{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
971 visninger | Oprettet:

Aktiv dødshjælp? {{forumTopicSubject}}

Jeg har valgt at oprette denne tråd på baggrund af en kommentar jeg fik i en tidligere
oprettet tråd.
Og Michael P; Jeg hedder altså Helle! :o)

(link fjernet)

Hvordan tager man stilling til en evt. aflivning af sin hund?

Igår fik min 10 måneder gamle hund Tulle diagnostiseret HD i grad D (næsten E) + slidgigt.
Ifølge billederne burde hun ha' ondt nu, men hendes livsglæde fortæller os noget andet.
Skal man på baggrund af nogle billeder vurdere om ens hund skal leve eller dø?! Har hundens
sind og opførsel ikke noget at skulle ha' sagt?!

Som jeg skriver i den anden tråd, er vi kommet frem til den konklusion at vi vil vente
med at give hende fred, til der er en forandring i hendes sind eller opførsel.
D.v.s når hun pludselig får et problem med at rejse sig, begynder at pive uden en "normal" årsag osv.
Dermed kan man sige at vi egentlig venter til hun faktisk FÅR ondt, eller VISER smerte.

Mit spørgsmål går egentlig på, om det er egoistisk af os, at vælge denne fremgangsmåde?

Det skal lige siges at hun hopper, springer og leger med Frede på helt eget initiativ uden nogen
som helst tegn på gener. Derudover har vi valgt at hun for en sikkerheds skyld skal på
smertestillende/gigtpiller resten af hendes tid, da hun jo som sagt ikke kan fortælle om hun
rent faktisk har ondt, og bare bider det i sig.

Vi er nogen stykker herinde som sidder i dette dilemma, så folk må gerne huske på at det er
et følsomt emne, og derfor vælge deres ord med omhu. :o)

Mvh. Helle

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aktiv dødshjælp?
  • #1   14. feb 2006 Uha nej :o( Hvad siger dyrelægen?

• #2   14. feb 2006 en dyrlæge sagde til mig, du kender din hund bedst og vil kunne se i din hunds øjne når det er tid at sige farvel.

• #3   14. feb 2006 Jeg kan godt forstå hvad Michael mener - hunde er jo eksperter i at skjule at de har ondt - i en flok er det jo farligt at vise svaghedstegn og derfor bider de det i sig så længe som muligt!

Det er selvfølgelig let for mig som udenforstående at sige at i måske skulle overveje at gøre det i de nærmeste fremtid - selvom hun ikke har ondt nu - hvorfor så vente til hun får det?

Det fortjener hun ikke og hun kan jo ikke selv sige stop - det er vores svære ansvar som hunde ejer!

Helle jeg forstår godt at du synes det er umådeligt svært!! Og det må være det værste i verden at skulle træffe den beslutning og spille gud, men live is a bitch sometimes!

Jeg ville nusse og mysse hende helt vildt i max en uge og så ville jeg tage til dr. dyr og få det overstået!

Selvfølgelig afhængigt af hvad dyrlægen har rådet jer til!

Fat mod - det er nødvendigt i disse situationer - og igen min dybeste medfølelse og sympati!

Nicola

• #5   14. feb 2006 Helle ...jeg er sikker på du gør precis det der er rigitgt for dig og Tulle ...i ved bedst selv hvornår tiden er inde .

Kram herfra .

• #6   14. feb 2006 Jann >> Liggesår? Det ville hun aldrig nå at få. Læg mærke til at jeg skriver at hun begår sig som alle andre hvalpe/unghunde i hendes alder ville gøre.
    Hvis/når der derimod sker en ændring i hendes adfærd vil vi med det samme skride ind.

Er det ikke også lidt forkert at aflive pga. nogle billeder når der er set flere eksempler på hunde som er blevet gamle med en svær HD-status, dog på medicin, men uden at være mærket af det?

• #7   14. feb 2006 Anita >> Dyrlægen bad os om at gå i tænkeboks ang. Tulles fremtid....dog mest med henblik at vi skulle acceptere at Tulle ikke bliver særlig gammel og at vi en dag i den nærmere fremtid, må gå den tunge gang.

• #8   14. feb 2006 Helle:

Har læst hele dit indlæg og de andre med,

det er virkelig en sørgelig historie, men du skal også tænke på at hun måske bider en masse i sig, jeg har selv prøvet det med min hest som pludselig bare sagde fra fordi det var noget med hendes sadel, og den havde hun fundet sig i, i en hel måned ?

Jeg forstår godt hvis i ikke vil aflive hende endnu. Og jeg synes det er godt at i giver hende smertestilende.
    Det eneste råd jeg kan give dig er at lade være med at gå så lange ture.

Held og Lykke med hende smiley

• #9   14. feb 2006 Pyha, sikke en beslutning at skulle tage. Jeg synes det er fint at I venter. Så længe hun stadig er frisk og livlig, så skal hun da også nå at leve livet lidt. Forkæl hende og give hende alt jeres kærlighed.

Føler virkeligt med jeg

• #10   14. feb 2006 Helle P, Hvor er det bare noget møg, føler virkelig med jer.

