Aktiv dødshjælp???? {{forumTopicSubject}}
Ja det er jo noget vi går helt og aldeles ind for når det gælder vores kære dyr..... De skal have en værdig afslutning på deres liv og de skal ikke lide---------
Men når det handler om os selv.... mennesket.... så er der en nærmest larmende tavshed omkring det.... og hvis nopgen laver et oplæg.... som der jo er lige pt. som både har været i TV og i avisen, ja så er det for mig forbløffennde få som deltager i en debat.....HVORFOR MON DET??????
Er det fordi vi ikke vil tænke på det som uvægerligt alle skal igennem, nemlig det at vi skal dø.........eller er det fordi det kun er naboen det kommer til at handle om-----
Hvad mener I om dette..... skal vi mennesker holdes i live for enhver pris??????
Eller skal vi have lov til at gå værdigt herfra.......Og når vi selv bestemmer det eller rettere nogen gange på forhånd har bestemt det.........
Nu skriver jeg ikke om psykisk syge, eller folk med svære depr.
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 938
Hvis jeg selv ender i en sådan situation at jeg er uhelbredeligt syg og klar til at forlade verden, så vil jeg håbe det er muligt at få en værdig og smertefri død frem for at ligge og lide i månedsvis, årevis, og bare vente.
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 18
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.640
feb 2006
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 5 Emner: 761 Svar: 4.808
Jeg har skrevet projekter om aktiv/passiv dødshjælp.. Og har spugt mange i sundhedssektoreb... Jeg tror 3 udaf 10 var imod...
maj 2008
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 154 Svar: 938
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Hvad med dig selv vil du ligge som f.eks. en grønysag, fordi nogle dygtige læger har reddet dig for lang tid siden, som den kvinde hvis mand nu har skudt gang i debatten?????
Eller har du sikret dig, og hvis du har.... hvordan så har du taget højde for hvis du selv skulle komme i en lignende situation som hun er i nu, og har været det i over eet år?????
jul 2006
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 119 Svar: 687
feb 2005
Følger: 120 Følgere: 121 Hunde: 3 Emner: 259 Svar: 2.852
ynes det er uværdigt for mange ældre at ligge som grøntsager med smerter o.lign. når man tænker tilbage på det liv de måske tidligere har ført som aktive mennesker.. Personligt ville jeg heller ikke bryde mig om at ligge et par år bundet til en seng alt i mens jeg ikke engang kunne gå på wc eller tage et rigtigt bad og så samtidigt være tynget af smerter..... Nej tak....
Så jeg er klart FOR...
aug 2006
aug 2006
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg synes selvfølgelig det er forfærdeligt, at nogle mennesker lider i årevis med deres sygdom, hvis de gerne vil dø - men at tillade dødshjælp i et større omfang end man gør i dag synes jeg har nogle uoverskuelige konsekvenser for både den syge, de pårørende og det fagpersonale, der skal udføre hjælpen.
aug 2006
jun 2007
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 161 Svar: 1.887
Min morfar var i samme situation + at han også havde kræft i hjernen.
De fik selvfølgelig morfin til at afhjælpe smerter, men eftersom jeg ifølge genetikken er ret udsat, så vil jeg nødig skulle leve af proteindrik og blendet mad og ellers være bundet til sengen. Bare det ikke at kunne synke sit eget spyt kan være et problem, og derfor vil jeg hellere have muligheden for at vælge livet fra i stedet for kun at kunne vælge operationer, der kun giver 2-3 mdr eller at kunne vælge at opgive håbet og ligge og lide til det er slut og kroppen giver op
aug 2006
Det, jeg kunne frygte er, at et dødsønske kan handle om depression, om at undgå at være i vejen i forhold til sine pårørende, eller måske et pres fra omgivelserne fordi det er meget omkostningsfuldt at være uhelbredeligt syg.
Konsekvensen heraf er selvklart, at en syg dør før vedkommende SELV er parat til det.
Konsekvensen for den pårørende kan være, at nogen ofte må være primus motor i forbindelse med, at den syge kan få sit dødsønske opfyldt. Selvom man som et barmhjertigt menneske virkelig ønsker at den syge får fred, så kan det ikke undgås, at nogen vil få mentale skrupler efter begivenheden.
I mine øjne er det meget menneskeligt, men også noget, der måske kan følge en resten af livet.
Det etiske aspekt er enormt i denne forbindelse.
