{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Avlsrestriktioner.
  • #1   24. sep 2009 Troede faktisk der var krav om en 1. eller 2. præmie hos alle racer?

Hun er i øvrigt helt fantastisk din lille Jenna!!! (-;

• #2   24. sep 2009 Hvilke racer skal ikke udstilles?? Det er da helt forkert i mine øjne... Går ikke op i udstilling, men synes bestemt hundene skal ligne det de er...

• #3   24. sep 2009 Racerne kan i de respektive raceledelser, selv blive enige med medlemmerne om der skal være udstillingskrav eller ej.

F.eks. er der ikke udstillings krav for retrieverne, det er så noget medlemmerne i samarbejde med raceledelsen har besluttet sig for.

Det er ikke DKK der dikterer dette.

• #4   24. sep 2009 Der er heller ikke udstillingskrav for BCen. Jeg er nu engang vældig glad for at der hverken er udstillingskrav for retrieverne eller BCen. Det er begge racer, hvor "udstillingsmodellen" i mine øjne er helt forkert ift. arbejdslinjen. En BC af arbejdslinjer, eller en lab. af arbejdslinjer, ville aldrig kunne gøre sig i ringen ved siden af udstillingshundene. Tilgenæld kan de arbejde - og det er jo netop det, der er vigtigt for racerne!

• #5   24. sep 2009 Siri: Det samme gør sig i stor grad gældende for min race!! og i stor grad også for huskyerne. Men så er det jo dommerne man skal være efter når de f.eks. pludselig synes racen skal være kort og kompakt, i modsætning af hvad racestandarden siger!!

• #7   24. sep 2009 Iben - det er da helt sikkert racestandarden, der er noget galt med. Men det er jo stort set umuligt at ændre den! Sådan en overvægtig, oversexet labrador - den kan sgu ikke rende 5 timer på jagt. Og en kompakt og tung BC kan ikke hyrde får i 10 timer.

Mette - jeg er helt enig. Jeg har også set det hos aussierne. Det sjove er at der for nogen racer, som du beskriver, er en tilfredsstillende racestandard. Men pludselig er det de meget tunge eller kompakte hunde, der vinder i ringen og så går der ikke mange generationer, før man ser det som et generelt træk ved racen..

• #8   24. sep 2009 Jeg må indrømme at jeg indenfor retrieverracerne har set en meget kedelig udvikling i avlen.

Vi kan ikke komme udenom at der i brugsracerne er nogen avlere der går efter arbejdslinier og nogle efter eksteriøet, det om vi kan lide det eller ej.

Derfor føler jeg, at det er eksteriørdommernes største opgave at dømme efter at det rent faktisk er en brugshund, men dette er gået i den forkerte retning, i mine øjne, og derved bliver skelet mellem brugs og eksteriør for stort.

Dem der avler efter eksteriøet alene, avler naturligvis efter hvad de bliver dømt på, så dømmer dommeren hundene større og kraftigere op, vil standarden naturligvis gå den vej

• #9   24. sep 2009 Er der ikke racer der som både skal bestå brugsprøve og udstilling for at blive avlsgodkendt?

Siri.. Uhyggeligt så enige vi er i øjeblikket... (-;

• #10   24. sep 2009 Jeg ser det også som dommerens skyld, og det er en utrolig uheldig udvikling... men bevares en labrador der vejer 10 kilo for meget er med garanti også et nemmere kæledyr end en lille formel 1 som er skabt til at være jagthund...

Er meget ked af det på brugsracernes vegne..

• #11   24. sep 2009 Udstilingskrav er lidt af et tveægget svær.

Jeg synes grundlæggende det giver mening at få tjekket om hunden er racetypisk inden avl (Både når det angår egenskaber og udseende), men der er noget problematisk i det, ihvertfald for min egen race, da udstilling er vægtet på en måde, der står lidt i modsætning til hundens påkrævede brugsegenskaber.

Det er dog ikke SÅ svært at få en 2. præmie igen... Det er sværere at bevise brugsdueligheden.

• #12   24. sep 2009 Mette Skøde - brugsracerne har ofte forskellige måder at blive godkendt på. En DKK-avlsgodkendelse kræver ofte kun sundhedsoplysninger (beståede, narturligvis) og en udstilling.

Så har vi også avlsmønstring, der viser en lille sjat brugsegnethed og avlskåringen, der har hele baduljen.

• #13   24. sep 2009 jack russell terrier skal heller ikke udstilles. Ej heller sundhedstjekkes eller brugsprøves.
    Og det gør, at i dag er racen allerede delt i en udstillingslinje og en brugslinje. Den sidste er ikke særlig egnet til udstilling.
    Og racen blev FCI godkendt i 2001.
    Jeg har selv to af brugslinjer, og de gør sig ikke specielt godt på udstilling. Det er blevet til en 2. præmie på hannen og en 3. præmie på tæven.
    Til gengæld har de begge gjort sig godt på brugssiden

• #14   24. sep 2009 Synes det er ærgerligt at man skal vælge, man vil jo gerne have "hele pakken" men jeg ved nu godt hvilke egenskaber jeg lægger vægt på hos mine hunde...

Majbritt: Det forstår jeg slet ikke, dine hunde er da bare så lækre!!!

• #15   24. sep 2009 Iben, når de har meget pels kan de formes og gromes så meget at det er svært at se på selve hunden... Dommeren ser kun en stor stylet pelsklump og det tæller altså... desværre.

Heldigvis er det stadig opdrættere der avler på gode brugsevner og moderat pels hos collierne. Jeg træner sammen med nogle super lækre, smukke og arbejdsvillige collier, det er en fornøjelse at se dem arbejde!

• #17   24. sep 2009 Karin A.. Er rørende enig...

• #18   24. sep 2009 Lige præcis, Karin.

• #21   24. sep 2009 Mette - det må være en exeptionel dårlig dommer hvis han ikke kan se igennem en klump pels og derfor dømmer hunden højt uden at skele til dens struktur...

Og hvem siger iøvrigt at en udstillingsaussie ikke kan arbejde?

• #22   24. sep 2009 Synes en god avlshund har sundhed, mentalitet, arbejdsevner og en fornuftig kropsbygning. Det er for mig det vigtigste. Når jeg skrive mentalitet så mener jeg ikke at arbejdshunde skal have psyke som en skødehund, det er IKKE god mentalitet i mine øjne, de ska have den psyke i behold som den er avlet til (med undtalse at div. kamphunderacer..)

Carina: Caia er en rigtig pæn tæve, men gode bevægelser, fornuftigt bygget og med hydeinstinkt, og arbejdsgener i god behold. Jeg er ikke altid enig med Ligahundenes "fysik" men synes dælme hun er et godt bud på en fornufte aussie! men den kant og arbejdsglæde jeg forbinder med racen!

• #23   24. sep 2009 Åh, jeg er da også superglad for, at der i "min" race stadig findes et par opdrættere, som holder fast i den gode gamle all-round type. En husky, der både er smuk (i mine øjne) men også stadig kan løbe stærkt og længe. Indrømmet - den kan ikke slå show-hundene i en udstillingsring - og den kan heller ikke slå løbs-hundene på distancen - men samtidig kommer den faktisk ikke for alvor til kort nogle af stederne smiley

• #24   24. sep 2009 NB: Ja det har du helt og aldeles ret i!!!

Det tror jeg ikke der er nogen der siger... og hvad er en udstillingsaussie?? Min har været udstillet ca. 10 gange, blevet BIR og BIM, men har også modtaget en 2. præmie... er han en udstillingsaussie??

• #26   24. sep 2009 Carina - den eneste måde man kan prøve at komme til slags til livs på er hvis en person med interesse for arbejdslinjerne uddanner sig som dommer. På den måde vil de have indflydelse på hvordan racen udvikler sig og hvilke hunde der præmieres....
    Iøvrigt så er der dommere der dømmer merle farvede øjne ned, men det skyldes udelukkende at de har sovet da de læste racestandarden, der står nemlig at merler gerne må have forskellige øjne...

Mette - synes bare at læse at udstillingslinjerne ikke evnede at arbejde, men ka se ved nærmere gennemlæsning af overnstående indlæg at det ikke er aussien der tales om- og det synes jeg bestemt heller ikke er tilfældet....

• #27   24. sep 2009 Carina, hvis du skal bruge hende i avlen skal du min. have en 2. præmie, men hun skal også øjenlyses og HD fotograferes (og personligt synes jeg en UHMT)

• #28   24. sep 2009 Jeps... Man kan bare gå ind og kigge på de hunde, der har vundet udstillingerne i Husky-klubben indenfor det sidste år.

Show-hundene er meget mindre og mere kompakte i kroppen og med kraftigere benstammer - løbshundene er mere langbenede og slanke i kroppen.

Og så er der så Aqui, som er lige midt imellem.

"Løbsdommerne" skriver i kritikken, at han er en stor og kraftig hanhund - "showdommerne" synes han her for spinkel. Resultat - Han er PRÆCIS som jeg gerne vil have ham smiley

• #29   24. sep 2009 NB: Solid må bestemt også have forskellig farvet øjne..

.. Iben skrev at storpelsede collier havde svært ved hyrdearbejdet.. det er ikke noget jeg har udtalt mig om.. Hvilke linier der kan arbejde og ikke arbejde vil jeg være usagt, da det i bund og grund er et definitions spørsmål som egentlig ikke kan diskuteres.

• #31   24. sep 2009 Carina: Du har helt ret, en dommer burde dømme udfra racestandarten, og ikke om man synes hunden har en pæn farve eller ej... er den korrekt bygget, inden for målene og med det rigtig sind, og uden disk. fejl, så burde den ikke kunne få mindre end en 2. præmie hvis du spørger mig..

• #33   24. sep 2009 Det er ledelsen og medlemmerner i de foskellige specialklubber der vælger hvilken krav der skal være... Der er fx. INGEN krav om hverken udstilling eller sygdomstjek eller noget på Gordon Setteren (mener heller ikke der er nogle på Engelsk setterne) men man ser helst fra DGSK´s side at de er markprøvepræmieret, udstillet med min. Good og hD-fri inden avl, men der er INGEN reale KRAV til det... for vi skal være så "frie" så muligt synes de!

• #34   24. sep 2009 Siri: ja det kender vi godt med setterne også "Show" hunden kan ikke klare marken og hvis det er en Show dommer der dømmer kan arbejdshunden (som stadig følger standarten, tit er de andre overpelsede og for store/ tunge i forhold til standarten) ikke klare sig på udstilling!

• #35   24. sep 2009 Selvfølgelig skal en dommer dømme efter racestandarden, men så længe den er rimeligt rummeligt, så kan det jo kun være deres egne subjektive holdninger, der kommer til udtryk i bedømmelserne.

Prøv evt. lige at se det her link fra udstillingsresultaterne for Husky i 2007 - alle hundene der vandt på "Sletten" var løbshunde - som overhovedet ikke ligner dem, der vandt i Herlufmagle smiley

(link fjernet)

• #36   24. sep 2009 Carina

UHMT er UngHundeMentalTest. Det er en supermåde at få check på, hvad der egentlig er "indeni" vores hunde.

• #38   24. sep 2009 unghundementaltesten. Der er delte meninger om den, men synes den giver en god retninglinie for hvor ens hund ligger i forhold til standarten.

Kennel Wøkk: synes det er synd og skam når en race opdeles på den måde, så ødelægger man jo nærmest begge dele...

• #41   24. sep 2009 Carina: Du ser ikke så mange "Liga hunde" i udstillingringen fordi det ikke er lige så sjovt at udstille når man ikke vinder.. Tilgengæld har jeg endnu tilgode at se en udstillingschampion til en hyrdeprøve? Sådan er det bare, hvad enten man vil det eller ej..

Karina: Det bliver vist ikke mere tydeligt end det... OMG!!

• #43   24. sep 2009 Iben: Der er jo folk der mener at det er en katastrofe at avle på "kun" en 2. præmie..

Carina kom nu bare igang med de LP prøver, det er trods alt det hun er skabt til (-;

Da jeg var på min første udstilling mødte folk om i cowboybukser og cowboyhatte for at gøre helheden til aussien komplet, der var ligesom en anden ånd og stemning. (-;

• #45   24. sep 2009 Og personligt synes jeg også et tjek på albuer og en blodprøve på arvelig kataract -- og så naturligvis et allerhel...... stort arbejde med at lære om linjer, genetik, struktur m.m.

• #46   24. sep 2009 Mette- hvor vil du gå til hyrdeprøve henne? Der er masser af udstillingschampions der hyrder med jævne mellemrum...
    Personligt ville jeg aldrig gå op til bordercolliernes hyrdeprøve da de er beregnet til bordere og kræver lange udløb. Vil langt hellere stille i asca regi når det kommer op og køre...

• #48   24. sep 2009 Carina - helt enig... Synes der er en tendens til at flere og flere begynder at opdrætte aussier uden at have den store og fornødne viden om racen, hvilket specielt kommer til udtryk når man hører hvalpekøberes beretninger om den måde de har købt hvalpen på og hvad de har fået af informationer...

• #50   24. sep 2009 Carina - helt enig. Det tager flere års hårdt arbejde og meget snak med erfarne opdrættere før man har en basis viden om det at skulle opdrætte aussier.
    Der er så ufatteligt meget viden man skal tilegne sig og jo mere man lærer jo mere finder man ud af hvor meget mere man har at lære...

• #51   24. sep 2009 Årsagerne til at der ikke er udstillingskrav til alle racer, er jo ret godt beyst i tråden allerede.

Jeg synes det er ærgerligt når udstillingehundene bevæger sig længere og længere imod at være uarbejdsdygtige, tunge, overpelsede individer. Nu gælder dte jo heldigvis ikke alle racer, men for de hvor det gælde,r synes jeg det er rigtigærgerligt.
    Samtidig synes jeg osse det er ærgerligt når arbejdslinierne for nogen racers vedkommende, OSSE bevæger sig længere og længere væk fra standarden, fordi de jo netop ikke kan udstilles (ikke sammen med udstillingslinierne i hvert fald), og mange derfor ikke interesserer sig for eksteriør overhovedet.

Optimalt synes jeg jo brugsracer self skal være egnede til deres formål (en brugsprøve/test af egenskaber synes jeg burde være et must før avlsgodkendelse), men jeg synes altså osse at de skal ligne den race de er.

Jeg ved ikke helt hvordan man skulle stille sådan noget op, men jeg synes der burde gøres meget mere brug af brugshundeklasser ved udstillinger MEN disse burde så osse netop være forbeholdt brugshundene.
    Som det er nu, er det ifte udstillingshunde der lige har kunnet snige sig til en brugsprøve, og vupti kan de stille i brugsklassen. Kravene for deltagelse i brugshundeklassen burde derfor være højere, så de hunde der stiller rent faktisk ER brugshunde.

• #53   24. sep 2009 Carina - vi er meget enige smiley
    Det kræver nemlig at man går op i det med liv og sjæl, og det synes jeg gælder uanset om man vælger arbejdslinjer eller udstillingslinjer. Begge dele kræver hårdt arbejde.

Synes også det er en trist udvikling som du nævner, med blandinger, kuld på en tæve der bare må have hvalpe og hanner der stilles til rådighed uden nogen reel grund. Som jeg ser det er det eneste man kan gøre at råde folk der søger aussie til at gøre deres forarbejde grundigt...

• #54   24. sep 2009 Maibrit, du skriver at jack russel ikke skal udstilles og mindst have en 2 præmie på udstilling, jeg har ved DKK op til flere gange spurgt fordi jeg ikke kan finde ud af om de skal og får hver gang at vide at det skal de. Hvor finder du det henne at de ikke skal for jeg leder mig gråhåret til smiley

• #55   24. sep 2009 NB: der er masser der tager hydeprøver, men du har ret i at der ikke bliver holdt så mange i Danmark, men jeg er da selv blevet inviteret med til Holland og Tyskland for at tage en officiel prøve. Vi har da også et par hyrdechampions i Danmark. Titler kan man sagtens få hvis man er så intresseret i det så man vil tage til f.eks. Tyskland for det?

(link fjernet)

• #56   24. sep 2009 NB: Nu er det jo individuelt hvad man synes er en reel grund til at avle, tror faktisk at der er ligeså mange meninger om hvad en "rigtig" aussie er som der er kuld, og enhver avler vel med henblik på det som de lægger vægt på?

Så det er svært at sige at nogen avler på "det forkerte" så kan man jo som hvalpe-køber selv skelne skidt fra kanel (det mener jeg absolut selv jeg har gjort, og er aldrig blevet skuffet)

Ellers er jeg enig i at det er et stort stykke arbejde der bliver gjort fra DKK opdrætternes side, og synes ikke at racen som helhed er ødelagt... endnu..

• #57   24. sep 2009 Mht Aussierne så er der også nogle dommere der burde sætte sig mere ind i racen.."forkert øjnfarve" øøhh...
    Jeg ved også fra en amerikansk kontakt jeg har at en piebald aussie er blevet champion i FCI regi i Europa.
    Dårlige dommer præstationer inden for Aussier i Europa ærger amerikanerne en del smiley

• #58   24. sep 2009 Iben R - der står at hvis de skal på hvalpelisten, men skal de også hvis ikke hvalpene skal det ??? Jeg kan ikke finde ud af det, jeg har spurgt flere gange ved DKK og får at vide at de skal have mindst en 2 præmie, men det står der så ikke nogen af de steder hvor jeg har læst.

• #59   24. sep 2009 Og hvor dan kan en dommer være i stand til at kunne dømme alle hund i alle racer. man burte ikke kunne dømme mere en 1 gruppe, eller dømme en race man aldrig har set før.

Jeg har været til udstille en gang og før vi stor set er kommet ind i ringen siger dommeren "jeg kan ikke li´ stoer hund" så var det lige sat på plads. og hund er ikke for stor den er 53 cm og de må være 51-55cm.

Nu skal jeg afsted men Russjkat den 8/11 og han er fra arbejdslinjer glæder mig til at høre hvad de sige til ham

• #60   24. sep 2009 Mette: Ja helt bestemt... det er lidt noget lort når racen svinger fra FT. springer størelse til til min.5cm over standarten og med så meget pels at de ikke kan gå eller stå og med så "store" hoveder at de lige ud ser dumme ud!!!

• #61   24. sep 2009 Tanja Helt enig en dommer burde kun kunne dømme 1 gruppe og ikke alle hunde!

• #62   24. sep 2009 Så har I ikke prøvet at have en dommer der EFTER racen er bedømt beder en hundeejer om at gennemgå hvad der er specielt ved racen. (det skete for os i brøndby for 2-3 år siden) En af vore venner fra luxemburg har endda prøvet at dommeren efter han havde bedømt spurgte hundeejeren hvilken race det var.

• #63   25. sep 2009 Estrid, nej men det har min veninde som har Broholmere.... der er simpelthen pinligt.. og forstærker altså min teori om at udstilling kan være overfladisk og useriøst...

• #64   25. sep 2009 jeg har prøvet at være til udstilling, hvor de store opdrættere kendte dommeren og da jeg så skulle ind, da gav dommeren sig til at snakke med dem og jeg fik besked på at gå rundt 2 gange så stoppede han mig og gav mig en 3 præmie, uden at hun var på bord eller noget som helst, jeg har da betalt akkurat det samme beløb for at udstille som de store opdrættere har. Opdrætterne løb selvfølgelig med det hele.

• #65   25. sep 2009 Iben R ja det er noget noget svineri. Ja vil gerne indrømme at jeg ikke er nogen ørn til udstilling og jeg bliver heller ikke sur over en 3 pr. for det er jo meget op til hvad dommeren kan lide, men til gengæld vil jeg da gerne have en fair behandling.
    Men jeg kan stadig væk ikke finde ud af hvilke avlrestriktioner der er for jack russel ter. mine bliver under alle omstændigheder undersøgt for patella nu, der er kommet så meget frem om det.

• #66   25. sep 2009 Jamen Iben jeg har altid fået at vide når jeg har ringet ind til DKK at de skal have mindst en 2 præmie for at være avlsgodkendt, netop fordi jeg har hørt andre sige at der ikke er avlsrestriktioner på dem, har jeg ringet 3 gange, derfor undrer det mig meget det med en 3 præmie hvis de skal på hvalpeliste og det med at de ikke har avlsrestriktioner.

• #67   25. sep 2009 Ved racer som ikke har avlsrestriktion omkring udstilling skal de ha min. en 3. pr. for at komme på DKK´s liste

Dem som har det som restriktion skal ha en min. en 2. pr.

Det kan du læse dig til hvis du læser vilkårerne igennem for optagelse på hvalpelisten

• #68   25. sep 2009 Der er heller ikke udstillingskrav hos Dogue de Bordeauxen - desværre

• #69   25. sep 2009 Flatmutter - Tak det er nu heller ikke nemt at vide at det er der man skal læse om det, det ligger ikke sådan lige for, må man sige.

Kommentér på:
Avlsrestriktioner.

Annonce