debat om dødsstraf og aktiv dødshjælp {{forumTopicSubject}}
ja det er sådan set 2 vildt forskellige ting. men det var altså det, min veninde og jeg diskuterede;)
lige først! hvor er det godt, ham der slog hende Maria ihjel fik 16 år i spjældet!!! så kan han lære det´!
og netop derfor kom vi til at snakke om dødsstraf! for han kommer ud om 16 år igen, ved godt han så er ved at være pænt oppe i alderen, men han kunne jo gå ud og gør det igen? og synes sådan set han fortjener dødsstraf, han slog en kvinde ihjel med hele livet foran sig, og på den mest brutale måde!!
synes i dødsstraf burde være lovlig i DK?
aktiv dødshjælp, kom bare også i snakken, ved ikke lige i hvilken sammenhæng.
synes i det burde være lovlig i DK?
jeg er meget i tvivl om jeg synes dødsstraf i DK skulle være lovligt. kan ikke blive enig med mig selv:)
men aktiv dødshjælp synes jeg skal være lovligt! men det måtte først blive godkendt, når en lang række læger og psykologer har været indblandt i personen, efter min mening.
maj 2005
Følger: 75 Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 596 Svar: 8.421
Jeg går også ind for aktiv dødshjælp. Og jeg ved da også det foregår i Dk, det hedder bare noget andet, nemlig "smertelindring".. Der er jo grænser for hvor meget morfin et menneske kan tåle..
maj 2005
maj 2005
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Der vil livstid uden mulighed for løsladelse være at foretrække. Dette vil dog økonomisk være meget meget bekosteligt ...
Uanset hvad, synes jeg, at offeret/dennes pårørende skal have den tryghed at vide at det svin der har smadret deres liv ikke nogensinde kommer til at gøre noget lign. ved andre ... Det er det mindste vi kan gøre for offeret og dennes pårørende ...
Synes ikke der er behov for aktiv dødshjælp herhjemme så længe vi bliver bedre til at benytte mulighederne for passiv dødshjælp. Dette fungerer virkelig godt i forhold til tidligere men kan forbedres. Ved at der arbejdes kontinuerligt på dette.
jun 2004
Følger: 150 Følgere: 145 Hunde: 8 Emner: 1.182 Svar: 18.375
Men når man læser om en 5 årig pige ex der er blevet misbrugt - slået ihjel - eller som ham der slog Marie ihjel - ja så rokker det altså.
Så kan man sige manden er syg....men så burde han aldrig have haft lov til at gå frit rundt.
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
apr 2009
Følger: 81 Følgere: 83 Hunde: 4 Emner: 200 Svar: 6.870
Aktiv dødshjælp synes jeg dog burde være tilladt, det ser jeg intet forkert i. Er man endt som en grøntsage eller har opgivet livet, hvorfor så holdes kunstigt i live. Lad dog den syge/gamle få fred!
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
Til gengæld synes jeg, det er skammeligt, at man ikke selv kan vælge at blive hjulpet herfra i tide og på en værdig måde, hvis man virkelig er syg og det kun går én vej. Lige på det punkt virker det til, vi har mere med"menneskelighed" overfor vores dyr end vores medmennesker
sep 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 19 Svar: 286
Men derimod syge, svækkede og gamle mennersker der har levet deres liv ikke må.
feb 2005
Følger: 90 Følgere: 89 Hunde: 4 Emner: 387 Svar: 2.144
Men så igen der er forskel på mord - jeg kender en (hans familie er nær venner af min familie) der sidder i spjældet for uagtsomt manddrab - han kom i klammeri med en anden mand og med at slå ham ihjel med en flaske. Han fik 7 år og angrer virkelig - det er selfølgelig for sent men jeg mener bestemt der er forskel på ham og f.eks Peter Lundin..
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Nej, dødsstraf skal bestemt ikke indføres her i landet.
Bare tænk på hvor mange sager hvor det senere har vist sig at vedkommende var uskyldig!
Nej, der er ingen grund til heksejagt.
jun 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 24 Svar: 107
jan 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 29 Svar: 907
Jeg er imod dødsstraf, for så er man ikke et hak bedre end den dømte.
Men jeg håber at den dømte i Maria sagen får et lang og ubehageligt ophold på hotel Gitterly. Det er desværre nok ikke tilfældet. De nye fængsler er byggede som små lejligheder med eget køkken og bad. De har det desværre ganske bekvemt.
Aktiv dødshjælp er jeg for, når alle muligheder for helbredelse er opgivet. Man skal selv være herre over sit liv, og selv bestemme hvornår man syntes det er tid til at tage himmelekspressen.
jul 2006
Følger: 30 Følgere: 28 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 3.044
apr 2009
Følger: 1 Følgere: 10 Emner: 292 Svar: 780
Aktiv dødshjælp . Ja, hvis man er uhelbredeligt syg
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.089
Aktiv dødshjælp.
