1.150 visninger
|
Oprettet:
Avlsrestriktioner {{forumTopicSubject}}
Hvad er jeres holdning til matadoravl? og avlsrestriktioner?
Jeg synes, der er et problem ved at have stramme avlsrestriktioner i DK og 0 avlsrestriktioner eller ganske få avlsrestriktioner i de omkringliggende lande, idet opdrætternes betingelser bliver alt for forskellige og køberne køber hvor der er hvalpe.
Bullmastiffopdrætterne i DK har restriktioner på HD og AA (dog er det kun de etiske retningslinier der begrænser adgang til at bruger 2 & 3 albuer) men der e rtalrige eksempler på at folk køber hvalpe i Sverige, Norge hvor der ikke er nogen avlsrestriktioner og hunde med HD/D anvendes.
feb 2005
Følger: 30 Følgere: 31 Hunde: 3 Emner: 98 Svar: 851
nov 2006
Følger: 20 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 94 Svar: 3.107
Hvis vi anvender hunde udefra til avl, skal de være HD/AA fotograferet, selvom pågældende land ikke har restriktioner for det, og efterhånden er de mange der gør alligvel, netop fordi de gerne vil have deres hunde bliver brugt i avl i andre lande.
feb 2005
Smydi: Jeg finder det urimeligt overfor de seriøse opdrættere, at man ikke "beskytter" dem på en eller anden måde. Det er typisk hver anden bulmastiff der bliver godkendt til avl, hvilket betyder væsentligt højere omkostninger for en dansk opdrætter end f.eks en svensk/norsk (og tror jeg tysk) idet de må bruge og bruger D hunde. Når de hunde der importeres fra HD D`er eller 2 og 3 albuer registreres uden restriktioner på avlbarheden finder jeg politisk betænkeligt, det er et reelt paradoks.
nov 2006
Folk må da have etik og moral med sig - eller hvad ???
feb 2005
I et makro perspektiv vil efterspørgslen være betingende for udbuddet og etikken i fremstillingen af varer, hvilket vi ser eksempelvist indenfor fødevare produktion og behandlingen af produktionsdyrene.
Det er nødvendigt at sætte regler for samme, det er ikke tilstrækkeligt at forlade sig på den enkelte landmands samvittighed. Så længe der importeres varer der er billigere på grund af andre producenters adgang til at producerer uetisk presser det den enkelte landmand til at anvende de samme metoder ellers kan han ikke overleve. Et forhold hvor EU har en berettigelse idet man sætter fælles regler for det europæiske marked og importen til samme.
De samme grundforudsætninger gør sig gældende for hundeavl og jeg ville glædes over det kvalitetsløst vi ville opleve internationalt, hvis FCI generelt beskæftigede sig med harmonisering af avlsrestriktioner.
Det fratager naturligvis ikke den enkelte opdrætter fra ansvar men ansvarlighed har det med at være afhængig af hvilke motiverende faktorer der er og jeg mener det er særdeles demotiverende at der ikke er ensartede regler i lande der grænser op til hinanden.
feb 2005
nov 2006
feb 2005
nov 2006
nov 2005
Følger: 46 Følgere: 47 Hunde: 6 Emner: 89 Svar: 568
Lad os nu bare tage min egen race feks. den korthåret collie. En hund må lave 25% af sidste års registrede hvalpe. Ja ja men hvor mange er det når det i 2007 blev registeret 0 korthårs collier???????
feb 2005
Det optimale ville være, at kunne diskutere de valg og årsager til samme man har truffet. I det tilfælde tror jeg, at man måske kan se dilemmaet og samtidigt være uenig i valget uden at det skal blive et personligt opgør. Men det er som regel meget vanskelige moralske situationer.
Jeg synes som udgangspunkt at der skal restriktioner for alle kendte sygdomme for racen, men jeg er fortaler for at tage en diskussion om dispensation fra avlsrestriktionerne, altså hvordan skal disp. behandles, hvilke faktorer skal overvejes. Fordi jeg mener det er vigtigt at alle behandles ens og der er en tydelig forklaring på den beslutning der er truffet. Min holdning var at opdrættere skal have adgang til disp. mod visse modydelser (alle hvalpe skal HD testes, tæven må ikke bruges igen før det er sket, tæven må kun bruges igen hvis resultatet er accepteret af specialklubben)
nov 2006
Hvem skal så vurdere hvilke hunde der kan få disp. og hvilke der ikke kan ?
Jeg tror at sådan en konstellation vil give anledning til endnu mere ballade opdrætterne imellem, fordi nogle vil føle det uretfærdigt at deres hund ikke kan få disp. når en anden hund, de mener ikke er avlsmateriale, godt kan få.
feb 2005
Dispensation skal kunne gives i de situationer hvor der er en god grund og det interessante er så hvad vi hver især betegner som "en god grund".
Karen beskriver jo lige præcist at vi har forskellig holdning til hvad der er moralsk acceptabelt og det er vel ikke usædvanligt? men det er efter min mening enormt spændende at diskutere begrebet.
Jeg vil også sige at jeg har oplevet at have medlidenhed med nogen og har ønsket at de kunne få en dispensation.
nov 2006
feb 2005
nov 2006
feb 2005
At en opdrætter bruger en hund med D hofter kan jeg godt acceptere men jeg kan ikke acceptere hvis vedkommende notorisk bruger D hunde.
*Karen pennhip er en metode der bør diskuteres i DKK, hvilket primært skyldes at dyrlægerne anerkender den som en god metode til valg af avlsdyr og forbedring af racernes hofter. Med hensyn til albuer så kan jeg godt forstå dig og jeg synes også det er en diskussion man bliver nød til at tage for det er vanskeligt at se hvilket formål der er ved at udstikke skrappe restriktioner for de danske opdrættere som de eneste (næsten) i verden .......................... af og til tror jeg danske har den overbesivning at hele verden dvæler ved vore læber for at rette sig efter vore idealistiske anvisninger men virkeligheden er at verden tror danmark er en provinsby i Sverige.
maj 2008
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 12
SABT er den ældest organisation, hos den kan man avl uden at teste hundene, de er kun interesserede i konformitet og stamtavler. SABT er den største af de to.
EBBASA forlanger: Hoftetestning med bedre end 2:2 (ca.D) Albuetestning bedre end 2:2 Dyrlæge certifikation for at hunden er fri for øje entropion/ektropion og vaginal prolaps.
Boerboelen er ikke en FCI godkendt race, så DKK vil ikke vurdere røntgenbillederne. Da vores erfaring er at de almindelige dyrlæger ikke er god nok til at vurdere hofter, bruger vi PennHIP. På denne måde kommer vi også ud over den fare at dyrlægen siger noget positvt bare for at gøre os glad (vi bruger >100k/år hos dyrlæger).
Shaun
feb 2005
Avlsrestriktioner
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside