{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.223 visninger | Oprettet:

Jule-dilemma? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved ikke om det hører til her eller under OT. Det er med hund, men ikke om hund??
Prøver her..

Jeg/vi står i lidt af et dilemma.
Til jul bliver vi kun min mor, far og jeg. Og selvfølgelig hunden.

Min morbror blev alene forrige jul, og i år holder hans piger jul hos moderen. Derfor kunne min mor godt tænke sig at invitere ham til jul..
Men, men, men.. Han kan IKKE med hunde..
HVIS han kommer tør jeg simpelthen ikke lade ham være alene med Basse. Jeg skal simpelthen være der hele tiden.
For det første er han blind, og har derfor nogle helt anderledes bevægelser, ligesom han også er alt for grov og voldsom i sin måde at være fysisk, men alt for hårde krammere og andre ting der er mere eller mindre grænseoverskridende.. Det husker jeg tydeligt som barn, og det har været kendetegnende for alle os børn i familien, at han altså er grov og hårdhændet (misforstå det endelig ikke).
Endvidere kan han slet ikke finde ud af at læse hunden, og er heller ikke interesseret i det. Han ved bedst og man kan altså ikke lære ham nye ting, for det kan slet ikke lade sig gøre....

Basse er en amstaff på lidt over 20 kg. Hun er meget glad og bliver hurtigt opkørt og overgearet, hvis hun ser en mulighed for at lege. Hun vil gerne op på skødet, og også meget gerne kysse og slikke hvis hun får lov.

Mit skrækscenarie går derfor lidt på at Erik snakker med hende, og dasker til hende, får hende lidt op at køre. Hun vil så forsøge at hoppe op af ham, slikke i ansigtet, evt. se om hun kan få lov at nappe i ørerne (det er ikke noget hun gør, men jeg har lagt mærke til at når hun bliver opkørt og gerne vil lege forsøger hun at få lov til det). Så bliver han sur og skubber hende pludselig væk, uden forklaring eller andet. Hunden vil forsøge at genoptage legen og han vil blive rigtig vred.. Kort sagt er jeg bange for at det kan udvikle sig til at hun bliver så presset at hun markerer/napper.. Det er ikke noget hun nogensinde har gjort, men kan virkelig se det for mig???

Det skal lige siges at han ikke bare kan være der uden at snakke med hunden.. Min søster kan ikke lide min hund, så hun ignorerer den bare, og dermed er der ingen problemer. Men det kan Erik altså ikke. Han vil jo gerne snakke med den..

Han har tidligere haft en førerhund som han fik frataget igen...

Jeg aner vitterligt ikke hvad? Jeg synes jo ikke han skal sidde alene juleaften, men samtidig vil jeg jo ikke havne i en skidt situation, eller tvinge min hund ud i en..
Min mor ved heller ikke hvad hun skal gøre, for hun kan fuldstændig se samme scenarie som mig..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jule-dilemma?
  • #2   9. dec 2009 Ha er vel voksen nok til at forstå en besked om at lade hunden være?

    Og hvis ikke kan et børnegitter løse problemet. Så kan hunden være i gangen eller hvad mulighed der nu er, og så blive lukket ind når du selv har mulighed for at styre situationen.


  • #3   9. dec 2009 hvis ikke du har for langt til dine forældre, kunne hunden jo være derhjemme, og du så tager hjem og sover:-)

  • #5   9. dec 2009 Krumme,
    tja, altså. Hun kan sagtens være i ro. Ville også tage i Hedeland på en lang tur, og give hende et lækket ben at ligge med.
    Men det er når han snakker med hende. Hvis man snakker stille, og bare aer hende, er hun fint i ro. Men hvis folk begynder at køre hende lidt op, du ved forsøge med ruskelege, boldkast, daske osv. kommer hun hurtigt op i det høje felt, og så skal der bare ske noget.

    Jeg har haft overvejet at tage et børnegitter med, så hun kan blive lukket i gangen oppe ved "mit værelse" og få et timeout der. Men det er bare i den helt anden ende af huset, end der hvor vi skal være hele aftenen..

    Michelle,
    det er han ikke nej. Selvom han er i 40'erne vil han IKKE tage imod en besked om at ignorere hunden. Det forstår han ikke.. Det er deraf mit dilemma kommer. For hun accepterer fint hvis folk ikke vil have kontakt med hende..

    Karin,
    jeg vil ikke holde jul uden hende. Så vil jeg hellere blive hjemme, eller lade ham være alene hjemme.. Den er mine forældre også med på, de er også meget glade for min hund..
    Og jeg sover der altid..


  • #6   9. dec 2009 Jeg tror jeg holder med Karin. Jeg ville nok også lade hende blive hjemme.

    Vi skal holde jul hos min søster, men tager kun Lanka med. Qimmit vil simpelthen stresse for meget over de fremmede omgivelser (han har aldrig været der før) og den konstante duft af mad, og Aqui vil slet ikke synes det er hyggeligt, når han er tvunget til at være indendørs, og ikke bare kan lægge sig ud som han plejer. Så de to får en stor okseknogle, når vi kører, og så kan de sagtens klar sig, til vi er hjemme igen.


  • #9   9. dec 2009 Orv - hvis det virkelig er en mulighed at lade morbror bliver hjemme - så stemmer jeg da på den. Når det er ham, der reelt ikke kan finde ud af at "opføre sig ordentligt", så er det fair nok, at det er ham der bliver hjemme.

  • #12   9. dec 2009 Det er en mulighed at lade ham blive hjemme..

    Vi har ikke inviteret ham endnu, netop grundet hele dette scenarie. Min mor så jo gerne at hendes lillebror ikke sad alene hjemme, men samtidig er han ikke nem..

    Jeg har også overvejet at sige at han f.eks kunne komme kl. 17 og så blive kørt hjem omkring 22 eller sådan.. Så han ikke er der hele dagen..
    I det tidsrum, ville jeg så gå en lang tur efter maden, og så lade hende være noget alene i gangen.

    men allerhelst ville jeg jo bare kunne være sammen med min hund.. Julen er ikke en højtid for mig som sådan..


  • #15   9. dec 2009 Krumme,
    buret ville ikke være godt.

    Hun bruger bur når hun er alene, og det går fint. Men hun ville ikke bryde sig om at sidde i det mens vi var til stede..
    Så læner jeg mere mod børnegitteret.

    Marianne,
    ja, det er min mor vi er hos. Men det er lige så meget mig der bestemmer..
    Min far mener at det er 100% op til mig, og min mor er også rimelig vægelsindet. De er begge meget glade for hunden, min mor passer hende gerne 1-2 gange om ugen hvis jeg arbejder længe.
    De ser hende altså også meget som hendes hund, og de vil gerne have hende med..

    Og jeg synes jo det er vigtigst at der er plads til hunden, det mener min far også..


  • #17   9. dec 2009 jeg ville også forslå et bur, mine de 2 "små" skal selv være i bur, da jeg som dig nægter at holde jul uden mine hunde
    min mor (som jeg holder jul ved i år) er helt med på dette - hun har selv hund og 4 hunde sammen kan hurtigt komme lidt op og kører, så jeg tager et bur med og så kan vi være sammen alligevel

    men ellers ville jeg lade manden blive hjemme da han, som andre også har skrevet, jo er den der ikke kan tilpasse sig


  • #18   9. dec 2009 Ja,
    tror jeg siger til min mor at jeg helst ser han bliver hjemme..

    Evt. at han kommer forbi til spisning, men går igen ved 22-tiden..


  • #22   9. dec 2009 Daisie,
    ja, min hund betyder meget mere for mig end min mors bror? Er det så galt?

    Jeg ser den del af familien 2 max 3 gange om året. Og jeg har aldrig rigtig kunne snakket med ham.
    Nu er det i sidste ende op til min mor, men hun er også glad for hunden, og ser gerne at der er plads til den.

    Hvis folk kommer i dit hjem, ser du så ikke også helst at de kan finde ud af at omgåes dine kæledyr?

    Hun har fået tanken fordi hun har ondt af ham. Vi har også før haft min anden morbror på besøg, og det er ærligt talt nogle triste folk..
    Det er ikke socialt velfungerende folk, og det kan altså være svært at finde på noget at lave med dem eller snakke om.

    Jeg vil til hver en tid hellere være sammen med min hund, end min morbror. Det skal der ikke være nogen tvivl om.


  • #24   9. dec 2009 Daisie,
    jamen, jeg forstår bestemt også godt at han helst ikke bør sidde alene. Det er jo derfor det er så svært for mig, og jeg har et behov for at vende det med folk??

    Den her forstår jeg ikke: "Når manden er blind så er der da ingen problem med han SELV opsøger hunden"
    ^^ Har du måske misforstået blind med stum? Han kan både tale og bevæge sig, så selvfølgelig kan han opsøge hunden.
    Til gengæld har han et anderledes kropssprog, så min hund har sværere ved at læse ham..


  • #26   9. dec 2009 Daisie,
    ja, det gør hun. Men vil da ikke have hunden på plads en hel aften?
    Hun skal da have lov at være til, og helst ligge hvor hun vil, samt gå i kurven, lægge sig under bordet osv.

    Når hun er hjemme har hun da fri, og jeg forventer ikke at hun er på plads konstant. Hos mine forældre vil hun helst rende i røven af min far hele tiden, eller følge med i køkkenet, frem for at blive på min venstre side konstant..


  • #28   9. dec 2009 Daisie,
    nej vi bliver nok ikke enige.

    Jeg vil bare ikke stå juleaften med en sur morbror der kræver min hund aflivet, for noget der nemt kunne være undgået.

    Hun er glad for far, men vil nogen have hendes opmærsomhed, får de den. Hun vil meget gerne være alle steder, og snakke med alle.


  • #29   9. dec 2009 Selv om vores hunde er vores et og alt så mener jeg også familie og sammenhold må kommer i første række i julen. Det er måske kun nogle timer om året og ingen bør sidde alene juleaften. Hunden aner ikke det er juleaften og selv om jeg godt kan forstå du også vil være med hende er alle måske bedst tjent med at hjerternes fest fortrinsvis er en dag hvor ingen mennesker er ensomme..

  • #30   9. dec 2009 kan man ikke på en pæn måde, stille manden et ultimatum?
    fortælle ham, at han er mere end velkommen, hvis bare han respekterer jeres og hundens grænser...?
    ville han så stille sig på tværs og blive tøsesur?

    T


  • #32   9. dec 2009 T & M,
    han bliver ikke tøsesur, han overhører det bare. Han ved selv bedst.
    Som sagt fik han engang frataget en førerhund. Udelukkende fordi at han selv mente han bedst vidste hvordan den hund skulle trænes.. Den var selvfølgelig trænet og lydig, men det var han altså ikke lydhør overfor.

    Men jeg tror jeg vil foreslå min mor at han kan komme et par timer til spisning.
    Så tager jeg Bassen ud på en lang tur inden, så hun er afslappet. Tager mit børnegitter frem så hun kan ligge i gangen med et ben mens vi spiser.
    Efter maden går jeg så en tur med hende alene, så vi to kan have lidt samvær, og så må hun op i gangen igen.. Når min mor så har kørt svoger hjem, kan hunden få lov at komme frem..

    Så må jeg se hvad mor siger til den ide..

    Tenna,
    tja tjoe, "hjerternes fest" synes jeg er en mærkelig ting at kalde det.
    Julen er ikke vildere end det, og hvis ikke jeg kan have lov at nyde en fridag sammen med min hund, bliver jeg hellere hjemme.
    Men det er nu heller ikke aktuelt, idet mine forældre meget gerne vil have min hund med, da de er lige så glade for hende.


  • #33   9. dec 2009 Carina,
    du har muligvis et andet forhold til din familie, end jeg har til min??
    Jeg vil ikke lade min hund blive hjemme. Hvis jeg skal være hos mine forældre hele dagen og aftenen, skal hunden selvfølgelig med. Jeg kan slet ikke se dilemmaet i det.
    Hun er altid med når jeg er hos mine forældre..

    Hvis nu jeg boede hjemme, og hunden altså boede der fast, hvordan ville din vinkel på det hele så være?

    Som sagt vil mine forældre meget gerne have min hund med, og de har slet ikke skænket det en tanke at hunden kunne bliver hjemme.


  • #34   9. dec 2009 det lyder som den bedste løsning, du har fundet på der... med et oar timer, gå-ture og børnegitter..... så går alle lidt på kompromis smiley

    T


  • #35   9. dec 2009 Tja -jeg er ikke selv et udpræget familiemenneske, og jeg har da osse dele af familien jeg helst var fri for.

    Jeg har en onkel der drikker lidt rigeligt, og absolut ikke har begreb om hvordan man omgåes hunde. Bl.a. synes han det er vældig sjovt at knurre af reiki (og Gaia -men med Gaia gjorde han det kun en gang, for hun blev dælme gal, og har siden da gøet af ham straks han er til stede i rummet). Han formår at få enhver hun helt op under loftet (og her taler vi ikke om leg), og det er jo ikek fedt.