Man kunne også forestille sig splittede familier, når det kommer til, at nogen skal være primus motor. Hvis den syge eventuelt har en værge eller en, vedkommende specielt sætter sin lid til i forbindelse med sit dødsønske, og andre i familien ikke har det samme overskud, og ikke magter det ønske.
Det kan give voldsomme problemer både før, under og efter den aktive dødshjælp.
For fagpersonalet - det er jo en hårfin skillelinje, hvor man på den ene side opfylder lægeløftet, men på den anden side netop træder henover det.
Det kan få voldsomme følelsesmæssige konsekvenser, hvis lægen efterfølgende får kolde fødder. Jeg er sikker på, at det i forvejen er en svær beslutning at yde passiv dødshjælp, som det er lovligt i dag - at yde aktiv dødshjælp til et menneske, der ikke er i terminalstadie tror jeg, har mange følger for de implicerede.
aug 2006
aug 2006
Så der er vi dækket ind, synes jeg.
aug 2006
aug 2006
Men det som har sat mine tanker igang er denne mand, som har lavet læserbreve og der er lavet tv. oplæg og aviserne har ohgså været med, han ber om, at hans kones liv må få en værdig ende nu, -----------Og hvorfor skal hun ikke have lov til det?????? Og alle andre i ligende situation....... Hendes mand ønsker at man ikke havde været så dygtige til at lukke hende hoved op--------
aug 2006
Men næste tanke er, at det jo nok er de pårørende, det er værst for. Sandsynligvis er hun ikke på nogen måde bevidst om sin tilstand.
På den måde er værdighed et flygtigt begreb.
aug 2006
Men jeg ved hvad det gør ved mig og mange af mine kollegaer personligt, når vi dag efter dag skal passe et mennesker, som kun ønsker at får fred, at vi i stedet for at vi skal vende og dreje for at skifte en ble og vaske forneden, som ofte giver stor smerte for den som bliver hjulpet, ville hjælpe dem med at dø på en værdig måde......
Det har skam også sin pris..... nogle klare det ved at være de kolde hænder og lukke af for enhver menneskelig tanke, mens de laver deres arbejde..... De er de såkaldte 100 pro´cent proff.
Udtrygget de kolde hænder har jeg fra en ung kvinde som havde fået en anurisme, som sprang da hun var i starten af de 30.... Hun lå i mange måneder på min afdeling.... uden sprøg ude af stand til at gøre noget som helst------Men hun kunne bagetfetr da hun ved et mindre mirakkel kom til bevidsthed igen, fortælle, om sine oplevelser, mens hun lå der som en grøntsag------
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 18
Du mener simpelhen at når man er så syg at man absolut intet kan, så skal man alligevel finde kræfterne til at tage livet af sig selv, og derved begå selvmord?
Det er da mere rigtigt at ens familie kan tage en afsked med deres elskede, og få sagt ordenligt farvel.
aug 2006
aug 2006
Som regel bliver vi taget med bukserne nede, fuldstændig uforberedte på, at vores liv kan blive sprængt i atomer.......
Og jeg mener at der er rigtig mange som gerne vil give den hjælp vi så har brug for at andre gir os..... Men det er i dag strafbart...... så derfor bliver det ikke gjort.......
sep 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 66 Svar: 414
Har set min mormor lide i rigtig mange måneder (kræft) hvor man så hjælpeløst til. Hun fik morfin ja, men hun havde stadig mange smerter, ofte var hun ikke til stede på grund af det høje intag af morfin, + de får jo både kvalme og kan intet spise når de får morfin så hva hjælper det i den ende da? :S
Endte jeg feks selv som en grøntsag ville jeg virkelig håbe der var nogen der ku se det ikke er et værdigt liv for et menneske og være fange i sin egen krop tænk lige over hvis du bare ligger og er ganske normal i hovedet, men hverken kan snakke eller bevæge sig, ikke komme ud med alle sine tanker og frustrationer, føj!
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
aug 2006
Jeg har de samme bekymringer som Ane-Mari.
Jeg er ikke fastlåst i min holdning til dette - jeg formoder, at jeg aldrig bliver det.
aug 2006
I dag går jeg ind for at hjælpe et menneske aktivt med at afslutte livet, hvis det ikke længere giver mening eller er værdigt for mennesket at leve det som ikke længere er et liv, men kun en opbevaring.....
Og med hensyn til at det så skulle give traumer..... ja måske.........meeen det er så heller ikke det bedste for ens moral og etiske holdning, at pleje mennekser som virkelig ber om en afsluttning..... eller se de pårørende til de som ligger som grøntsager...... Der må jeg tilstå, at jeg ønsker for dem, at de får fred, både de som er pårørende og de som er på vej over til den anden side... eller hvor vi nu bliver af når vi er døde....