Ja tak, gerne i tilfælde af at der INGEN udvej er tilbage, dvs at hvis en dødssyg mand ønsker at dø ( kan ikke reddes), så synes jeg det er samfundets pligt at sige ok og lade personen dø fremfor at forlænge lidelserne for den pågældende.
Men meget kontroversielle emner at debattere.
Kan godt få bølgerne til at gå højt, kan jeg forestille mig.
nov 2008
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 2 Emner: 144 Svar: 5.214
Aktiv dødshjælp der er jeg splittet på den ene side synes jeg det skal være lovligt f.eks, hvis en person er blevet en grønsag og intet kan og beder om at dø så ville jeg ikke have noget imod det men hvor går grænsen så? Det bliver et problem at finde ud af hvad man må og ikke må. Men der foregår nu aktiv dødshjælp rundt omkring i det skjulte er jeg overbevidst om men kun i alvorlige tilfælde tror jeg. Folk risikerer ikke deres job for en der f.eks. bare er lidt depri.
jul 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 189 Svar: 545
Selvfølgelig skal dødsstraf ikke gives til uagtsomt manddrab, har også en bekendt, der kom ind og sidde, da han fik black out i sin bil og kørte over i den anden vejbane og dræbte en kvinde. der var hverken stoffer eller alkohol indblandt. og de kan ikke finde årsagen til, at han besvimmede. han fik 3 måneder for det, men som han selv siger, er det at skulle leve med sig selv nu, straf nok i sig selv. først efter x antal gange forsøg på selvmord og x antal gange indlæggelse på psyk. og 10 år efter, kan han begynde et "normalt" liv. igen.
men sådan en som lundin, synes jeg sgu bare der skal væk!!! kommer han egentlig nogensinde ud igen??
maj 2005
jul 2009
maj 2005
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Det var den samme straf man ønskede at Marias morder skulle have, og det er en straf man giver til mentalt ustabile personer der aldrig kunne integreres i samfundet på en normal og sikker måde.
Det er i hvert fald min opfattelse.
Årsagen til hans navneskifte er formentligt den heksejagt der har været. Og nej, manden er IKKE løsladt...
nov 2008
Kan ikke finde ud af om han er løsladt han skulle måske løslades i 2008 men er ikke sikker på det skete. Han har åbenbart en FB profil. Bare en smule klamt synes jeg
jul 2009
jeg har hørt om en der fik 200 års fængsel i et eller andet land (lidt til grin) men hvorfor er der kun 16 år i DK!
nov 2008
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Er man gammel og ikke ønsker at leve mere og depression og andre sygdomme som kan påvirke ens dømmekraft er udeukket efter udredning kan man beslutte sig for at ville dø.
Vi må dog ikke aktivt gå ind og tage den ældres liv (og er det fair nogen sinde at tvinge et menneske til at tage et andet menneskes liv?) men vi må stoppe med at behandle denne. Ikke give væske eller mad, ikke give medicin udover medicin der skal sikre han/hun ikke lider unødigt.
Jeg mener at vi skal bruge flere ressourcer på at få strukturet den palliative pleje og de muligheder denne giver. Der arbejdes som sagt kontinuerligt med dette både fra læger og sygeplejersker og øvrigt sundhedspersonales side og de er på få år kommet meget langt.
Men vi kan gøre det endnu bedre :o)
Med et livstestamente kan man gøre opmærksom på at man mens man har haft sin fulde dømmekraft har sagt nej tak til at blive holdt i live som terminal eller som grønsag ... Denne SKAL lægen tage med i betragtning .. Han SKAL ikke følge den men han skal have den i betragtning i sine beslutninger. Og de færreste læger vil sidde denne overhørig !!
Det er desværre oftest pårørende der ikke vil give slip. De vil hellere kunne besøge deres far/mor, kone/mand, barn som ligger hen på et plejehjem og har fået anlagt sonde mod deres vilje for at forlænge deres liv :o(
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.936
Jeg synes eller ikke, man skal tving "tilfældigt" sundhedspersonale til at tag et andet menneskes liv. Hvis det rent faktisk blev lovligt, kunne man forestille sig, det også ville blive en del af forskellige uddannelser, men stadig synes jeg, det er fair, man som personale kan sige fra. Jeg vil gætte (og håbe) på, der er folk, som gerne ville påtage sig den opgave.
Desuden synes jeg, der skulle være mulighed for alle, der er dødssyge og ikke kan/vil være hjemme, at ende sine dage på hoospice. Der forestiller jeg mig så, at man kunne gøre ekstra ud af at ruste personalet til sådan en "opgave"
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
Han fik livstid og ikke forvaing på livstid... forvaring er også en tidsubestemt straf men ikke at forveksle med livstid.
Livstid er ikke det samme som 16 år og en livstidsdæmt kommer ikke nødvendigvis ud efter 16 år heller.
Det nye fængsel i dk har celler med tilhørende toilet/bad men ikke køkken.
Bare lige for at rette på de misforståelser der er i tråden
debat om dødsstraf og aktiv dødshjælp