    Men manden er altså min fars bror, og selvom det ikke er alt ved ham jeg kan li', så er jeg alligevel glad når han og familien kommer på besøg, for jeg ser dem meget sjældent da de bor næsten 800km herfra.
    -og de par dage om året vi ser dem, kan jeg godt overskue at finde en løsning med hundene.

    Det betyder at Gaia er i snor når vi er udenfor og han er der, for på den måde kommer han slet ikke til hende, og jeg kan styre at hun ikke går hen til ham.

    Når vi er inde, jamen så bliver Reiki og Gaia lukket i gangen bag et børnegitter, og kommer først ind til os andre, når vi f.eks. har sat os ved bordet e.l. For under maden kan han jo godt holde fingrene fra hundene.

    Og ja, så får han (onkelen) altså en god gammeldags skideballe hvis han alligevel går over stregen.

    Det er så få timer på et helt år at de er her, og de timer kan jeg godt overskue at skulle tage nogen hensyn i forhold til hundene. De dør jo altså ikke af at være spærret væk i nogen timer, og når jeg så går ud til dem, bliver de forkælet lidt ekstra og så er den ged barberet.

    Reiki har efterhånden osse fået lært bare at lægge sig i kurven når han er der, for i kurven bliver man ikke forstyrret;o)

    At han skal sidde alene juleaften synes jeg ikke er rimeligt. Jeg kan godt forstå at din mor ikke er glad for det, og jeg synes da, at hvis ikke for hans skyld, så for hendes, skulle du se om du ikke kan få det til at fungere


  • #36   9. dec 2009 Jeg er fuldstændig enig med Carina J.

    Hunden opdager ikke at dagen er speciel, hvor imod familiemedlemmet vil så skulle sidde alene. Det harmonerer slet ikke med julens budskaber om at komme hinanden ved og værne om traditioner. Vend den lige om og tænk det kunne være en selv, hvordan ville det så føles at blive valgt fra.

    Hvis hunden IKKE kan blive hjemme, så bør der kunne findes en løsning, hvor der er plads til alle juleaften. Det kræver godt nok en indsats, men skal alle ikke yde i sådan en situation. Tag dog en snak med din mor om I ikke kan skærme af så både hund og mand kan være med. Jeg er sikker på at det kan løses.

    Vi skal selv være væk i julen og mine 2 drenge bliver sat i pension som om det var enhver anden ferie vi skulle på. Sådan er det, for jeg kan ikke forlange at min familie får 4 hunde med i købet når vi skal holde jul sammen. 2 er nok, og det er så også OK for mig.


  • #37   9. dec 2009 Jeg ville til enhver tid vælge min hund,hvis folk ikke kan forstå at de skal lade den være når man siger til dem at de skal så må de undvære at komme..der er jeg lidt hård og kontant men sådan er det.

  • #39   9. dec 2009 Carina,
    jeg synes bare ikke at en person som jeg har så lidt tilfælles med, bør prioriteres før min hund.
    Jeg har valgt at holde hund, og som ung og alene må man derfor prioritere den i en hel masse tilfælde. Men nu er det pludselig forkert?
    Jeg prioriterer min hund hverdag. Når det gælder timer på arbejde, omgang med venner, tøjkøb, økonomi osv. Og altså også i helligdagene.

    Gitte,
    nu vil han ikke føle at han bliver valgt fra, da han slet ikke er klar over at vi overvejer at invitere ham..

    Jeg vil foreslå min mor det jeg skrev længere oppe, med at han kan komme nogle timer, men jeg synes ikke han skal være der hele dagen, så hverken jeg eller min hund kan få lov at slappe af..


  • #40   9. dec 2009 Øhm, til Gitte M..

  • #41   9. dec 2009 Fangede godt at det var til mig. Jeg synes så også det er OK at han ikke er der hele dagen. Hvis et par timer omkring middagen og juletræet er nok, så synes jeg det er en OK løsning. Så kan du jo vælge at skærme af så din hund ikke kommer i nærheden af ham.

  • #42   9. dec 2009 Jeg ville lade hunden blive hjemme. Den ved ikke det er jul. For den er det ikke værre end være alene en gnske alm aften. Det er din mors bror, og hun vil sikkert gerne han kommer. Jeg syntes du skal tænke på din mor og glemme din hund de timer.

  • #43   10. dec 2009 Det ville jeg også være ked af at blive valgt fra frem for en hund.

Kommentér på:
Jule-dilemma?

Annonce