{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.698 visninger | Oprettet:

Dødsstraf. Din mening? {{forumTopicSubject}}

Halløj smiley

Jeg blev lige inspireret af et emne på HesteGalleri smiley

Hvad er jeres mening om dødsstraf? smiley
Hvordan forholder I jer til det?
Har i set Den Grønne Mil som omhandler emnet?
Hvis ja, hvad synes I så om den? ^^

Hold det i en ordentlig tone!
På forhånd god debat smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dødsstraf. Din mening?
  • #2   6. dec 2013 Spændende emne!

Jeg har stadig ikke besluttet mig. Men hvis der er nogen jeg ville sætte øverst på listen til straffen, ville det være krigsforbrydere.

• #3   6. dec 2013 Jeg er absolut imod dødsstraf.. Staten har ikke mere ret til at tage et liv end en morder..

Samtidig vil der i en del sager, være risiko for at en uskyldig bliver henrettet.

Alligevel må jeg da indrømme, at når jeg hører om børnemordere, og andre psykopatiske forbrydere at de burde pines til døde..

Men i princippet er jeg imod..

• #4   6. dec 2013 Jeg er splittet, en gang imellem synes jeg jo dødsstraf ville være på sin plads, fx i en sag som Breiviks... Eller Lundin....
    Men det er også dilemmaet med "hvis nu det ikke er den person"

• #5   6. dec 2013 Hvorfor lade en slippe så let, hellere sidde og rådne op i et fængsel, med vished om h*n ikke kommer til at se den virkelige verden igen pga sine handlinger

• #7   6. dec 2013 Tine - problemet er bare det ikke er en pinsel, men for mig en nem udvej. Jeg ville da hellere dø end vide at resten af mit liv skulle jeg sidde og kigge ud gennem tremmer. Så derfor mener jeg at det må være en værre straf end døden selv

• #8   6. dec 2013 Dødsstraf og "øje for øje, tand for tand"-mentaliteten hører efter min mening til i middelalderen - ikke i et moderne samfund.
    Ja, jeg kan sagtens sætte mig ind i, at man i nogle tilfælde godt kan få tanken, at døden ville være den rette straf for en person. Men nej, jeg føler bare ikke, at det er det rigtige.

Jeg har set Den Grønne Mil masser af gange. Jeg elsker den film.
    Og den viser jo, hvordan man kan tage fejl og den forkerte blive dømt. Måske er det sværere i dag pga. dna-beviser osv. Men alligevel - justitsmord sker. Jeg har selv siddet i en retssal, hvor en person bliver dømt for en forbrydelse, som der ikke er skyggen af fysisk bevis på, at vedkommende har begået.

• #9   6. dec 2013 Jeg er splittet. Synes egentlig dødsstraf ville være fint til dem som på groveste vis har myrdet op til flere personer. Kan ikke se hvorfor der skal ofres penge på at holde en sådan person i live..
    Men så er der lige den med uskyldige der kunne blive dømt, det ville jo være dybt tragisk, og derfor er jeg splittet..

• #10   6. dec 2013 Camilla.. jeg skriver netop at jeg er imod dødsstraf..

Jeg mener også at det er for nemt, hellere lade dem sidde og råde op resten af deres liv.

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #11   6. dec 2013 Imod. Argumenterne her bygger på en antagelse at der menes den form for dødstraf der udføres i visse amerikanske stater.
    Mine grunde er de samme som andre har nævnt ovenfor. Der er ingen mulighed for at gå tilbage hvis den dødsdømte var uskyldig.
    Synes det er som selvtægt - og alt i alt "bare" er fordi staterne der har dødstraf ikke gider bruge tid og penge på at holde dem spærret inde til de dør.

Har læst og ejer det meste King - The Green Mile er ingen undtagelse.. Der er mange godt film om emnet. Min egen favorit er Dead Man Walking - selvom det efterhånden er mange år siden jeg så den sidst.

• #13   6. dec 2013 Er i mod, ene og alene fordi jeg syntes de skal sidde og glo i en celle resten af deres liv i stedet...

• #14   6. dec 2013 Tine - my bad, misforstod dig smiley

• #15   6. dec 2013 Helt i orden Camilla smiley

Og jeg mener selvfølgelig rådne og ikke råde..

• #17   6. dec 2013 Idealistisk set er jeg imod.

Men når jeg ser folk mishandle dyr eller børn, så er jeg for.

Heldigvis er det ikke op til mig at bestemme.

• #18   6. dec 2013 Jeg er splittet.
    Er der den mindste tvivl..aka vedkommende er ikke taget med bukserne nede. Så nej. Det sker alt for ofte en person bliver aflivet for så senere at blive renset. Det er lidt svært for samfundet at undskylde over for et dødt menneske.

Men i tilfælde som er så klart skyldige og uhelbredelige psykopater som ovenover nævnte Dansker og Nordmand, går jeg helt ind for "af med deres hoved".
    Jeg kan ved gud ikke se hvorfor samfundet skal betale for den slags i årtier. Og muligvis risikere de en dag igen kan færdes blandt uskyldige mennesker.
    Jeg mener helt seriøst de burde forsvinde i stilhed. Når nu vi ikke må aflive dem så ti dem dog ihjel. (også derfor jeg ikke har nævnt de to's navne her) Faktisk går jeg så vidt at springe avisen over når en af de to psykopater er på forsiden.
    De har ikke fortjent opmærksomhed og ingen ret til at blive hørt.

• #20   6. dec 2013 "Rådne i et fængsel" problemet er så bare lige at i fængsel nu til dags er næsten er en lille lejlighed...tv og diverse.... Blir gift, får dame besøg osv osv...
    Sidder man i fængsel får mord, skal det vare livet ud og ikke 6 år med god opførsel.
    Man skal ikke have besøg eller få breve... Man er i fængsel af en grund, og så må man fjerne goderne. Fængsler i dk er alt for vattede.

Jeg er tildels for dødsstraf i enkelte tilfælde.

• #21   6. dec 2013 I mange af de lande hvor de stadig har dødsstraf, tror jeg døden ville være at foretrække.

• #22   6. dec 2013 bumle d

det er jo et milliontusind dollars spørgsmål,du sådan lige kaster op her.

Jeg er totalt imod selvtægt,som dødstraf jo i virkeligeheden er.Og,selvtægt foragter jeg og hader.

MEN,ja der er jo altid et "men".

En gang for mange mange år siden,i Tyskland,tror det var engang i 70`erne.Blev en lille pige voldtaget,mishandlet,og selvfølgelig derefter dræbt.

Man fandt gerningsmanden.

Han kom selvfølgelig for retten.

Og,der i retten var moderen til den lille pige.

Der blev vist grusomme billeder,og dengang som nu,synes jeg det var grotetekst ,at vise de billeder.

Moderen til den lille pige,havde heldet med sig til at få en pistol med ind i retslokalet(tror div.myndigheder havde vendt det blind øje til),og fyrede den bare med ET skud lige i hjertet af "uhyret".

Moderen fik selvfølgelig en fængseldom,kan ikke lige huske,hvor meget.
    Men efter ca.2.mdr fængsel,blev hun løsladt,p.g.a.,god opførsel.

Sagen vakte opsigt.Og,dengang stemte jeg absolut "rødt",ligeså div.venner.
    MEN aldrig et sekund,var nogen af os,i tvivl om.At,vi ville gøre nøjagtig det samme,altså udøve selvtægt,hvis sådan noget skulle overgåen vores unger.

Så,det sgu et svært spørgsmål,du her stiller bumble d.

MEN jeg er totalt imod dødstraf,som det stadig praktiseres i visse stater i u.s.a.

Og,det selvom jeg,faktisk elsker u.s.a.,p.g.a. forskelligheden,og mangfoldigheden.Nøjagtig,som den gamel hippi fotograf,Jacob Holdt.

m.v.h.
    vibeke

• #23   6. dec 2013 Jeg tror de fleste fanger ville vælge at leve et helt liv i fængsel, fremfor en dødsdom. Jeg mener døden er den hårdeste straf.

• #24   6. dec 2013 Jeg er imod dødsstraf - ene og alene, fordi det i min verden er, alt for billigt sluppet. Sådan en som Breivik, burde få en enkelt billet til et land som Thailand, lænket med håndjern, og 500 g. narkotika stukket op i R.... - Så kan han bruge resten af sine dage dernede på, at tænke om det var det værd!

Jeg har i en del år nu fungeret som domsmand/nævning, og jeg må sige, at jeg generalt er meget tilfreds det det danske retssystem.

#8 Line, jeg har så oplevet det modsatte, en mand som jeg til dato er overbevist om, var skyldig i anklagen, var vi nødt til, at frifinde idet beviserne ikke var tilstrækkelige.