Nu er Nemo min anden hund med dårlige hofter, og ved begge hunde har jeg aldrig været i tvivl om hvornår de har ondt. Selv om jeg har schæferhund som jo er kendt som nogen der piver for et godt ord, ja så er Nemo hos dyrlægen kendt som en rigtig sej hund, hvor der skal meget til før han siger en lyd.

Er sikker på at du kender din hund så godt at du kan se om den har ondt.

Ang. smertestillende, det ville jeg ikke give på forhånd da du så vil have svært ved og se hvornår det bliver værre.

Knus Yvette

• #11   14. feb 2006 Man ved hvornår det er nødvendigt..... Det kan jeg skrive under på.. Men pas på ikke at "læse" din hund forkert, de har en ekstrem smertetærskel, og ser glade ud, også selvom de har store smerter. Ked af at høre det, og jeg føler med dig.

• #13   14. feb 2006 Jann >> Frede er fin ved hende. Det er stort set altid hende der starter legen, og Frede ligger sig så på ryggen og lader Tulle bide ham i benene og i kinderne. Vildere går det ikke for sig. :o)

• #15   14. feb 2006 Sikke en trist situation. Jeg ville nu også vente og se tiden an. For hvorfor aflive en hund der umiddelbart har det okay stadigvæk. Personligt ville jeg ikke aflive den.
    Måske kunne I også søge en anden dyrlægens råd? Det er da altid godt at få set på sagen af forskellige fagfolk.

• #16   14. feb 2006 Tusind tak, alle. Det er dejligt med lidt forskelligt respons, selvom man ikke ligefrem har brug for mere at tænke over! :o/

• #17   14. feb 2006 Sidsel >> Jeg ville ønske at det ville gøre en forskel, men jeg har desværre selv set billederne, og til trods for at jeg ikke er dyrlægeuddannet, kan jeg se hvor grelt det er.

• #18   14. feb 2006 Michael >> Hvem snakker om en uge? Hvis jeg vidste at det var så slemt at hun kun havde en uge tilbage, ville jeg straks give hende fred. Men her snakker vi om en hund, der er livsglad og rørig på eget initiativ, og der er ikke sat nogen tidsfrist på noget.
    Som Hundeejer. skriver kan det ske når som helst at hun viser tegn på smerte, når hun leger, løber, hopper op i sengen/sofaen, men jeg har meget svært ved at aflive en hund, som måske kan leve flere år endnu med hendes skavank.
    Måske er jeg naiv, men Tulle er stadig den samme hund som hun var i søndags, før diagnosen, og der havde jeg aldrig overvejet eller troet at hendes hofter var så slemme. Hun ser, udover at være lidt stivbenet bagtil, slet ikke ud til at fejle noget.

• #19   14. feb 2006 Michael >> Problemet er jo netop, at hvis jeg lader det være op til dyrlægen, så overdrager jeg beslutningen til en der kun har kigget på røntgenbillederne og har set en hund der var utryg ved at være hos lægen.
    Han har ikke set hvordan hun lever med det.

• #20   14. feb 2006 Michael >> Ville du aflive en hund på et "hvis"?

Hvis bare de dog kunne snakke!! :o/

• #21   14. feb 2006 vi forstår dig godt og det er meget svært at afgøre sådan en beslutning.. vi har været turen igennem.,

Luie har HD D og E på sine hofter meget slemt.,
    Men han har ALDRIG haft ondt., han fik det tjekket da han var 1½ år og han er nu godt 6 år., han lever et helt normalt hundeliv som alle andre hunde.,
    Luie springer rundt som en skollet gris altså han er altid glad, mere aktiv end de store., altid klar på leg., der er slet ikke noget der fuldstændig lige som du skriver om Tulle..

Dengang han fik det tjekket ville Dr Dyr have aflivet Luie med det samme., men som du skriver han har jo ikke set hvordan han lever livet derhjemme han ved ikke om han springer rundt og er glad eller om han går og har ondt.,
    men som sagt luie har ALDRIG haft ondt overhovedet..
    men vi gav det en chance men lovede så at hvis han fik ondt, jamen så skulle han ikke lide så gik turen.,
    Men giv det en chance., ;o)

• #22   14. feb 2006 Helle: Nu er HD et kendt fenomen i hundeverden, synes derfor, at det bedste ville være af få en eller flere eksperter til at bedømmer hende, der findes jo mange muligheder...hvis det er HD E, er det måske sidste udkald, men det vil eksperterne kunne fortælle dig, da hun ellers er i god stand plus hendes alder.

• #23   14. feb 2006 Chalotte >> Tusind tak for din historie. Den gav håb og bekræfter mig endnu engang i, at vi har valgt den rigtige fremgangsmåde. :o) Vi tager det en dag af gangen.

• #24   14. feb 2006 Casey >> Det ville måske være en ide at få hende tjekket et andet sted, som en anden herinde også har foreslået. Jeg kan bare ikke forestille mig at resultatet ville blive bedre.
    Ifølge min egen dyrlæge er der 3 alternativer.
    1. At lade hende få smertestillende og se tiden an.
    2. At udskifte hendes hofter fuldstændig (15000 kr. pr. hofte) hvor der ikke er nogen garanti for succes.
    3. Aflivning.

• #25   14. feb 2006 vi er ihvertfald glade for den beslutning vi tog den gang., ;o) Men du skal have al mulig held og lykke også håber jeg det kommer til at gå lige som det gjorde med min lille Luie., ;o)
    Og vil lige sige at Luie aldrig har været på smertestillende, eller har fået nye hofter., ;o)

• #26   15. feb 2006 Michael >> Ja, det må være dejligt at kunne fralægge sig det ansvar.

• #27   15. feb 2006 Chalotte >> De smertestillende piller er til at starte med kun til de næste 8-10 dage for at se om der er en forskel. Er der det, har hun jo ondt og så må vi tage sagen op til revision.

• #28   15. feb 2006 Helle - Nååh okay troede hun skulle have det hele sit hundeliv., smiley

• #29   15. feb 2006 Chalotte >> Det var egentlig også det vi havde planlagt, men efter denne tråd og lidt genovervejelse vælger vi at gøre det på den anden måde. Derved får vi forhåbenlig et tegn på om hun har smerter eller ej.

• #30   15. feb 2006 Ja forhåbentligt..
    Men ønsker jer al Held og Lykke., og håber det ender godt., ;o)

• #31   15. feb 2006 Chalotte >> Tusind tak! :o)

• #32   15. feb 2006 Vibeke >> Hundesvømning...det var en rigtig god idé. Tak for det! :o)

• #33   15. feb 2006 Vibeke >> Tror nu ikke at det bliver noget problem med Tulle. Hun ææælsker vand. :o)

• #34   15. feb 2006 Nu kender jeg til flere tilfælde, hvor border collier med D og E hofter løber agility på ret højt plan.... Nu ved jeg godt at Tulle ikke er border collie, men en væsentlig tungere hund. Men jeg ville alligevel skrive det, for der er hunde, der lever et fint liv uden smerter med slemme hofter. Så jeg ville se tiden an, give hende smertestillende, artroflex, osv.

Kender også en schæfer, der en overgang havde så mange smerter, at hun konstant var på smertestillende og var tæt på en aflivelse. Ved at slanke hende, ændre foder og give artroflex daglig, har hun i dag et rigtig godt liv, hvor hun faktisk igen kan træne og ikke får smertestillende.

Jeg har så flere gange hørt folk sige, at C-hofter faktisk kan give flere smerter end D/E - hofter - jeg ved dog ikke om det rent faktisk er tilfældet.

• #35   15. feb 2006 Christina og Helle >> Tak for jeres deltagelse i tråden. Det er så dejligt med nogle solstrålehistorier! :o) Det giver håb.

• #36   15. feb 2006 Ja svømning er godt - fordi så opbygger man musklerne som så holder sammen på det hele når hofterne nu ikke rigtig kan.

Det er da fantastisk at Chalottes Luie har levet så længe uden smerter - så er der da klart håb for Tulle!

Men som sagt - Helle det er jo din beslutning - selvom den er svær!

Jeg ville lytte til min dyrlæge - evt få hende undersøgt af en anden

man kan jo også operere guld ind som også skulle hjælpe...

Held og lykke med det!

• #37   15. feb 2006 Nicola >> Ja, det med hundesvømning bliver helt sikkert taget op herhjemme. Vores dyrlæge sagde også at racer som Tulle ofte kan leve længere med HD pga. deres muskulatur i lårene. :o)
    Det med guldet duer ikke på Tulle da hun allerede har for meget slidgigt. Det skal helst indplateres inden slidgigten kommer, hvis det skal ha' en rigtig god og rimelig positiv effekt.

• #38   15. feb 2006 Okay - men så må i igang med svømningen!

De fleste hunde er også vilde med det!

Håber Tulle kan blive gammel som Luie også -det ville være fantastisk!

• #39   9. mar 2006 Følg din egen intuition, og din mening..! Synes ikke et billede (eller et forum) skal afgøre om du skal lade din hund aflive eller ej! Der er altid en undtagelse til reglen, og kunne lyde som om din hund måske var en af dem. (Man kan jo håbe) Det kan godt være, som folk skriver, at hunde kan skjule smerter, delvist, så man f.eks. ikke ville bemærke det under normale omstændigheder. Men havde hun smerter ville hunden nok holde sig fra et lege og andet vildt, og måske også ændre humør når smerterne var for overvældende, det er i hvertfald hvordan vores hunde har reageret løbende når de har udviklet gigt... Vi har ikke set på hvordan sygdommen i teorien var, men hvordan hunden har det her og nu, og det kan kun du og dine nærmeste se!
    Held og lykke med det! smiley

• #40   9. mar 2006 Og det er i øvrigt ikke egoistiskt i mine øjne, man må formode (indtil andet er bevist) at fornuftige mennesker vil deres hunde deres bedste!

Kommentér på:
Aktiv dødshjælp?

Annonce