver andet år hos min mor og hvert andet år hos svigerfamilien. Det år hvor vi skal holde hos min mor, tager vi til min far den 23 og holder juleaftenen der. Når min mormor går bort, så holder enten hende eller jeg jul og invitere både vores far og mor med tilhørende kæreste/kone. Så må vi lade det være op til dem selv om de kan ligge deres barnagtigheder tilside.

Det skal altså også lige nævnes at min mor har haft en kæreste i otte år og der har aldrig været nogen problemer.

Rikke: Jeg kan ikke fravælge på den måde, desværre. Jeg kan ikke få mig selv til det.

• #35   9. nov 2010 Din mors kæreste har måske aldrig været usikker på din mors kærlighed til ham, og at hendes kærlighed til din far var slut og nu bare blevet til et venskab.
    Men godt at din søster og dig kan finde en løsning og så må I give de andre klar besked på, hvad I forventer af dem - nemlig at de opfører sig ordentlig og prioritere den gode julestemning højt og glemmer al bitter strid til et andet tidspunkt.

• #36   9. nov 2010 Ja min egen løsning ville være - jeg holder jul, i er velkomne men kun hvis i kan være positive!

Jeg er selv vant til at have nogle ret store jule hvor den senste på min fars side inkluderede 18 mennesker - har det list svært og mærkeligt med at den ene af mine tanter nu mente at det skulle deles op fordi hun jo havde sin egen lille familie nu (hun har en søn og en datter og endeligt havde hendes datter fået et barn og hun et barnebarn) - nu er min jul på den side bare sådan ødelagt - for jeg vil gerne holde jul sammen med min bedstemor og bedstefar - og det er ikke sikkert jeg kan det nu fordi hun insisterer på at dele det op! *sur smiley*

• #37   9. nov 2010 Line N: Ja det er sku noget besværligt noget. Men nu har vi besluttet hvordan det kommer til at være og så må de indordne sig eller holde sig væk.

Har det meget bedre nu hvor jeg har taget en beslutning smiley

• #38   9. nov 2010 Det lyder godt *indfør forbud*

Jeg håber og tror bestemt at i nok skal få en rigtig dejlig juleaften smiley

Min egen bror holdt jeg ikke altid jul med da jeg var lille (og gør det jo egenligt stadig ikke altid) da han har en anden far end min så hold han hver anden hos ham.. se det sux virkeligt!

• #39   9. nov 2010 Line: Sys bare det er så trist at man ikke kan få det til at passe sammen. Jeg INSISTERER på at holde med begge mine søskende min. hvert andet år. BASTA. hihi

• #40   9. nov 2010 Det er også fedt hvis du kan smiley
    Men min bror har så 4 børn og hans kvinde (deres mor) vil mange gange holde det hos sin mor - tror ikke det er hvert andet år for dem smiley

Kommentér på:
Problemer med juleaften, hjælp.

Annonce