{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.322 visninger | Oprettet:

hvorfor dør mine fisk? {{forumTopicSubject}}

jeg har et akvarie på 55 l, vi har nogen molly'er, nogen sugemaller, nogen rejer, og så nogen snegle dernede..

vi havde så købt 5 gubbier, 2 hanner og 3 hunner, vi kigger jo til fiskende hver dag, giver dem mad osv, så her i går, ja så var alle 3 hun gubbier pist væk, de må være døde inden for 24 timer, i dag er vores ene han så ved at dø, men alle de andre fisk lever i bedste velgående..

er der nogen som har et bud på hvorfor det kun er gubbierne som dør?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvorfor dør mine fisk?
  • #1   14. aug 2010 Hvad temperatur har du i akvariet??

• #2   14. aug 2010 hmm det aner jeg ikke, der er varme leme (staves?) i, og mit termometer er gået i stykker, men vil skyde på omkrin de 25 grader

• #3   14. aug 2010 jeg må prøve at tage over og snakke med dem der hvor jeg har købt dem, de har garanti på deres fisk, man skal bare have en vand prøve med..

men det er ikke første gang de dør, og jeg aner som sagt ikke hvorfor smiley

de bliver lukket ud til de andre helt som de skal, de for kun mad 1 gang om dagen, og ikke for meget, og ja har gjort alt hvad de siger over i butikken.. det er bare en halv dyr fornøjelse at have fisk hvis de hele tiden dør, og det er min datters fisk, hun kan jo ikke forstå hvor de pludselig er henne.

• #4   14. aug 2010 Jeg har ingen forstand på fisk, men de forsvinder vel ikke bare sådan når de dør? Ligger de ikke i overfladen

• #5   14. aug 2010 Hej

Typisk fejl ved akvarier er at der er sæbe/kosmetik rester på ens hænder når man roder med akvarium har set så mange gange der skal ikke så meget til.

• #6   14. aug 2010 lea, nej de er sådan virkelig forsvundet.. vi har haft de andre fisk oppe, og siddet 2 mennesker og ledt efter de døde fisk og de er altså pist væk..

det er meget normail at de kan rådne dernede, men vi mener bare ikke at de burde kunne forgå på et døgn.

• #7   14. aug 2010 Hej Hans,

det plejer at være min kæreste som putter sine hænder derned, men må prøve ta spørger ham om han har vasket ordenligt hænder inden han roder med det, for det kunne da godt være sådan noget..

• #9   14. aug 2010 Helt væk? er de ikke spist af andre, hvis i har nogen som kan det.. Jeg mener godt nok at vores kom op når de døde..

• #10   14. aug 2010 molly'er er en meget stærke fisk så de holder længer og rejer kan hurtigt spise dem og kan også nemt fange og spise et par gubbier.

• #11   14. aug 2010 sara, ja vi spurgte om mollyer spiser gubbier, og det burde de ikke, og vores maller gør i hvert fald ikke.. hehe og tvivler på at rejerne og sneglene kunne gøre det, men ellers et godt bud.

• #12   14. aug 2010 Hvor tit skifter i vand?

• #13   14. aug 2010 hans christian, mener du det seriøst? det er sådan nogen røde rejer, kan de virkelig spise en gubbi?

• #16   14. aug 2010 Tag en stor skål vand.. Kom en plante i og koldt vand fra hanen... Lad vandet varme sig op til stuetemperatur og sæt gubbyer (nyindkøbte) i skålen til dagen efter..

Har fiskene hvide pletter eller er døde, så er det "dårlig avl" eller en anden PH værdi i vandet..

Guppyer kan sagtens tåle og lide at gå i helt fersk vand, det gør mine nye altd når de bliver købt hjem, og vores dør ikke =)

• #17   14. aug 2010 Ps - vi har cherryrejer i vores, og de ææælsker at få lov at æde døde fisk, så jeg lader dem om fornøjelsen når der engang imellem er en der må lae livet pga alderdom eller fødselsstress (unge hunner kan stresse sig selv ihjel ved fødsel)..

