Gud, hvor virker det kompliseret. {{forumTopicSubject}}
Jeg pønser jo på at købe hest her inden for de næste par år. Jeg har ikke travlt og det er vist meget godt, for kors hvor jeg synes det virker uoveskueligt.
Jeg bor jo i Malmø og så er det jo oplagt at have hyppen opstaldet her, men hvor finder man opstaldning og hvad koster det? Har kigget på nettet, men der er ikke rigtig noget (men det kan jo sagtens nå at ændre sig) Svenske heste-salgssider er slet ikke så nemme som fx. danske heste-nettet, eller ridehesten.dk. Man kan ikke søge efter specifike søgekriterier, så man skal pløje sig igennem 600 annoncer som ikke er interessante fórdi hestene endten er møjdyre, alt for store eller er vallaker (ikke et ond ord om vallaker, jeg er bare mest til hopper)
Noget helt andet er, ved folk ikke at der også findes arvelige sygdomme hos heste, Som gør det ret dumt at sælge en hoppe med allergi og OCD som avlsemne ?! Jeg har godt nok set mange annoncer af den type.
Hvordan fik i alle brikkerne til at falde sammen da i begyndte "projekt hest"?
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Gennem en af hans kontakter fik jeg en hopper på prøve som desværre ikke gik gennem handelsundersøgelsen.
Herefter kontaktede han en god bekendt og hestehandler, som generelt handler med heste der er noget dyrere end hvad jeg havde råd til. Men han havde købt en helt flok heste hos en avler der var gået konkurs, og som altid er der jo så lidt forskelligt imellem.
Vi kiggede på et par stykker af dem, og tog en med hjem på prøve. Jeg havde ham i 14 dage, fik ham handelsundersøgt og så var han købt.
De heste jeg har haft tidl, er osse købt gennem forskellige kontakter jeg havde. Den ene var ikke engang til salg (en pony) men pigen var ved at være for stor, så jeg fik lov at ride den et par mdr, før vi købte den.
SÅ jeg har endnu tilgode at pløje salgssider igennem:o)
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Men det "værste" er næsten alt der der opstaldningshalløj... Mine heste har nemlig altid stået hjemme og den mulighed har jeg ikke nu. Så jeg aner ikke hvor man starter....
jan 2007
Jeg ved ikke hvordan normen er i Sverige i forhold til det med at finde privat opstaldning o.l. men herhjemme er der jo en del af den slags, selvom kvaliteten af det der udbydes er temmeligt svingende.
Det med at finde HESTEN, tror jeg mest af alt handler om tålmodighed og self at sætte de rigtige kriterrier for hvad du søger.
Og så må du forvente at skulle ud at se på en del forskelligt. Annoncer er ikke altid helt ærlige omkring hvad der sælges.
Jeg har haft min holstener til salg (men pga foldskade endte vi så med at beholde ham) og der havde flere af de interesserede kamera med, så de kunne optage ham og så gå hjem og kigge og overveje om det var den rette.
Det synes jeg er en super måde at gøre det på -så forlader man sig ikke bare på mavefornemmelse, men får det osse lige lidt på afstand og kan se om hesten nu osse har de kvaliteter man søger.
I øvrigt er malmø jo ikke langt væk -du kan da sagtens kigge hest i DK -om ikke andet på sjælland. Det er ikke så omstændigt at få en hest importeret fra DK til sverige
maj 2007
Desuden lader det til at svenske heste er dyrere end danske.
jan 2007
Du kan jo se om ikke du kan samle nogen stykker sammen du finder interessante og så rive en dag eller to ud af kalenderen hvor du kan få kigget på dem alle på en gang.
Uuuuh jeg gad næsten godt at det var mig -synes det er så hyggeligt at kigge på heste, prøve lidt forskelligt osv;o)
maj 2007
Hørte en lidt sød/spøjs historie for nogle år siden. En af min tidl. ridelæres bekendte skulle ud og kigge på en pony til deres børn, og de ender med at købe en sød kraftig pony med lodne ben. Det går rigtig godt, børnene rider på den og den opføre sig eksemplarisk. De kan bare ikke forstå at den bliver ved med at vokse, og efterhånden går det op for dem at deres pony i virkeligheden er et jydeføl.... Ved skisme ikke rigtig om man skal grine eller græde....
jan 2007
-jeg kan i hvert fald godt kende et jydeføl fra en pony *G*
Men uanset hvor meget umage man gør sig, kan man altid være uheldig.
Min holstener gik igennem handelsundersøgelse uden nogen som helst anmærkninger. Konen til ejeren af det sted jeg arbejdede var dyrlæge og var yderst grundig. Der blev taget røngten af ryg, ben, hals og det hele. Der blev lavet test på lunger, osse under arbejde, bøjeprøve og mere til. Mere end jeg har oplevet ved handelsundersøgelser her i DK. Ikke en eneste finger var der at sætte på ham.
Alligevel har han tilbragt mere tid som fuldbums end som ridehest pga "noget" der ikke er som det skal være.
Ingen dyrlæge har kunnet finde ud af hvor eller hvad der var galt, men da jeg havde haft ham 3/4 år begyndte han at gå anderledes. Han var ikke halt, men han bevægede sig "forkert".
Han fik pause, men sprang så over et hegn og skar senerne i bagbenet over. Det kostede næsten 2 års ro + genoptræning før han var ridehest igen.
Så fik han forskellige småskader men blev gående igen.
Så begyndte han igen at gå anderledes, og blev undersøgt i alle ender og kanter uden at noget blev fundet.
Herefter blev han foldbums og fik bare lov at gå nogen år.
Han var 5 da jeg fik ham, og bliver 14 til foråret. Han har nu været ride/kørehest i 2 år, men bliver ikke længere sprunget på så højt plan som tidl. Det lader til at han holder fint nu (7-9-13), og sidste år fungerede han både til military, kørestævner og spring.
Så måske han bare gerne vil være aktiv pensionist, men det er da lidt bittert når man står med en hest der uden problemer hopper en bane på 160:o)
maj 2007
Det var da noget værre noget med din holstener, men godt han har det godt nu,
Min første pony, endte med at få bronkitis og vand i lungerne. Hun blev aflivet som 17 årig, men der havde vi haft hende i 12 år og hun havde indtil da ikke fejlet andet.
De andre heste vi har haft har heller andrig fejlet noget, så håber det lykkes at finde en af samme støbning næstegang.
jan 2007
Sådan en vil jeg osse gerne have igen:o)
Noget jeg vil være yderst opmærksom på ved næste hestekøb, og som jeg desværre ikke var opmærksom nok på da jeg købte Axel, er hovene.
Kvalitet, størrelse, vinkler mm.
Axel har elendige hove, omend de er bedre nu end da jeg fik ham. Og flere dyrlægers teori om hans uforklarlige problemer, er at det skyldes hans temmeligt små hove (han er 165 og bruger ponysko *G*). Noget med manglende elasticitet, en for lille flade osv.
Ingen kan self sige om det er rigtigt, men det er 4 forskellige dyrlæger der uafhængigt af hinanden er kommet med den teori.
Så det vil være noget der står højt på listen næste gang der skal købes hest -og kan kun råde andre til osse at kigge grundigt på hovene:o)
Self sammen med et godt temperament osv.
Hvad søger du hest til? Atså type, hvad skal den bruges til osv?
maj 2007
Jeg skal bruge hesten til dressur og ridebanespring på hyggeplan , samt gode skovture. Jeg har lidt overvejet en fjordhest af den sporty type. Men jeg har ikke langt mig fast på noget.... Jeg er jo ikke ret høj, så jeg kan sagtens ride ponybasser.
jan 2007
Jeg hjalp min tidl part med at finde hest sidste år. Det var cirka samme krav som dine, dog med hovedvægt på spring.
Hun er endt med en rigtig fin DV på 158cm. Den er super godt springene, og går uden problemer LA-baner, men kostede kun det halve af hvad tilsvarende ville koste hvis der var tale om en pony eller en hest på 165+
Men uanset er jeg da sikker på det nok skal lykkedes at finde noget godt, når du har god tid til det:o)
maj 2007
jan 2007
nov 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 22
At finde ham var bestemt ikke svært, han stod der bare lige der foran øjnene på mig.
Jeg kigger selv tit på hest på nettet (kun for sjov) jeg synes ikke det virker så uoverskueligt, markedet er jo på købers side disse dage
Men det kommer også helt an på om du har dine kriterier. Du har selv sagt det skal være en hoppe men, hvad skal den kunne/hvad skal den bruges til, hvor stor skal den være, har du en idé om en race?
Har du disse ting i hoved gør det søgningen lidt nemmere. Og ellers er det bare at komme ud og se nogle heste og ikke give op, tro mig lige pludselig står den der
maj 2007
Gud, hvor virker det kompliseret.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside