1.318 visninger
|
Oprettet:
Tanja * Amatørfotograf *
15. maj 2006 Følger: 48 Følgere: 46 Hunde: 2 Emner: 282 Svar: 1.015
15. maj 2006 Følger: 48 Følgere: 46 Hunde: 2 Emner: 282 Svar: 1.015
Træne andre steder end schæferhundekl. {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Hvilke andre muligheder er der for træning andet end hos schæferhundeklubben?
Er blevet anbefalet både politihundeforeningen og DCh, men hvordan er de i forhold til schæferhundeklubben?
Jeg vil gerne træne både A B og C, men er ikke sikker på, at schæferhundeklubben er det bedste for os.
Vores mål hos schæferhundeklubben var BHP1, er der andre træningsforeninger, som tilbyder prøver af samme sværhedsgrad?
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
/Carina
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 17
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Selv om du måske vil træne PH, så er det altså bedst at træne forsvarsarbejde, C, i schæferklubben, da de har de bedste indlæringsfiguranter, det kan vi ikke få skyld for at have i PH
Du kan sagtens træne begge programmer.
okt 2006
feb 2005
Følger: 43 Følgere: 43 Hunde: 5 Emner: 193 Svar: 3.244
Og mener nu mine hunde er ganske glade for den træning vi laver, eller blev det nok ikke til så meget.
Og man kan jo også sige at folk i schæferklubben, nok er dem der har mest styr på trænong af schæferen.
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 112
Ang bidfiguranter kommer det jo helt an på hvem man træner sammen med (:
Tanja * Jovenofoto.dk *
Ja, som pjuske nuser R skriver så skal du vælge PH hvis du vil have en selvstændig hund, vores lydighed er aldrig det samme program, det forskellige ting vi apporterer, genstande på både felt og spor bliver mindre jo højere klasser du kommer (ned til max 1cm) og er altid forskellige, vores rundering foregår i skov hvor figuranten aldrig står samme sted, det nye skove og vi har også dødegenstande+sidegenstande.
Sch.Klubbens program er altid det samme og hunden skal ik ud og arbejde selvstændig samt deres genstande på spor er kæmpe i forhold til i PH. Men i sch.klubben går man meget mere op i de små detaljer der får det til at se rigtig godt ud, det er et mere publikumsvenligt program.
okt 2006
Ja, nogen er heldigere end andre, det er en god afdeling du træner i.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
maj 2006
Følger: 48 Følgere: 46 Hunde: 2 Emner: 282 Svar: 1.015
Har hørt godt om Skanderborg, hvad med Århus og Odder?
maj 2006
aug 2006
Du kan også træne BHP i rotteklubben, boxerklubben, doberklubben, osv.
maj 2006
Mit problem er, at jeg udstiller hos DDH og KFDS og så må jeg ikke være medlem hos en DKK klub. Har snakket med DKK om det, og selvom jeg ikke er medlem hos de andre, så vil de ikke acceptere det.
Såh...
Men vil jo stadig gerne have en BHP eller tilsvarende prøve..?
aug 2006
Har din hund ikke DKK-tavle siden du udstiller de andre steder?
feb 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 149 Svar: 360
Hvis din hund har en DKK stam-tavle, kan du jo bare lade med at sige hvor din hund er registreret hvis du deltager udstillinger i andre klubber udenfor FCII.
At dine hund¨s resultater som I erhvervejer i DDH eller KFDS ikke anerkendes af stort set andre end DDH, betyder vel mindre, da det vigtige er at din hund og du får en god dag sammen med andre hunde og hundefolk, selv om det er i en klub som ikke samarbejder med andre.
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 3 Svar: 104
Ellers er DCH ligeglad med stamtavler, hvor du udstiller, og der vil du nok få den bedste modtagelse. Kalø-vig DCH har haft en afdeling med IPO (mener jeg) Prøv at ringe til dem. De har mange gode fig.
aug 2006
Du har DKK-tavle på din hund, hvorfor vælger du så ikke at udstille i DKK-regi?
På den måde kan du jo få alt det, du gerne vil have. Du kan lave din etter i en schæferklub eller hvilken som helst anden brugshundeklub under DKK.