Og så god nat alle sammen.... Det var da også et meget trist emne.... men samtidig meget relevant synes jeg........
jun 2007
Følger: 51 Følgere: 49 Hunde: 2 Emner: 142 Svar: 3.640
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Mit ønske er at dette effektiviseres.
Gøres dette er der i mine øjne ikke behov for aktiv dødshjælp herhjemme.
Man har som menneske lov til at sige at man ønsker at dø hvis ikke dette skyldes depression eller anden psykisk sygdom som gør at ens tilregnelighed kan drages i tvivl og ens egenomsorgsevne ikke er optimal for en periode.
Jeg ser og hjælper mennesker til en så værdig død som muligt dgl. i mit job. Den passive dødshjælp kunne med rigtig god gavn effektiviseres således at en terminalerklæring automatisk udløste en terminal pakke hvor patienten kunne give udtryk for sine ønsker omkring sin død så denne kunne praktiseres endnu mere effektivt end det bliver gjort i dag.
Jeg ville ønske at et livstestamente var lovpligtigt så alle på den måde havde taget stilling mens de var medicinsk tilregnelige da loven ellers fodrer at lægen skal gøre alt for at redde livet uden hensyn til livskvaliteten af patienten efterfølgende.
Rigtig mange læger er ikke i stand til at være den der tager den svære beslutning så det ville hjælpe at vide hvad patientens ønske er da dette SKAL respekteres !!
Som sygeplejersker må vi ofte sørge for at beslutningen ang. om pt. skal have passiv dødshjælp samt erklæres % % % (ingen genoplivning ved hjerte/respirationsstop samt ingen yderligere behandl.) bliver truffet. Dette betyder at vi skal sørge for at være opmærksomme på at henvende os til en af de læger vi ved er i stand til at træffe beslutningen og dette gør at vi nogen gange må udsætte den endelig ordination i et døgn eller mere for ikke at risikere at en ung uerfaren læge med limrem og seler pga. sin egen usikkerhed eller dødsangst ordinerer livsforlængere behandl. i form af behandl., væsketerapi etc.
Hvis den passive dødshjælp stoppede med at være så tabubelagt så den kunne sættes i system ville det komme patienterne til gode og beslutningen ville ikke være så svær for selv den mest uerfarne læge at tage ...
Jeg har selv lavet livstestamente og nægter at blive holdt kunstigt i live eller have livsforlængende behandl. skulle jeg ende som en grønsag eller blive terminalt syg.
Samtidig har jeg meldt mig som organdonor for at sikre at jeg nok skal få afsluttet mit liv hvis jeg ender som hjernedød da de skal bruge mine organer ... :o)
Jeg havde en patient der ikke havde fået skrevet sit livstestamente. Han udtalte til sin ene datter at han ikke ville have livsforlængende behandl. skulle han ende som en grønsag.
Små 3 uger senere fik han en hjerneblødning som gjorde ham til en grønsag der skulle have fuld kompenserende pleje. Da intet var skrevet ned og pårørende ikke var enige fik manden en sonde og kan nu leve i årevis som grønsag imod hans vilje :o(
Vi har haft en multihandikappet ung patient på 22 år som fik fuld kompenserende pleje, han havde intet sprog og tilbragte det meste af sit liv med at ligge og skrige. Han fik sondemad og havde kateter og ble. Skulle vendes x mange dgl. og bliver indlagt med den ene lungebetændelse efter den anden til hans krop en dag får sagt stop. Hans pårørende har valgt at han skal holdes i live.
Han skal genoplives når og hvis hans hjerte og vejrtrækning stopper. Dette er for mig såå uværdigt et liv og er så meget imod mine livsværdier men det er mit job at respektere de pårørendes ønske mens jeg passer patienten efter bedste evne.
Men tilbage til debatten. Jeg er ambivalent ang. dette emne. Jeg er for den passive dødshjælp i bredere udformning end den findes i dag ... Men er ikke meget for at sige 100% ja til aktiv dødshjælp ...
aug 2006
aug 2006
Men sagt kort..... hvordan kan det være at det bliver kaldt passivt dødshjælp, og hvor længe siden er det at det udtryk blev indført??????