• #25   6. dec 2013 Som så mange andre mener, jeg er både for og imod.
    det kommer an på forbrydelsen, og det latterlige faktum, at en morder kan gå fri efter få år, med god opførsel, synes det er en hån mod ofrets familie.
    ligeledes i sager om grov mishandling, voldtægt og mord på børn især, der går jeg virkelig i hadmode, og synes bestemt at sådan en burde henrettes ved stening på offentligt torv smiley
    fængslerne er som tidligere nævnt, den rene feriekoloni, de får løn, må strejke og har en masse rettigheder, havde det været et "rigtigt" fængsel, så var det noget andet.
    Det er et svært emne..
    The Green Mile er for mig en fantastisk film, elsker den!

• #26   6. dec 2013 Umiddelbart vil jeg sige, at jeg er imod dødsstraf.........men så læser man om en forbrydelse, som er så slem, så man straks siger: han/hun burde lide samme skæbne. Helt ærligt, jeg ved det ikke.

• #27   6. dec 2013 hehe jeg ved hvad du mener smiley

• #29   6. dec 2013 Snuden har skrevet det jeg ville skrive smiley

• #30   6. dec 2013 Det koster også bare utrolig mange penge for samfundet, at have de kriminelle fængslet i så mange år. Og hvis det alligevel er de typer, som fortsætter i samme spor efter de er kommet ud, som de var i, da de blev taget, så er det rimelig meget spild af penge for os andre. Men jeg ved heller ikke om jeg er for eller imod.

• #31   6. dec 2013 Jeg er imod dødsstraf.
    Også når det gælder de virkelig grove forbrydelser.

Mht om der er nogen straf i at være i fængsel i DK..
    Ja det mener jeg der er.
    Nej de sidder ikke isoleret i en celle med et enkelt lille højt placeret vindue med tremmer for i 20 år, kun med kontakt til brutale sadistiske fængselsbetjente, der snotter på fangens tørre brød og pisser i deres vand.

Ja de har tv, ja de kan få en times frisk luft om dagen, ja de har egen celle og fælles køkken og bad.

Vi må spørge os selv hvad for en slags menneske vi ønsker at lukke ud i friheden, for ud i friheden kommer langt de fleste.
    Ønsker vi et menneske, der intet aner om hvordan samfundet fungerer idag.
    Ikke ved hvem der sidder i regeringen og har glemt hvordan man omgåes andre mennesker ?
    Eller ønsker vi et menneske, som i løbet af afsoningen har fået udviklet sine sociale og måske endda boglige kompetencer ?
    Hvem af de 2 er der mon størst risiko for laver ny kriminalitet ?

Personligt mener jeg frihedsberøvelsen er straf nok, og så vægter jeg højere at den indsatte prøver at have nogle gode relationer til andre mennesker frem for at tænke "straf, straf, straf"

• #32   6. dec 2013 Kopieret fra tidl. tråd om samme emne. Min holdning har ikke ændret sig :o)

Ang. dødsstraf er jeg ambivalent. Har ikke besluttet mig helt endnu :o) Døden er på den ene side for nem en straf for morderne etc. og forfærdeligt for de uskyldige pårørende.
    Der vil livstid uden mulighed for løsladelse være at foretrække.

Opholdet i fængslet skal ikke være et luksusliv som det er for mange i dag.. Det skal være en STRAF at være i fængsel. IKKE en belønning.

Et ophold på livstid vil dog økonomisk altid være meget meget bekosteligt for samfundet ...

Uanset hvad, synes jeg, at offeret/dennes pårørende skal have den tryghed at vide at det svin der har smadret deres liv ikke nogensinde kommer til at gøre noget lign. ved andre ... Det er det mindste vi kan gøre for offeret og dennes pårørende ...

• #33   6. dec 2013 Jeg er splittet.

Jeg synes der er isse situationer hvor f.eks. mordere virkelig bare fortjener at dø.
    Men der vil altid være en risiko for at der vil være uskyldige som vil blive straffet hvilket jo i sig selv er ganske forfærdeligt og uacceptabelt.

Jeg kan omvendt også godt se, at døden, er den "nemme udvej" og straffen i et fængsel burde i PRINCIPPET være værrer. Problemet er bare her, at i de danske fængsler lever langt de fleste af fangerene i "luksus". Vi har eget rum, toilet, telefon, nogen har også TV. I min verden er det f*ndme ikke en straf. En straf er hvor man er afskærmet fra virkeligheden udenfor buret. Jeg mener selvfølgelig ikke at man fysisk skal afstraffe de indsatte som f.eks. USA, men de skulle simpelthen ikke have lov til "at have det så godt". Det er jo meningen de skal afzone en STRAF og rigtig mange har det simpelthen for nemt ved "bare" at komme derind og "hygge" sig.

En straf på livstid ville være på sin plads også skulle den indsatte simpelthen tjene sin egen celle i løn i form af arbejde. LIdt ligesom de gør nu, men de dækker bare ikke de omkostninger det kræver, men det må der kunne laves om på så der er muligt at den indsatte kan betale sit eget ophold, uanset dets længde.

• #34   6. dec 2013 Amanda.. man har eget rum... Som man i nogle tilfælde deler med en anden
    man har TV, som for det meste virker.
    I åbent fængsel har de fleste egen tlf, som er fastgjort på cellen - de betaler naturligvis selv for de opkald de foretager.
    I lukket fængsel har man op til en håndfuld numre man må ringe til fra en tlf boks på afdelingen. Disse samtaler aflyttes. man betaler selv for de opkald man foretager.

Kan man afskærre et menneske al kontakt med omverdenen i 10 år, og så forvente at det er et lovlydigt velfungerende menneske man lukker ud ?

• #36   6. dec 2013 *Ib*
    Nej sandsyneligvis ikke, og selvfølgelig skal man kunne have kontakt til sin familie. Og så alligevel ikke, man kunne vel have brugt hovedet inden man gik ud og tog en andens liv. Men mener der er alt alt for mange der bare får lov til at komme hjem på weekend/ferie pga. god opførsel. Jeg kender op til flere der har prøvet det. Det skal det lige understreges at de DOG IKKE har siddet inde for mord el. lign.

Men nej, jeg mener ikke at man skal kunne "daske de af" i sin celle foran fjernsynet eller sidde og sludre snakke i en tlf. fordi man lige keder sig (der er jo ikke meget man kan foretage sig, men det er immervæk en straf). Evt. i en opholdsstue eller sådan noget i den dur hvor man er sammen med andre indsatte. Men jeg mener jo heller ikke at folk der begår mord skal havde lov til at komme ud igen, så om man er velfungerende eller ej er i princippet ligegyldig.

Jeg er desværre meget sort/hvid og mener, og lever selv efter det, at man må tage ansvar for sine handlinger. Og hvis man er så hjernedød og har et behov for at slå et andet menneske ihjel (selvfølgelig kun overlagt og ikke uheld som ved trafikdrab osv.) og har udspekuleret en lille klam plan for hvordan tingene skal gå til, ja så må de for min skyld, helt ærligt, virkelig rådne op og blive væk fra resten af samfundet.

Det kan desværre ikke fungere i praksis, det er ønske tænkning. Der vil altid være en risiko for at uskyldige bliver indsat.

• #37   6. dec 2013 Skulle de ikke have tænkt på deres familie inen de gjorde noget så hjernedødt?? Tænker jeg bare??

• #39   6. dec 2013 Der er en hel del mere end "god opførsel" der spiller ind i spørgsmålet om en indsat kan opnå regelmæssig udgang.
    Der er arbejdspligt i danske fængsler... Til 9,67 kr i timen, så på et eller andet plan er den indsatte med til at betale for opholdet, idet det den indsatte udfører er et stykke arbejde en virksomhed ude i den virkelige verden har bestilt.. Og betaler for.

Og jo.. de skulle i den grad have tænkt sig bedre om inden..
    Man kan kun håbe på at de tænker sig bedre om en anden gang.

Nu sidder der jo en hel del i fængsel, der ikke har slået et andet menneske ihjel..

• #40   6. dec 2013 For mig betyder min frihed og min egen bestemmelsesret over mit eget liv alt! Jeg ville synes det var frygteligt, at blive sat i et dansk fængsel. - Men vi har jo alle forskellige værdier.

Og som Ib skriver, det er jo langt fra alle der sidder inde for drab - faktisk nok snarere de færreste - og de skal jo helst kunne begå sig i samfundet når de kommer ud igen.

• #41   6. dec 2013 Jeg synes helt ærligt ikke de skal have 2. chance. Det gør jeg bare ikke. Der må simpelthen være noget galt med sådanne mennesker hvis de mener de har retten til at tage livet fra en anden, slippe "godt" fra det, og så har de gu'dødme chancen for at gøre det igen, fordi der er jo ingen konsekvenser. Du kan max få hvad, 12år? i et dansk fængsel. eller komme i en behandlingsdom.

Og nu snakker jeg om folk der bevist har slå andre ihjel. Et liv og et liv.
    Ikke om indsatte der har lavet tyveri o.lign. Her kan dødstraf naturligvis ikke komme på tale hvilket i selv er rimelig logisk. Ihvertfald for mig.

Hvad så hvis vedkommende kommer ud af fængslet og rent faktisk begår mord igen - er dødsstraf så OK i dine øjne??

• #42   6. dec 2013 Dødsstraf er aldrig ok i mine øjne.
    Så hellere livstid / forvarring

• #43   6. dec 2013 *Ib*
    Jeg ville også gå med på din livstid (meget endda) - hvis det dog eksisterede. Det findes ikke i DK! Ikke hvor det reelt er livstid.

• #44   6. dec 2013 har ikke læst alle kommentarene.

Jeg synes ikke der skal være dødsstraf, for jeg synes ikke det er en straf, så slipper de for let om ved det. De fortjener at være spærret inde i en lille mørk celle resten af deres liv. (her snakker jeg selvfølgelig mordere og sådan, ikke små ting)

Desuden er der jo mennesker, der skal stå for det, og de vil jo så slå et andet menneske ihjel (eller være med til det) og så er vi som land ikke en skid bedre end det menneske der slog et andet ihjel, efter min mening.

Jeg har set den grønne mil og jeg tuder og ser væk hver eneste gang jeg har set der hvor de skal i stolen.. Det er en af de bedste film jeg nogensinde har set, men også en meget barsk og uretfærdig film.

• #45   6. dec 2013 Og noget helt andet er, der er sku nogen der skal gøre lortet!! Hvis jeg kunne skåne de mennesker for at give en dømt sprøjten ved at give den dømte en reel livstid, jamen så er det da helt klart at foretrække. Plus at så bliver uskyldige ikke slået ihjel, max spærret inde indtil "man finder fejlen", hvor grumt det end lyder

• #47   6. dec 2013 Som jeg skriver er jeg splittet.
    Dels grundet den store usikkerhed
    Og helt klart som du,Merete J, skriver at det den kan blive skruen uden ende.

Men kunne man da så bare få lavet en reel livstid i fængslet.

Max straf for personer under 18år = 8år
    Over 18 år = 12år

Mener jeg. . . .

• #48   6. dec 2013 Nej livstid er ikke til de skal bæres ud.
    Det synes jeg heller ikke personalet behøver bøvle i smiley

Man kan søge løsladelse på prøve efter 12 år og herefter hvert 2. år
    Forvarringsdømte ved ikke hvornår de kan komme ud

• #49   6. dec 2013 Det ændre stadigvæk ikke på min holdning om at jeg ikke synes de skal ud

• #50   6. dec 2013 Amanda. det er helt fair du ikke synes de skal ud.
    Der er sørme også nogen jeg ikke mener er egnet til at færdes frit rundt på gaderne-

Her er man jo nødt til at gå ind og lave en konkret vurdering.. Evt med en psykiater inde over.
    Det ER altså ikke alle drabsmænd, der går ud og laver samme nummer igen

• #52   6. dec 2013 Det kan vi godt blive enige om minion

• #54   6. dec 2013 Altså ...

Jeg kan ikke se hvorfor der bliver ved med at blive skrevet, som om at de personer, der står til dødsstraf/livstidsforvaring, og som denne tråd vel burde omhandle, og så White Collar kriminelle, overhovedet har noget som helst med hinanden at gøre i denne debat?

Det forkludrer kun debatten i mine øjne.

Rehabilitering og prøveløsladelse etc. skal der selvf. slet ikke så meget som være tanke på, for dem der står til dødsstraf/livstidsforvaring, i mine øjne.
    Loven er for slap som den er i dag. Den er til grin :o(

Dødsstraf/livstidsfanger har gjort noget så forfærdeligt mod et medmenneske, at de har meldt sig selv ud af samfundet og derfor også den luksus som følger med at være en del af det Danske Samfund.

De skal ALDRIG ud igen. De skal være i fængslet til den dag de dør ...
    ALDRIG skal deres ofre og disses familier være bange for at skulle møde svinet på gaden eller høre om at svinet har gjort flere til offer efterfølgende, fordi svinet skulle siges at være såkaldt rehabiliteret.
    Det sker i dag og det sker for ofte.

Jeg skammer mig over den del af retssystemet, som svigter ofrene (inkl. deres pårørende) for forbrydelserne, ved at sætte gerningsmændene på fri fod, og faktisk derved begår psykiske overgreb på ofrene igen ...

DET skylder vi ofrene for enhver pris at sikre ikke sker.

Hvad der så derefter er tilbage af rettigheder til svinet/dødsstraf/livstidsfangen må komme i 2. hvis ikke 3. række efter min mening.

Der er nogle menneskerettighedsregler der skal overholdes, bevares .. Men derudover er ingen luksus nødvendig medmindre den er for familien til den indsatte ...
    Kontakt med familie etc. skal ikke være for den indsattes skyld men for pårørendes.

Min holdning til White Collar kriminelle og så de fanger tråden oprindeligt omhandler er meget meget forskellige.

Men det er trådens emne ligegyldigt som jeg ser det.

Fordi for førstnævnte går jeg ind for rehabilitering, uddannelse, udslusning og hvad der ellers kan hjælpe den kriminelle tilbage til at blive en bedre samfundsborger og som skrevet ovenstående er intet af dette noget jeg vil spilde tid og penge på til en dødsstraf/livstidsfange.

• #56   6. dec 2013 Helt enig med det nogle har skrevet - jeg er imod dødsstraf da det:

1. Er en for let straf i visse tilfælde - tilfælde hvor folk med klare beviser har gjort noget virkeligt groft, burde den dømte sidde i en eller anden lille celle hele livet og rigtig kede sig ihjel. Der er døden alt for let.
    2. Jeg har set for mange tilfælde hvor folk efter min mening uretfærdigt er blevet dømt til døden.
    Enten for noget de ikke har gjort (opdaget efter straffet er dræbt), noget med for få beviser - eller noget de har været tvunget ud i.

Dog mener jeg at hvis fangerne er til direkte fare for andre indsatte samt vagterne, og har gjort noget virkeligt groft, hvor de aldrig vil blive løsladt og alt behandling er udelukket - burde de få sprøjten.
    Jeg går dog KUN ind for sprøjten - ikke hængning, elektrisk stol og alle de perverse og primitive metoder.

• #57   6. dec 2013 Jeg er imod dødsstraf, det er dobbeltmoralsk og babarisk og der er for stor risiko for fejl..
    Faktisk mener jeg alle grove forbrydere (mord, grov vold, voldtægt og lignende) bør give forvaring og behandling, dvs ingen fast tid, først ud når/hvis man vurderes for rask, for i min verden er disse mennesker syge, intet normalt menneske gør sådan noget.. nogen kan behandles, nogle endda hurtigt (fx konen der skyder manden efter han har tæsket hende i 10 år) andre (Lundin typen) de bliver aldrig raske nok til at komme ud..

Snuden: Så fx børn til en morder skal fratages deres mor eller far og dermed straffes for forældrenes synder ?? besøg osv er ikke (ret meget) for den indsattes skyld, men for familiens..

• #58   6. dec 2013 Og ja, folk der har gjort noget i desperation, som f.eks. en kvinde der har skudt sin mand efter at han har tævet hende i mange år - eller en mand der har dræbt en person for at få medicin til sit syge barn - eller hvad ved jeg. I sådanne tilfælde ville døden være alt for hård en straf, og ja også for deres familie.
    Men de koldblodige mordere og mishandlere, der ville døden være alt for nådig en staf.
    Alle individuelle tilfælde bør selvfølgelig tages i betragtning, og ja, mener også at alle/de fleste dømte har ret til at komme i behandling, først og fremmest.
    Det er bare sådan jeg har det.

• #61   6. dec 2013 Kathrine: Enig i at det danske retssystem ikke altid fungere, men det gør det amerikanske absolut heller ikke, faktisk er der flere mord i de stater hvor der er dødsstraf, så det virker jo ikke..

• #63   6. dec 2013 Jeg er imod. Jeg synes det er dobbeltmoralsk, som flere af jer også siger. Det med at det bliver en ond cirkel. At man skal dræbes, aflives, hvis man har været grusom mod et andet menneske. Så vil jeg hellere give en varig livstidsdom, som faktisk varer til personen dør.
    Jeg er ikke sikker på at jeg vil have fængslerne skal være værre, men jeg synes ikke at man feks skal kunne komme ud før tid, hvis man har fået livstid. Og så har jeg den holdning at livstid er livstid og ikke bare 10-20-30 år.

Ike engang min værste fjende ville jeg tilbyde den død. Ikke engang hvis han/hun havde dræbt min mor (for at tage et eksempel.) jeg ville helere have personen til at rådne op i et fængsel. Eller jeg håber at jeg også ville tænke sådan hvis det faktisk skete. For man kan ikke altid stole på sig selv. Der kan ske ting som gør at man mister kontrollen.

Den grønne mil, synes jeg er en fantastisk bog og en fantastisk film. Den fortæller jo netop også noget om at når man først er død, så er man død. Liv er uigenkaldeligt. Man kan ikke genoplive folk et år efter når man finder ud af at man har dræbt en uskyldig person. Man kan derimod få folk ud at et fængsel og sluse dem ud i verden igen, nærmest uden problemer.

• #64   6. dec 2013 Sanne M, Kradsebørsten og hundehvalpens moar smiley )
    Jeg er SÅ enig med dig i det du har skrevet i #54.

Det er lige præcis sådan som jeg har siddet og tænkt

• #65   6. dec 2013 Isabelle: Hmm ... Jeg er ekstrem skod til at formulere mig når jeg er træt. Sorry :o)

Jeg prøver at omformulere :o)

I denne debat bliver jeg forvirret, når man blander dem med domme for forbrydelser som mord, voldtægt, ekstrem vold etc., sammen med dem der får en dom for White Collar forbrydelser (begrebet defineres længere nede i indlægget).

Disse to grupper har ikke i mine øjne noget med hinanden at gøre i en tråd omkring dødsstraf, medmindre man mener begge grupper står til dødsstraf/livstid?

Fx Peter Lundin som tilhører den gruppe tråden omhandler og Stein Bagger som er White Collar forbryder ...

Hvis tråden omhandler dødstraf/livstidsfængsel så kan disse 2 sammenlignes men ikke puttes i samme kategori.
    Den ene skulle have lov at rådne op for evigt, til mindst mulige omkostninger for vores samfund, og den anden skal ud i samfundet igen og vi må sikre os så godt som muligt at få gjort en bedre samfundsborger ud af ham. Dette vil koste ressourcer for samfundet, som dog forhåbentligt, med tiden tjenes hjem igen.

White Collar er et ord som er blevet brugt i DK helt tilbage fra 50-60'erne men kaldes herhjemme iflg. Google i dag oftest for "økonomisk kriminalitet".
    Det dækker over:

1) Kartelforbrydelser,
    2) Multinationale selskabers misbrug af den økonomiske situation,
    3) Subventionssvig,
    4) Edb-kriminalitet,
    5) Tomme selskaber,
    6) Regnskabs- og bogføringsforbrydelser,
    7) Begunstigelse af særkreditorer,
    8) Arbejdsmiljøforbrydelser,
    9) Skyldnersvig,
    10) Kriminalitet mod forbrugere,
    11) Utilbørlig markedsføring,
    12) Skatte- og afgiftsunddragelser,
    13) Toldkriminalitet,
    14) Valutakriminalitet,
    15) Børs- og bankkriminalitet og
    16) Miljøforbrydelser.

1) Skatte-, afgifts- og tilskudsrelateret kriminalitet
    a. Skat
    b. Afgifter
    c. Told og anden EU-svig
    2) Selskabs- og kreditorrelateret kriminalitet
    a. Selskabstømning
    b. Kreditbedrageri, mandatsvig, konkursrytteri mv.
    c. Aktionærlån mv.
    3) Investeringsrelateret kriminalitet
    a. Insiderhandel, kursmanipulation og spekulationsforretninger
    b. Prospektmanipulation
    c. Illegal vekselerervirksomhed
    d. Pyramideselskaber
    e. Prime Bank Notes mv.
    f. Værdiløse investeringsaktiver
    g. Hvidvask
    4) Kriminalitet relateret til uopfordrede tilbud
    a. Nigeria-breve
    b. Katalogsager
    c. Advanced fee fraud
    5) Datakriminalitet
    a. Berigelseskriminalitet
    b. Industrispionage mv.
    c. Rettighedskrænkelser
    d. Hacking
    e. Forfalskninger

Etc.

Stave-slå og andre fejl er gratis på denne tid af aftenen :o)

• #66   6. dec 2013 Signe: Du er for at man lukker såkaldte rehabiliterede mordere ud igen ...
    Men hvad med børnene til den mor, som den nu rehabiliterede morder voldtog og slagtede foran dem.
    Hvad med deres retsfølelse? Skal de kunne rende ind i den person på gaden?

Uden fast strafansættelse til forbryderen skal offeret så gå i konstant uvidenhed om, om det er i morgen, at hun kan rende ind i ham, fordi nu mener et stresset samfund at han er rask ...?

Jeg kan godt forstå at vi har ambivalente følelser her.

Det har jeg selv .. Men min logik siger mig at ofrenes hensyn til enhver tid må ligge over morderens/voldtægtsmandens ret til at gå frit rundt som rehabiliteret ...

Jeg har arbejdet i retspsykiatrien og har måttet affinde mig med at se en voldtægtsmand få lov til hver weekend at tage hjem på udgang.
    Hende han voldtog var en ung pige på under 18 år som jo så bare måtte finde sig i at se ham, når det passede HAM ...

Behøver jeg sige at det har skadet hende i ekstrem grad !?! Hver gang hun var ved at få det bedre så kunne hun ellers rende ind i ham ..

Han var jo under behandling så han kunne rehabiliteres ... jo jo ... Så han havde rettigheder der åbenbart betød mere end hendes ...

• #67   7. dec 2013 Sanne: Jeg forstår godt man kan være ambivalant i forhold til evtuelle ofre, men jeg mener stadig at man skal kunne udstå sin straf og derefter er berettiget til et (så normalt som muligt) liv igen.. selvfølgelig alt efter forbrydelsens omfang.. jeg mener ikke at en mand som begår grov vold eller voldtægt som fx 17 årig skal holdes lukket inde til han dør hvis han ikke er til fare bare fordi ofret ikke må møde ham, det er ikke en fair dom i mine øjne..
    Jeg tvivler så på at en mand der voldtager og murder en kvinde mens børn ser på nogensinde kan erklæres ufarlig og dermed lukkes ud.. man kan jo ikke sætte tid på hvornår folk er "raske" og sætter man en max tid på så skal de jo ud der uanset om de er farlige eller ej.. Man kunne selvfølgelig sagtens sætte en minimums tid på især i grelle tilfælde..
    Jeg mener så ikke fx en voldtægsforbryder skal have udgang og slet ikke hver weekend, før han er "rask" nok til at man kan begynde at tale om at lukke ham ud..
    Og reglerne skulle være striks for at minimere fejl.. men da det er mennesker vil der ske fejl, de kan desværre ikke ilimineres helt..

• #68   7. dec 2013 jeg tror ikke folk der er blevet misbrugt/voldtaget får det bedre af at deres gerningsmand er indespærret. selvfølgelig ved de så lige præcis hvor den person er og at personen ikke kan gøre det igen, men tror det er ligeså meget frygten for at det sker igen, uanset hvem der gør det, der lægger der og det at det skete.

• #69   7. dec 2013 My only: Er bestemt ikke enig. Men det behøver vi heller ikke at være :o)

Det hjælper på MANGE områder at vide at ens voldtægtsmand er spærret inde.
    - Du ved hvor han er og at han ikke kommer efter dig. (Jeg kender én der hver dag, skal se den mand der har forgrebet sig på hende, i en reklame i fjernsynet .. Hver gang udløser det grimme følelser og det selv om at overgrebene fandt sted for snart 20. år siden ...)
    - Du kan bruge den viden at han straffes med at så er han reelt også skyldig ... Det mange voldtægtsofre slås allermest med er skyld. ALT i forløbet føler de ofte er deres egen skyld. Render han så også frit rundt så bliver de bekræftet i den tro ...

Selvf. er der også frygten for igen at blive offer for en anden forbrydelse. Og desværre sker dette faktisk pga. offeradfærd der tiltrækker psykopater ...

Derfor det er vigtigt at man får hjælp til at komme videre og at det at ens voldtægtsmand render rundt derude, ikke er med til at sætte én tilbage.

Men jeg ville gå på kompromis dertil hvor man kan sige at offeret kan sige god for at vedkommende kommer ud igen ...
    Til fx løsladelseshøring .. Jeg ved ikke om det er noget vi har herhjemme i dag? Ellers synes jeg klart det ville være en god idé.

For er der tilfælde hvor offeret er kommet sig over overgrebet/overgrebene nok til at han/hun ville kunne leve side om side med den forhåbentligt nu rehabiliterede og domsafsonede overgrebsmand/kvinde så synes jeg det er værd at prøve :o)

• #70   7. dec 2013 Jeg har selv prøvet det, ikke voldtægt, men blev misbrugt seksuelt over en længere periode af en mand som jeg har set på tit efterfølgende fordi vi kommer fra samme by. længere historie. Og for mit vedkomne er det ikke om han er det ene eller det andet sted. nej er bestemt ikke behageligt at se ham, men det hjalp mig ikke at flytte langt væk fra ham selvom det er snart 10 år siden nu. For uanset hvor i verden jeg er følger det mig, og det ville ikke hjælpe mig at han var spærret inde. Men nu er han også en efterhånden gammel, og ensom mand, så føler at hans staf er værre.

Men kan da godt forstå det ikke er fedt for din veninde at se ham i tvet smiley

• #71   7. dec 2013 Signe: Du skriver "jeg mener stadig at man skal kunne udstå sin straf og derefter er berettiget til et (så normalt som muligt) liv igen.."

Så voldtægtsmandens hensyn opvejer offerets?

Hvorfor? Reel nysgerrighed. Jeg tænker generelt meget sort/hvidt så skal have lidt hjælp til at se nuancer :o)

Jeg ville som jeg skrev i indlægget til indlæg 68 (jeg læser og svarer nedefra :o)) kunne gå med til det hvis offeret sagde god for det, til en evt. løsladelseshøring.
    I den forbindelse er offeret blevet hørt og hensyn til denne er vejet højere end hensynet til den kriminelle.

Og hvis det skal være udredningsdomme så lave dem, som du skriver, med minimumsstrafstid.
    Når så denne udløber lave en ny vurdering der kan fastsætte hvorvidt straffen skal øges eller den kriminelle er rehabiliteret, hvorefter man giver offeret en stemme i hvorvidt den kriminelle skal tilbage til samfundet.

Løsningen med behandlingsdom til alle vil dog koste ekstreme ressourcer og udgifter som vi risikerer aldrig at se igen ...

Og kunne de penge ikke bruges bedre på de mennesker der ikke render rundt og slagter og voldtager andre mennesker? ...

Hmm ...

• #72   7. dec 2013 My only: Det gør mig ondt hvad du har været udsat for. Jeg er glad for at høre du er så afklaret i dag.

Min venindes overgrebsmand er ikke en trist gammel mand. Han har kone og 2 børn, bl.a. en lille pige på den alder, min veninde havde, da han forgreb sig på hende ...
    Han har succes i livet og skilter med det.

Hun føler som om hun er i fængsel mens han render frit rundt.

Hmm .. Alle sager er forskellige ... Skal løsningerne så også være det ...

• #73   7. dec 2013 Sanne det tror jeg de bliver nød til, men det er mit eget valg at han ikke er i fængsel, for jeg meldte ham ikke.
    Det var der flere grunde til, for min mor ville ikke have mig igennem en retssag osv, og hun har fortrudt det lige siden, så har gået til samtaler sammen med hende for at fortælle hende at det er okay.
    Da jeg blev så gammel at jeg selv kunne vælge, og hvor myndighederne sagde jeg skulle, for de har jo pligt til at melde det, valgte jeg selv at jeg ikke ville, for det første fordi jeg føler hans straf er værre sådan her, for det andet fordi jeg frygtede for at de ikke ville tro mig og at han ville gå fri, for så ville det kun blive endnu værre.

Men jeg synes ærligt at der skal være kæmpe straffe til den slags folk, og de skal ikke ud igen bare lige, for de smadre et menneskes liv forevigt. selvom jeg har det okay i forhold til hvordan din veninde lyder til at have det, så bliver jeg aldrig hel igen, og jeg er trods alt kun 18 år gammel.

Men synes da det lyder som en forholdsvis go løsning at offeret skal være med på råd. og så skal de der kan sparkes så langt ud af landet som de overhovedet kan komme.

• #74   7. dec 2013 Se sådan her synes jeg måske man kunne finde en løsning.

På den her måde er det DIN beslutning at du kan rende ind i ham. Ikke hans.

DINE hensyn, over hans

• #75   7. dec 2013 Jeg traf for mange år siden præcis det samme valg som My Only. Det var mit valg. Og da der for mit vedkommende er tale om et familiemedlem, så er risikoen for at møde vedkommende meget stor. Men jeg har valgt, at hans straf skal være at se, at jeg faktisk blev et helt menneske igen, selvom han forsøgte at ødelægge den mulighed for mig.
    Ja, jeg har hadet ham, raset over ham, ønsket ham død og begravet. Men først da jeg gav slip på de følelser, begyndte jeg at heles smiley

Jeg siger stadig nej til dødsstraf - men ja, straffene bør kigges efter i sømmene. Men husk samtidig på, at man i Danmark kan dømmes på indicier, og DET ville være meget skræmmende i forhold til en evt. dødsstraf.

• #76   7. dec 2013 Sanne: Fordi jeg mener at folk reelt skal have en chanse for at betale tilbage til samfundet, de skal udstå deres straf (og en del straffe i Danmark burde skærpes) men hvis du bliver ved og ved med at straffe så kan vi jo lige så godt slå alle ihjel det øjeblik de begår en forbrydelse og det håber jeg da at ingen synes..
    Skal jeg forstå det som at du reelt ikke mener folk kan udstå deres straf ? at hvis en 17 årig dømmes for voldtægt skal han sidde inde til han dør af hensyn til offeret ?
    Faktisk synes jeg ikke det er en ret god ide at offeret skal bestemme hvornår personen må komme ud, for det første er det et stort ansvar at ligge på offeret og de skal bruge en masse tid og energi på at tænke på tingene og vi har et retssamfund, den straf skal følges, ikke en persons hævnlyst..
    Til gengæld skulle det virke ret godt i USA hvor unge volds og voldtægstmænd og endda ind imellem mordere (her er det så familien) konfronteres med deres offer som får lov at skælde ud (ikke slå eller andet) og fortælle hvad det har gjort ved dem..
    Jeg mener så også offeret skal have alt den hjælp til at komme videre de har brug for, som Line skriver så heles man først når man slipper had og vrede og hævnlyst, disse ting hjælper ingen..

• Matilde
    Matilde Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 869
    #77   7. dec 2013 Signe >> Det er der vist også i danske fængsler. Ved at der er mulighed for at voldsofre kan tale med dem der har begået vold imod dem. Ved ikke meget om det, som om det er noget den fængslede part skal godkende, ved ikke om der er reduktion i straffen for at snakke med offeret, og ved heller ikke om det kun er for visse domme at man kan snakke med sin overfaldsmand/kvinde.
    Men ved at det i visse voldssager er muligt, hvis offeret ønsker det.

• #78   7. dec 2013 Matilde: Lyder godt hvis det er inført i Danmark også smiley

• #79   7. dec 2013 For mig er dødsstraf et udtryk for en primitiv tankegang, som desværre vinder indpas disse år.
    Tanken om forløsning ved hævn, øje for øje...

Jeg ser ingen forskel i at civile begår mord og at staten "lovligt" gør det. Jeg finder det modbydeligt, skamfuldt og forfærdeligt især for de mennesker, som får det tvivlsomme job at agere bødler.

Det ligger så fjernt fra mine værdier, der handler om menneskers værdi og finder det i direkte modstrid med vores kultur, som vi kendte den.

• #81   7. dec 2013 Nå ja - den grønne mil.

Jeg har faktisk en hund, der er opkaldt efter den efter min mening vigtigste figur i bogen nemlig John Coffey.

Og der er en grund til, at jeg finder ham den vigtigste figur...

• #82   7. dec 2013 Allergisk: Men netop det at de er så syge som du beskriver, de ved jo så netop ikke hvad de gør og hvilken konsekvens det har, skal de så bare aflives.. Ja det koster penge, men vi har som civiliseret samfund ansvar for at tage os af dem der ikke kan (og i disse tilfælde) sørge for de ikke gør skade..
    Og hvad så hvis man kan se fra en tidlig alder at et barn er sygt i den grad hvor de kan gøre nogle af disse skrækkelige ting ?? skal vi så bare aflive dem på forhånd, det er jo nemmest og billigst ?? for problemet er at man jo let åbner for sådanne tanker hos nogen hvis det ene først er en mulighed..

• #83   7. dec 2013 Jeg ved ikke helt hvad jeg mener om dødsstraf, men jeg tænker at det at skulle tilbringe resten af sit liv i et fængsel er en større straf end at dø. Jeg ville i hvertfald hellere bare dø end at være i fængsel resten af mit liv, hvis der ingen mulighed ville være for at komme ud på et tidspunkt..

• #84   8. dec 2013 Svært emne smiley Det er både og for mig. Jeg syntes det er dobbeltmoralsk, men på den anden side, så koster de voldsomme kriminelle rigtig mange penge at holde indespærret.

Nu er han nævnt længere oppe, men hvor længe tror i at sådan en som Breivick ville overleve ude i gaden hvis han nogensinde bliver løsladt? Og han bliver jo nok aldrig løsladt, men må sidde i sit eget fængsel som koster kassen! For han kan ikke være sammen med de andre fanger feks. Jeg tror befolkningen ville tage over og gøre en ende på sådan en som ham. Ellers skal han have en hel ny identitet. Hvilket ville betyde at der vil rende en psykopat rundt blandt os andre, men vi ville ikke engang være klar over det.
    >.<

Lige med ham kan jeg ikke se nogen anden vej end dødstraf.

Der er nogen mennesker der ikke har noget liv længere. Fordi de har taget det valg at smadre andres liv, og dermed også deres eget.

Så ja. jeg syntes der er forskel på kriminaliteten.

Og jeg har set den grønne mil. Det er en rigtig god film

• #86   8. dec 2013 Rikke: Tror ikke Breivik nogensinde kommer ud, tror ikke det han fejler kan kureres smiley

Søren: Og hvad skulle vi så gøre med alle de indsatte ? små bure på vand og brød, øde ø eller bare aflive dem alle ? for ja det koster at holde folk indespærret, det kan man jo ikke undgå..

• #87   8. dec 2013 Man kan jo vælge at nakke de syge eller nakke de kriminelle...

Hvem er der mest samfundsøkonomisk potentiale i?

Når det nu er penge den slags skal gøres op i.

• #88   8. dec 2013 Signe, nej det ved jeg, men HVIS han gjorde.Jeg brugte også kun det eksempel for at vise at jeg er meget dobbelt på det punkt. Nogle krimenelle er så slemme at jeg... ja det er svært at formulere ,. Jeg tænker på ofrenes pårørende.

Men kan også godt se det vil være forfærdeligt hvis en blev dømt, men var uskyldig feks. Derfor er det et lidt svært emne.

• #89   8. dec 2013 Ej lad nu vær. Det er ikke penge jeg går op i. Men selvfølgelig er det det eneste der bliver lagt mærke til at jeg skriver smiley Kør lidt i det. Det skal nok nå langt ud smiley

• #90   8. dec 2013 Rikke, det var nu ikke henvendt til dig, det er et argument der bruges en del i denne tråd..

• #91   8. dec 2013 Okat, penge spørgsmålet kom bare først efter mit svar, Men jeg var lidt for hurtig så smiley

Men for at gøre det klart. Jeg tænker ikke på pengene. i dette tilfælde vil jeg hellere tænke på de mange unge menneskers pårørende, end på Breivicks.

Vil endelig ikke have folk tror jeg går ind for dødsstraf for at spare penge smiley

• #92   8. dec 2013 Jeg går ind for dødsstraf. I de tilfælde, hvor man kan sige, at det er en rendyrket psykopat, der begår mord. Såsom Lundin, Breivik og de typer.
    Kort proces - af med hovedet. Jeg ser ingen grund til at der skal ofres penge på at de holdes i live med mad, vand, god og varm celle med en seng. NIX, død ved kølle og videre med livet. Ikke engang en begravelse vil jeg ofre på sådanne svin. Bare smid deres døde krop ind til nogle sultne tigere, løver eller lign. Jo hurtigere, de kan likvideres, jo bedre.
    Det samme gør sig gældende med pædofile - af med knoppen.

Og ja, jeg mener det sgu alvorligt.

• #93   8. dec 2013 Til dem der synes en psykopat gerningsmand/kvinde skal have nr 2 chance her i livet. Prøv at spørge vedkommende der er blevet slået hjel på en eller anden grusom måde om vedkommende også gerne vil ha en chance til! Nåå nej, det kan man jo ikke fordi en eller anden ...... mener at de har haft retten til at vurdere om ofret skulle eksistere mere.

• #94   8. dec 2013 Det er jo ikke et spørgsmål om en nr. 2 chance i livet for en gerningsmand.

De lever, er i live...

De har præcis de samme chancer som alle andre har - medmindre at man fra samfundets side vælger at gøre præcis det samme som ham - at gøre sig til herre over liv eller død uden vedkommene selv har noget at skulle have sagt.

• #95   8. dec 2013 De får jo netop en chance til efter at have været i behandling. Du lukker altså mennesker ud som du regner med ikke gør det igen fordi de har været igennem en behandling. Hvis den dræbte kunne vælge om vedkommende ville have en behandling for at kunne leve videre, ville de da helt klart dét, men det kan de jo ligesom ikke. Jeg siger heller ikke "afliv dem", men jeg mener ganske simpelt at de skulle ikke ud igen

• #96   8. dec 2013 Og *CH* -

I virkeligheden, hvis det en dag rammer (må ingen opleve det) nogen tæt på dig og eller din familie, er jeg sikker på at du ikke har samme holdning som nu.

• #97   8. dec 2013 Amanda, det har du jo så ikke den fjerneste ide om - tal venligst på egne vegne og ikke mine.
    Du kender ikke mine forudsætninger for at have den holdning jeg har og jeg vil bede dig om at lade være med at gisne om det.

• #98   8. dec 2013 Der er i øvrigt en mellemvej mellem at lukke folk ud og at slå dem ihjel - at man ikke er for dødsstraf betyder ikke at man er for at de bliver lukket ud igen..

Så - lad nu være med at gætte.

• #99   8. dec 2013 Det kan godt være at du kalder det et gæt, men jeg holder stadigvæk på at den dag der kommer en og slår dit barn ihjel så vil du ændre din holdning radikalt.

• #100   8. dec 2013 Signe: Ja. Jeg mener reelt ikke de mennesker der melder sig ud af samfundet, ved at slagte en familie har noget at gøre ude i samfundet igen, så længe deres ofre (hvis de slagter en familie, så disses pårørende) ikke vil kunne leve med det.

Jeg har beskrevet hvad jeg mener om de forbrydelser der ikke giver dødsstraf/livstid som ikke er dem som denne tråd omhandler ...

Hvordan du kan mene den 17 årige voldtægtsmand skal have flere hensyn end hans offer kan jeg slet slet ikke sætte mig ind i ...

Men tror vi må være enige om ikke at være enige i denne sammenhæng :o)

Det har i mine øjne INTET at gøre med hævnlyst og det er nok her vi går galt af hinanden. Det handler om retsfølelse og retfærdighed i mine øjne.

Herhjemme kan man i dag også møde sin overgrebsmand mens denne afsoner, hvis begge parter er enige om dette.
    Dette er lavet for ofrenes skyld og det er jeg helt klart for dette, hvis dette kan hjælpe ofrene tilbage til et normalt liv.

Igen jeg taler ikke om hævnlyst. Men om angst og frygt for at skulle rende ind i deres overfaldsmand som de jo rent faktisk har fået sat i fængsel ... Frygt for at blive udsat for overgreb som det der fik overgrebsmanden ind igen eller overfald forårsaget af hævn fra overgrebsmandens side ...
    Frygt for at overgrebsmanden igen begår overgreb på andre så disse skal igennem hvad offeret har været igennem etc.

Fx den mand som ryger ind for at have begået overgreb på små børn. Han kommer ud og får selv små børn ... Som et af de børn den mand oprindeligt begik overgreb på, kan dette ødelægge ethvert fremskridt denne nu voksne, har haft i forløbet om at komme tilbage til at leve et normalt liv ..
    Sådan er det i hvert fald i min venindes liv ...

Hvordan du kan mene der er fair ... fatter det bare ikke ...

• #101   8. dec 2013 Amanda, du kender intet til mit liv og hvad jeg eller mine nærmeste har oplevet.

Jeg siger det igen - tal for dig selv!

• #102   8. dec 2013 Amanda - jeg er familie til en ældre kvinde, der for mange år siden blev myrdet på brutal vis. Det har ikke ændret min holdning til dødsstraf - jeg er stadig imod dødsstraf. Og jeg tvivler meget stærkt på, at jeg nogensinde skifter mening.

• #104   8. dec 2013 Jeg er som sagt ikke for dødsstraf, men jeg er klart for livsstid, som varer LIVStid, det er selvfølgelig kun for de der begår noget virkelig slemt, men jeg synes ikke de skal ud i samfundet igen, og så er jeg fuldstændig ligeglad med hvad det koster, jeg synes ikke der er nogen der skal være herre over liv eller død, og så må de altså få en lille lorte kold celle og sidde og rådne op, de kan få lidt mad og noget vand og så kan de ellers sidde der! De skal ikke have det så godt som mange fanger har nu.
    Og så skal straffe for overgreb osv. op på hvad der svarer til livstid i dag, mindst! og de skal i behandling, og så kan man så overveje når de mange år er gået, om de har fattet budskabet og om det er sikkert at lukke dem ud igen, for intet normalt menneske ville gøre sådan noget.

Jeg føler med dig Berith J, og synes det er skræmmende at man kan nøjes med 6 år, for at tage en andens liv smiley

• #106   8. dec 2013 Da jeg var barn, kendte jeg en af de kvinder der brutalt blev myrdet i 90 ´erne..
    De hyppigt optalte kvindemord..

Mordet er aldrig blevet opklaret, og hendes gerningsmand aldrig fundet.
    Mordet blev rekonstrueret i Eleva2eren (til jer der kender det), der kom mange tip ind, men ingen der kunne føre til en opklaring.

Det værste for familien er at gerningsmanden ikke er fundet. Hendes far har udtalt, at de ikke ønsker hævn... De ønsker at få vished, og de ønsker at gerningsmanden skal bøde for forbrydelsen. Og at den optimale straf må være at sidde buret inde, resten af sit liv og vide at man skal sidde der fordi man har taget et andet liv..

Så nej Amanda, ikke alle ændrer holdning fordi deres barn er blevet brutalt myrdet !!!

• #108   8. dec 2013 Tro mig, hvis en af mine børn blev myrdet ville jeg ønske død over vedkommende der havde myrdet ham.. Men det er ikke op til mig at bestemme, og det er nok godt det samme.

INGEN har ret til at tage et liv - efter min mening..

Og jo vi kan sagtens blive enige om at være uenige. Men det var dig der skrev til CH, at du ville garantere for at hun ville ændre mening hvis en af hendes børn blev myrdet.... ikke mig.. Og det kan du vel ikke vide vel?

• #109   8. dec 2013 Bevares nej, jeg kender ikke jeres liv (gudskelov), vi er forskellige og det skal der være plads til.

Dog vil jeg STADIG understrege at jeg hverken er for eller imod dødstraf. Jeg er splittet grundet de forskellige omstændigheder, kan se + og -. Jeg ville hellere livstid og så det rent faktisk betød LIVSTID. Men så går der økonomi i den.
    Jeg kan bare ikke forstå hvordan i kan synes at det er fair at disse mennesker får endnu en chance sammen med resten af verden derfor bør vedkommende fjernes fra jordens overflade resten af livet.
    Der er sku da en grund til at man f.eks. ser en familiefar der stiller sig ude foran retten med en 6 løber og pløkker drabsmanden til f.eks. hans barn, vel vidende om at han max kan få 12 år bag tremmer

Men uanset hvad bliver vi jo ikke enige så skal vi ikke bare holde den der?

• #110   8. dec 2013 Tine:
    Nej det kan jeg selvfølgelig ikke vide, men i min verden er et liv bare mere værd end henholdsvis 8 eller 12 år. Men det giver mig selvfølgelig ikke ret til at bestemme "hvad andre skal synes". - klart.

Men bliver fustreret over at nogen tror at jeg skriver at jeg er FOR dødsstraf og det er jeg altså ikke 100% men i min verden og hjemme ved os, hvis det skete skulle vedkommende forsvinde fra jordens overflade resten af livet - død eller levende og må indrømme at jeg faktisk nok var ligeglad hvordan. Bare svinet bliver straffet og jeg aldrig støder på vedkommende på gaden.

• #111   8. dec 2013 Jeg tænker radikalt anderledes end dig, Amanda - derfor har jeg det ikke som du.

Jeg har ikke øje-for-øje-tanken overhovedet, jeg værdisætter ikke mennesker på den måde.

For mig handler det ikke om hævn, men om at beskytte befolkningen. Jeg kan ikke se at statsgodkendt mord er mindre mord end mord. Jeg synes ingen af delene er rigtige, derfor vil jeg aldrig kunne støtte det.

I forhold til den økonomiske del, så tror jeg ikke vi skal være i tvivl om, at dødstraffanger i USA er særdeles bekostelige...

• #112   8. dec 2013 Jeg har det præcis som dig CH.. mord er mord, lige meget hvem der udfører det.

Det er typisk at de dødsdømte sidder mange år på dødsgangen. Tit og ofte bliver deres sag taget op flere gange. Mange af dem har en bestikket advokat, som er med hele vejen igennem - advokatens løn betaler staten.. Jeg tror også det er en dyr affære.

• #113   8. dec 2013 *CH* -

Det kan godt være at jeg gentager mig selv nu.
    Men det er vigtigt for mig at du forstår hvad jeg skriver. Og jeg beklager hvis mit meget lille ordforråd ikke er beskrivende nok, men jeg skal gøre hvad jeg kan. Og prøve kort og præcist.

Jeg er ikke direkte FOR dødsstraf og dermed når jeg skriver at du vil sikkert ændre holdning (om jeg ved det eller ej) hvis det skete for en selv en dag. Dermed ikke sagt at du bliver tilhænger af dødsstraf. Det er altså super vigtigt for mig at slå fast.

At beskytte befolkningen i mine øjne ville være at putte vedkommende i en celle og blive dér uden mulighed for udgang. Vi snakker selvfølgelig stadigvæk om Breivik tilfælde og overlagte mord og ikke trafikdrab.

• #114   8. dec 2013 Det var egentlig ikke min mening at blive privat i denne tråd, men ok...

Jeg blev for efterhånden rigtig mange år siden mejet ned af en spritbilist, hvilket kostede mig måneders indlæggelse, flere års sygemelding og nu, på længere sigt, uarbejdsdygtighed og kroniske smerter.

For nogle uger siden blev min fætters søn slået ihjel af en spritbilist.

En kammerat da jeg var teenager sad i en bil, gravid, ført af en mand, der havde drukket for meget - hun døde, da de kørte galt.

Og nej - jeg HAR altså ikke den der bitterheds/hævnfølelse i mig. Det er sandt, når jeg skriver det og det er lidt anstrengende at skulle blive ved med at fortælle, at jeg ikke tænker sådan.
    Jeg kender mig selv udmærket og har også oplevet ting i livet.... Også nogle jeg ikke agter at beskrive her.

Jeg siger også dette endnu engang: Jeg er ikke for dødsstraf, kommer aldrig til at være det. Jeg tror ikke på øje-for-øje-tanken, synes den er primitiv og hører til i middelalderen.
    For mig er straf for folk i Breivik-kaliberen en, der skal beskytte befolkningen, ikke en, der skal gøre det, han selv bliver straffet for.
    Lås ham inde, lad ham blive der for altid.
    Og heldigvis rummer loven også mulighed for netop det her i landet...

• #115   8. dec 2013 *CH* -

Jeg tror i bund og grund vi er enige om det meste (udoer nogle enkelte små justeringer) smiley

Og jeg er ked af de ting du/din omkreds har været igennem. Har også selv været der.

• #116   8. dec 2013 Puha det her emne har jeg diskuteret meget med folk om og jeg har intet imod dødsstraf.

• #117   9. dec 2013 Så absolut imod. Det er simpelthen ikke et moderne samfund værdigt. Det er primitivt og hører til i en anden tid. De steder i verden, hvor det bruges er jo heller ikke ligefrem steder med lav kriminalitet. Desuden er det jo en straf der ikke kan gøres om hvis det viser sig at dommen var forkert - og jo, uskyldige er blevet henrettet fx i USA.
    Det er et udtryk for en en hævngerrighed som jeg slet ikke kan forstå man kan have i sig.

• #118   9. dec 2013 Sanne: En person der slagter en hel familie eller lignende bliver jo ikke bare lukket ud, sådan en person er det sandsynligvis ikke muligt at gøre rask.. Virker som om du lidt antager at jeg mener at alle skal have 3 års psykologgi timer og så ud igen.. jeg går netop ind for behandlingsdom fordi dem der er farlige ikke kommer ud efter 8-10 år og kan begå nye forbrydelser (fx LUndin var aldrig kommet ud og kunnet slå 3 mere ihjel for enhver kan jo se at manden er rablende gal)..
    Jeg mener ikke at en 17 årig voldtægtsmand vejer højere end offeret, men jeg mener heller ikke at en "fejl" i en ung alder (nu antager vi at han var fuld og lidt for "frisky" og ikke hørte et nej som et nej og ikke at det er en potentiel amagermand) skal smadre hele hans liv.. hvis han kan behandles og forstå hvor forkert det var og komme ud og betale tilbage til samfundet så er det da både mest menneskeligt og økonomisk..
    Offeret skal selvfølgelig have alt den hjælp hun behøver..
    Hvis gerningsmanden reelt er behandlet og ikke til fare, så er der jo ingen fare for det tidligere offer, og så kan det kun handle om hævn og hævn er en rigtig dum følelse at gå med, forstår sagtens man kan føle trangen til hævn, men man får det sjældent bedre af det..
    Og folk der misbruger små børn kan vist desværre sjældent helbredes.. mange ville aldrig komme ud) folk der kom ud skulle selvfølgelig gå til opfølgende behandling og holdes øje med..
    Jeg forstår modsat ikke at du ikke mener syge mennesker skal hjælpes og at alle over en kam skal straffes for evigt for en "fejl"

• #119   9. dec 2013 Berith J: Jeg er ked af at høre om din bror.. det er absolut frygteligt.. men hvorfor mener du det er korrekt at slå morderen ihjel når det netop var så forkert at slå din bror ihjel ??
    Umiddelbart lyder straffen af meget lidt, men når man ikke kender baggrunden for hvad der skete er det jo svært at udtale sig..

• #120   9. dec 2013 Varhond: Synes det er skræmmende at nogen i et civiliseret samfund tænker sådan.. at ønske folk torturet sænker en ned på et lavere nivue end gerningsmanden..

• #121   9. dec 2013 Amanda: Hvor tit høre man reelt om forældre der myrder deres barns morder ? ud over film.. jeg indrømmer gerne at kom jeg og så nogen gøre en af mine piger fortræd, så tror jeg det ville slå klik og jeg tør ikke garentere for hvad jeg gjorde, men det handler jo så heller ikke om rationel mening og handling, men om sindssyd i gerningsøjeblikket..
    Nu skriver du så at du snakker om Breivik typer, jeg tror ikke at nogen mener at sådan en person skal have udgang eller lukkes ud, sådan personer kan ikke gøres raske og skal holdes forsvarligt lukket inde indtil de dør.. når man snakker om at behandle og lukke ud, så snakker vi om folk der har en behandlelig sygdom eller hvor det er slået klik pga press/noget der er sket..

• #122   9. dec 2013 Kom til at tænke, hvad er folks mening så om mødre der slår deres børn ihjel pga fødselsdepression ? skal de så også aflives/spærres inde for evigt ? eller må de bahandles og sluses ud i samfundet igen ?

• #123   10. dec 2013 Signe: Tror måske bare jeg har mødt nok psykopater til at være realist frem for idealist ...

• #124   10. dec 2013 signe, jeg må altså lige kommentere dit indlæg til sanne om den 17 årige. nej han skal muligvis ikke sidde inde for livstid, men uanset hvor fuld han var eller lign så skulle han aldrig nogensinde gøre det, hvis man ikke kan styrer sig selvom man får noget indbors så må man lade være. For uanset hvad grunden er, så er det lige slemt for ofret.
    Så en 17 årig knægt skal have en ligeså stor straf som en på 70 år, for gerningen er den samme og ofret lider den samme smerte.

og det kan godt være at han ikke mente det på den måde fordi han var fuld, men det er stadig noget der følger pigen resten af hendes liv, og som risikere at ødelægge hendes liv. det er jo ikke noget man kommer over bare fordi han var fuld.

men selvfølgelig skal han ud når han har afsonet sin dom, i nogle år. men han skal ikke slippe med et enkelt eller 3.

• #127   10. dec 2013 Det, som jeg netop synes er godt ved det danske retssystem er, at det sætter tingene i perspektiv.

At gøre alt lige er at skabe massiv uretfærdighed og det gør man altså, når man tænker øje for øje.
    (Som du eksempelvis gør i dit eksempel, My only Sunshine ).

Tro mig, det eneste vi IKKE ønsker er et firkantet retssystem, hvor en gerning pr. automatik udløser en given straf.

• #128   10. dec 2013 Ch som jeg siger så er straffen ikke livstid for selvfølgelig skal hab ud igen. Men kan ærligt ikke se hvorfor man skal slippe fordi det var en "fejl" uanset hvad grunden er har han gjort det og så skal han altså have en dom som alle andre. Der er ingen undskyldning for at gøre sådan noget. Og man må altså leve med konsekvenserne af de ting man gør.

Kan ikke se hvorfor han skal gå fri fordi han er 17, fremfor hvis han var 70 for det er den samme forbrydelse. Derimod skal han selvfølgelig ikke have samme dom som pædofile som gør det ved børn eller nogen der har gjort flere overgreb for de er ji I en helt anden boldgade og skal I mine øjne have en behandlings dom som de skal være I længe.

Stavefejl er gratis for er på fra mobilen

• #129   10. dec 2013 smiley bliver nok ikke populær for min mening men der er dødstraf til hunde så hvorfor ikke til os også smiley

• #131   10. dec 2013 My only sunshine: Hvor pokker læser du at jeg mener at man skal gå fri fordi man er 17 år eller fordi man er fuldt ?? jeg skriver intet om at det er ok at gøre.. jeg skriver at en sådan person skal spærres inde og i behandling der får han til at forstå omfaget af hans forbrydelse, netop så han ikke gør lignende igen..
    Det jeg oponere imod er at nogle mener han skal sidde inde til han dør eller offeret godkender han kommer ud fordi ellers mener de ikke der tages hensyn til offeret..

• #132   10. dec 2013 det læser jeg heller ikke, og synes heller ikke at i mit indlæg til dig, at der står du har sagt han skal gå fri? jeg siger bare at han ikke skal have en lavere straf fordi han er 17 og fuld.

• #133   10. dec 2013 My only sunshine: Du skriver
    "Men kan ærligt ikke se hvorfor man skal slippe fordi det var en "fejl" " og
    "Kan ikke se hvorfor han skal gå fri fordi han er 17, fremfor hvis han var 70 for det er den samme forbrydelse"
    Og nej siger heller ikke han skal have en lavere dom.. jeg mener så alle voldtægtsforbrydere skal have en behandlingsdom, for at sikre at der ikke er risiko for gentagelser.. så nogen ville jo komme ud før andre hvis de ikke udgør nogen risiko..

• #134   10. dec 2013 Signe det var så mit indlæg til CH og ikke til dig smiley

• #135   10. dec 2013 My only sunshine: Men det skriver hun jo heller ikke ?? Men som sagt skriver heller intet om mildere dom..

• #136   10. dec 2013 hvor har jeg skrevet at CH har sagt det? jeg siger bare min mening omkring straffen for en 17 årig der har drukket i forhold til andre, har da ikke sagt at i andre har sagt det modsatte.
    Men det er taget i forhold til det firkantede system, som jeg da ikke vil have, men jeg sætter bare et senarie op, hvor jeg ikke synes den 17 årige skal slippe billigere end en anden, bare fordi der er alkohol med i det smiley

• #137   11. dec 2013 Pædofile, voldtægtsforbrydere, og mordere der slår ihjel uden grund eller for sjov. Af med deres hoveder! Der er ikke plads til dem i vores samfund, hvorfor skal vi betale for deres "hotelophold"?

• #138   11. dec 2013 Natascha, man slipper altså ikke for at betale for noget ophold alene fordi man indfører dødsstraf... Ja altså medmindre man virkelig tyr til middelalderlige metoder som i visse arabiske lande, hvor der går få dage fra dom til eksekvering...

ER der virkelig nogen danskere, der ønsker at leve sådan et sted?

• #142   12. dec 2013 CH jeg har som sådan ikke noget imod at betale for folks ophold i fængslerne, men jeg har noget imod at vi har nogle usle møgdyr til at rende rundt i vores samfund. De burde fjernes for evigt!

• #143   12. dec 2013 Joo... det kan så gøres uden dødsstraf...

• #144   12. dec 2013 Ikke så de aldrig dukker op igen smiley

• #145   12. dec 2013 Må indrømme at selvom de der mennesker i Sørens link har gjort noget utilgiveligt, og slået andre mennesker ihjel, så gør det faktisk lidt ondt at se så unge mennesker sidde på dødsgangen.
    De fortjener ikke at komme ud i samfundet igen, og jeg ønsker ikke den slags mennesker i samfundet, men de skulle da have en behandlingsdom..
    Håber faktisk lidt at de selv ønsker at dø.

Synes faktisk det er et meget svært dilemma, for på den ene side er de jo bare mennesker, og på den anden side er de mordere, som ikke burde leve.

Jeg er lige nu meget glad for, at jeg hverken skal stå som dommer, eller bestemme over liv og død ved andre mennesker.

• #147   12. dec 2013 Men Søren N har du så ikke prøvet at sidde med nogle, hvor du mener at de ikke burde være ovenpå jorden?

• #148   12. dec 2013 Det har du ret i Søren, jeg tror det er meget svært at sætte sig ind i det, når man ikke selv har prøvet det de har, kendt en tæt på osv.

Det må også være frygtelig at være pårørende, nogle af dem er trods alt kun 18-19 år gamle, og de ligner da bestemt heller ikke nogen der har haft det nemt i livet.

• #149   12. dec 2013 Syntes ikke om dødstraf for hvem bestemmer livet?

Det er en lang diskussion jeg ikke vil ind på.

• #150   12. dec 2013 Jeg har det sådan, at jeg er løbet ind i folk, hvor jeg tænker at det ville være bedst at de ikke var blevet født.

Men aldrig nogensinde har jeg tænkt, at de ikke burde være på jorden. Det ligger mig virkelig fjernt - de er her jo.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
    #152   13. dec 2013 Der er sager hvor jeg ikke vil have det mindste imod at der var dødstraf. Om det så hører hjemme i et moderne samfund er jeg ikke sikker på. Den med at alle kan slå ihjel tror jeg ikke holder. Der vil være flere som vil gå i chok,frem for at kæmpe for deres liv hvis det kom der til.

Kommentér på:
Dødsstraf. Din mening?

Annonce