Du kan træne i DcH uden restriktioner overhovedet.
maj 2006
Jeg har bare valgt at udstille hos KFDS, jeg er endnu ikke medlem, da jeg har betalt for 1 års medlemsskab hos schæferhundeklubben. Da jeg spurgte schæferhundeklubben direkte, havde de ikke noget imod at jeg deltog begge steder, men skrev også til DKK for at være sikker og de var totalt stivnakkede og nægtede mig, overhovedet at være medlem hvis jeg var med hos DDH og KFDS.
Da jeg på et tidspunkt bad om hjælp til udstilling, var der ingen fra schæferhundeklubben der tilbød hjælp - de mener tilsyneladende at det er mit eget problem, så det gjorde mig jo ikke ligefrem bedre stemt overfor at udstille hos dem. Og en venlig sjæl fra DDH hjalp mig, og så tog jeg med der, uden at vide, at DKK var imod det.
Jeg prøver ikke at blæse og have mel i munden samtidig, jeg var blot ikke klar over reglerne, og synes for øvrigt at schæferhundeklubbens måde at udstille hunde på, er noget mystisk.
Min hund har DKK stamtavle så kan sagtens deltage i DKK udstillinger, hvis det ikke lige var fordi at jeg havde valgt DDH og KFDS.
Vi har det sjovt og hvad andre nu mener om DDH/KFDS dommere og deres bedømmelser, må være deres eget problem, for jeg er glad for de resultater vi får og bare fordi det er måske er en anden metode betyder det ikke at bedømmelserne er ringere eller mindre præcise...
Men indenfor schæferkredse er BHP vel mest brugt, og det var derfor jeg gerne ville have den, men hvis IPO er det eneste jeg kan deltage i, så må det jo blive det... :o)
CH >>
Jeg har tidligere i dette indlæg skrevet at jeg på et tidspunkt spurgte om hjælp til at få udstillet og det var et DDH medlem der tilbød hjælp og jeg tog imod. De var alle super flinke, og jeg synes ikke der var noget uprofessionelt over udstillingen, men kan da godt høre at det ikke er populært blandt "rigtige" schæferfolk. Hvorfor?
Det er da lidt ensporet at mene at ens egen klub er den eneste rigtige...
Har aldrig været til DKK udstilling så skal ikke kunne sige, om det er ligeså godt. Men synes bare deres indstilling er dårlig, så har nok forbundet det lidt med udstillinger også.
Men havde da også indtrykket af, at schæferfolk også ser ned på DKK udstillinger. Det skal være schæferhundeklubbens udstillinger ellers er det ikke rigtigt... men kan være jeg tager fejl??
aug 2006
Jeg har det sådan, at det at udstille og træne sin hund faktisk ER ens eget problem. Forstået sådan, at man selv må melde sig ind i en klub og en kreds, der udbyder den træning, man har brug for. Der er mange gode kredse i DK, der giver formidabel undervisning i ringtræning og mange ligeså gode kredse, der giver formidabel undervisning i brugshundesport. Der er jo ingen, der nægter nogen at være medlem og træne to steder ;o)
Når jeg ikke mener, at DDH er godt nok, så er det fordi de tillader avl på fejl og at de stiller væsentlig færre krav til hunden. De har ikke en standard, som jeg synes yder hunden retfærdighed.
Så for schæferens vedkommende synes jeg, det er SÅ ærgeligt at gå fra DKK til en af de andre klubber. Jeg er ret sikker på, at din opdrætter også vil være ked af dit valg.
Jeg ved ikke, om det er ensporet at man synes DKK er det eneste rigtige i denne forbindelse.. Det kan også kaldes at være kritisk. Men ok - jeg vil gerne være ensporet så længe det betyder, at racen beskyttes.
Om schæferfolk ser ned på DKK-udstillinger, det ved jeg ikke. Men det er klart, at man som schæferentusiast ikke kan bruge DKK-avlgodkendelser til ret meget, når man kan få en kåring, der stiller væsentligt større krav. Igen til racens fordel..
Det handler ikke om klubber, men om, hvad vi vil byde vores race.
sep 2007
På DKK udstillinger er det lettere. Der skal ikke fremvises så meget. Nu stllerer schæferhundefolk som regel kun der, for at få hunden avlsgodkendt. Det er ok, det er der ingen, som ser ned på. Det er ikke et show, som man stiller til gang på gang.
feb 2007
Følger: 22 Følgere: 22 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 192
Som tidligerre skrevet så træner vi i en PH foreninge.. Og det er bare SUPER....... Der bliver holdt øje med dig (på den positive måde) og du får råd til hvordan du kan gøre når du træner hvis nu din hund ikke lige forstår det den skal gøre.....
maj 2006
Når du siger at DDH avler på fejl, mener du så langhårede?
Det kan jeg altiså ikke se noget galt i. Hvis vi barberer hundene er de ens! HVorfor er det en fejl at være langhåret??
Og alt det der med at beskytte racen... Hvad så med dem der avler så tavleløse hunde/krydsninger?
Hos DDH har de i det mindste tavle og bliver HD og albue tjekket først.
Jeg ville da også klart fortsætte hos schæferhundeklubben hvis ikke lige det var fordi det ville udelukke mig fra at deltage hos DDH og KFDS.
Og selvom jeg udstiller hos dem, så betyder det ikke at jeg bare vil have en genvej til avlskåring, jeg vil skam ikke avle på Vega medmindre hun består en IPO/BHP og går igennem HD/albue røntgen :o)
Og jeg ødelægger ikke schæferracen ved at udstille hos DDH, det var da langt ude...
Og det med at opdrætterne af Vega ville være ked af at jeg udstiller hos DDH, hvad er formålet med at sige det til mig? At give mig dårlig samvittighed så jeg ikke længere vil deltage hos DDH eller hvad?
Jeg forstår nok bare ikke det store problem her. Jeg har da købt en schæfer med DKK stamtavle fra en god opdrætter, så det må da ligesom betyde lidt at jeg ikke bare er ligeglad, ikke..?
Og jeg burde da have lov at gøre som jeg har lyst til.
Mit oprindelige spørgsmål var bare, hvor vi kunne træne, som mindede mest om schæferhundeklubben og der også have en BHP lign prøve, så hvordan er vi lige kommet så meget af sporet...
Berit H >>
Ja det er rigtigt. Efter jeg for længst havde fået hjælp fra anden side var Ole frisk på at hjælpe mig med at løbe med Vega. Men ja, der skal jo en del ringtræning til og når jeg ikke kan træne i schæferhundeklubben så er det jo lidt svært.
Men hvad ville du mene jeg skulle gøre i min situation da? :o)
nov 2006
Følger: 62 Følgere: 63 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 6.996
Hvis du mener folk tar afstand,fordi du udstiller et andet sted,kunne du jo holde mund med dette og lade være at diskutere det..
Men koncentere dig om din gruppe abc..
Dem jeg har trænet blandt,har været ligeglade med udstillingdelen..
Vi kom for at træne hund,ikke kigge på udseende
sep 2007
Når vi taler udstilling, taler vi avl. I DKK har vi en masse krav, som skal opfyldes, før vi må avle på hundene. Dem lever DDH ikke op til. Derved modarbejder de DKK og bliver derved udelukket.
Personlig har jeg ikke noget imod at der avles på hvide- og langhårede schæferhunde i DDH, hvis de finder et andet navn. ( hvid schæfer - langhåret schæfer ) så køberne er HELT klar over, at det ikke er en NORMAL schæferhund fra DKK, der bare er langhåret, / hvid.
Så hvis Tanja bare ønsker at tage nogle prøver og så ( hemmeligt, hun skal ikke råbe op om det) udstiller i DDH, er det vel ok. Men hvad nu, hvis Tanja vil have hvalpe? Hvor skal de så stambogsføres?
aug 2006
Jeg siger intet om dig overhovedet - beskriver bare fakta som de er. Berit følger i øvrigt rigtig godt op det.
En ting er træning og gå til udstillinger. Når det kommer til avl, så skal man træffe en beslutning.
DKK bruger FCI-standarden og kravene til kåringer under schæferhundeklubben er langt skrappere (men ikke skrappe nok i mine øjne) end nogen andre steder.
Langhårede... JO, det er en fejl i følge standarden. Det gør den ikke til en dårlig hund, mindre værdifuld, mindre dejlig - den opfylder bare ikke standarden. Ligesom min hund med overbid ikke gør det.
Sådan er det bare, der er ingen diskussion i det.
Jeg har det som Berit - kald den noget andet, så den målrettede avl på schæferhunde fortsætter i den gode ånd, der er startet.
Får du dårlig samvittighed over, at din opdrætter vil være ked af dit valg? Hvis du gør, så er det ihvertfald ikke mig, der giver dig det... Det kan kun komme fra, at du ikke selv er sikker på, at din beslutning er den rigtige..
Nå - hvis du vil have avlskåret din hund i DKK, så må tingene nødvendigvis foregå i schæferklubben. Den skal have sin Færdelseprøve, sin Udholdenhedsprøve. Disse to kan kun foregå i schæferregi.
Den skal have minimum prædikatet TILSTRÆKKELIG på anerkendt DKK udstilling og den skal bestå brugshundeprøve svarende til PH, BHP1 eller IPO1.
Den skal inden parring have foretaget en DNA-test og den skal selvfølgelig max have C-hofter. Den skal tjekkes for AD, her er ingen restriktioner ud over undersøgelsen. Ved parringen skal de kommende hvalpe have et index over 100.
Til avlskåringen skal den bestå i ringen og i mod- og kampdriftprøven.
Der er ingen steder, det nytter at springe over, hvor gærdet er lavest. Så hvis du ønsker at avlskåre i DKK, så er det nok den mest direkte vej at udstille der også.
feb 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 149 Svar: 360
Det er skønt at høre vi er helt enige, selvfølgelig skal de avlsregler der er overholdes for at få en stambog, uanset i hvilken klub - eller land - ens hund er født.
Navbnet på De Hvide Schæfere er ikke noget problem, man da også se at racen den hvide schæfer er det navn der står øverst blandt hunde ejerne. Den 1. februar 2007 var der registreret 1415 Hvide Schæfere, tilsvarende var den Hvid Schweizisk Hyrdehund. registreret med 243 hunde i Danmark.
Så det letteste er selvfølgelig at kalde den Hvide Schæfer det samme i alle klubber, nu er der omkring 1600 Hvide Schæfere og godt 250 Hvid Schweizisk Hyrdehunde registreret i Dansk Hunde register, så mit bedste råd er at alle bare i fremtiden "lever med at der er Schæfere med forskellig farve og pelslængde.
Hundene er heldigvis ligeglad med om de har det ene eller andet racenavn, og vi kan jo også ofte se helsøskende der er registreret med forskellige racenavn, på grund af hunden er omregistreret, så jeg håber da at vi hen af vejen kommer så langt at det er avlsregler og standarden tiden bruges på og ikke et navn.
Om nogle så udstiller i den ene eller anden klub er jeg egentlig selv ligeglad med, jeg kan da godt forstå hvis der er en udstilling i nærheden af hvor man bor, at man så gerne vil prøve at have en fremmed klubs dommer til at bedømme sin hund, så friske øjne også ser ens kæreste eje.
At resultatet selvfølgelig ikke kan bruges som en genvej til en avlsgodkendelse er jeg enig i, men det at hunden og ejeren får en hyggelig dag sammen med andre hundefolk er jo det vigtigste på dagen hvor hunden udstilles.
Så jeg synes det er ærgeligt at ikke alle kan udstille hos hinanden, det er trods alt samme standard der bruges i stort set alle klubberne, og det er jo altid rart at møde nye "konkurrenter" i de forskellige klasser.
At resultatet ikke kan bruges ved kåringer er klart, her må man følge de regler der er i den klub hvor hunden er stambogført, men det at give hinanden en god dag sammen ser jeg ikke noget galt i.
Så hvis nogle udstiller I en anden klub en gang imellem, så tag dog bare og gør det, men lad være med at tale højt om det, og vil du være helt sikker så sig til klubben du udstiller hos, at du ikke ønsker resultatet på resultatlisten på eksempelvis hjemmesiden, og så bare selv holde lav profil med at reglerne måske er bøjet lidt hist og pist ved at deltage i en udstilling.
I må alle have en god sommer sammen med jere kære hunde
Frank, Rolf og Nero
okt 2006
aug 2006
okt 2006
nov 2006
nov 2006
Altså træne BHP.. Eller IPO..
Jeg kan ikke se hvad de ting,har med hinanden at gøre.. ikke alle der går til prøver vil avle.. Så er det vel lige meget hvor man udstiller ?
sep 2007
Det var ikke negativt ment, at du ikke havde en schæferhund. Det var bare ikke sikkert, at du kendte til vores interne problemer med en "ny " schæferhundeklub.
nov 2006
nov 2006
maj 2006
Jeg kan blot ikke følge det der med at man bliver udelukket fra schæferhundeklubben hvis jeg deltager hos DDH. Ja ja, så er jeg nødt til at vælge, det ved jeg, men jeg synes da bare det er en træls og unødvendig regel. Jeg synes ikke måden schæferhunde bliver udstillet på ser særlig godt ud, synes det virker lidt kunstigt ved at man skal stæse rundt uden for ringen og kalde på hunden. Det er ikke bare en fremvisning, det er et halvt cirkus...