• #18   14. aug 2010 der bliver skiftet vand 1 gang om ugen og det er mellem 25 og 35 % af vandet der bliver skiftet.

der er 12 fisk i, og så rejerne og og sneglene, vi købte de der gubbier, fordi vi har købt et 128 l akvarie som de skulle flyttes over i, når det havde stået og blevet klar, og de har kun været der i en uge.

vi viste ikke at akvariet skulle stå en uge med planter, pumpe osv inden man måtte putte fisk i, det fik vi først afvide da vi havde købt de der gubbier, og derfor kom de ned til de andre

• #19   14. aug 2010 Dør? Virkelig? Vi havde guppyer. Vi var overbevist om at det var fysisk umuligt at de kunne dø! Og så avlede de som jeg ved ikke hvad :s Hver dag var der nye unger. Og til sidst var der så mange unger at vi begyndte at give ud af dem fordi der simpelthen ikke var plads i akvariet!!
    Har hørt at fisk mange gange dør af stress? Måske er det det? De skal jo meget varsomt komme i det nye vand. Der skal lidt af vandet fra akvratiet i deres pose og blandes med deres vand. Kan ikke huske hvornår de må sættes fri i vandet. Men det kan du sikkert finde på nettet smiley
    Håber i finder ud af det.

• #20   14. aug 2010 nina, mange tak, det vil jeg prøve, vi skal nemlig have nogen til vores store akvarie.

og pernille du må meget gerne høre hvordan sådan nogen har det bedst, vil jo helst undgå de dør, for sku så ondt af dem smiley

sara tak for linket, det vil jeg lige læse lidt på smiley

• #21   14. aug 2010 R.I.P. Minnie .

Ja det ikke bare mener seriøst men har set det de kan på 24 timer spise det kød der på en gubbie så du ikke kan finde noget men ved så ikke hvor mange rejer og størelse på disse

• #23   14. aug 2010 Gubbyer kan som sagt godt gå i fersk vand. Vandet skal selvfølgelig iltes og være klart (uden støv frastenene)..

Man bruger tit gubbyer til at klargøre vandet i akvarier til andre fisk, der netop kræver en fin ballance af nitrat (mener jeg) i vandet for at trives, men der er gubbyer ikke såsarte om det er fersk eller ej..

Har gybbyer for varmt vand vil de få finneråd og dø, ikke over 26 grader, og gerne kun omkring de 23.

• #24   14. aug 2010 solva, ja hver gang vi har købt dem, har vi fået en seddel med fra forretningen om hvordan de skal slippes løs, og den bliver fulgt til punkt og prikke.

inden vi havde de her fisk her, havde vi nogen gubbier og nogen neon fisk, de døde også, men det var så da min svigerfar passede dem i en uge, og vi tror de døde af kulde, der havde vi fået afvide de ikke behøvede varme leme, og så havde han en dag luftet ud, og var ikke hjemme hele dagen, han havde glemt at lukke vinduerne, og det var altså i marts måned, det kunne de ikke tåle.

• #25   14. aug 2010 nina, det kan da være vores vand så er for varmt til dem, siden det kun er dem som der dør?

hans christian, gud der kan man bare se, ja fordi vi har jo ikke kunne finde nogen raster af hunnerne, så det kan da være rejerne har spist dem.

• #26   14. aug 2010 I hvert fald kan gubbyer ikke tåle alt for varmt vand, men det er oftest hannerne der bukker under først..

Inventaret i akvariet skal også lidt tilpasses gubbyer, det lægger sig nemlig på pynten og sover - også på planter og bunden, og er bunden eller pyntet meget snavset får de også finneråd.. Og pynten skal ikke være noget med for skarpe kanter, da det river halerne i stykker..

Har de det for koldt eller bliver stressede (feks for mange hanner i forhold til hunner, fisk der jager dem, flytten rundt for tit) så får de hvide pletter.

Opdager jeg sygsom, så skifter jeg 1/3 af vandet (erstatter det med koldt fra hanen) og kommer en spsk groft salt i - og vupti, sunde gubbyer igen =)

• #27   14. aug 2010 http://www.facebook.com/#!/album.php?aid=190018&id=1051995695

I kan se mine små puslinge her hvis i lyster =)

• #28   14. aug 2010 Nej, nu ved jeg hvem der spiser mine døde gubbier, det gør vores sugemalle..

der er en som er død inden for den sidste halve time, og jeg har lige nu kigget ind til fiskene, og ja så var mallen sku igang med at fortærer den..

Nina, mange tak for alle dine gode råd, dem vil jeg fluks gemme, så jeg kan hive det frem når jeg har brug for dem igen.

• #29   14. aug 2010 og hvor er det nogen flotte fisk du har dig, bliver helt misundelig på dem smiley

• #30   14. aug 2010 Jeg har fået hjælp af en gubbyavler (ja de findes sgu *LOL*), og indtil videre har hendes råd været en del mere brugbare end hvad de fortæller i butikker og den medicin vi i tidernes morgen købte ind til hvide pletter osv virker på ingen måde så godt som koldt vand og salt har gjort..

Vi kan dog kun købe fisk i Middelfart.. Har prøvet at købe fra Odense, men de dør hele bundtet =/
    - Trooooor det har noget med hårdheden af vandet (kalkniveau), at vi har de samme som Middelfart, men ikke som i Odense.

For Odense-fiskene kunne ikke engang gå i rent ferskvand... Meget mystisk er det.

• #31   14. aug 2010 Ja de er så skønne =D

Jeg holder på ingen måde øje med hvem der puler hvem i pytterne (vi har to, og bytter rundt på farverne når et akvarie bliver for ensfarvet) - men jeg synes det er lidt spændende når man efter ca 4 måneder ser de små "kommaer" få farve og køn, og indtil videre har vi da fået nogle fine gubbyer ud af vores hor uden opsyn ; )

• #32   14. aug 2010 haha nina, sikke en dejlig farverig beskrivelse smiley

jeg må finde en gubby avler i nærheden af mig, hvor kan man opstøve sådan nogen henne?

i det store akvarie vi har, vil vi gerne have nogen farverige fisk, nogen gubbyer, nogen neon fisk og ja så aner jeg ikke mere om hvad der skal i faktisk.. men det ville være rart at snakke med nogen som havde god forstand på fiskende i stedet for dem i dyrehandlen hvor de jo åbenbarat dør fra smiley

• #33   14. aug 2010 Nå jeg vil altså sige tak for i aften og luske i seng, skal tidligt op i morgen desværre smiley

• #34   14. aug 2010 Susanne - Som sagt aner jeg ikke hvorfor dine fisk dør og ikke vil avle, du har spurgt om det før..

Jeg kan ikke foreslå andet, end at starte op på ferskvand, 23 grader og så købe gubbyer lokalt - og helst privat.

Gubbyer avler - eller dør. Det er umuligt at have sunde velfungerende gupper uden de vil avle, så har du både hanner og hunner forstår jeg ikke hvorfor der ingen unger kommer....

Med mindre akvariet er overfyldt, så bliver guppyer nemlig ikke kønsmodne (fordi der ikke er plads til flere)..

• #35   14. aug 2010 Det kan også være det ikke er iltet nok måske?

prøv at sætte nye guppyer i en skål fersk vand og se hvad de siger natten over.. De skal selvfølgelig have en plante så de ikke føler sig for sårbare, og skal de være der længere tid skal der ilt i også..

• #36   14. aug 2010 Køb en PH-test så?

Jeg ville starte forfra.. Det gjorde jeg da vi havde sneglebesættelse.. Tømte tanken helt, fisk og reser sat i en spand med akvarievand.. Og så blev ALT i tanken kogt og skrubbet, alle planter blev skyldet grundigt.

Fisk og rejer blev sat i det let opvarmede ferskvand og siden har der inte været..

Sygdom forsvinder ikke fra tanken selvom fiskene dør.. Feks sporer frasvamp og hvide pletter bliver ved at florere så længe vandet ikke er "helbredt"..

• #37   14. aug 2010 prøv et måle nitriten i vandet det er mange gange for højt.
    og jo mallerne spiser de døde fisk.

• #38   15. aug 2010 Som nvnt er mange af de forædlede guppyer svage, og efter at ha mistet mange, købte jeg endlers guppyer (mener de staves sådan) og vupti, ikke en eneste død, men til gengæld masser af unger .... smiley

• #39   15. aug 2010 Det er lidt sjovt at se så forskellige måder tingene bliver gjort på! Herhjemme skifter jeg 3/4 af vandet ca. én gang om måneden(dog tjekker jeg mindst én gang om ugen med en strimmel jeg stikker i og måler PH-værdi, Nitrit, Nitrat osv.) Og så tror jeg at jeg har den dårligste kombination af fisk... jeg har 3 rejer, 2 ildhaler, 3 cichlider, 2 maller, nogle røde jeg ikke husker navnet på og så har jeg en flok gubbyer... de allesammen laver unger og de vosker op og bliver fine... fik ellers nogle hug af folk da jeg satte gubbyer i det, men det fungere fint her :oP

• #41   15. aug 2010 Det er rigtigt hvad pernille siger. Guppyer skal mindst have 24 grader og max 26 grader.

http://akvariesiden.akvariefisk.dk/species/show/?ArtID=14165

• #42   15. aug 2010 Susanne - Så må du jo sige til dyrehandlerne at de har drukket af natpotten.. Dyrehandlere aner ikke hvad de taler om..

• #43   15. aug 2010 Mine gubbyer trives bedst på 23 grader.. Havde det på 25 i starten, men satte det ned da de blev ved at blive syge..

En gubbyavler har givet mig de tips jeg følger, og de trives tilsyneladene ganske fortrinligt =)

Kommentér på:
hvorfor dør mine fisk?

Annonce