630 visninger
|
Oprettet:
Gider ikke træne {{forumTopicSubject}}
Med alle de forbistrede hundeførere, der ikke kan finde ud af at sætte sig igennem over for deres hund.
Der kan jo gå 20 min af træningen med at der er nogen der lige skal have fanget køteren.
hvorfor er det så svært at sige HER, så hunden ved at det skal være nu og ikke om lidt.
Sådan er det heldigvis ikke :o)
Men jeg synes tit jeg ser det andre steder eller på andre hold.
Hvordan er det der hvor du træner ? Og er det noget der generer dig ?
okt 2006
Følger: 19 Følgere: 18 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.911
Måske fordi de bruger blødere metoder?
Måske fordi det kan være en dårlig ide at slippe hundene?
Måske fordi lyttelapperne ikke virker den ene gang om ugen de endelig får lov til at lege med andre?
Sådan er det ikke når jeg er til træning, vi træner nemlig.
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 382 Svar: 3.413
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Min gør præcis hvad jeg beder hende om ( hvis hun ved hvad jeg mener), fordi hun ved at hun får bolden, når hun har gjort det rigtigt.
Et bestemt NEJ, bliver jo også belønnet, hvis hunden lystrer
mar 2007
Følger: 5 Følgere: 30 Hunde: 1 Emner: 245 Svar: 6.758
Når hun er med andre hnde er hun vildøv og bestemt ikke opsat på at lære.. Det bliver dog bedere fra gang til gang når hun lære de andre hvalpe bedere at kende (jeps går til hvalpetrænning)
Jeg har ikek regnet med hun var til at styre de første par gange, hun skal jo lige ha lov til at lære det hele også det at trænne sammen/ved siden af andre hunde
Det hjælper ikke at sige NEJ eller AH når andre hunde er i nærheden, jeg har så fået at vide jeg bare skal gentage komandoen igen og igen, og tja det er begyndt at hjælpe
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Vil du ikke lige uddybe den her: "jeg har så fået at vide jeg bare skal gentage komandoen igen og igen"
jun 2006
Jeg giver kun en kommando 1 gang.. Og den skal bare lystres med det samme.
Hvis det ikke er tilfældet, så må jeg jo hjælpe hunden, da den så givet vis ikke forstår kommandoen eller er usikker på øvelsen.
Det hjælper jo ikke noget hvis hunden er ved at løbe ud på vejen, og først lystrer 8. gang man kalder.. Så skal man jo have ny hund igen..............
mar 2007
mar 2007
Derhjemme kan hun godt høre efter, og der er hun ikke sådan op at kører da hun ikke møder så mange hunde på en gang (medmindre vi er i hundeskoven, med der må hun så rende frit og lege med dem..
jan 2007
I følge min ringe mening spilder du lidt tiden, for du lærer faktisk hunden at det er i orden at hoppe hen mod naboen.
En rigtig god filosofi bag AL hundetræning er: "det er ikke et spørgsmål om hvor mange gange det lykkedes, men om hvor FÅ gange det mislykkedes"
I øvrigt giver jeg Alex helt ret....kommandoer skal (når de er indlært) lystres første gang.
jun 2006
Hvis det drejer sig om plads og hunden " glemmer" at blive på plads, så synes jeg det er fint at gentage kommandoen, men så skal den også efterkommes NU
Der kunne jo også være en hund på pladsen, som ikke tolererer at andre kommer for tæt på.... Og så er det bedst hvis man har et sikkert indkald på sin egen hund.
mar 2007
Nu er hverken plads eller højre jo indlært ved hende, det er det vi er igang med at trænne
mar 2007
hun kommer heller ikke tæt på dem, hun hopper bare imod dem..
Eller jo, når vi i starten skal gå rundt og hilse på hinanden gør hun, men ellers ikke.. alle på hendes hold er hvalpe og ingen af dem har problemer med hinanden..
I hundeskoven ved man hundene er løs, så hvis ens hund ike kan med andre hunde tager man dem ikek med derhen..
jun 2006
Det ville jeg ikke gøre... Og slet ikke i indlæring
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Jeg har da selv været ude for at Babett gik sine egen gang og var borde i 12 min 1 en konkurrence - det var på rundering ( Jeg vidste ikke hvor hun var ) og vi har 15 miin. til at rundering - så der var kun 3 min. til at søge 75 x 300 m. igennem hvor der skulle findes en "død genstand og en figurant samt at det skulle fortages visitation af figuranten og søgs geringsted ved både den "død" og ved figuranten - men vi nåede det alligevel.
manglede 5 sekunder - inden tiden var udløbet.
Det kan ske - også selv om hunden er lydig og meget andet. men det er levende væsner vi har med at gøre.
så der er ikke andet end at væbne sig med tådmodighed og så håbe på det bedste.
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 385
Sad lige og læste tråden, da man altid kan blive klogere. Så så jeg at der stod tvangsaportering, og hvad går det ud på?
dec 2006
Følger: 37 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 115 Svar: 2.316
Og nu her hvor han er i den alder hvor han gerne selv vil bestemme har jrg valgt og træne indkald noget mere så han kan forstå at uanset hvad så skal han høre føreste gang og det har lykkes mig tre dage at få ham til at forstå at jeg mener det sku og så retter snuden mod mig og kommer med det samme
(er lidt stolt af at han lystre så godt selvom vi ikke har gået til træning )
mar 2007
Jeg trækker hende let hen imod den side hun skal gå på mens jeg siger plads..
Og Roser hende når hun så gør det.. Det lykkes dog mest hjemme når der ikke er andre hunde der forstyrer hende
Hele vejen hjem kunne hun gå på plads, men på trænnings pladsen kunne hun kun i 2 sek *g* (og jeg sadge ikke plads hele vejen hjem, kun når hun var ved at gå ud på vejen (dvs på den anden side af mig) og så træk jeg hende tilbage igen (ikke hårdt vil nødig ødelægge hendes nakke :))
dec 2006
jun 2006
Det er en videnskab i sig selv :o)
Det går ud på at lave så få fejl som muligt, da fejl af en eller anden grund bliver indlært meget bedre og hurtigere end det rigtige...
jun 2006
Tvangsapportering foregår ved at man stikker apporten i munden på hunden og holder munden lukket på den.. Når den ikke stritter imod mere siger man slip og tager apporten igen...
Nogle påfører hunden smerte, som holder op når hunden har apporten i munden
jan 2007
Lige et godt råd mere....
Du skal huske at der er himmelvid forskel på lineføring og gåturen hjem.
Jeg synes ikke du skal bruge pladskommando på en gåtur.....gem kommandoerne til træningspladsen ;O), og find på noget andet....."gå pænt"......eller no'et....;O)
jun 2006
mar 2007
til weee - Nu skal jeg ikke konkurrere med hende, så jeg er til hvalpetrænning netop for at lære hende komandor til dagligdagen..
Gå pænt hjlper ikke på hende, desuden er det vigtig hun ved hvilken side hun skal gå på, da jeg vil have hun skal gå længst væk fra bilerne, og så hjælper det ikke bare med gå pænt..
Der er nogle komandoer der ikke funker godt ved hende.. Læg dig hjalp heller ikke på hende, men ned gjorde
jan 2005
Følger: 37 Følgere: 58 Hunde: 8 Emner: 398 Svar: 2.780
jun 2006
Og ja det er altid førerens fejl.. Som jeg også skrev i indledningen.
....Med alle de forbistrede hundeførere, der ikke kan finde ud af at sætte sig igennem over for deres hund............
Man kan godt bruge en bestemt stemmeføring uden at råbe og skrige, og de fleste hunde forstår også meget bedre en kort og kontant kommando frem for en masse fnidder fnadder snak
dec 2006
Jeg siger bestemt nej jeg råber og skriger det ikke !
Men siger det så hunden høre mig vis jeg siger det stille og roligt så høre de det jo ikke på afstand ...
(tror faktisk ikke der er nogen af dem der skriver i denne tråd der råber og skriger efter sin hund!)
jun 2006
Hundeførere er det folkefærd med flest undskyldninger for hvorfor tingene ikke lykkes
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Kan virkelig følge dig. Det pisser mig også af at vi ofte bruger 20 min. af træningen på en hundeføre som overhovedet ikke er med, som bare går og laller der ud af.
Ingen kropssprog overhovedet og ingen skift i stemmeføringen.
Så går vi lidt afsides og træner selv. Har dyb medfølelse for den stakkels hvalp som er havnet på et sådan t menneske.
Og diskutere ofte med træneren om hans medansvar i at lærer føreren hvordan det skal foregå.
Men tror at nogen mennesker har det bare ikke.
okt 2006
Men selvfølgelig, skal man spilde tid på en ny hundefører som har meget at lære, eller er tiden bedre brugt på de der kan i forvejen?
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.317
mine hunde er trænet til at være søde og ikke andet :-))
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
Jeg ser det faktisk på samme måde som Babette. Nogen mennesker har ikke psyke til at sætte sig igennem oiver for en hund, eller menneske.
okt 2006
okt 2006
Du har så en race der kan slippe afsted med bare at være søde...
Der er ikke så mange der synes min hund er sød når de er fældet og hun jubleglad slikker dem i hele hovedet
okt 2005
Følger: 3 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 135 Svar: 2.317
okt 2006
jun 2006
Nogle mennesker har det bare ikke, og de lærer det aldrig
okt 2006
Der er så mange ting der er træls, og ikke al frivillig arbejde bærer lønnen i sig selv, og her må da siges at der virkelig er en mulighed for at gøre en forskel,, hvis alle var eminente hundeførere så havde træneren vel overflødiggjort sig selv.
Den værste hundefører, ja det er skam den, der tror der ikke er mere at lære.
mar 2007
Gider ikke træne