355 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Dominans Dominans

Godmorgen alle smiley
Vi er de heldige ejere af en Golden retriever tæve på 2 år, som har vist sig at være en smule dominerende. Ikke når hun er i en flok, så er hun den "lille" men når hun har dem på to-mands-hånd.
Der er ingenting med de hunde hun har kendt siden de var hvalpe, eller hun selv var hvalp. Men andre hunde, som hun lærer at kende nu, vil hun på INGEN MÅDE dele legetøj, pinde osv med.
Faktisk bed hun en Cairn Terrier forleden dag, fordi den tog hendes grankovle.

Meen. Vi står og skal have en lille labrador hvalp. Hun har været vant til at vokse op med en anden hund. Og ses med andre hunde dagligt.
Vi ved bare ikke om vi skal vælge en tæve eller en han.
Vi hælder mest til han-hunden, fordi vi tænker at der nok vil blive mindst dominans. Har hørt så meget om 2 tæver der tit kommer op at toppes.

Er ikke så bange for om hun accepterer den. For som sagt, så er der intet med hvalpe hun lærer at kende. De må ALT!

Nogle der har nogle erfaringer eller råd?

GIDER INGEN DUMME KOMMENTARER!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • sætte hylder op bad og køkken 3.000 kr.
  • Tilskæring af ca 14 have fliser 400 kr.
  • Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dominans
  • #1   9. jul 2009 Det du beskriver der, ser jeg ikke som dominans, men derimod som ressourceforsvar. Og det ville jeg nu ikke være sikker på, at hun ikke også vil have overfor en hvalp. I skal ihvertfald i det første stykke tid være helt sikre på, at I ikke har noget liggende som de kan komme i konflikt over.

Jeg tror til gengæld ikke ,det gør nogen forskel, om hvalpen er en han eller en tæve.

• #3   9. jul 2009 Okay.

Jeg tror også det har noget med at gøre at hun er en smule nervøs.
    Da jeg fik hende som 8 uger gammel, havde jeg en labrador. Men han gik desværre bort i Januar mdr. Og det er som om det er efter der.
    Nu skal hun pludselig klare sig selv. Og det har hun jo ikke været vant til.
    Hun er blebet overfaldet 6 gange. Så jeg tror også det har noget med de at gøre.
    Jeg har dog aldrig set det før.
    Og hverken den hund det gik ud over, eller hende, har forstået at det er alvorligt det hun gjorde. De hiver i snorene for at komme hen til hinanden, når vi går forbi hinanden.

• #4   9. jul 2009 Jeg arbejder meget med det.
    Vi går til træning, har snakket med adfærdsbehanlder, dyrlæge.

Men jeg tror at det samtidig har noget med at gøre, at hun er alene. For hun er en utrolig stor tryghedsnarkoman,

• #5   9. jul 2009 Chriistina

De vil formentlig heller ikke have det mindste problem med at omgåes, så længe der ikke lige er en bold, pind, grankogle el. lign., selvom det er "gået galt" én gang før.

• #6   9. jul 2009 Det er nok mig der formulerede mig dårligt.
    Men det med om det skulle være en han eller tæve. Var mere hvad der var smartest på sigt. Når de begge er lidt ældre.

• #7   9. jul 2009 Nej det kan godt være du har ret.

Hmm. Synes det er så øv at hun har gjort det.
    Og samtidig er det rigtig synd for hende, at hun er så bange.

• #8   9. jul 2009 Christina

Med en han og en tæve er man som regel sikker på, at de bliver perlevenner - men har selvfølgelig problemet omkring løbetider, hvis man ikke neutraliserer mindst én af dem.

Men med to retrivere ville jeg nu heller ikke være nervøs for at have to af samme køn. De har normalt ikke tendens til samme-køns-aggression, som ellers er problemet.

• #10   9. jul 2009 Okay.

Hvis vi vælger hannen, så bliver han kastereret.
    Vidste dog ikke at retrievere ikke havde det på samme måde. Men så blev jeg da det klogere.
    TAK.

• #11   9. jul 2009 Pia K.

Malou er også meget anderledes når det angår hvalpe.
    Vi har tit haft besøg af havlpe. Og de må tage alle hendes legeting, og hun går også fra sin mad, hvis de tager den.
    Min søsters hund har hun kendt siden den var 8 uger.
    Den bed Malou i ørene og næsen. Og hun sagde ingenting. Så vi måtte hele tiden holde øje, så ikke den lille var så ond ved hende.

Det mit spørgsmål egentlig skulle handle om, var om det var smartest med en han eller tæve når de var ældre.
    Ved ikke hvorfor jeg har blandet det andet så meget ind i. Tror bare jeg er rystet over at det er sket.

• #12   9. jul 2009 Hvor er han bare sød din lille hvalp.
    Har sendt en høj til dem alle 4.
    Kan godt huske den dag du skrev at de begge måtte aflives smiley

• #13   9. jul 2009 Jeg ville vælge en han. Og så ville jeg vælge at få neutraliseret tæven inde hannen bliver kønsmoden.

Og så ellers krydse fingre og gøre mit bedste for, at der ikke er nogen anledning til konflikter.

• #14   9. jul 2009 Christina

Det er virkelig et sundshedstegn, at hun er så eftergivende overfor hvalpe. Det er dejligt at høre. Men hvalpen bliver jo unghund - og voksen - og så skal I jo også helst kunne have legetøj, pinde mv. i nærheden uden det giver problemer smiley

Vores Qimmit er også dum med ressourcer - specielt "hans" godbidder, når vi er til træning. Så er der altså ikke andre, der skal komme i nærheden af vores lommer. Men når vi går tur er der aldrig noget problem, selvom der er bolde, pinde mv. indblandet. Og der har heller aldrig været noget problem med vores egne hunde derhjemme.

• #15   9. jul 2009 Jamen min søsters hun er 1½ år nu. og den må stadig alt!
    Så det er når hun har lært dem at kende fra hvalp af.
    Vi må give det en chance, og håbe på det bedste.
    Og så må vi gøre aæt hvad vi kan, for at det kommer til at gå godt smiley

*CH*. Hvorfor neutralisere tæven?

• #16   9. jul 2009 For det første fordi, det er tæven der har den største sundhedsmæssige fordel ved den neutralisering.

Og så fordi, hun er voksen. Så er man fri for at skulle tage stilling til tidspunktet for en kastration.... Og at risikere, at han skal være kønsmoden samtidig med at hun er fertil.

Det første har dog min prioritet. Jeg ville altid vælge tæven frem for hannen når det kommer til neutralisering.

• #18   9. jul 2009 Pia, nogen af de opdrættere har et logistisk helvede i deres hjem :o)

Min egen opdrætter havde på et tidspunkt fire tæver, hvoraf de to slet slet ikke kunne sammen. DE ville slå hinanden ihjel. Og det kræver lidt overblik at have hunde på den måde, når alle skal tilgodeses.

I mine øjne har det ikke noget med lederskab at gøre, men hundekemi.

• #19   9. jul 2009 Nå okay.
    Tak for jeres svar.

Vi har nu bestil hanhunden. En dejlig stor gul basse smiley
    Så nu kan det bare godt snart blive d. 24 smiley

• #21   9. jul 2009 Ja. Jeg synes også at der er forfærdelig længe til smiley
    Men det bliver spændende smiley

Hvor dejligt at det går fremad.
    Self skal de nok blive gode venner smiley

• #22   9. jul 2009 og tak smiley

Kommentér på:
Dominans

Annonce