Men jeg har ikke selv været med, så jeg ved ikke hvordan det føles når man selv er ved det.
Jeg får ikke dårlig samvittighed, jeg står skam ved mine valg. Jeg spurgte blot hvad formålet var med at skrive du troede de blev kede af det? Om det var et forsøg på at <i>give</i> mig dårlig samvittghed...
Men hvis jeg stadig kan når jeg har deltaget hos KFDS, så vil jeg da gerne prøve en schæferhundeklubben udstilling for at se om jeg selv synes det er godt eller hvad.
Og jeg skrev ikke at jeg ville have hende avlskåret i schæferhundeklubben, og meningen var blot at jeg ikke slækkede mine krav til tæven, selvom jeg ikke skulle være aktiv i schæferhundeklubben.
Ved heller ikke om jeg overhovedet vil avle.
Jeg beklager, men jeg er træt af at forsvare mine holdninger.. :o)
Jeg ville bare høre om jeg kunne træne ca. det samme program et andet sted...
Berit >>
Jeg har ingen intentioner om at skjule hvor jeg udstiller, det ville da være lidt dumt at lave sådan et skift hvis jeg ikke står mere inde for det end at jeg vil skjule det for andre schæferfolk :o)
Men har faktisk overvejet at arbejde i schæferhundeklubben med hende (også udstillinger) indtil hun bliver avlskåret (hvis hun kan komme så langt) og så derefter tage stilling til hvor jeg vil udstille for eftertiden...
Men er ikke sikker..?
Jeg synes det er et svært valg!
Som du netop skriver til Stine, så er mit problem, at jeg ikke kan få prøverne registreret når jeg ikke kan være medlem af schæferhundeklubben fordi jeg udstiller i en anden forening. Er ikke medlem af den anden forening, men DKK vil stadig ikke have noget med mig at gøre så...
nov 2006
maj 2006
nov 2006
maj 2006
aug 2006
Kan i et eller andet omfang følge DKK som stambogsførende klub - men igen, hvis du ikke reklamerer med, at du også er der, så skal det nok gå.
Når alt kommer til alt, så er du jo død og pine tvunget til at udstille i DKK-regi, hvis hunden en dag skal have kåringen.
Ja, jeg synes også udstillinger i Schæferklubben er noget af et cirkus - men hvis du kan få din hund til at løbe og præsentere sig godt uden at du eller andre kalder på den, så er det jo helt fint ;o)
Jeg synes - selvom det er en sær form for udstilling - at det er sjovt når musikken spiller ;o)
Og synes det er rigtig fedt at se, at de gode handlere kan få de hunde præsenteret SÅ smukt. En ren fornøjelse.
Og der er en fordel i, at udstille netop der, hvor dommerne er eksperter i racen, og det må man jo sige, at de er i schæferklubben.
Til sidst - nej, jeg forsøger ikke at give dig eller nogen anden dårlig samvittighed, det kunne aldrig falde mig ind. Jeg ser intet formål med det.
Og nej, jeg beder dig heller ikke om at forsvare dine holdninger, jeg skriver bare mine.
nov 2006
maj 2006
Ja jeg udstiller primært for hyggens skyld, og også bare for at Vega oplever noget andet en gang imellem.
Men vil da prøve en schæferhundeklubben udstilling, skal bare have trænet meeeeeget først så. Hehe :o)
Spurgte faktisk også schæferhundeklubben først om jeg måtte være med begge steder og de sagde ja, det var kun DKK der sagde nej. Men schæferhundeklubben ligger jo under, såeh... :o(
Men kender du noget til schæfer kredsene i østjylland? (kan ikke lige huske hvor du var fra).
Jeg flytter til Malling så går ud fra at enten Odder/Århus/Skanderborg er nærmeste, men ved ikke hvilke der er bedst.
Det har aldrig været meningen at jeg ville begynde at avle under DDH. Men jeg kan bedre lide deres holdninger end DKKs. Men det skal jeg jo nok ikke snakke for højt om. XP
sep 2007
maj 2006
Vil du have noget imod at svare på denne tråd:
http://www.hundegalleri.dk/html/for_messagedetail.asp?Msg_ID=227084
Træne andre steder end schæferhundekl.
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside