1.054 visninger
|
Oprettet:
Dødsstraf/aktiv dødshjælp. {{forumTopicSubject}}
Blev lige nysgerrig...
Tre spørgsmål - jeg håber vi kan holde os til besvarelse og i mindre grad til debat
Går du ind for aktiv dødshjælp?
Går du ind for dødsstraf?
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke?
aug 2006
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 24 Svar: 117
F.eks med demente - mange friske mennesker siger "hvis jeg nogensinde ender sådan, så giv mig en kugle for panden".
Men når man først er der, altså så dement at man ikke kan huske hvem eller hvad man er, er man ikke længere i stand til at tage beslutningen.
Og tage sådan en beslutning på forhånd, kan man heller ikke. Der er folk der lever med demens, som rent faktisk er lykkelige det meste af tiden.
Så hvem henvender den sig til? Folk med f.eks cancer, ja.. Men hvad med resten? Nej, jeg synes det er en svær debat. Der vil altid være nogle, som ikke har retten til at beslutte sig for aktiv dødshjælp. Fordi man vurdere at de ikke er ved deres fulde fem.
Dødsstraf skal jeg lige tænke over..
Jeg har heldigvis været meget forskånet for død i familien. Den eneste jeg har mistet, var min 89 årige dybt demente oldemor. Vi fik mange gode raske år, før hun døde - men de sidste 2-3 år var ikke værdige for hende. Hun fortjente at få sin fred.
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
Går du ind for dødsstraf? klart nej
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? - ja alt for meget
sep 2004
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 15 Svar: 67
Dødsstraf- Nej, jeg finder det babarisk og dobbelmoralsk..
Død tæt på- ja jeg mistede min far her for et par måneder siden og har også mistet mit første barn få uger før fødslen..
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
nej til dødsstraf - mener ikke det er de pårørende man skal straffe.
ja - min far var syg igennem 18 år med stenlunger og sad/lå med ilt de sidste 5 år - så fik han oven i det hele kræft i maven, de gav ham ca 4 mdr. for han ville ikke i behandling. Han opgav at kæmpe, og lå bare og ville ikke tage væske og føde, så han bad lægen om at blive smertebehandlet med morfin, og det accepterede hele familien, og han døde 3 døgn efter. Når man ser bort fra de første sygdomme, så var det den mest værdige død i situationen - vi har det alle godt med hans beslutning.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Tak so far, håber der tikker flere ind
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Går du ind for dødsstraf? Nej.
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? Helt nære er jo et definitionsspørgsmål.
aug 2006
aug 2006
okt 2012
Følger: 16 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 296
Går du ind for dødsstraf? Ja og nej. Det er heldigvis ikke noget jeg kan bestemme, men der er jeg lidt dobbelt.
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? Ja flere tilfælde.
jun 2010
Følger: 81 Følgere: 87 Hunde: 1 Emner: 130 Svar: 1.335
2. Kan ikke helt finde ud af hvad jeg tænker om det.
3. Ja, og ville have ønsket for hende hun kunne have kommet før væk. Hun havde kræft i både lunger og andre organer.
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Dødsstraf - nej
Jeg har ikke haft slem sygdom inde på livet hos mine kære. Der er jeg heldigt forskånet. Jeg har kun oplevet alderdomssvækkelse og overvejende positive farvel hos mine nære.
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Går du ind for dødsstraf: Nej. Mener det er en alt for nem løsning.
Ikke rigtigt. Både min mormor og morfar blev gamle, forkalkede og fik til sidst kræft. Men det var relativt hurtigt slut for begge to.
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.040
Går du ind for dødsstraf? Nej
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? Ja begge mine forældre er døde.
I min mors tilfælde ville jeg have ønsket at man kunne give aktiv dødshjælp.
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.857
Går du ind for dødsstraf? Nej
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? Ja
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.089
Går du ind for dødsstraf? I den grad JA!!!
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? Ja
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 5 Hunde: 6 Emner: 6 Svar: 54
Går du ind for dødsstraf? Ja
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke? ja
aug 2006
Imod dødshjælp, for dødsstraf...
apr 2012
Følger: 3 Følgere: 7 Emner: 60 Svar: 681
Dødstraf: ja!!!
Oplevet dødsfald: nej, ikke endnu
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Nej. Men jeg går i den grad ind for passiv dødshjælp og mener at mulighederne her skal bruges bedre og ikke være så tabubelagte som de er.
Går du ind for dødsstraf?
Nej ikke hvis livsvarigt fængsel kan garanteres ... ja hvis ikke.
Ud fra en økonomisk spørgsmål kunne jeg godt genoverveje dødsstraffen. Men det skal være for samfundets skyld, ikke den dømtes.
Har du oplevet dødsfald blandt dine helt nære, eller har en af dine nære eller du selv været livsfarligt truet af sygdom eller ulykke?
Ja og derfor har jeg også selv livstestamente
Jeg er sygeplejerske og har arbejdet med palliativ pleje inkl. passiv dødshjælp så er også farvet heraf ...
aug 2012
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Men mellem den aktive og den passive dødshjælp er der en gråzone. Det er et både et etisk og et juridisk spørgsmål, der er på spil.
aug 2012
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.983
2: måske
3 : ja
dec 2008
Følger: 67 Følgere: 58 Hunde: 1 Emner: 95 Svar: 2.040
Det blev brugt ved min mor men da hun havde pacemaker var det nærmest umenneskeligt da den stødte hendes hjerte igang flere gange og derfor trak tiden ud i flere dage hvor hun lå for døden, først da de satte en morfinpumpe ind og den gav en stor portion fik hun fred.
Af samme grund har jeg oprettet livstestamente og ønsker ingen former for livsforlængende behandlinger.
I sådan et tilfælde ville aktiv dødshjælp have gjort en stor forskel i forhold til passiv dødshjælp.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
2: Jeg syntes den er ret svær, netop fordi flere uskyldige er blevet dømt til døden, og efterfølgende har man fundet ud af de var uskyldige. Så jeg ved ikke helt hvad jeg syntes.
3: Ja, og da min morfar blev mere og mere syg, ville jeg have ønsket vi kunne have hjulpet ham herfra. Han sagde MANGE gange under et besøg " Jeg vil bare gerne dø, jeg vil gerne have fred". Det var forfærdeligt at se på, bare se han blev mere og mere syg.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
2. Nej
3. Ja.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Jeg er helt og aldeles imod dødsstraf..
Jeg har mistet begge mine forældre, min stedfar, stedmor og alle mine bedsteforældre.. Og ja flere onkler og tanter.
Jeg mistede min far da jeg var 18, og min mor da jeg var 29 år, som var den sidste jeg mistede..
Min far døde af kræft, en grusom død med mange smerter.
Sådan en død er uværdig, men jeg tror samtidig, at jeg ville have ekstremt svært ved at acceptere hvis han selv havde ønsket aktiv dødshjælp.
Især jeg håbede til det sidste, derfor har jeg svært ved at tage stilling til dødshjælp. Men jeg ved, at han til sidst fik så store doser morfin at det sikkert var med til at tage livet af ham..
Dødsstraf/aktiv dødshjælp.