Håber virkelig der er nogen som kan forklare mig forskellen, mellem aktiv og passiv dødshjælp???????
aug 2006
Stk. 5. I en situation, hvor patienten er uafvendeligt døende, men hvor livstestamente ikke foreligger, kan lægen undlade at påbegynde eller fortsætte foranstaltninger, som kun kan udskyde tidspunktet for dødens indtræden. Lægen kan under samme omstændigheder indgive de smertestillende, beroligende eller lignende midler, som er nødvendige for at lindre patientens tilstand, selv om dette kan medføre fremskyndelse af dødstidspunktet.
Det vil sige, at lægen ikke indgiver et middel med det formål, at patienen skal dø, men at det bliver indgivet med det formål at lindre, selvom mængden af medicin vil fremskynde døden.
Tidspunktet for behandlingen er her helt essentielt i mine øjne. Det indgives ikke den medicin, hvis ikke vedkommende er på sit dødsleje.
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
okt 2007
Når vi giver morfika i hvad der kan være dødelige doser gør vi det ikke ud fra en indikation der hedder at denne dosis skal tage pt.'s liv (dette er ULOVLIGT!).
Vi giver den ud fra indikationen at pt. ikke skal have smerter hverken fysiske eller psykiske og at dette hensyn kommer over hensynet til pt.'s vejrtrækning (morfika hæmmer vejrtrækningsevnen).
Vi ved at denne dosis KAN ende pt.'s liv men alternativet er ikke acceptabelt.
Selve Morfinen ordinerer lægen som smertelindrende. Hver gang pt. skal have en dosis er det ud fra sygeplejerskens vurdering om der er indikation herfor.
De pt.'er jeg har med at gøre er lungecancerpatienter og terminale rygerlungepatienter. Ens for begge sygdomme er at deres sidste tid er præget af en meget realistisk angst for at lide kvælningsdøden. Morfinen hæmmer den fysiske og psykiske angst og gives på trods af at Morfika også hæmmer vejrtrækningen hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt hvis patienten ikke i forvejen var ved at dø kvælningsdøden.
Det er meget svært at beskrive hvordan passiv dødshjælp foregår i praksis men det er ikke svært at yde den, slet ikke.
Det er så naturligt og har intet med aktiv dødshjælp at gøre i mine øjne.
Aktiv dødshjælp er i mine øjne at give en dødelig dosis Morfika eller lign. med indikationen at ende patientens liv. Og dette er ikke den måde det foregår på som oftest ...
Det er IKKE lægerne der står med de døende patienter. Når først en patient er erklæret døende bliver deres behandl. ændret fra aktiv til passiv i form af palliativ = kærlig pleje.
Denne udføres af sygeplejerskerne og SSA'erne.
Det er ikke lægen der passer og plejer den døende patient og oftest kan jeg og mine kollegaer meget meget præcist sige hvor mange timer en patient har tilbage hvor lægen ingen idé har om dette netop fordi de ikke har meget med patienten at gøre fysisk ...
I den palliative behandl. er det os der har ansvaret for at vurdere og ivaretage patientens behov og videregive disse til lægen således at denne kan ordinere det nødvendige medicin.
Selve ordinationerne efter at patienten er erklæret terminal sker oftest uden at lægen overhovedet har set patienten.
Når en patient erklæres terminal er det ofte sådan at denne ikke ser en læge igen medmindre denne giver udtryk herfor.
Når patienten er død kontakter vi en ung læge og fortæller at vi har haft et forventet mors og den unge læge gerne må komme og erklære patienten død.
Imens tager vi os af de pårørende og gør patienten smukt i stand så de påørende kan tage den sidste afsked.
Jeg synes at passiv dødshjælp er en værdig og smuk måde at dø på :o)
aug 2006
Det er dejligt at få forklaret proceduren i de detaljer.
Jeg har selv familiemedlemmer, som der døde på den måde - og for mig at se, er denne død ikke uværdig. (Om man kan tale om værdig og uværdig i forbindelse med døden overhovedet).
aug 2006
Og bare et døgn for lang tid som pt. er et døgn for længe.....Inden dosis bliver sat iværk.....
Så jeg kunne også kun ønske mig lang større åbenhed omkring det.....
Min egen mor måtte vente et døgn for længe fordi den læhge som havde vagten ikke ville sætte det i værk....Dagen efetr havde jeg en samtale med overlægen og min mor bliv lige bag efter taget ud af alle sug-mm., Jeg og sygepl skruede helt op for droppet, det tog mindre end 5 min. Så havde hun fået fred.......Det kunne hun have fået døgnet inden, hvis der llers havde været en ordentlig læge på vagt......
okt 2007
aug 2006
Aktiv dødshjælp????