For lidt mad eller forkert eller? {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Jeg begyndte at BARFE Sille tirsdag d. 23/8. Fik at vide at hun skal have 2 % af hendes kropsvægt.
Da hun vejer 7,5 kg er det 150 gram.
Hun er ikke en aktiv hund. Bare en putte hund på 3 år
Vi lagde ud med Kallun, så maven kunne vænne sig til BARF. Hun fik lidt kallun og "meget" Ziwipeak som hun blev fodret med før.
Langsom ændrede jeg forholdende og hun fik til sidst ikke mere ziwipeak.
Hun fik dog lidt diarre på et tidspunkt og fik at vide at jeg skulle tilføje en ske kyllinghalse til kallunen. Det hjalp
Efter de 10 dage skulle hun også prøve noget andet. Så blev det hakket kalkunkød ca. 100 gram og 50 gram kallun.
Det gik også fint.
Dog virkede det som om hun når hun blev fodret f.eks. kl. 19, at hendes mave så gik tom for mad og begyndte at syde og boble og hun blev rastløs og bare ville ud og spise græs ca. kl 13 dagen efter.
Fik at vide jeg skulle prøve at tage noget med brusk og ben, og stadig lidt kallun (hun har haft meget sart mave. Derfor den langsomme overskiftning).
Hun fik ca. 80 gram oksekød med ben og brusk i går aftes + ca. 70 gram kallun. Nok lidt mere.
Og igen i dag blev hun utilpas. Har stadig ziwipeak som jeg bruger til godbidder. Da hun havde spist en halv skefuld faldte hun lidt til ro, og efter en halv time sov hun. Maven var faldet til ro.
Skal lige sige at hun har fået sådan nogle grøntsagspiller ud over kødet hver dag. Bare lidt.
Men kan det være hun skal have mere mad? Eller bliver hun ikke mæt nok af kallunen? Eller skal de bare dele over 2 gange på en dag (selvom jeg er blevet frarådet dette, da hundens mave kun er vant til at spise en gang i døgnet på forskellige tidspunkter).
Hun er normalvægtig Cavalier.
Har I nogle råd til mig?
Jeg har en masse forskelligt BARF på lager. Dog ikke ben endnu, pga hendes sarte mave vurderes det at det skulle vente lidt.
Er jo også bange for at hun bliver overvægtig hvis jeg bare giver hende mere mad.
Så kom gerne med råd og vejledning til en ny BARFER
okt 2008
Følger: 30 Følgere: 22 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 1.093
Hun er simpelthen bare sulten.
Jeg ved der er meget forskel på hvordan folk mener kallun skal bruges, men jeg har altså valgt at følge hende jeg køber det af's vejledning.
Kunne bare ikke lige komme i kontakt med hende i dag. Derfor jeg spørg herinde.
Og ja BARF er en fodrings-metode. Kan du ikke snart stoppe med at skrive det. Du skriver det hele tiden til mig. Jeg er sgu ikke dum.
Men mærket af BARF jeg foder med er "rigtighundemad" hvis du kan
bruge det til noget!!!!!! Grisehaler har jeg ikke nogen af!
Men Kalkun, skalddyr, laks, hjort, oksekød, kalvekød kyllinghalse osv osv osv.
Kom glad andre tak, som kan give lidt mere hjælp end ovenævnte
okt 2008
Siden da var det eneste hun kunne tåle Hills "god for maven" foder... Hun gad bare ikke spise det. Det skulle lokkes i hende.
Og hun begyndte at fælde vildt. Miste glansen i pelsen og noget af farven i den rødbrune farve også.
Forsøgte jeg med noget andet foder, bare lidt sammen med "god for maven" foderet, så var jeg sikker på at hun fik ondt i maven indenfor 24 timer
Men denne gang hvor det er BARF har jeg fodret hende i 14 dage uden problemer. Så jeg tror sagtens hun kan tåle det.
Men simpelthen bare bliver sulten.
Hendes mave lyder ligesom vores når vi er meget sultne, og når hun så falder til ro når hun får mad, så må det jo være fordi hun er sulten.
Tænkte bare om der er nogen der Barfer der giver der hund mad 2 gange om dagen???
Altså om der kan være nogle hunde der kun kan klare dette....
Men jeg giver hende en ordentlig omgang mad i aften (har fået at vide at jeg ind imellem gerne må tilbyde hende dobbelt portion, da hendes mave har godt af at at udvide sig. Det frigiver et eller anden andet... Altså hvis hun kan spise så meget :-))
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 12 Svar: 139
Om aftenen står den så på kød eller kød og ben.
Jeg synes fint man kan bruge kogte kartofler eller grøntsager som fyld til en hund der har brug for lidt ”fyld” til maven.
aug 2004
Følger: 46 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 2.048
nogengange når de er for vilde med at græsse,får de nogle mælkesyrebakterier i kapsler.
aug 2004
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.353
Ud over det vil jeg sige at der er ingenting i vejen for at du giver en kyllingehals hver, eller hver anden/tredje, dag - indtil for nyligt gav jeg hver dag (har lidt pladsproblemer i fryser, men vil gerne prøve igen). Så har hunden lidt at arbejde med ud over det hakkede kød, og du er ikke afhængig af at der er blandet ben/brusk i mikset.
jun 2007
Følger: 37 Følgere: 38 Hunde: 5 Emner: 979 Svar: 7.781
En hel fersk kylling på der der 1200-1400 gram, holder altid kun i 2 dage..
Men hun har så heller ikke tendens til at blive fed overhoved..
Så virker hunden sulten og har den ikke tendens til at blive fed - så bare fyld på, for 150 gram, selvom hun er så lille, lyder ikke af meget
okt 2008
Jeg er klar over at det ikke ser sund for hunden kun at få kallun. Det var også kun til start, da jeg fik at vide jeg skulle starte med dette, så hendes mave kunne vænne sig til råfodring. Fordi hun har så sart mave.
I dag prøver jeg at give hende mere mad end normalt. Og se hvordan hun reagerer på dette.
Det er de der Vivet grønsagspiller hun får foruden kød. Hvilket jeg har fået at vide er rigeligt med grønsager, når hun gerne vil spise dem. Nogle hunde gider ikke spise dem, og så bliver man nød til at lave rigtige grøntsager.
Grunden til at jeg er på vagt mht til fedme er fordi der går en anden hund her i området, som får rester af ejernes mad, og den er sgu så stor at den dårlig kan gå, og sådan vil jeg jo ikke have at Sille ender.
Men kan da godt være at jeg skal give grøntsager rigtig istedet for vivet piller. Mætter grønsager mere som let dampet/hakket end de piller?
Har fået at vide at jeg godt kan give kogte kartofler, men at hunden ikke bruger noget fra det, da det er ren stivelse. Så kartoflerne holder jeg mig fra
Bodil: Tørret grønt? Hvad tænker du på der?
Jeg må prøve at få fat på nogle ben, og se om hun kan finde ud af sådan noget gnaveri.
Gerne fortælle hvad og hvornår og hvor tit og hvor meget I giver af ben, og om hunden får andet mad den dag?
aug 2004
feb 2011
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 31
Vi har en Bullmastiff - en klepppert på foreløbig 55 kg MEN alt det med procenter er kun vejledende - det allervigtigste er nemlig SE PÅ DIN HUND, er den for tyk skruer du bare ned for mængden - og hvis den virker sulten så gi den noget mer - rigtig mange hunde blir også for tykke fordi de spiser af kedsomhed. MHT ben får vores lamme eller kalveribben hver eneste dag (han er ikke så glad for meget ben blandet i hans kød) se om du kan finde en gårdbutik hvor du kan købe ben, det har vi gjort - det er super godt, og er med til at holde bisserne rene og god motion for "hovedet".
okt 2008
Så det går frem af. Tror jeg vil forsøge med lidt rigtige grøntsager også
nov 2005
Følger: 17 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 19 Svar: 161
Inden jeg begyndte at barfe læste jeg en bog af Ian Billinghurst om barf og holder mig stadig overordnet til principperne i hans bog. Men jeg begyndte også på barf samtidig med den første barfbutik så sit lys i DK, så der var ikke meget hjælp at hente fra butikker. Vil bare anbefale dig bogen, hvis du gerne vil have lidt mere viden om emnet ud over, hvad du kan hente hos din forhandler samt herinde
jul 2008
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 57
Jeg har nogle cavalierer som jeg "barfer". Mine hunde får en del mere end de kun 1800 gram de er beregnet til at få:)
Det kan være du er irriteret på Pia H., men jeg mener hun giver mig en del viden, så droppe hende ikke:)
For lidt mad eller forkert eller?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside