611 visninger
|
Oprettet:
Ugentligt fri for mad?? {{forumTopicSubject}}
Min kæreste kommer til mig her den anden dag og spørg mig om det er rigtigt at det skulle være sundt at lave en ugentlig fri mad-dag for sin hun én gang om ugen, hvor den altså ikke skal ha noget mad!
Skulle det nu til at være sundt? Jeg mener selvf er der mange overvægtige hunde og hunde der er på kur, det kan man bare se på familien hunden derhjemme, men hvis man giver den en god og varieret kost skulle det vel ikke være nødvendigt med en ugentlig mad fri dag! Er det overhoved sundt for hunden?
Nu har jeg gået og grublet lidt over det siden han spurgte og jeg mener da ikke at det skulle være sundt, men hva siger Du?
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.610
Mine hunde får mad hver dag. Dog kan de godt finde på ikke at gide spise en hel dag ind i mellem...((o:
Sundt eller ej? Jeg kan ikke give dig svaret..*S*
jan 2006
Følger: 47 Følgere: 44 Emner: 137 Svar: 5.810
Det får de nu hvor jeg råfodrer, men også da jeg tørfodrede.
Tror det er noget jeg har arvet hjemmefra, da vores barndomshunde altid havde det sådan.
Mine hunde er hverken overvægtige eller undervægtige, de er velernærede og sunde, og jeg ser intet negativt ved det.
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
Sundt eller ej, det sker ikke herhjemme
jul 2007
Følger: 32 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 2.523
Nu for mine hunde også bare hældt op i deres skål når der ikke er mere fodder. De styre det selv, og styre det godt. Og som Tibetansk Mastiff kan der godt gå en dag hvor de ikke spiser noget særligt, hvor andre dage er de ekstra sultne, hvis vi har været ude og løbe, træne og været ude og fange fisk hele dagen!
Så ville nok ikke vælge at tage fodret fra den en hel dag, men skære lidt ned og skifte fodder til noget mere passende efter jeres aktivitets niveau, hvis hunden har tendens til overvægt, eller der er for meget "krudt" i røven på den! Nu er der jo fodder til alle slags hunde, tilpasset med vitaminer, kulhydrater osv. til den enkeltes aktivitets niveau.
Så kan ikke udtale mig om det er sundt, bare at jeg ikke ville gøre det :-))
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 105
*Tibetansk Mastiff- *Wannabe mafioso*
Oplever også dage hvor Bella ikke spiser men´det sker mest når jeg ikke er hjemme i en længere periode eller hvis hun er lidt trist..
*Tanja*
Tror du har ret i hvilket barndomsmiljø man selv er vokset op i og selvf med eller uden hune omkring sig, der er mange ting jeg omkring fodring og forskellige metoder jeg stadig ikke ved det store om da jeg bare er opvokset med en "familie hund" hvor vores hund kun fik ganske almindelig tørfoder og lidt godt i ny og næ, jeg må indrømme a det er det samme jeg gør med Bella hun for også tørfoder ikke den billigste, men det er langt fra den dyreste og hun er heller ikke overvægtig eller under ernæret, nu suplerer jeg også med vitaminpiller så jeg er sikker på hun for hva hun skal bruge :o) men mange gange er det jo heller ikke kosten der gør det..
jan 2006
jan 2008
Nej Bella er også for madglad til at det ville kunne lade sig gøre, hun står klar ved skålen hvermogen...heh
ina T
Nu er det ikke min egen hun der er for overvægtig, hun er bare super ernergisk og temmelig hyper aktiv, kan være svært at holde trit med nogle gange, men hun er da afbalancere tog jeg gør mit bedste for at hun bliver stimuleret :o)
jan 2006
De kan så ikke have mad stående fremme hele dagen, det er de for grådige til *ss* de spiser til der ikke er mere... lidt ligesom guldfisk *ss*
jan 2008
Heh...det kender jeg godt, der går ikke langtid før hun har fået sin mad så er skålen tom igen og den er skubbet helt hen under skråvægen...
man skulle tro hun ikke for mad i flere dage...har også snakket med dr.dyr om det og han syntes at hun for fin kost hverken for lidt eller for meget...
men man undres :S
jan 2006
jan 2008
nov 2006
Følger: 52 Følgere: 53 Hunde: 7 Emner: 184 Svar: 9.234
jeg gør det ikke fast hver uge, men en gang imellem, og det tager de absolut ikke skade af. dog vil jeg sige, at hvis man har en tynd hund, eller hvalpe, der må man ikke gøre det.
Men en normalt fungerende hund tager absolut ikke skade.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.617
Mine hunde har det nemlig som Flatrunners. De kender klokken!!!
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 58 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Men om det er sundt, aner jeg ikke
jul 2007
Jo men er depot mave ikke noget man udvikler når man bliver van til at der ikke er mad hver dag? Ligesom med heste der kan udvikle shenkel døvhed, som især rideskoleheste har, fordi de bliver sparket for meget i siden?
Vilddyr i fangeskab som i Zoo for da også mad hverdag eller hvad?
Så hvis man vælger at fodre som Tanja (INGEN KRITIK :-)) er det så ikke vigtigt man gør det fra starten af hundens levetid, inden man vender hundens mave til mad hver dag? Eller har det ingen betydning man pludselig tager maden fra den en hel dag, efter hunden i en årrække har været vant til mad hver dag?
Bare nysgerrig :-))
jan 2008
have bare ikke hørt om det før og efter han spurgte kunne jeg selvf ikke lade være med at gå og tænke over det, så syntes jeg ville har vished...
har læst meget om hunde men der er jo altid meget at lærer...viste dog ikke at de havde en depotmave (der kan man bare se) tror også det er fordi man nogle gange glemmer at vores søde "familie hunde" jo kommer fra det vilde :o)
maj 2007
aug 2006
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 6 Emner: 168 Svar: 2.429
jan 2008
Når vi skal ud af døren og så´n så for hun ikke lov til at gå først det gør jeg...men lige med maden der for hun altså først og det er jo egentlig min egen skyld for det har jeg vendt hende til...I skulle hører vordan hun kan brokke sig hvis ikke hun for sin mad så snart jeg er stået op...
jan 2008
I har helt ret og labredore selvf de kan jo bare blive ved med at være lækre sultne...heh
nov 2006
Hihi.... Ja jeg tænkte lige det samme....(((o:
Her bliver der bare fyldt i skaålen efter behov og så spiser de når de føler trang. Monty spiser typisk om aftenen/natte hvor Tesla gerne spiser en smule om morgenen og lidt hen på eftermiddagen. Det fungerer fint for mine monstre...*SS*
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 58 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
maj 2007
jan 2008
maj 2007
jan 2008
Du skulle se en ballade der blev...Kasper have taget bella med op i sofaen...hvilket hun normalt ikke må...og jeg sagde også a han ikke skulle gøre det fordi så fortæller han jo at hun gerne må...og det resulterede jo i at hun netop lå i sofaen når vi ikke var hjemme og om natten...så den sorte sofa var dækket a hundehår....det jeg er mest bange for er nu a hun for revet huld på sofaen...(han kan dag også lade være a ha dyrt læder...altså ;oP) men så skulle jeg jo til at vænne hende fra a ligge i sofaen igen...nu er hun endelig holdt op med det igen og hva gør han så igår aftes...han tager hende da op i sofaen...nogle gange skal man altså bare ryste på hovedet og grine lidt a det...heh
jan 2008
Tjaah måske er det også bare fordi hun er lidt ked af det,,, alle børnene er jo blevet så store at de er flyttet hjemmefra og når jeg ikke er hjemme med Bella hvem skal så lege med hende....for helt en knude i maven når jeg siger farvel til hende og tager Bella med mig igen...
maj 2007
Jamen, hvis HAN synes at det er ok at hun ødelægger sofaen, så pyt da med det........*GGGGG* Her har vi lædermøbler af samme årsag. Både med hensyn til slitage og med hensyn til hundehår:-))
jan 2008
feb 2006
Følger: 70 Følgere: 139 Hunde: 7 Emner: 758 Svar: 27.229
kun hvis vi ikke er hjemme til aftensmaden springer hundene over. og det er jo ikke en rigtig fastedag, da de så har fået deres morgenmad og guffer i løbet af dagen
der ville også blive ballade her, hvis de ikke fik mad. og mine ville også æde til der ikke var mere - og jeg har ikke lab
maj 2007
Og du er sikker på at der ikke er blandet lidt lab i dine??.......*GGGGG*
Flatrunner har heller ikke lab:-))
feb 2006
de skal bare have skæld ud skal de.....:-( æv hvor er det træls.
sært nok så er der ikke noget i vejen, når vi er til træning, der er lab om ikke velkomne, så dog accepteret.
men det er jo en hel anden historie. undskyld jeg spammer din tråd
nov 2006
Men det har nu aldrig givet os problemer.... andre end at sofaerne ikke altid er lige pæne... Af en eller anden grund går, især Monty, kun i sofaen når han er drivvås...//o:
Hovsa, og så går han i sofaen når hans bedste veninde, Emilie er på besøg.... For han viger ikke mange m. væk fra hende, når hun er her.... han er vildt forelsket i Emilie:
(link fjernet) 12:36:50
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.220
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 57 Hunde: 4 Emner: 133 Svar: 6.410
"Hvorfor din hund har behov for at fylde sin mave ureglmæssigt.
De fleste hundeejere, der elsker deres hunde, forsøger at give dem så meget kærlighed, som de kan. Når de går ud fra, at det, der er godt for dem selv, også er godt for hunden, begår de nogle forfærdelige fejltagelser... hunde har ikke abemaver!
Nogle anatomiske fakta at tænke over...
En hunds mave er elastisk, ligesom en harmonika. Når den er tom, folder den sig sammen til noget, der næsten ligner en hjerne. Når den er fyldt, kan den indholde så meget som 7-8% af hundens kropvægt! (for et menneske på 60 kg, ville dette svare til at spise 5 kg mad i et måltid – men den menneskeige mave er en pose næsten uden elasticitet – den kan simpelhen ikke strække sig mere end omkring 10% af dette...)
Yderligere er hundens mave fyldt med små kirtler, der producerer fordøjelsesenzymer. Disse går i gang, når de får kontakt med mad. Dette sker, for negen af dem, så snart hunden har noget i maven, men på grund af mavens foldeevne, berører de fleste af kirtlerne ikke mad, medmindre maven fyldes så meget at alle folderne strækker sig ud!
En overraskende konsekvens af dette er at hundens fordøjelsesproces er mere effektiv, når den får et stort måltid! Selvom den stsdig kan fordøje en vis del af et lille måltid, vil den være meget større ved et stort måltid!hunde, hunde der udelukket fodret med ”hele måltider” ( =måltider, der fylder maven helt op), har generelt brug for omkring 20-30 % mindre mad end hunde, der får mange mindre måltider. (dette er stik modsat af, hvad der ville være tilfælde for en maenneskemave).
Den ultimative kødæderoplevelse
Ligesom andre kødædere forventer hunden ikke at have mad til rådighed hele tiden. Faktisk, når deres maver er fyldt op for nylig, gider de ikke engang at se efter et muligt bytte. De æder derimod meget ureglmæssigt - når maden er tilgængelig, og jagten er en succes. På disse tidspunkter svælger de og fylder maven op! Dette viser, at det at fylde maven op er vigtigt for en hund, end bare at ”få lidt at spise”.
Alligevel får de fleste hunde aldrig lov at opleve dette...
At holde hunden konstant sulten...
Der er ikke mange hundeejere, der vil sulte deres hunde eller holde dem konstant sultne. Alligevel er dette, hvad de fleste mennesker i sidste ende gør, når de giver deres hunde mange daglige måltider og formoder, at dette er ligeså godt for hunden som det er for et menneske.
En voksen hund har gennemsnitlig brug for mad, der svare til omkring 2-3% af deres kropsvægt pr. Dag. Når man tænker på, at der kræves 6-8% for at fylde maven op, er det helt umuligt, at en gennemsnitlig hund nogensinde vil opleve den tilfredsstillelse, det er, at have en fyldt mave... med 2-3 måltider om dagen vil den altid være maget langt fra det mål.
At ændre fodringsmønsteret
Nu kan man ikke bare give hunden en kold tyrker og begynde at lade hunden fylde maven op, hvis den aldrig har været vant til det. Det ville være farligt (risiko for oppustet mave, fordi muskelmassen er alt for svag, da den aldrig har været brugt). At gøre det med tørfoder er selvfølgelig også helt udelukket- det er alt for koncentreret.
Når man ultimativt giver sin hund så meget, som den kan spise, i et måltid, må man desuden ikke fodre den mere end 3-4 gange om ugen!
Når man gør dette, vil man dog se, hvordan ”madsøgningsadfærden” forsvinder, og man vil opdage, at hunden tager på i vægt ,hvis den var for tynd, og den taber sig, hvis den var for tyk.
Man skal over en betydelig forhindring, før man på en sikker måde kan lade sin hund spise fulde mltider 3-4 gange om ugen- ud over ens egne menneskebaserede føelser:
Du skal træne mavemusklerne til at håndtere den større mængde mad i et måltid. Det er som at træne et brækket ben op til at stå på ski, efter at have fået fjernet gipsen... gør man det gradvist over en periode på mindst 3 måneder, gerne 6.
Jeg ved, at idéen om kun at fodre 3-4 gange om ugen lyder brutal- men helt ærligt: det er det ikke. Mine hunde er blevet fodre på den måde i over 30 år, og jeg kan fortælle at de nyder deres måltider!! Men de nyder også tiden mellem måltiderne. Jeg har aldrig haft et vægtproblem- det regulere sig selv individuelt. Jeg har helt bogstavligt hjulpet hundredvis af mine elever med det samme, og e melder alle tilbage med de samme fantastike resultater... uden en eneste undtagelse.
Mogen Eliasen
Mogens Eliasen er uddannet mag.scient i kemi fra århus universitet og har over 30 års erfaring i at arbejde med hunde. Hundeejere, hundetrænere og holistiske dyrelæger som coach, fordragholder og udvikler af uddannelses systemer. Han er nu bosat i Canada, hvor han udgiver sit nyhedsbrev ”the peeing post” ´, der indeholder massere af tips og råd om alle slags hundeprobemer, især hvad angår træning, adfærdsproblemer, fodring og sundhedspleje. Han har også tidligere udgivet adskelige bøger og videoer om disse emner, og flere af dem er også på dansk.
For yderlige oplysninger om Mogens Eliasen og hans puplicatioenr, send venligst en kort E-mail til contack@k9joy.com eller besøg www.k9joy.com hvor du også finder links til de danske websider."
Jeg ved det ikke...jeg tror det er meget vigtig, at det man gør, har man en god mavefornemmelse med.
okt 2008
Følger: 33 Følgere: 34 Emner: 122 Svar: 4.460
apr 2008
feb 2006
min dyrlæge anbefaler det ihvert tilfælde ikke, tværtimod er han også begyndt og sige at man skal fodre 2 gange om dagen, hvor det var meget almindeligt at man sagde en gang for en voksen hund
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
nov 2006
jul 2007
Ja læste lige det (:Rie og sylfiderne:) havde sat ind, ret spændende Synes det er lidt sjovt, at vi mennesker kan fremavle små selskabshunde, der er noget så nuttede og se på, åhh så bløde og søde. Men tager man skindet af, er hele dens indre som et rovdyr. Det må være det man Dr. Jekyll og Mr Hyde *GGGG*
nov 2006
apr 2008
jul 2007
Men tror også det må være, som vi ejere vænner dem til, men vil da egentlig prøve at ligge mere mærke til, hvordan mine hunde egentlig spiser. Har aldrig rigtigt tænkt over hvordan de spiser, men kun på hvad de spiser og selvfølgelig hvor mange gange man hælder op, hvis man føler det pludselig bliver oftere.
Ugentligt fri for mad??